Spring naar bijdragen

Waarde: Thuiszittende man


Aanbevolen berichten

Quote:

Het gaat in die passage over de werken der wet, het houden aan de wet dus. Niet zozeer over onze daden in het algemeen.

We worden weliswaar beoordeeld op ons geloof, maarrrr there's a catch: "geloof zonder werken is dood".

Werken/daden lijken dus toch relevant te zijn.

Jakobus richt zich tot zijn broeders de Joden (jak 2,1) en heeft het niet over de werken als in een baan hebben, maar temeer zich ook gedragen als Christenen (jak 2,14-16). Gelukkig legt Paulus haarfijn uit wat het betekent 'het geloof, door de liefde werkende (gal 5,1) en dus is er geen 'catch'.

Quote:

Verder: wordt wie je bent niet deels bepaald door je daden? Ik denk niet dat je dat geheel los kunt zien. Je doet wat je doet omdat je bent wie je bent en vice versa.

Het wordt ook deels bepaald door wat ze niet zien en bovendien is het deel wat men ziet alleen het deel wat jij wilt dat ze zien. God ziet meer als de mensen dus nooit zijn daden voor hem rechtvaardig.

Quote:

Wat dat neerkijken betreft ben ik het daar mee oneens. Als je opkijkt tegen vriendelijke mensen, wil dat niet zeggen dat je neerkijkt op onvriendelijke mensen, maar dat je er niet tegen opkijkt. En is het verkeerd om niet op te kijken tegen onvriendelijke mensen? Mwoh.

Nee daarom is het een gouden regel, hij is overal op toepasbaar, maar je gebruikt een andere vergelijking. Wat heeft een arm iemand met een onvriendelijk mens gemeen? In mijn ervaring zijn juist de armen vaak gastvrij

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als we het zo gaan bekijken hebben veel mensen in onze maatschappij een 'lage waarde' (jeugh, dat ik het daadwerkelijk zo opschrijf zeg!)

De waarde van iemand wordt niet ontleend aan zijn of haar beroep, gelukkig niet. Want alhoewel sommige mensen op ze neerkijken, ben ik enorm blij met alle vuilnismannen en vakkenvullers. En al die mensen die het huishouden draaiende houden en van een huis een thuis weten te maken.

Mijn man zou het ideaal vinden denk ik. Het huishouden doen, voor de evt kids zorgen en daarna op de koffie bij de buurman big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hi There,

Wat is een man nog waard als hij de hele dag thuis zit te niksen, en de vrouw de kostwinner is?

Het is nu heel vanzelfsprekend geworden dat een vrouw ook werkt.

Maar als de man dan werkloos is? Wat is zijn waarde thuis dan nog?

Koken, Schoonmaken etc. zou zwaar kunnen vallen (psychologisch dan)

Enige ervaringen hierin?

..

Het idee dat thuiszitten gelijk staat aan niksdoen. Als fulltime huisvrouw met een man die lange weken maakt kan ik je vertellen dat mijn werkweek thuis echt meer dan 40 uren telt.

Kun je me uitleggen waarom koken en schoonmaken psychologisch zwaar zou zijn. Ik ken veel manlijke koks en schoonmakers, verplegers, leraren, maatschappelijkwerkenden, psychologen, opvoedkundigen, om maar een paar taken van huismoeders te noemen.

Of bedoel je dat alleen betaald werk voor een man zin aan zijn leven zou kunnen geven. Dat een man geld nodig heeft om zich waardevol te kunnen voelen widegrin.gif

De waarde van een man = loonstrookje. Dan is dus een dokter meer waard dan een medewerkerplantsoen.....

Ik verzeker je dat een man die thuis blijft veel meer het hoofd van het gezin kan zijn dan een man die het grootste deel van de week werkt en in het weekend dan de tuin, garage, auto, schilderwerk en reparaties in huis loopt te doen.


Samengevoegd:

Quote:

mijn stiefvader is huisman, terwijl mijn moeder kostwinner is.

Hij vindt zelf dat hij het hartstikke druk heeft met het huishouden en het huis voor de zoveelste keer verbouwen. Het gaat op zich best goed, je moet hem wel voor alles complimenten geven en alles meot op zijn manier gebeuren. Hij doet ook wel is rare dingen zoals pepers inmaken enzo....... en hij maakt de meest fantastische rijsttafel van de wereld
widegrin.gif

Ik denk dat hij het idd harstikke druk heeft en ik geef hem groot gelijk dat hij vraagt om complimentjes. Mannen zijn daarin wat directer, ik baal echt wel als ik de hele dag hard heb gewerkt en geen hond ziet dat de w.c. schoon is, de ramen gewassen zijn en de vloer gedweild, dat alles wat ik doe een vanzelfsprekendheid is.

Als vrouw heb ik echt moeten leren te vragen om waardering. De valse methode, gewoon in het weekend de was een keer niet doen, niet koken of de troep achter hun kont in de douche opruimen heeft slechts tijdelijk effect op het waardering gebied.

Wat betreft dat het op zijn manier moet, de meeste mannen die hun vrouwen willen helpen hebben ook de4 klacht dat ze het beter niet kunnen doen, want ze doen het niet op haar manier en dan neemt ze het roer over of heeft commentaar op de manier waarop het gedaan is, hij verschilt dus daarin niet van menig huisvrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Dostojevski" schreef het volgende:

Wat Light jr. zegt, kan ik me wel wat bij voorstellen - maar alweer, dat moet je niet verabsoluteren. Niet alle vrouwen willen opkijken tegen hun man, maar veel willen dat wel, denk ik.

Absolute waarheden zijn er maar weinig, als ze überhaupt al bestaan knipoog_dicht.gif

Ben het verder met je eens hoor.

Quote:
"mohamed" schreef het volgende:

Jakobus richt zich tot zijn broeders de Joden (jak 2,1) en heeft het niet over de werken als in een baan hebben, maar temeer zich ook gedragen als Christenen (jak 2,14-16). Gelukkig legt Paulus haarfijn uit wat het betekent 'het geloof, door de liefde werkende (gal 5,1) en dus is er geen 'catch'.

Ja, dat snap ik...

Jij zegt dat het niet om daden gaat, ik geef het aan dat het daar wel mede om gaat omdat zonder daden, geloof dood is.

En je kunt door te werken meer mensen helpen dan door niet te werken in principe.

Quote:
"mohamed" schreef het volgende:

Het wordt ook deels bepaald door wat ze niet zien en bovendien is het deel wat men ziet alleen het deel wat jij wilt dat ze zien. God ziet meer als de mensen dus nooit zijn daden voor hem rechtvaardig.

Dus je vrouw houdt van wie je echt bent, dus met name van het deel dat ze niet ziet oid? Lijkt me sterk.

God wel ja, die ziet het hart, al je intenties en motivaties.

Quote:
"mohamed" schreef het volgende:

Nee daarom is het een gouden regel, hij is overal op toepasbaar, maar je gebruikt een andere vergelijking. Wat heeft een arm iemand met een onvriendelijk mens gemeen? In mijn ervaring zijn juist de armen vaak gastvrij

Je interpreteert dit echt helemaal verkeerd hoor, het laatste wat ik wil zeggen is dat arme mensen onvriendelijk zijn.

Als je tegen iemand opkijkt wil het nog niet zeggen dat je neerkijkt op anderen die die specifieke eigenschappen niet hebben. En je kunt ook om "goede" redenen tegen iemand opkijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Het idee dat thuiszitten gelijk staat aan niksdoen. Als fulltime huisvrouw met een man die lange weken maakt kan ik je vertellen dat mijn werkweek thuis echt meer dan 40 uren telt.

Kun je me uitleggen waarom koken en schoonmaken psychologisch zwaar zou zijn. Ik ken veel manlijke koks en schoonmakers, verplegers, leraren, maatschappelijkwerkenden, psychologen, opvoedkundigen, om maar een paar taken van huismoeders te noemen.

Of bedoel je dat alleen betaald werk voor een man zin aan zijn leven zou kunnen geven. Dat een man geld nodig heeft om zich waardevol te kunnen voelen
widegrin.gif

De waarde van een man = loonstrookje. Dan is dus een dokter meer waard dan een medewerkerplantsoen.....

Ik verzeker je dat een man die thuis blijft veel meer het hoofd van het gezin kan zijn dan een man die het grootste deel van de week werkt en in het weekend dan de tuin, garage, auto, schilderwerk en reparaties in huis loopt te doen.

Maar er is wel geld nodig, dus dan zou de vrouw moeten werken. Ben je of voel je je echt het hoofd van het gezin als je aan je vrouw om geld moet vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap niet meteen wat 'opkijken naar iemand' of zelfs 'respect hebben voor iemand' te maken heeft met huisman zijn. Ik kan opkijken naar mensen die een job met veel verantwoordelijkheid hebben, naar mensen die zich op hun studie storten, naar mensen die elke dag zwoegen in een fabriek, naar mensen die door hun dagelijkse inzet thuis een ankerpunt voor hun hele gezin zijn, naar mensen die zichzelf ontplooien door vrijwilligerswerk,... Een betaalde job is voor mij geen vereiste om naar iemand op te kijken of respect te hebben voor iemand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens met Ireacynthe.

Iedereen heeft toch verschillende gaven, en deze zijn niet precies over het vrouwelijke of mannelijke geslacht verdeeld. Natuurlijk is het zo dat vrouwen van nature meer 'verzorgers' zijn; ze baren kinderen en heel in het begin is het kind vooral op zijn/haar moeder aangewezen. Maar verder kan het best zo zijn dat een man goed is in huishoudelijke taken en dat leuk vind, terwijl de vrouw daar ongelukkig mee zou zijn.

Wat ik belachelijk vind, is de neiging van vrouwen om mannen te verbeteren wanneer ze huishoudelijke taken doen, of om ze te bekritiseren. Wat dat betreft vind ik het wel goed klinken, zoals het bij Marliesje's familie gaat.

Het hangt bij mij nogal van de man af, denk ik. Ik ken wel figuren die gelukkiger zijn als ze huisman zouden zijn, en ik zou er denk ik niet goed tegen kunnen om dag-in-dag-uit thuis te zitten met kids. Dus wat mij betreft: ik denk dat ik nu het liefst partime zou werken en mijn a.s. man ook, maar wanneer blijkt dat hij geen werk kan krijgen of hij blijkt erg van thuiszitten te houden, dan lijkt mij dat ook meer dan prima smile.gif

Iig denk ik niet 'lager' over een man die thuis zit dan over een man die werkt. En, @ Luxuria: ik neem aan dat het geld dat binnen komt van beiden is, en niet van degene die het verdient.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het mooiste zou het eigenlijk zijn als je naast figuurlijk, ook letterlijk een eigen bedrijfje zou hebben, dan kan je het mooi uitsplitsen, net als vroeger op de boerderij.

Ik denk niet dat ik trouw, ik zie het niet gebeuren, maar als het mijn roeping zou zijn, dan hoef ik sowieso geen carriëre te maken. Ik zou met mijn vrouw eigenlijk omgaan volgens het patroon dat ik in m'n vorige post al beschreef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik snap niet meteen wat 'opkijken naar iemand' of zelfs 'respect hebben voor iemand' te maken heeft met huisman zijn. Ik kan opkijken naar mensen die een job met veel verantwoordelijkheid hebben, naar mensen die zich op hun studie storten, naar mensen die elke dag zwoegen in een fabriek, naar mensen die door hun dagelijkse inzet thuis een ankerpunt voor hun hele gezin zijn, naar mensen die zichzelf ontplooien door vrijwilligerswerk,... Een betaalde job is voor mij geen vereiste om naar iemand op te kijken of respect te hebben voor iemand.

Het gaat meer over de relatie man-vrouw (in een huwelijk) dus niet in het algemeen waar je naar opkijkt. Een betaalde job an sich is ook voor mij geen vereiste om naar iemand op te kijken.

@Nienke; in theorie is dat voor beiden ja, in praktijk gaat het vaak anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik belachelijk vind, is de neiging van vrouwen om mannen te verbeteren wanneer ze huishoudelijke taken doen, of om ze te bekritiseren.

Je bent er zelf ook een he? clown.gif

Overigens maakt het mij niets uit of een man thuiszit of niet. Mijnes zou het niet willen dus ik ben blij dat hij kan werken. Als we kinderen mogen krijgen dan zouden wij allebei een verdeling van 4-5 dagen voor hem en 3-2 dagen voor mij ideaal vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, ik maak daarin eigenlijk geen verschil. Ik vind een betaalde job geen vereiste om op te kijken naar mensen algemeen, dus ook niet naar mannen algemeen, of naar mijn man. Ik wil een man die iets aanvangt met zijn leven, die bezig is, die interesses heeft en passies en doelen enzo en daar ook voor gaat, maar dat kan ook door als huisman volop voor z'n gezin te gaan, ik zie hier zelf eigenlijk geen verschil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Je bent er zelf ook een he?
clown.gif

Ik ben een vrouw ja, maar ik ben geen vrouw met de neiging een man te verbeteren of te bekritiseren engel.gif

Nujah, soms wel, maar dan probeer ik het te onderdrukken want ik blijf het iets vreselijks vinden. En vrouwen maar klagen dat manlief zo weinig in het huishouden doet... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben niet in staat om te werken in een reguliere, betaalde baan. Ik ben dus een untermensch volgens Jamilla.

Nee dat zeg ik niet, ik heb respect voor ieder, maar in sommige culturen is het zo, dat een man de kostwinner hoort te zijn en andersom is het vaak niet te accepteren..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid