Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Nieuwe kerk bevindt zich in de kroeg

Jezus Christus maakte van water wijn, maar voor een groep van Australische kerkgangers is de ideale plaats om God te aanbidden een kroeg. Bij gebrek aan een kerk in het docklands uitgaansgebied van Melbourne, heeft een groep Christenen de zogenaamde Docklands kerk opgericht, binnen het James Squire Bierhuis. \"Jezus maakte water tot wijn, hij was een beetje radicaal, hij was verbonden met deze cultuur en toch had hij een boodschap voor onze wereld\", aldus Guy Mason, de dominee van de Docklands Kerk na zijn eerste dienst afgelopen zondag. Mason vertelde de media dat de gelovigen niet alleen een boodschap uit de Bijbel wordt aangeboden, maar ook een maaltijd en thee en koffie. Maar een pilsje drinken voor of na de kerkdienst kan ook. De keuze van de locatie was een manier om de kerk te moderniseren, zei hij. \"Al wat wij willen is er toe doen, wij willen toepasbaar zijn en van deze tijd, en... we houden ook de bijbel open\", zo sprak een kerkganger met een pilsje in zijn hand. Een ander parochielid zei: \"Ik denk dat een heleboel mensen die uit willen gaan en een drankje nemen of die uit willen gaan en een feestje maken, vaak het gevoel hebben dat zij van God uitgesloten zijn.\"

bron:

link

KAN dit?

Jezus maakte juist de tempel leeg en schoon!!

wat is jou mening

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou direct bij deze kerk op bezoek gaan als deze bij mij in de buurt zou zijn geweest! party.gif Om eerlijk te zijn vind ik het een zeer interessant idee waar ik zeker niet bij voorbaat negatief tegenover sta. Ik ben echter wel benieuwd naar hoe het er in de praktijk aan toe zal gaan. Het kan heel goed gaan denk ik, maar het heeft ook het gevaar dat men natuurlijk weer net iets té vrolijk in de kerk zit...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zozo. Mensen halen hun wenkbrauwen soms al op als ze zien dat in vele dorpjes de kroeg keurig naast of tegenover de katholieke kerk staat. Maar een kroeg in de kerk, dat hadden we nog niet gezien. widegrin.gif

Voor het regelmatig vieren van de Eucharistie zou het volgens mij wel kunnen in een tijdelijke eigen kapel, waar (draagbaar) altaar, kruis, tabernakel en dat soort dingen kunnen staan. En waar dan ook niets anders kan worden gedaan dan gebeden of de Eucharistie gevierd, net zoals in een normale kerk of kapel.

Maar dringende voorkeur heeft natuurlijk het vieren in een eigen gewijde kerkgebouw of kapel op een meer verantwoorde locatie, zoals op katholieke scholen of op plaatsen waar mensen zich in elk geval niet bezatten. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Timon groot nieuws, zown kerk is bij jou in de buurt! Koop een kaartje naar Gouda vanavond en zorg dat je om 19:30 in het plaatselijke CJV bent. Koffie, thee, bier en maaltijden zijn beschikbaar, maar de laatste 2 natuurlijk alleen na de dienst.

widegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gif

Trouwens hier worden ook vaak praiseavonden e.d. georganiseerd en mijn kerk heeft er ook eens per jaar een kerkdienst. Elke zaterdagavond is het een discotheek...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
@RobertF

Het komt op mij over als of je zegt dat in elke kroeg mensen zich bezatten dit is gelukkig niet het geval dus ik vind je laatste zin een beetje het idee naar een erg negatieve kant trekken of is dat ook je bedoeling?

Sjaloom Gusto,

Klik hier. knipoog_dicht.gif Ik wilde enkel aangeven dat een béétje nette plaats voor een kerk of kapel natuurlijk wel voorkeurig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zozo. Mensen halen hun wenkbrauwen soms al op als ze zien dat in vele dorpjes de kroeg keurig naast of tegenover de katholieke kerk staat. Maar een kroeg
in
de kerk, dat hadden we nog niet gezien.
widegrin.gif

Voor het regelmatig vieren van de Eucharistie zou het volgens mij wel kunnen in een tijdelijke eigen kapel, waar (draagbaar) altaar, kruis, tabernakel en dat soort dingen kunnen staan. En waar dan ook niets anders kan worden gedaan dan gebeden of de Eucharistie gevierd, net zoals in een normale kerk of kapel.

Maar dringende voorkeur heeft natuurlijk het vieren in een eigen gewijde kerkgebouw of kapel op een meer verantwoorde locatie, zoals op katholieke scholen of op plaatsen waar mensen zich in elk geval niet bezatten.
knipoog_dicht.gif

big-smile.gif Tja, voor katholieken speelt natuurlijk nog mee dat jullie gewijde zaken e.d. hebben. Dat 'probleem' hebben protestanten niet.

Persoonlijk zie ik geen enkel probleem in een kerkdienst in een kroeg, wellicht bereik je een nieuw publiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid