Spring naar bijdragen

stoppen of doorgaan met studie?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik ben nu officieel derdejaars studente pedagogische wetenschappen aan de VU in Amsterdam, maar ik doe dit jaar deels tweedejaarsvakken die ik vorig jaar niet gehaald (voornamelijk statistiek) heb en deels derdejaarsvakken. Volgend jaar doe ik dan de rest van mijn derdejaars vakken en daarna zou ik dan m'n master wel of niet kunnen doen. Nou is het probleem dat ik er echt echt echt geen plezier meer in heb. Van het idee dat ik vanaf maart tot eind juni weer alleen maar met statistiek bezig ben krijg ik het al benauwd en volgend jaar moet ik dan het laatste halfjaar aan m'n bachelor scriptie bezig zijn wat voor het grootste deel gewoon uit onderzoekmethoden en statistiek bestaat... M'n master daarna bestaat uit drie maanden stage (ole ole) en daarna je masterscriptie met weer (je raadt het al) statistiek, onderzoek en nog eens statistiek!

De rest van de vakken is puur theorie, alleen maar lezen lezen lezen over theorieen, modellen en wetenschappelijke onderzoeken.

Ik begin steeds meer te twijfelen of ik hier wel mee door moet gaan. Ik zou kunnen overstappen naar Sociaal Pedagogische Hulpverlening op HBO niveau, dat zou ik nu in drie jaar kunnen doen en nog een aantal vrijstellingen kunnen krijgen voor bepaalde vakken (voor bijvoobeeld statistiek (yes!) Dan zou ik eindelijk echt in de praktijk bezig kunnen zijn, opdrachten maken, projecten doen, veel stage lopen ipv alleen maar telkens dat lezen en die pure theorie.

Als ik doorga moet ik nog anderhalf jaar doorbikkelen en dan heb ik nog alleen maar m'n bachelor (wat niet gebruikelijk is) en dan zou ik nog een jaar moeten voor m'n master.

Ik zit echt in dilemma wat nou verstandig is, wat is jullie advies? Wie van jullie heeft alleen z'n bachelor gedaan op de universiteit en heeft daar ervaring mee?

help me! :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je in het zelfde veld bezig wilt blijven als waar je je studie nu in volgt, dan zou ik gewoon je studie af maken als ik jou was. Met een papiertje van de uni ben je meer gewild en heb je ook toegang tot een grotere arbeidsmarkt.

Daarbij moet je je niet teveel van het hbo voorstellen. Het is wel minder theorie, maar je krijgt ook een hoop zooi er om heen wat ook niet zoveel met de praktijk te maken heeft en wellicht je plezier in de praktijk kan verzieken. Wat vervolgens dan ook kan gebeuren is dat je het niveau te makkelijk vindt, wat ook niet motiverend werkt.

Je bent nu over de helft, ff doorbijten en dan kun je -tig jaar lang in de praktijk werken.

Stel je zou een heel ander beroep willen of niks met je huidige studie meer willen doen, dan zou ik gewoon dit studiejaar je bachelor halen en volgend jaar een nieuwe studie beginnen. Maar dat is niet het geval, lees ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Martine,

Je moet je afvragen of statistiek is wat je wilt, en met name of het ook is wat je na je studie voornamelijk tijdens je werk zult tegenkomen.

Verder is het niet erg als je een jaartje ofzo vertraging hebt (ik spreek uit ervaring). Je kunt beter studeren in je eigen tempo, en je niet al teveel storen aan wat anderen willen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Nunc,

Statistiek is wat ik juist absoluut niet wil en zal ik ook niet tegenkomen in mijn werk later. Statistiek gebruik je voornamelijk in onderzoek doen in mijn werkgebied, maar ik wil helemaal het onderzoek niet in.

Als ik m'n studie nu af zou maken zou ik daarna denk ik werk zoeken op HBO-niveau omdat die functies mij het meest aanspreken.

@Gorthaur: ik waardeed je reactie en ik begrijp je absoluut, maar "eventjes" 2.5 jaar doorbikkelen is makkelijker gezegd dan gedaan... knipoog_dicht.gif Ik kan mezelf nauwelijks mee motiveren om te studeren, en met gemiddeld 4.5 uur college per week heb je ook niet echt een motiverend school-leven..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik je verhaal las was het eerste wat ik dacht: maar je bent al zo ver! Het zou zonde zijn om het niet af te maken, je bent al 2,5 jaar bezig! Ik zou dan iig m'n bachelor halen, zodat je iig niet 2,5 jaar voor niets aan die statistiek hebt gezeten.

Je zou je master ook op een andere universiteit kunnen halen, 1 waar ze masters aanbieden waarbij je minder met statistiek hoeft te doen bijvoorbeeld.

Het is namelijk wel waar wat Gorthaur zegt. Met een universitair diploma op zak staat de banenmarkt veel verder voor je open dan met een HBO diploma.

En je maakt dan ook meer kans op die baan op HBO niveau, want je hebt toch een streepje voor. (ook al heb je misschien minder praktijk ervaring.)

Aan de andere kant, als je het écht niet ziet zitten kan je beter overstappen naar het HBO. Je kan beter met plezier naar school gaan op niveau lager, dan dat je je vanwege de verschrikking van de statistieken door je universiteitsperiode heen moet worstelen.

Ik zou me als ik jou was alleen wel heel goed laten informeren over de HBO opleiding, zodat het je straks niet tegenvalt, want dan is het helemaal zonde, als je twee studies hebt die je niet af wil maken.

Veel succes met je keuze!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi Nunc,

Statistiek is wat ik juist absoluut niet wil en zal ik ook niet tegenkomen in mijn werk later. Statistiek gebruik je voornamelijk in onderzoek doen in mijn werkgebied, maar ik wil helemaal het onderzoek niet in.

Als ik m'n studie nu af zou maken zou ik daarna denk ik werk zoeken op HBO-niveau omdat die functies mij het meest aanspreken.

ok, maar dan nog heb je in dat werkgebied ongetwijfeld een voordeel als je een universitaire Bachelor hebt ipv een HBO-papiertje

Quote:
@Gorthaur: ik waardeed je reactie en ik begrijp je absoluut, maar "eventjes" 2.5 jaar doorbikkelen is makkelijker gezegd dan gedaan...
knipoog_dicht.gif
Ik kan mezelf nauwelijks mee motiveren om te studeren, en met gemiddeld 4.5 uur college per week heb je ook niet echt een motiverend school-leven..

er zijn toch tegenwoordig ook HBO opleidingen die Masters mogen aanbieden? Is dat een optie? Universitaire Bachelor afmaken en dan een HBO-master die beter bij jouw toekomstige werk past? Dan heb je geen 2.5 jaar door te bikkelen, maar alleen tot het einde van je Bachelor

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Gorthaur: ik waardeed je reactie en ik begrijp je absoluut, maar "eventjes" 2.5 jaar doorbikkelen is makkelijker gezegd dan gedaan...
knipoog_dicht.gif
Ik kan mezelf nauwelijks mee motiveren om te studeren, en met gemiddeld 4.5 uur college per week heb je ook niet echt een motiverend school-leven..

Ok. Dan is het wel zwaar idd.

Maar pas wel op dat met 'het gras is altijd groener aan de andere kant van de heuvel'. smile.gif

Het hbo is ook niet bepaald het paradijs. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

er zijn toch tegenwoordig ook HBO opleidingen die Masters mogen aanbieden? Is dat een optie? Universitaire Bachelor afmaken en dan een HBO-master die beter bij jouw toekomstige werk past? Dan heb je geen 2.5 jaar door te bikkelen, maar alleen tot het einde van je Bachelor

Er zijn nog niet zoveel hbo masters. Het grootste deel van masters die hbo-ers volgen zijn academische masters, voorafgaande aan een pre-master. Dus dan ziet je weer opnieuw op de uni.

Aan die hbo masters zaten geloof ik nog wat haken en ogen aan, op financieel gebied, maar hoe dat precies zat weet ik niet meer.

(Persoonlijk ben ik trouwens tegen hbo masters, dat terzijde.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe dit in Nederland zit, maar bij ons moet je wel oppassen met dat hele 'haal maar een hoog diploma, dan krijg je makkelijker een job'-verhaal. Tot op een bepaalde hoogte is dat gewoon waar, maar het omgekeerde geldt soms ook, als je te hoog gekwalificeerd bent heb je wel eens problemen omdat ze je dan ook meer moeten betalen, waardoor de job dan soms naar iemand anders gaat die een lager diploma heeft, minder kost, maar het werk ook kan doen.

Je studietijd is een belangrijke periode in je leven, waarvan vele mensen die ouder zijn dan ik zeggen dat het zowat de mooiste tijd van hun leven was, het lijkt me jammer om die jaren tegen je zin te doorworstelen. Denk er goed over na, overweeg alle factoren die meespelen, probeer een eerlijke en realistische vergelijking te maken van de verschillende opties, en als je dan nog steeds liever die andere opleiding zou doen, ga er dan voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je studietijd is een belangrijke periode in je leven, waarvan vele mensen die ouder zijn dan ik zeggen dat het zowat de mooiste tijd van hun leven was, het lijkt me jammer om die jaren tegen je zin te doorworstelen.

Lijkt me ook. Tenzij je echt je diploma "moet" hebben binnen een bepaalde tijd zie ik niet in waarom je door zou gaan met iets waar je enorm tegenop ziet. Om het maar af te maken? Bewijst dat iets? Iets doen wat je tegenstaat om een blijk van karakter te geven? Voor wie? Anderen? En waarom is doen wat je tegenstaat karakter? Omdat anderen dat zo vinden? Wil je jezelf iets bewijzen, en wat dan? Dat ik op wilskracht iets kan doen wat ik verschrikkelijk vind. Nou volgens mij leven we in een maatschappij die teert op mensen voortdurend te laten doen wat zij "zouden moeten doen". Om daaruit te breken, dat is pas wilskracht. Werkelijk te doen wat je hart je ingeeft zonder de stemmen van je ouders, de familie,

de buren, de gemeente en noem het allemaal maar op.

Welke afweging je ook maakt, probeer trouw te zijn aan jezelf in het hier en nu. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik weet niet hoe dit in Nederland zit, maar bij ons moet je wel oppassen met dat hele 'haal maar een hoog diploma, dan krijg je makkelijker een job'-verhaal. Tot op een bepaalde hoogte is dat gewoon waar, maar het omgekeerde geldt soms ook, als je te hoog gekwalificeerd bent heb je wel eens problemen omdat ze je dan ook meer moeten betalen, waardoor de job dan soms naar iemand anders gaat die een lager diploma heeft, minder kost, maar het werk ook kan doen.

Ja inderdaad, dat wou ik ook al zeggen. Tegenwoordig hoor je ook steeds vaker dat er veel behoefte is aan HBO-ers, omdat ze praktijk-gericht zijn.

Als ik jou was zou ik gewoon overstappen. Je moet er gewoon plezier in hebben of neutraal. Er echt tegenop zien is gewoon zonde van je tijd, van je leven. Ik had net als jou zo'n beangstigend gevoel van wat komen gaat zeg maar, echt een knoop in mijn maag als ik dacht aan die 2 jaar die ik nog moest.. Dus ik ben overgestapt van HBO naar Uni en bevalt me goed. Ik zou je wel aanraden om echt goed te onderzoeken of je verwachtingen over het HBO kloppen, door mensen die daar al studeren te vragen naar ervaringen. En weet je zeker dat je het kan om van helemaal alleen studeren ineens met mensen moet gaan samenwerken, deadlines, verslagen, presentatie, reflectieverslagen over wie je bent etc.. Dat gaat echt heel anders zijn. Maar als je denkt dat jou dat ligt dan zou ik het doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat soort ongein schijnt toch een hele slag erger te zijn op het hbo, juist door bedrijfactige invloeden en ook omdat universiteiten wat reactionairder zijn en de invloed van docenten in de faculteit een stuk groter is, waardoor er minder sterk een top-down opleg is. En docenten staan over het algemeen ook niet om al die deels nutteloze papier zooi te springen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

He Martine,

het eerste wat in m'n hoofd op komt is, doorgaan. Zo lang is het niet en je bent al zo ver!

Dit is natuurlijk wel zo, maar ik had vorig jaar hetzelfde probleem. Ik voelde me helemaal niet op m'n gemak. Ik was de hele situatie op school en alles er om heen zo zat, terwijl ik het uiteindelijke beroep dat ik zou gaan uitoefenen nog steeds heel leuk vond. Ik heb er ook nog hier een topic over geopend. Toen werd er ook veel gezegd van 'ga door' enz. Maar ik zag dat echt niet zitten. Ik zag overal echt enorm tegenop, tegen elke dag. Ik werd er gewoon down van. Het beinvloedde alles, m'n hele leven en omgeving, echt een donkere periode.

Toen ik stopte viel er een enorme last van m'n schouders. Het is echt goed voor me geweest. Ik heb een half jaar gewerkt, enorm veel geleerd en ben in september een nieuwe studie begonnen. Een hele andere studie dan voorheen, maar ik zit nu zo lekker in m'n vel!

Ik zeg niet dat je moet stoppen, maar weeg alles goed voor je af. Bid er voor. God heeft ook een plan met jou en je hoeft niet alles alleen te doen.

Heel veel succes! pet.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, hier willen al die proffen niks liever dan werkcolleges en seminaries en voorbereidingen en papers en logboeken en weetikwat nog allemaal. Ik heb van vriendinnen uit de hogeschool (wat naar ik begrepen heb zoiets is als jullie HBO) de indruk dat zij niet perse minder werk hebben, maar vooral meer begeleiding en controle op het werk.

Maar ja, dat verschilt ongetwijfeld per faculteit, universiteit, hogeschool, enzovoort, om maar te zwijgen over de verschillen met Nederland die er vast ook wel zijn. Mijn punt was alleen dat die verschillen tussen universiteit en niet-universitair hoger onderwijs vaak toch wel anders zijn dan je zou verwachten, en dat je je niet te hard moet laten afschrikken of net aanmoedigen door zulke dingen voor je eerst grondig uitgezocht hebt of het wel echt zo verschilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ja tegenwoordig worden universiteiten ook steeds praktijkgerichter, maar volgens mij heeft TS niet zo'n universiteit als ik het zo lees. Ik zit ook nog op een echt ouderwetse universiteit, dus ze bestaan wel. En ik heb ook op het HBO gezeten, dus op basis van mijn ervaringen is het echt een wereld van verschil. Vandaar dat ik het zei. Maar ja, het is maar net wat je ligt ook. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Praat met iemand van de opleiding, zijn er overstap mogelijkheden naar een andere studie die meer bij je past? En anders zou ik met een adviseur op het HBO gaan praten over hoe de door jou gewenste opleiding er daadwerkelijke uitziet, welke boeken/theorie er behandeld wordt en op welke manier. Als je hetniet kunt bolwerken, dat is het beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zou je bachelor afmaken en een master gaan doen aan een andere universiteit. Pedagogische wetenschappen klinkt heel algemeen en dus theoretisch, dus ik zou me is rustig gaan oriënteren welke masters er in nederland mogelijk zijn met jouw bachelor. Je moet nog anderhalf jaar, dus als je een schakeljaar zou moeten volgen om toegelaten te worden tot jouw gewilde master, dan heb je daar volgend jaar nog tijd voor.

Masters zijn vaak een stuk meer toegepast dan bachelors, dus er moet in Nederland op het gebied van pedagogiek wel iets zijn, wat interessant is. Als je je dat voor ogen houdt, dan haal je je bachelor met een doel. En nu heb je nog tijd om te zorgen dat je aan alle eisen voldoet.

En wat je masterscriptie/bachelorscriptie betreft, is er niet een geweldig onderwerp te vinden, waarbij je kwalitatief onderzoek kan gaan doen..... je doet een sociale studie dus dat moet toch te vinden zijn.


Samengevoegd:

heb je je keuzeruimte al ingevuld? Het is even lastig om te regelen, maar je zou ook nog keuzevakken op een andere uni kunnen gaan volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Marliesje: dankjewel voor je advies, maar hoe leuk ik bepaalde onderwerpen ook vindt, het onderzoek doen ligt me gewoon helemaal niet, zeker niet het verwerken van informatie en het statistische gedeelte.

Ik heb geen ruimte voor keuzevakken, dus dat gaat ook niet.

@Anastasia: ik denk er idd over om met iemand van het HBO te gaan praten over hoe de opleiding eruit ziet, of ik het misschien duaal kan doen en welke vrijstellingen ik kan krijgen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

eeuwig student zijn is niet zo erg als je het ook echt lek vindt knipoog_dicht.gif Ik vind het gewoon echt niet leuk. Ik hoorde gister dat een vriendinnetje van me na twee jaar psychologie gestopt is, nu deelcertificaten aan het halen is om zometeen te loten voor geneeskunde omdat ze dat toch stiekem altijd heeft gewild, maar dacht dat ze het niet kon. Echt superstoer vind ik dat! Dat je dan gewoon echt gaat doen wat je wilt, terwijl iedereen het je waarschijnlijk afraadt...

zucht... zelf denk ik nog even verder... cry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Hey Allemaal,

ik heb morgen een gesprek op de HvA om te kijken wat voor vrijstellingen ik zou kunnen krijgen als ik over zou stappen naar SPH. Zouden jullie voor me willen duimen/bidden dat het me door dit gesprek meer duidelijk wordt wat het beste is om te doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, het gesprek zelf was een beetje nietzeggend, volgens mij had ze zelf ook niet helemaal door wat ze me allemaal kon vertellen, maar ik heb nu in ieder geval een studiegids met m'n jaarindeling, welke vakken ik zou krijgen, hoeveel ik stage zou lopen en dat soort dingen.

Volgens mn rooster zou ik vier dagen in de week naar school moeten en één dag vrij zijn, jemig dat ik daar nog eens naar uit zou kijken! Heel wat anders dan die vier zielige uurtjes college die ik nu in de week heb...

Ik heb me vanmiddag aangemeld voor een gesprek op inholland in Haarlem, ben heel benieuwd wat daar uitkomt je hoort van die horrorverhalen over inholland (iemand ervaring?). Dus dat wacht ik nog even af.

Maar het blijft een enge beslissing, de angst om weer iets totaal nieuws te gaan doen... dat dat dan misschien ook weer tegenvalt...

maarja, erger dan dit kan het niet worden lijkt me puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid