Spring naar bijdragen

Tekst deze week: 1 Korintiërs 7


Aanbevolen berichten

De Bijbeltekst voor deze week:

Hoofdstuk 7

Seksualiteit en huwelijk

[1] In* antwoord op wat u geschreven hebt: ‘Het is goed voor een man geen vrouw aan te raken.’ [2] Ja, maar met het oog op de gevallen van ontucht is het beter dat iedere man zijn eigen vrouw heeft en iedere vrouw haar eigen man. [3] De man moet aan zijn vrouw geven waarop zij recht heeft, en evenzo de vrouw aan haar man. [4] Niet de vrouw heeft de beschikking over haar eigen lichaam, maar haar man; evenmin heeft de man te beschikken over zijn eigen lichaam, maar zijn vrouw. [5] Wijs elkaar niet af, tenzij u het onderling goedvindt om u voor een bepaalde tijd aan het gebed te wijden; kom daarna weer samen. Anders zou de satan van uw gebrek aan zelfbeheersing gebruik kunnen maken om u te verleiden. [6] Dit laatste is bedoeld als tegemoetkoming, niet als bevel. [7] Ik zou wel willen dat alle mensen waren zoals ikzelf*, maar ieder heeft nu eenmaal van God zijn eigen gave ontvangen, de een deze, de ander die.

[8] Tegen de ongehuwden en weduwen* zeg ik: het is goed voor hen als zij blijven zoals ik. [9] Maar als zij zich niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Het is beter te trouwen dan te branden.

[10] De gehuwden beveel ik, of liever niet ik, maar de Heer: de vrouw mag niet scheiden van haar man. [11] Is zij toch gescheiden, dan moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen. Evenmin mag de man zijn vrouw verstoten.

[12] Tegen de overigen* zeg ik, niet de Heer: wanneer een broeder een niet-gelovige vrouw heeft en die stemt erin toe bij hem te blijven, dan mag hij haar niet verstoten. [13] En wanneer een vrouw een niet-gelovige man heeft en die stemt erin toe bij haar te blijven, dan mag zij haar man niet verstoten. [14] Met de vrouw is de niet-gelovige man geheiligd, en met de man de niet-gelovige vrouw; anders waren ook uw kinderen onrein, terwijl zij integendeel heilig zijn. [15] Wil echter de niet-gelovige partij scheiden, laat haar dan scheiden; de broeder of zuster is in zo’n geval niet gebonden; God heeft ons tot vrede geroepen. [16] Trouwens, hoe weet u, vrouw, of u uw man kunt redden,* en u, man, hoe weet u of u uw vrouw kunt redden?

[17] Voor het overige* moet ieder blijven leven zoals de Heer het voor hem beschikt heeft en zoals God hem heeft geroepen. Zo schrijf ik het in alle gemeenten voor. [18] Was iemand besneden toen hij geroepen werd, dan moet hij het niet laten verhelpen; was iemand onbesneden, dan moet hij zich niet laten besnijden. [19] Het gaat er niet om of men besneden is of onbesneden, het gaat alleen om het onderhouden van Gods geboden. [20] Laat iedereen blijven zoals hij bij zijn roeping was! [21] Bent u als slaaf geroepen, laat het u niet verdrieten; en* zelfs als u vrij kunt worden, blijf dan toch liever slaaf. [22] Want de slaaf die door de Heer geroepen wordt, is een vrijgelatene van de Heer; en omgekeerd is hij die als vrij man geroepen werd, een slaaf van Christus. [23] U bent gekocht en de prijs is betaald. Word geen slaven van mensen. [24] Broeders en zusters, laat dus iedereen voor God blijven in die staat waarin hij werd geroepen.

[25] Voor de ongehuwden heb ik geen gebod van de Heer, maar ik geef mijn mening, die door de ontferming van de Heer betrouwbaar is. [26] Ik houd dit voor het beste. In onze* zware tijden is het voor een mens het beste zo te leven: [27] bent u aan een vrouw gebonden, zoek dan geen scheiding; bent u niet aan een vrouw gebonden, zoek dan geen vrouw. [28] Maar als u wel trouwt, zondigt u niet, en ook het meisje dat trouwt, doet geen zonde. Alleen halen zulke mensen zich beslommeringen* op de hals, en dat zou ik u willen besparen.

[29] Ik bedoel dit, broeders en zusters: de* tijd is kort. Laten daarom zij die een vrouw hebben, doen alsof zij er geen hadden; [30] zij die huilen, alsof zij niet huilden; zij die zich verheugen, alsof zij niet verheugd waren; zij die kopen, alsof zij geen eigenaar werden. [31] Zij die met het aardse omgaan, moeten er niet in opgaan, want de wereld die wij zien, gaat voorbij. [32] Ik zou willen dat u zonder zorgen was. Wie niet getrouwd is, heeft zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. [33] Maar de getrouwde heeft zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen; [34] zijn aandacht is verdeeld. Een ongetrouwde vrouw en een ongetrouwd meisje dragen zorg voor de zaak van de Heer; zij willen heilig zijn naar lichaam en geest. De getrouwde vrouw wijdt haar zorgen aan aardse dingen en wil haar man behagen. [35] Dit alles zeg ik voor uw eigen bestwil, niet om uw vrijheid aan banden te leggen; het gaat mij alleen om de eerbaarheid en een onverdeelde toewijding aan de Heer.

[36] Als* iemand meent dat hij zich onbetamelijk jegens zijn meisje gedraagt, omdat zijn verlangen te heftig wordt en de dingen hun loop moeten hebben, laat hem dan doen wat hij wil: laten zij trouwen, daar steekt geen kwaad in. [37] Maar als hij het voor zichzelf zeker weet en, vrij van dwang, meester is van zijn eigen keus, en als hij voor zichzelf besloten heeft haar maagdelijkheid te respecteren, dan handelt hij uitstekend. [38] Met andere woorden: wie met zijn meisje trouwt doet goed, wie haar niet trouwt doet beter*.

[39] Een vrouw is aan haar man gebonden zolang hij leeft. Is haar man ontslapen, dan is zij vrij om te trouwen met wie zij wil, maar alleen met een christen. [40] Toch is zij gelukkiger als zij ongehuwd blijft; althans zo denk ik erover, en ook ik bezit de Geest van God, vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[39] Een vrouw is aan haar man gebonden zolang hij leeft. Is haar man ontslapen, dan is zij vrij om te trouwen met wie zij wil, maar alleen met een christen. [40] Toch is zij gelukkiger als zij ongehuwd blijft; althans zo denk ik erover, en ook ik bezit de Geest van God, vind ik.

Tja vindt je het gek???

Gehuwde vrouwen moesten in de krintieërs hun mond houden.....je moch geen woord zeggen als gehuwde vrouw.


Samengevoegd:

korintieërs

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...

Maar, is dit niet typisch een van die dingen, waarbij het wel handig is om de context erbij te halen, of te kijken hoe jouw kerk(genootschap) erover oordeelt?

Nee, want het heeft geen zin om 'te kijken hoe ene kerkgenootschap er over 'oordeelt'. Als het goed is moet je perfect in staat zijn om je eigen mening te vormen: "11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. 14 Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. 15 Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus. 16 Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees hier nergens dat iedereen dus perfect in staat is om zelf de betekenis van bepaalde bijbelpassages te bepalen. Een mening hebben we allemaal, maar uiteindelijk gaat het om de Waarheid, en schapen zonder herder lopen allemaal hun eigen mening achterna.

Maar wellicht komen we hier op een fundamenteel verschil van mening over de capaciteiten van de gewone mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik lees hier nergens dat iedereen dus perfect in staat is om zelf de
betekenis
van bepaalde bijbelpassages te bepalen. Een mening hebben we allemaal, maar uiteindelijk gaat het om de Waarheid, en schapen zonder herder lopen allemaal hun eigen mening achterna.

Maar wellicht komen we hier op een fundamenteel verschil van mening over de capaciteiten van de gewone mens.

Ik meende dat katholieken zich beroepen op de apostolische successie en dus de paus en andere bisschoppen erkennen als opvolgers/vervangers van de eerste apostelen. In dat opzicht zouden katholieken dus bij uitstek geen onmondige kinderen moeten zijn, die allemaal in de waarheid wandelen...

Ik beroep mij daarentegen zelf ook op het feit dat ik door middel van handoplegging van - niet door mensen, maar door de Heilige Geest - geroepen dienaren de Geest ontvangen heb en mijzelf dus niet als een onmondig kind hoef te zien. knipoog_dicht.gif

Paulus had ook een bepaalde mening over de bijbelpassages en beriep zich er eveneens op de Geest van de Eeuwige te bezitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid