MaartenM 0 Geplaatst 5 november 2007 Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 Hallo allemaal, zijn er nog meer mensen hier die zelf bier brouwen? Ik doe het nu een jaar of 3-4! Geweldige hobby! groeten Maarten Link naar bericht Deel via andere websites
Jipperd 0 Geplaatst 5 november 2007 Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 Nooit gedaan, lijkt me wel leuk! Aparte hobby zeg, hoe kom je erop? Link naar bericht Deel via andere websites
MaartenM 0 Geplaatst 5 november 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 Tja, ik ben dol op bier en vroeg me eens af (ik vraag mezelf zoveel af! ) hoe je dat maakt. Zo kwam ik op diverse bierbrouw sites tereecht en bleek het eigenlijk verrassend makkelijk te zijn! In alle keren is het alleen de eerste keer niet goed gegaan (ik denk dat dat aan het ontsmettingsmiddel lag) maar voor de rest alle keren goed. Het mooie is dat je elk bier kan brouwen dat in de winkel te koop is, en dan lekkerder omdat je het precies naar je eigen smaak kan maken! Link naar bericht Deel via andere websites
Timon 0 Geplaatst 5 november 2007 Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 bier is van de duivel Link naar bericht Deel via andere websites
MaartenM 0 Geplaatst 5 november 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 Dan was Luther vast een duivel aanbidder, want die was er ook niet ves van Ps. niet dat ik Luthers ben maar toch Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 5 november 2007 Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 Ik ben ook dol op bier. Maar wat voor een soort biertje brouw je dan zoal zelf? En is daar veel ruimte voor nodig? Link naar bericht Deel via andere websites
MaartenM 0 Geplaatst 5 november 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 Ik brouw meestal elke keer wat anders maar bier die ik meerdere malen heb gebrouwen zijn: - Rochefort 8 (fantastisch trappistenbier) - Noors kerstbier (is een soort Octoberfest/Märzen bier) verder heb ik gebrouwen: - Dubbel - Stout - Indian Pale Ale - Extra Special Bitter (ESB) - Scottish Ale - Pils en nog meer... Het leuke is dat vaak recepten van bekende bieren in boeken staan (bv. "Brwe classic european beers at home" of op internet staan, en zelfs de gisten van heel veel bieren zijn te koop... Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 5 november 2007 Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 Quote: Op maandag 05 november 2007 19:54:20 schreef MaartenM het volgende: Tja, ik ben dol op bier en vroeg me eens af (ik vraag mezelf zoveel af! ) hoe je dat maakt. Zo kwam ik op diverse bierbrouw sites tereecht en bleek het eigenlijk verrassend makkelijk te zijn! In alle keren is het alleen de eerste keer niet goed gegaan (ik denk dat dat aan het ontsmettingsmiddel lag) maar voor de rest alle keren goed. Het mooie is dat je elk bier kan brouwen dat in de winkel te koop is, en dan lekkerder omdat je het precies naar je eigen smaak kan maken! Heb je een goede site voor me? Lijkt me nl leuk, bier maken. Link naar bericht Deel via andere websites
MaartenM 0 Geplaatst 5 november 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 op link vind je alles!! een cursus en een perfect forum! Je hebt niet veel ruimte nodig, ik doe het in het fietsenschuurtje. Ook heb je geen ingewikkelde of dure apparatuur nodig! Link naar bericht Deel via andere websites
Timon 0 Geplaatst 5 november 2007 Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 Maarten klinkt als iemand die ik graag mag. Ik hou altijd wel van een goed biertje. Zo kan ik erg genieten van een Hertog Jan Grand Prestige, een Grolsch Kanon of andere wat zwaardere biertjes. Maar zeker ook zelfgemaakt is dat geweldig. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 5 november 2007 Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 Quote: Op maandag 05 november 2007 20:20:35 schreef MaartenM het volgende: op link vind je alles!! een cursus en een perfect forum! Je hebt niet veel ruimte nodig, ik doe het in het fietsenschuurtje. Ook heb je geen ingewikkelde of dure apparatuur nodig! dank! Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 5 november 2007 Rapport Share Geplaatst 5 november 2007 Lijkt me een leuke hobby! Goed idee. Quote: Op maandag 05 november 2007 20:16:39 schreef MaartenM het volgende: Ik brouw meestal elke keer wat anders maar bier die ik meerdere malen heb gebrouwen zijn: - Rochefort 8 (fantastisch trappistenbier) Ik neem aan dat je hiermee bedoeld: "bier gelijkend op". Ik wil graag blijven geloven dat Rochefort (m.n. 10) het vloeibare bewijs is dat God bestaat. En dat bewijs je niet zomaar in de fietsenschuur Het idee het zelf ook te kunnen maken is wel heel verlijdelijk . . . en zie daar de neiging tot zondigen. Link naar bericht Deel via andere websites
MaartenM 0 Geplaatst 6 november 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 november 2007 Wel zoals gezegd kun je elk bier brouwen dat te koop is, en lekkerder! In het geval van rochefort 8 werd er op het bierforum een kloonpoging gedaan. Ik heb meegedaan met de eerste suggestie voor het recept en vond deze lekkerder dan het origineel! ik geloof dat de kloonpoging nog 2x was aangepast om zo een (vrijwel) identieke Rochefort 8 te maken! In tegenstelling tot wijn kan je vrij goed met bier reproduceerbaar werken; of te wel je kan jezelf (en anderen) herhalen indien je de juist ingredienten hebt. In dit geval is de hop en gist te koop en de ingredienten ook bekend Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 6 november 2007 Rapport Share Geplaatst 6 november 2007 Quote: Op dinsdag 06 november 2007 19:05:55 schreef MaartenM het volgende: In het geval van rochefort 8 werd er op het bierforum een kloonpoging gedaan. Ik heb meegedaan met de eerste suggestie voor het recept en vond deze lekkerder dan het origineel! Okee . . . je hebt een leuke hobby. maar Rochefort "klonen" . . . respectloos!!!!!! (geen geintje, hier word ik boos van ) Link naar bericht Deel via andere websites
ThijsK 0 Geplaatst 7 november 2007 Rapport Share Geplaatst 7 november 2007 Quote: Op dinsdag 06 november 2007 23:11:16 schreef Rudibu het volgende: [...]Okee . . . je hebt een leuke hobby. maar Rochefort "klonen" . . . respectloos!!!!!! (geen geintje, hier word ik boos van ) Dan heb jij een erg kort lontje Wat maakt t uit joh, als mensen er plezier aan beleven Op deze manier worden er misschien nog eens nieuwe bieren uitgevonden Link naar bericht Deel via andere websites
Koen 0 Geplaatst 8 november 2007 Rapport Share Geplaatst 8 november 2007 Aan bier brouwen doe ik (nog) niet. Wel ben ik bezig met mijn eigen mede aan het maken, de 'godendrank'. Mede is een wijn dat is gemaakt door de vergisting van honing. Het proces is eigenlijk redelijk simpel: gewoon suikers laten vergisten, maar er kan zo ontiegelijk veel misgaan! Mn eerste twee 'batches' zijn volgens mij mislukt doordat ik ze eerst 'open' had laten gisten om een betere gistpopulatie te krijgen. Nu ga ik het proberen met de gehele gisting op de fles. Hygiene is dus het belangrijkste van allemaal Quote: Op dinsdag 06 november 2007 23:11:16 schreef Rudibu het volgende: [...]Okee . . . je hebt een leuke hobby. maar Rochefort "klonen" . . . respectloos!!!!!! (geen geintje, hier word ik boos van ) Bij brouwen is er een grote kans op grote smaakverschillen. Vooral bij kleine hoeveelheden. Dat je dus een lekker bier precies kan namaken getuigt van een goede smaak en inzicht. Echter moet je inderdaad niet alles klakkeloos overnemen(en het zeker niet als je eigen bier 'verkopen'). Link naar bericht Deel via andere websites
MaartenM 0 Geplaatst 8 november 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 november 2007 Ik zie het juist als een teken van respect naar de brouwers van Rochefort: je doet het na omdat je het een goed bier vindt en leert zo iets over het recept. Ondanks dat ik zelf het bier meerdere malen heb gebrouwen koop ik het ook nog steeds. Zie het als een liedje dat je leuk vindt zingen... Link naar bericht Deel via andere websites
MarinusCopy 0 Geplaatst 26 november 2007 Rapport Share Geplaatst 26 november 2007 Ik heb wel een keer bananen laten fermenteren; het resulterende drankje zag er niet uit maar had wel een schuimkraag en was behoorlijk potent. Maar goed dat ben ik dan weer. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 14 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 14 februari 2008 Waar kunnen dat biertje van jou komen drinken na de Vasten,neem wel een paar boerenmetworsten mee. Mooie liefhebberij zelf bier brouwen,leuk. Link naar bericht Deel via andere websites
Alex Tromp 0 Geplaatst 15 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 15 februari 2008 Vrienden van me kochten wel eens zo'n blik met ingredienten waar je dan een badkuip vol bier van kon maken. Je badkuip stond dan wel een flinke tijd voor met dat brouwsel en stinken dat het deed Mij niet gezien dus, zelfs niet terwijl onze badkuip nooit gebruikt worden. Vanvond kratje Grolsch halen bij de weekendboodschappen, ik wordt de blikjes nou toch helemaal zat. Meer mensen hier die zich wel eens verdiept hebben in het werk van Micheal Jackson (die brit met de snor, niet die blanke negert van Thriller enzo)? Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten