Spring naar bijdragen

Narnia en theologie


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik heb besloten om mijn Profielwerkstuk te gaan doen over 'of er sprake is van theologie' in de kronieken van Narnia.Ik zou het heel cool vinden als jullie mij ideeen zouden kunnen geven van literatuur die ik hierbij zou kunnen gebruiken (natuurlijk alle 7 delen zelf al...) en natuurlijk hoor ik het ook graag als je een stuk uit een van de delen van Narnia ziet wat volgens jou ook theologisch bedoeld kan zijn (vb zoals de dood en opstanding van Aslan vergeleken worden met de dood en opstanding van Jezus...)

Ik ben benieuwdsmile.gif

groetjes,

Elsjuh

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Ik denk dat de schrijver van deze teksten heel blij zal zijn dat iemand dit op credible zet, als het over Narnia gaat
widegrin.gif
Kennen jullie deze nog?

Schadelijk, dat soort sites. Grappig dat mensen die het christendom schade veroorzaken, zo vaak interne personen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Schadelijk, dat soort sites. Grappig dat mensen die het christendom schade veroorzaken, zo vaak interne personen zijn.

De grootse vijand van de katholieke Kerk zijn dan ook de katholieken, wat dat betreft niets nieuws onder de zon. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Er is ook een boek met de titel 'Finding God in the Land of Narnia' (auteurs zijn Jim Ware en Kurt Bruner, hebben ook 'Finding God in The Lord of the Rings' gesschreven).

Ik vind zelf dat de Bijbelse invloeden vrij duidelijk zijn in Narnia, maar als je dat niet vindt, kun je dat boek ook eens lezen knipoog_dicht.gif. Er is geen Nederlandse vertaling van.


Samengevoegd:

Oh en David Sorensen spoort niet. Laat dat duidelijk zijn. De drugs hebben zijn hersenen kennelijk onherstelbaar aangetast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

@ Elsjuh: Fijn dat je een voldoende hebt knipoog_dicht.gif

Ik heb zelf alle delen gelezen, moet zeggen dat het mij hielp om dingen in dit leven te zien vanuit de bijbel, vooral het laastste deel waarin een "laatste oordeel" wordt gegeven. Ik vind het bijzonder dat iemand het op deze, begrijpende/ kinderlijke manier heeft weten te omschrijven!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zit er wel in, maar ik zou voor de zekerheid ook wat andere boeken van Lewis lezen, zoals Onversneden christendom, de grote scheiding, brieven uit de hel. Daar zie je heel veel dingen uit Narnia terugkomen en uitgelegd worden.

Ik heb Narnia zowel in het Engels als Nederland gelezen, Engels vind ik ze wel wat beter. De serieuze boeken van Lewis die ik hierboven genoemd heb zou ik echter niet in het Engels proberen tenzij je Engels studeert of zo. Die zijn erg pittig op zijn zachstst gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Diana:

Ja inderdaad, het eind van het laatste boek is zeer indrukwekkend. Zo eenvoudig, maar zo machtig mooi geschreven, kreeg er (positieve) kippevel van!

@Alex:

Ik heb de eerste drie delen idd ook in het Engels gelezen, prachtig! De rest van Lewis' boeken wil ik ook nog lezen, maar heb idd gehoord dat die heftig zijn... Wat mij betreft: laat maar komen! Spiritual warfare is my cup of tea knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voordat de film uitkwam werd er ook een paperback met alle 7 delen in het Engels uitgebracht, koste maar 25 Euri. Minder illustraties uiteraard, maar wel lekker lezen. Heb de 7 afzonderlijke delen in het Nederlands een beetje als mijn trots in een boekenkast in de huiskamer staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb m idd ook in mn kast staan, 7 delen in 1 in t Engels, heerlijk taalgebruik (ach ja, ik ben een Engeland-zwijmelaar knipoog_dicht.gif)

Ik wil ze ook nog in het nederlands, maar dat komt nog wel.

Vind het trouwens wel grappig, ik heb deel 1 gelezen toen ik op de basisschool zat, ik was 9. Toen was narnia dus niet in de media, en zo wel, dat kreeg ik dan als ukkie niet mee. Ik weet nog heel goed hoe ik naar mn moeder ben gegaan en heb gezegd: Mama, dit boek is de bijbel met een andere kaft!

big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid