Spring naar bijdragen

"Golden Compass" anti-christelijk?


Aanbevolen berichten

Wellicht kennen sommigen van jullie de science-fiction trilogie "His dark materials" (in het Nederlands "Noorderlicht") van schrijver Philip Pullman.

Het eerste deel is nu verfilmd en zal als ik het goed heb vanaf 6 december in de Nederlandse bioscopen draaien.

Ik heb de boeken zelf een paar jaar terug gelezen en ik was er erg van gecharmeerd, zeker van de eerste twee delen. Vooral in deel drie proefde ik wel wat anti-religieuze en als je het erin wilt lezen, anti-christelijke tendenzen. Dat zat me niet helemaal lekker maar goed, het is duidelijk een fictief verhaal (pratende ijsberen etc.).

Op Youtube staat een trailer van de film: link en als je bij de commentaren kijkt, zie je een ware clash tussen christenen die tegen de film zijn en anderen. Dan ga ik me toch afvragen, is het inderdaad slim om deze film(s) links te laten liggen als christen of is het weer een discussie à la Narnia?

Graag jullie meningen/reacties, vooral als je het derde boek ook gelezen hebt. Dan weet je wellicht wat ik bedoel met die niet zo koshere elementen in het verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken het niet. Ik heb net ff de trailer bekeken, vond het geen sci-fi maar fantasy. De vergelijking met LOTR snap ik niet helemaal in die trailer.

Anyway, op het eerste gezicht trok het me niet zo omdat ik wel weer genoeg fantasy verhaaltjes met kinderen gezien heb.

Ik zou liever hebben dat ze een meer andere type fantasy verhalen zouden gaan verfilmen. Maar goed, ken het verhaal niet dus kan daar niets over zeggen.

Over zeurende christenen: ik zou kijken naar de argumenten. Zelf ben ik nooit zo gecharmeerd van zeurende christenen over muziek, boeken en verhalen. Meestal gaat het nergens over, is het angst voor fantasie, voor andere meningen, het niet begrijpen van bepaalde zaken en een stuk smaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt gelijk, het is inderdaad meer fantasy dan sci-fi! Ik heb er een handje van die termen door elkaar te halen, sorry. smile.gif

Als ik het goed heb, is het van dezelfde maker als LOTR, verder zijn er geen overeenkomsten.

Waar ik een beetje mee zit, is dat in het derde boek een god (of de schrijver echt de christelijke God noemt wordt niet onomwonden gezegd) nogal schlemielig wordt weergegeven. Vergeef me een incomplete omschrijving, het is even geleden dat ik boek 3 gelezen heb. Ik vraag me dan af, maak ik me druk om niks (het is maar een boek en het kan allegorisch bedoeld zijn, de schrijver schijnt sowieso autoriteit im Frage te stellen (Nietzsche anyone?)) of moet je hier voorzichtiger mee zijn.

Daarom ben ik ook vooral benieuwd naar wat degenen vinden die met de trilogie bekend zijn big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van bijna alle dingen die je eet ga je eerder dood, een paar dingen uitgezonderd. Je kunt zeggen, ik ga een heleboel dingen niet meer eten, omdat ze ongezond voor me zijn, je kunt ook zeggen, ik eet gewoon alles waar ik zin in heb, sterven moeten we toch een keer en als het niet morgen is dan wel overmorgen.

Zo is het ook met dit soort dingen. Bijna alle dingen die er te zien/lezen/horen zijn, zijn op de één of andere manier toch niet goed voor je. Sommige dingen zijn weer wel gewoon goed, maar dat is meestal een minderheid. De afweging die je dan moet maken is, wanneer vind ik dat het zo slecht voor me is, dat ik de ongezondheid voor mijn geestelijk leven er niet meer voor over heb. Kortom, hoe belangrijk is je geestelijk leven voor je, hoeveel kan jouw geestelijk leven hebben en hoe gezond/ongezond is hetgeen waar je over twijfelt?

Ik vind het vaak een vrij lastige afweging... Maar heb zoiets van, bij twijfel maar gewoon niet doen, weet ik veel wat ik mogelijk binnenkrijg aan ongezond spul...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is een lastige afweging, dat is zeker waar. Toen ik dat boek las had ik bij het derde deel wel zoiets van huh, dit had ik niet verwacht. De boeken hinten niet expliciet naar een bovennatuurlijk einde waarbij de godenwereld in elkaar stort, laat ik het zo zeggen.

Ik denk dat ik de films gewoon ga kijken. Ik kan ook genieten van LOTR, Narnia, Harry Potter en meer van dat spul. Maar als je hier en daar tegenstrijdige geluiden hoort, allicht dat je dan op onderzoek uitgaat. Daarom vraag ik me af of er hier ook meningen zijn met betrekking tot deze boekenserie. En de film natuurlijk, want die is nu eenmaal actueel.

Feit is, dat ik voor mijn studie ook boeken moet lezen waarin wel wat explicieter tegen God en gebod in wordt gegaan. Dat kan ik dan wel niet leuk vinden, lezen zal ik ze toch. Ik weet waar ik sta, door een boek zal ik niet gauw van m'n geloof afvallen.

Maar we kunnen elkaar aanscherpen hè, vandaar dit topic, ben nu eenmaal nieuwsgierig smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over die godenwereld, als het fantasie is:

Ik vind het ook leuk om over mythologie te lezen van bijv de Grieken, Germanen, etc. En daar zit nog een verschil: die religies hebben echte aanhangers gehad vroeger (en wellicht nu een paar pseudo-paganisten). Fantasy boeken hebben dat niet eens (al hoewel, er schijnen echt mensen te bestaan die een Jedi (starwars) religie aanhangen).

Dus, wel interessant, gaat het in dat godsbeeld om de christelijke God? Of is hier sprake van een fictief godsbeeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Noorderlicht trilogie wordt als ik het me goed herinner niet expliciet gezegd dat het over de christelijke God gaat. Er zijn echter wel aanwijzingen in die richting. Zo kent de wereld (het is een parallele wereld aan die van ons, bijna hetzelfde maar net niet helemaal) het instituut kerk wat dan in die boeken sterk op de katholieke kerk lijkt inclusief pastoors e.d. De kerk wordt als grote boze autoriteit gezien. En dan in het derde boek, waar als het ware de 'dood van god' wordt beschreven, wordt die god wel zo weergegeven als oude man met baard, een beeld dat veel mensen toch ook wel hebben als het over de christelijke God gaat. Maar ik kan eerlijk gezegd niet precies zeggen hoe de beschrijving is, dan zou ik het boek even uit de bieb moeten gaan halen.


Samengevoegd:

Deze site geeft kort het een en ander weer, je kan ook links doorklikken: Facing the challenge


Samengevoegd:

Ik zie net dat CVkoers ook een recensie niet zozeer over de film, maar meer over de boodschap geeft: Filmrecensie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik de boeken, hoewel goed geschreven, niet echt geschikt kinderen.

Het verhaal gaat soms vrij diep en is duidelijk vanuit een atheistisch standpunt geschreven. De Kerk en haar priesters zijn de slechterikken en onderdrukkers, erfzonde is zo slecht nog niet, God is een oud zwak mannetje die zijn zaken door een engel laat waarnemen etc.

In de film zal het eea. wel afgezwakt zijn, maar het zal geen film zijn die voor iedereen geschikt is.

@Gorthuaer & Unicorn: Het valt zowel onder scifi als fantasy.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

Ik heb de film gezien en er zaten elementen in die door katholieken kunnen worden gezien als anti-christelijk. In de film controleert het "Magisterium" de mens in zijn doen en denken, zoals dat vroeger voor en in de middeleeuwen ook gebeurde. Maar ik denk dat het Katholicsme in de middeleeuwen niet meer te vergelijken is met het Katholicsme van vandaag de dag.

Ik durf zelfs in twijfel te trekken dat het middeleeuws katholicisme zoals je dat hierboven beschrijft ooit bestaan heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid