Spring naar bijdragen

De dreigende oliecrisis


Aanbevolen berichten

Heel onze maatschappij draait om olie. We hebben een samenleving gemaakt die onmogelijk kan blijven voortbestaan. Steeds meer wegen, meer auto's, groeiende bevolking enz... De aarde kan dit niet dragen, en het aantal verkochte auto's groeit met de jaren.

Dit kan niet anders dan slecht aflopen.

Ik zou nog veeeel meer kunnen schrijven natuurlijk, maar er is zowiezo veel van te vinden op het net. Onlangs was er nog een documentaire op televisie \"a cruce awakening\". Ik weet niet of iemand ze gezien heeft?

Hier is ook een documentaire, duurt amper 12 minuutjes.

link

Dus wat denken jullie ervan? Hoe zien jullie de toekomst en hoeveel is de mens bereid van zijn \"luxe\" op te geven?

Of is het te laat, en zijn we er teveel slaaf van geworden.

Nog meer info:

link

Michael Ruppert: Founder of From the Wilderness

http://video.google.com/videoplay?docid=-1344460573920722313& q="peak+oil"

link

Richard Heinberg: Professor at New College, California

link

link

Lester Brown: President of Earth Policy Institute

link

Matthew Simmons: Chair of Simmons and Company International

link

link

link

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus wat denken jullie ervan? Hoe zien jullie de toekomst en hoeveel is de mens bereid van zijn \"luxe\" op te geven?

Of is het te laat, en zijn we er teveel slaaf van geworden.

Het is allang te laat, een kind kan het zien. Al vanaf de Franse revolutie zie je elke denkbare grafiek exponentioneel omhoog schieten.

Overigens kan dit specifieke probleem best opgelost worden, maar ik denk dat de oplossing zélf het probleem wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn hele goeie alternatieven (Ann: koop de nieuwste National Geographic, fantastische artikels over Biobrandstof en Global Warming) alleen zijn die nu nog niet helemaal opgewassen tegen onze enorme behoefte en kost het energie..

Natuurlijk zou het ook veel helpen als de amerikanen eens wat zuinige auto's gebruiken, hun benzineverbruik per hoofd van de bevolking is absurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, al denk ik niet dat het gebruik van auto's zoals vandaag snel zal minderen.

En echt alles is hier gemaakt van olie he... De machines waarmee olie gemaakt worden, kledij, voedsel etc etc...

Ooit is het zowiezo op, dus ik vind dat ze zowiezo al moeten werken aan alternatieve leefwijzen of methoden, voor de latere generaties.

Het zal er vrij snel zijn, als wij nog leven, maar zelfs al zou het pas binnen 150 jaar zijn...dan nog.

Thx voor de tip Raido!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

jamaar van biobrandstof gaat de economie toch naar de maan, er moeten zoveel oerwouden en andere gewassen verdwijnen zodat wij op palmolie of koolzaad kunnen gaan rijden, omdat de olie toevallig bijna op is. Dat helpt de economie in zuid- en middenamerika om zeep.

Nee hoor, dat hoeft dus helemaal niet. Als we nu gewoon beginnen met verbouwen en niet wachten tot het nog verder is ontwikkeld kunnen we over een aantal jaren veel minder aan aardolie verbruiken. (Ik raad je echt aan om de National Geographic NL te kopen).

De techniek moet nog verder ontwikkelen dat is een ding wat zeker is, maar het is geen reden om er nu dan direct aan te beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De experimenten met kernfusie zijn aardig hoopgevend. De Europese Unie is in Frankrijk bezig (of staan op het punt om te beginnen) om een gigantische kernfusie reactor neer te zetten. Als dat slaagt dan zullen er meerdere in Europa volgen en zullen wij steeds minder afhankelijk worden van de gangbare brandstoffen.

Grappig dat ik me nog kan herinneren van de basisschool bovenbouw dat men toen al zei dat we nog maar voor een 25 jaar aan brandstof hadden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat er of heus nogwel genoeg fossiele brandstoffen zijn, of dat er al lang een vervanging is voor de fossiele brandstoffen. Er wordt gewoon een te big issue van gemaakt om weer eens een reden te hebben om accijnzen te verhogen of om de brandstof gewoon duurder te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat ook helemaal niet om oplossingen, die zijn er allang. Het punt is dat de mensheid het nooit voor elkaar krijgt om politiek gezien alle neuzen dezelfde kant te krijgen. Veel te veel tegengestelde belangen. Eerst moeten alle problemen (waaronder deze) de pan uitrijzen, en dan krijg je dat er ontzettend veel macht naar één punt wordt gedelegeerd om centraal alles op te lossen.

En dat is dan het echte probleem...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik denk dat er of heus nogwel genoeg fossiele brandstoffen zijn, of dat er al lang een vervanging is voor de fossiele brandstoffen. Er wordt gewoon een te big issue van gemaakt om weer eens een reden te hebben om accijnzen te verhogen of om de brandstof gewoon duurder te maken.

Het gaat niet zozeer om dat het op is, als we doorgaan met de stijgende lijn van aardolie (daar gaat het voornamelijk om) gebruik is dat met de huidige, bekende voorraad binnen 25 tot 35 jaar gebeurd.

Daarnaast is het de plicht van het rentmeesterschap dat wij de aarde gebruiken zonder haar uit te putten of te vernielen. Ook moeten we echt rekening houden met de generatie die na ons komt, het is namelijk niet geheel ondenkbaar dat wanneer we doorgaan zonder verder na te denken over de gevolgen, dat binnen twee of drie generaties er een reusachtig probleem is (en nu eigenlijk ook al).

Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van China, als ook dat doorgaat gaan wij dat nog veel meer merken dan nu al. Het zelfde wat gebeurd met de kopermarkt zal gebeuren met de aardolie markt. Daarnaast ligt die oliemarkt totaal in de handen van een reusachtige lobby-moloch met invloed in (vooral) de Amerikaanse overheid.

Het is veel belangrijker om te investeren in onderzoek, en gewoon te beginnen met bijvoorbeeld ethanolwinning uit suikerriet, dat kan met de techniek tot voor kort alleen uit de de kern (de suiker, wat eetbaar is). Echter is men al zover dat het nu ook goed kan uit de rieten zelf, die niet eetbaar zijn. Het is namelijk ethisch ook niet helemaal netjes om eten te gebruiken voor ons vervoer.

Grootste probleem is de goodwill van o.a. China en Amerika (en onze EU/Nederland), we kunnen heel wat goeds doen voor onze aarde, geschonken door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarnaast is het de plicht van het rentmeesterschap dat wij de aarde gebruiken zonder haar uit te putten of te vernielen. Ook moeten we echt rekening houden met de generatie die na ons komt, het is namelijk niet geheel ondenkbaar dat wanneer we doorgaan zonder verder na te denken over de gevolgen, dat binnen twee of drie generaties er een reusachtig probleem is (en nu eigenlijk ook al).

Het is nog veel en veel erger. We mogen al blij zijn als we die drie generaties halen. ER is zo'n onontwarbaar kluwen van problemen ontstaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is nog veel en veel erger. We mogen al blij zijn als we die drie generaties halen. ER is zo'n onontwarbaar kluwen van problemen ontstaan...

Och, goed of kwaad, tot nu toe heeft de mensheid altijd nog oplossingen gevonden voor de problemen die ze tegenkwamen. Wellicht dat een probleem eindelijk eens de gigantische overbevolking aan kan pakken, dat zou al een hoop schelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Och, goed of kwaad, tot nu toe heeft de mensheid altijd nog oplossingen gevonden voor de problemen die ze tegenkwamen.

Welnee man, dom geluk heet dat. Of liever gezegd, God's voorzienigheid. We konden gewoon niet eerder de wereld vernietigen.

Quote:
Wellicht dat een probleem eindelijk eens de gigantische overbevolking aan kan pakken, dat zou al een hoop schelen.

Dat overbevolkingsverhaal is een links dogma voor hun zuiveringspolitiek. Bij goed gebruik van de aarde zou deze planeet minstens 100 miljard zielen kunnen herbergen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat overbevolkingsverhaal is een links dogma voor hun zuiveringspolitiek. Bij goed gebruik van de aarde zou deze planeet minstens 100 miljard zielen kunnen herbergen.

En jij weet hoe dat goed gebruik ingevoerd zou kunnen worden en wat het precies inhoud? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En jij weet hoe dat goed gebruik ingevoerd zou kunnen worden en wat het precies inhoud?
smile.gif

Het is verbluffend simpel; onderwerp je aan Christus en volg Zijn Kerk. Maar goed, zelfs de eenvoudige dingen zijn voor ons zondige mensen te moeilijk. Maar dat gezever over een overbevolking, dat komt echt uit de diepste krochten van de duivel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Peak oil, dé manier om rijk te worden. Vooral als je het combineert met een oligopolie, kartelvorming en het demoniseren en uitschakelen van leiders van dwarsliggende landen die oprecht hun natuurlijke grondstoffen proberen te gebruiken om hun bevolking te helpen, in plaats van grote multinationals. Als een president van een 3e wereldland ergens iets doet wat tegen de belangen van de oliebedrijven ingaat zit hij er niet lang. link

Hoe maak je veel winst? Prijs hooghouden. En hoe houd je de prijs hoog? Zorgen dat er weinig van je product verkocht wordt, bijvoorbeeld door burgeroorlogen in olierijke landen, of gewoon beweren dat er maar heel weinig bestaat van de grondstof die je in handen hebt. Concurrentie mag er natuurlijk ook niet bestaan. Als je eenmaal een kartel hebt moet je zorgen dat er geen andere producten op de markt zijn die voor hetzelfde bruikbaar zijn. Dus je wilt natuuurlijk niet zien dat mensen gaan rijden op hennep (verbieden dat spul!) of water.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En wat heeft de Kerk dan voor revolutionele technieken of gedachtengangen om dit allemaal bewerkstelligd?

Lees de Evangeliën nog eens. knipoog_dicht.gif Nee maar zo simpel is het toch? En alle technieken zijn er állang. Raido tipte er al wat van aan. Maar het gaat wezenlijk om een geesteshouding. Dát is het echte probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Welnee man, dom geluk heet dat. Of liever gezegd, God's voorzienigheid. We konden gewoon niet eerder de wereld vernietigen.[...]

Dat overbevolkingsverhaal is een links dogma voor hun zuiveringspolitiek. Bij goed gebruik van de aarde zou deze planeet minstens 100 miljard zielen kunnen herbergen.

Verwacht wordt dat de bevolking een maximum van ongeveer 9 miljard zal bereiken: link

Als de aarde minstens 100 miljard zielen kan herbergen hebben we dus inderdaad weinig reden om ons druk te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lees de Evangeliën nog eens.
knipoog_dicht.gif
Nee maar zo simpel is het toch? En alle technieken zijn er állang. Raido tipte er al wat van aan. Maar het gaat wezenlijk om een geesteshouding. Dát is het echte probleem.

Volgens mij is mij een hoop ontgaan. Zou je me hierover willen mailen of in dit topic kunnen zetten wat je hier precies mee bedoeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verwacht wordt dat de bevolking een maximum van ongeveer 9 miljard zal bereiken:

Als de aarde minstens 100 miljard zielen kan herbergen hebben we dus inderdaad weinig reden om ons druk te maken.

Ja, maar het ligt ook niet alleen aan het bevolkingstal, maar de manier waarop de mens leeft, en als 9 miljard mensen leven met de gemiddelde levensstijl die we nu hebben, dan gaat het inderdaad mis.

Quote:

Volgens mij is mij een hoop ontgaan. Zou je me hierover willen mailen of in dit topic kunnen zetten wat je hier precies mee bedoeld?

Maar Thorgrem, het is toch ook vrij simpel? smile.gif Als we allemaal zo zouden leven zoals Jezus van ons verlangd, moet je eens nagaan wat dat zou betekenen. Denk maar eens door wat liefde allemaal niet kan doen, wat voor mentaliteitsverandering dat teweeg kan brengen. Bijvoorbeeld over die olieconcerns, die zouden dan vrijwillig allang bezig zijn geweest met schonere energie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar Thorgrem, het is toch ook vrij simpel?
smile.gif
Als we allemaal zo zouden leven zoals Jezus van ons verlangd, moet je eens nagaan wat dat zou betekenen. Denk maar eens door wat liefde allemaal niet kan doen, wat voor mentaliteitsverandering dat teweeg kan brengen. Bijvoorbeeld over die olieconcerns, die zouden dan vrijwillig allang bezig zijn geweest met schonere energie.

Ik denk dat je nu wel ontzettend door een roze bril kijkt. AL zou de hele wereld morgen katholiek worden, dan nog zal er olie nodig zijn. Iig op de korte termijn. Nieuwe ontwikkelingen kosten veel geld en zijn dus niet weggelegd voor opkomende economieën. Ik ben wel van mening dat we meer hadden kunnen doen, meer hadden moeten eisen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid