Spring naar bijdragen

Zelf bier brouwen


Aanbevolen berichten

Tja, ik ben dol op bier en vroeg me eens af (ik vraag mezelf zoveel af! knipoog_dicht.gif ) hoe je dat maakt. Zo kwam ik op diverse bierbrouw sites tereecht en bleek het eigenlijk verrassend makkelijk te zijn! In alle keren is het alleen de eerste keer niet goed gegaan (ik denk dat dat aan het ontsmettingsmiddel lag) maar voor de rest alle keren goed. Het mooie is dat je elk bier kan brouwen dat in de winkel te koop is, en dan lekkerder omdat je het precies naar je eigen smaak kan maken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik brouw meestal elke keer wat anders maar bier die ik meerdere malen heb gebrouwen zijn:

- Rochefort 8 (fantastisch trappistenbier)

- Noors kerstbier (is een soort Octoberfest/Märzen bier)

verder heb ik gebrouwen:

- Dubbel

- Stout

- Indian Pale Ale

- Extra Special Bitter (ESB)

- Scottish Ale

- Pils

en nog meer...

Het leuke is dat vaak recepten van bekende bieren in boeken staan (bv. "Brwe classic european beers at home" of op internet staan, en zelfs de gisten van heel veel bieren zijn te koop...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, ik ben dol op bier en vroeg me eens af (ik vraag mezelf zoveel af!
knipoog_dicht.gif
) hoe je dat maakt. Zo kwam ik op diverse bierbrouw sites tereecht en bleek het eigenlijk verrassend makkelijk te zijn! In alle keren is het alleen de eerste keer niet goed gegaan (ik denk dat dat aan het ontsmettingsmiddel lag) maar voor de rest alle keren goed. Het mooie is dat je elk bier kan brouwen dat in de winkel te koop is, en dan lekkerder omdat je het precies naar je eigen smaak kan maken!

Heb je een goede site voor me? Lijkt me nl leuk, bier maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maarten klinkt als iemand die ik graag mag. Ik hou altijd wel van een goed biertje. Zo kan ik erg genieten van een Hertog Jan Grand Prestige, een Grolsch Kanon of andere wat zwaardere biertjes. Maar zeker ook zelfgemaakt is dat geweldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me een leuke hobby! Goed idee.

Quote:

Ik brouw meestal elke keer wat anders maar bier die ik meerdere malen heb gebrouwen zijn:

- Rochefort 8 (fantastisch trappistenbier)

Ik neem aan dat je hiermee bedoeld: "bier gelijkend op".

Ik wil graag blijven geloven dat Rochefort (m.n. 10) het vloeibare bewijs is dat God bestaat. En dat bewijs je niet zomaar in de fietsenschuur knipoog_dicht.gif

Het idee het zelf ook te kunnen maken is wel heel verlijdelijk . . . en zie daar de neiging tot zondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel zoals gezegd kun je elk bier brouwen dat te koop is, en lekkerder! In het geval van rochefort 8 werd er op het bierforum een kloonpoging gedaan. Ik heb meegedaan met de eerste suggestie voor het recept en vond deze lekkerder dan het origineel! ik geloof dat de kloonpoging nog 2x was aangepast om zo een (vrijwel) identieke Rochefort 8 te maken! In tegenstelling tot wijn kan je vrij goed met bier reproduceerbaar werken; of te wel je kan jezelf (en anderen) herhalen indien je de juist ingredienten hebt. In dit geval is de hop en gist te koop en de ingredienten ook bekend smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In het geval van rochefort 8 werd er op het bierforum een kloonpoging gedaan. Ik heb meegedaan met de eerste suggestie voor het recept en vond deze lekkerder dan het origineel!

Okee . . . je hebt een leuke hobby. maar Rochefort "klonen" . . . respectloos!!!!!! (geen geintje, hier word ik boos van boosrood.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Okee . . . je hebt een leuke hobby. maar Rochefort "klonen" . . . respectloos!!!!!! (geen geintje, hier word ik boos van
boosrood.gif
)

Dan heb jij een erg kort lontje noparty.gif

Wat maakt t uit joh, als mensen er plezier aan beleven pet.gif

Op deze manier worden er misschien nog eens nieuwe bieren uitgevonden smile.gifsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan bier brouwen doe ik (nog) niet.

Wel ben ik bezig met mijn eigen mede aan het maken, de 'godendrank'. Mede is een wijn dat is gemaakt door de vergisting van honing.

Het proces is eigenlijk redelijk simpel: gewoon suikers laten vergisten, maar er kan zo ontiegelijk veel misgaan! Mn eerste twee 'batches' zijn volgens mij mislukt doordat ik ze eerst 'open' had laten gisten om een betere gistpopulatie te krijgen. Nu ga ik het proberen met de gehele gisting op de fles.

Hygiene is dus het belangrijkste van allemaal smile.gif

Quote:

[...]Okee . . . je hebt een leuke hobby. maar Rochefort "klonen" . . . respectloos!!!!!! (geen geintje, hier word ik boos van
boosrood.gif
)

Bij brouwen is er een grote kans op grote smaakverschillen. Vooral bij kleine hoeveelheden. Dat je dus een lekker bier precies kan namaken getuigt van een goede smaak en inzicht.

Echter moet je inderdaad niet alles klakkeloos overnemen(en het zeker niet als je eigen bier 'verkopen').

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie het juist als een teken van respect naar de brouwers van Rochefort: je doet het na omdat je het een goed bier vindt en leert zo iets over het recept. Ondanks dat ik zelf het bier meerdere malen heb gebrouwen koop ik het ook nog steeds. Zie het als een liedje dat je leuk vindt zingen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Vrienden van me kochten wel eens zo'n blik met ingredienten waar je dan een badkuip vol bier van kon maken. Je badkuip stond dan wel een flinke tijd voor met dat brouwsel en stinken dat het deed knipoog_dicht.gif Mij niet gezien dus, zelfs niet terwijl onze badkuip nooit gebruikt worden. Vanvond kratje Grolsch halen bij de weekendboodschappen, ik wordt de blikjes nou toch helemaal zat.

Meer mensen hier die zich wel eens verdiept hebben in het werk van Micheal Jackson (die brit met de snor, niet die blanke negert van Thriller enzo)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid