Spring naar bijdragen

genesis grondtekst


Aanbevolen berichten

heeft iemand de grondtekst met vertaliong van de woorden van genesis 1 voor mij, of een link waar ik de grondtekst met vertaling van individuele woorden kan vinden?

dit in het verband met het interpretattieconflict evolutie genesis.

volgens mij is het hele conflict een illusie, en daarom moet ik de grondtekst hebben, omdat de Bijbel beslist waar is.Ik heb de Heilige Geest die hiervan getuigt.

de vertaling is volgens mij niet correct.

ik verwerp de wetenschap achter de theorie niet, ik verwerp slechts de aanname dat de mens van de aap af zou stammen, tenzij dit aantoonbaar is in simpele woorden, met begrijpelijke wetenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(gewoon even een kleine opmerking tussendoor, de evolutietheorie houdt niet in dat de mens afstamt van de aap.. hoe veel Christenen dat ook denken.. als het je bedoeling is om gedegen onderzoek te doen lijkt het mij toch ook handig als je de evolutietheorie wat beter bestudeert..)

(..en 'tenzij dit aantoonbaar is in simpele woorden'? Wat.. als iets niet uit te leggen is in Sesamstraat-taal accepteer je het niet?)

flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

heeft iemand de grondtekst met vertaliong van de woorden van genesis 1 voor mij, of een link waar ik de grondtekst met vertaling van individuele woorden kan vinden?

je kunt o.a. op blueletterbible.org kijken

Quote:
dit in het verband met het interpretattieconflict evolutie genesis.

volgens mij is het hele conflict een illusie, en daarom moet ik de grondtekst hebben, omdat de Bijbel beslist waar is.Ik heb de Heilige Geest die hiervan getuigt.

de vertaling is volgens mij niet correct.

kijk uit dat je wat je zelf wilt, niet verwart met wat de Geest wil. Het interpretatieconflict is al duizenden malen door duizenden experts bestudeerd, dus als leek naar de grondtekst kijken (als je geen hebreeuws kent) heeft niet zo heel veel nut. Hooguit zul je ontdekken dat het inderdaad een lastig probleem is.

Quote:

ik verwerp de wetenschap achter de theorie niet, ik verwerp slechts de aanname dat de mens van de aap af zou stammen, tenzij dit aantoonbaar is in simpele woorden, met begrijpelijke wetenschap.

een opmerking: je geeft hier de evolutietheorie verkeerd weer. Wij zouden "neefjes" zijn van de apen: gezamelijke afstamming van een eerdere soort. Het is nooit nuttig om het standpunt van je opponent verkeerd of karikaturaal weer te geven.

Verder is "simpele woorden" geen vereiste in de wetenschap. De speciale relativiteitstheorie en de quantummechanica zijn niet simpel, maar blijken wel iedere keer weer geverifieerd te worden door experimenten. Hetzelfde geldt voor talloze (eigenlijk alle) onderwerpen in de wiskunde.

Of de evolutietheorie de waarheid accuraat beschrijft, hangt niet af van of ze in simpele woorden weergegeven kan worden of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben een paar jaar geleden Genesis 1 tamelijk in detail geanalyseerd en vertaald, ik heb de bestanden niet op pc staan en alles uittypen is me echt wel te veel werk, maar moest je over een bepaald vers ofzo vragen hebben of vast zitten met een bepaald woord mag je het gerust vragen, dan kijk ik het eens na.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

(gewoon even een kleine opmerking tussendoor, de evolutietheorie houdt niet in dat de mens afstamt van de aap.. hoe veel Christenen dat ook denken.. als het je bedoeling is om gedegen onderzoek te doen lijkt het mij toch ook handig als je de evolutietheorie wat beter bestudeert..)

(..en 'tenzij dit aantoonbaar is in simpele woorden'? Wat.. als iets niet uit te leggen is in Sesamstraat-taal accepteer je het niet?)

Natuurlijk stammen zowel de mens als de aap af van een aapsoort. Was die aapsoort een aap? Ja? Dan stamt de mens dus af van de aap.

Uiteraard is het een evolutionaire stroman, om te beweren van creationisten, dat zij eigenlijk zouden zeggen: "Stamt de mens af van de HUIDIGE aap." echter, geen enkele creationist beweert zo iets smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid