Spring naar bijdragen

'verantwoord' shoppen


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Een goed punt
als
het aanbod van onderwijs aldaar kon voorzien in de vraag ernaar.. wanneer alle arbeid verdwijnt uit die lage-lonen landen.. wat dan? Is er dan plosteling wel onderwijs?

Het is een combi-regeling..

Het is dan ook niet zo dat een grote hand al die kindertjes uit de fabrieken plukt en in scholen plant. Dat is te veel gedacht vanuit extern ingrijpen. Als - bijv. door microkredieten - steeds meer mensen in een bepaald land/bepaalde bevolking zich zonder gebruik te maken van kinderarbeid kunnen bedruipen, dan zal er ook - op organische wijze, en idealiter: gesteund, maar niet gestuurd vanuit de westerse wereld - plaats voor onderwijs worden geschapen. Zie het citaat (schuingedrukt) van paus Pius XII in mijn post hierboven.


Samengevoegd:

Quote:

Paus Pius XII (dus niet de user) was een wijs man zo te zien.
smile.gif
(En Pius XII ook wel hoor
knipoog_dicht.gif
)

Ik denk dat we het redelijk eens zijn, maar enkel het accent anders leggen.

thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zal de vraag van "hoe weet ik welke kledij mensvriendelijk/ecovriendelijk is" even stellen op andere fora ook.

Je bent een schat! smile.gif

Ik heb me overigens voorgenomen om nu nog een paar winterbasics in te slaan, en dan gewoon een drietal maanden geen kledij meer te kopen zodat ik rustig de tijd heb om mijn huidige kleerkast eens te doorspitten en te herstellen wat hersteld moet worden en dingen die ik echt niet meer draag weg te geven. En nadien wil ik dan toch wat bewuster shoppen, zowel in de zin van dit topic, als in de zin van minder impulsief dingen kopen die ik uiteindelijk toch niet of nauwelijks draag. Maar ik weet nu al dat het me zwaar zal vallen. noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, ik ben ook wel erg benieuwd naar welke kleding mensvriendelijk gemaakt is. Ik geef sowieso haast geen geld aan kleding uit, koop enkel bij winkels in de prijsklassen van de H&M (wel leuk, en goedkoop) maar dan nog niet erg veel. Ik kan eigenlijk niet naar nóg minder overgaan, dan hou ik geen kleding meer over knipoog_dicht.gif

Ik hoop wel dat er ergens hippe, goedkope én mensvriendelijke kleding te koop is.. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, klopt, komt omdat ik erg lang met kleding doe én vorig jaar een stapel kleding gehad heb van Michelle. Maar ik geef geen 50 euro per maand aan kleding uit, doe al 5 jaar met dezelfde jas, loop meestal minstens 3 jaar op één paar laarzen, en koop verder ook niet zo heel veel kleding. 't Laatste was kleding voor de bruiloft van broerlief, en 't ziet er niet naar uit dat ik komende maanden nog kleding ga kopen - alhoewel ik nu wel graag eens een nieuwe jas wil knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, klopt, komt omdat ik erg lang met kleding doe én vorig jaar een stapel kleding gehad heb van Michelle. Maar ik geef geen 50 euro per maand aan kleding uit, doe al 5 jaar met dezelfde jas, loop meestal minstens 3 jaar op één paar laarzen, en koop verder ook niet zo heel veel kleding. 't Laatste was kleding voor de bruiloft van broerlief, en 't ziet er niet naar uit dat ik komende maanden nog kleding ga kopen - alhoewel ik nu wel graag eens een nieuwe jas wil
knipoog_dicht.gif

Je lijkt mij wel. rofl.gif Ik ben alleen nog iets extremer. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je lijkt mij wel.
rofl.gif
Ik ben alleen nog iets extremer.
widegrin.gif

Ja, want jou interesseert het ook niet zoveel, maar mij wel puh2.gif Ik heb d'r alleen niet zo heel veel geld voor over, maar wat lijkt het mij fijn om eens lekker uitgebreid met-verstand-op-nul geld uit te geven aan kleding en alles wat daarbij hoort! En soms kan ik het niet laten hoor, alleen is het dan haast altijd ondergoed widegrin.gif (want dat heb ik dan wel weer in overvloed clown.gif).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je bent een schat!
smile.gif

Ik heb me overigens voorgenomen om nu nog een paar winterbasics in te slaan, en dan gewoon een drietal maanden geen kledij meer te kopen zodat ik rustig de tijd heb om mijn huidige kleerkast eens te doorspitten en te herstellen wat hersteld moet worden en dingen die ik echt niet meer draag weg te geven. En nadien wil ik dan toch wat bewuster shoppen, zowel in de zin van dit topic, als in de zin van minder impulsief dingen kopen die ik uiteindelijk toch niet of nauwelijks draag. Maar ik weet nu al dat het me zwaar zal vallen.
noparty.gif

Op een ander forum weten ze het ook niet boosrood.gif

Blijkbaar best nog moeilijk na te gaan. Ik denk dat het makkelijker is om per merk te gaan zoeken.

En als je iets koopt wat je erna niet draagt, dan kan je dat aan het goede doel geven.

Of je kan bvb een systeem maken zoals ik doe vaak. Voor elk ding wat je koopt doe je iets weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ff gecheckt ... Het afgelopen anderhalf jaar heb ik tussen de 15 en 20 euro/mnd aan kleding en schoenen uitgegeven. Zal nu dus iets meer worden, omdat ik "H&M hej så länge, Wereldwinkel (ofzo?) here I come" zeg, maar meer dan 30 euro/mnd verwacht ik dan nog niet.

Quote:

[...]

Je lijkt mij wel.
rofl.gif
Ik ben alleen nog iets extremer.
widegrin.gif

Ja, met sokken met een goed ventilatiesysteem puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op een ander forum weten ze het ook niet
boosrood.gif

Blijkbaar best nog moeilijk na te gaan. Ik denk dat het makkelijker is om per merk te gaan zoeken.

En als je iets koopt wat je erna niet draagt, dan kan je dat aan het goede doel geven.

Of je kan bvb een systeem maken zoals ik doe vaak. Voor elk ding wat je koopt doe je iets weg.

Dat heeft toch niet zoveel nut? Dan gooi je weer iets anders weg en dat is ook weer verspilling?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd dan is jouw geld ook haar geld.

Idd ja.

Soms wordt zoiets ook al mishandeling opgevat. Bvb een man die zijn vrouw bijna geen geld geeft, en over alles wat ze doet beslist.

Maar dat is bij jou niet het geval denk ik Michie widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

gesprek tussen NienkeJ en haar moeder:

N: Mam, hoe weet je of kleding door arme ontwikkelingslanden-kindjes gemaakt wordt?

M: Er heeft net een test gestaan in de consumentengids over dat onderwerp, de H&M kwam er wel goed uit geloof ik. Ik zal het je vanavond laten zien.

(meer info volgt big-smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het een beetje overdreven allemaal. Laat die broekies in de Derde Wereld ook eens hun handen uit de mouwen steken, worden ze hard van.

Juist ja, dat is de goede VOC mentaliteit die we weer terug moeten vinden in dit halfzachte landje. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En als je iets koopt wat je erna niet draagt, dan kan je dat aan het goede doel geven.

Of je kan bvb een systeem maken zoals ik doe vaak. Voor elk ding wat je koopt doe je iets weg.

Doe ik wel hoor, weggeven. Of af en toe tweedehands verkopen als het om iets duurs gaat dat nog in heel goede staat is. Maar het zou eigenlijk toch beter zijn als ik gewoon eens zou leren om dingen die ik toch niet ga dragen niet meer te kopen. Nuja, ik moet sowieso eens beginnen met mijn kleerkast helemaal uit te rommelen, ik gok dat ik eigenlijk minstens een derde van mijn kleerkast het voorbije jaar niet gedragen heb. noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hehe, daar zou je idd al mee kunnen beginnensmile.gif.

Je kan het jezelf wel leren hoor, dingen kopen die je niet nodig hebt. Heb ik mezelf ook aangeleerd.

Je moet er gewoon eens goed bij stilstaan, ook als je in verleiding komt iets te kopen. Je gewoon heel bewust zijn van je eigen gedrag, denken aan de mensen die zelfs geen eten hebben enzo... En dan kan je het gewoon niet meer over je hart krijgen je geld eraan uit te geven. Allesinds zo gaat dat bij mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goh, het is tegenwoordig al beter hoor, ik heb er nu wel een beter zicht op wat ik effectief ga dragen en wat niet. Zo af en toe doe ik nog eens een miskoop, maar steeds minder vaak. Een paar jaar geleden, toen ik nog meer op zoek was naar een eigen stijl, heb ik best veel gekocht dat op zich wel leuk was, maar dat eigenlijk gewoon niks voor mij was en bijgevolg ook ergens achteraan in de kast onder een stuk of 50 rokken belandde. En dan vind ik zo'n dingen nu af en toe terug en denk ik, help, waarom. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid