Spring naar bijdragen

Christelijke popmuziek, kan dat?


Popmuziek, kan dat?  

  1. 1. Popmuziek, kan dat?

    • Ja!
      23
    • Nee!
      3


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik hou mijn profielwerkstuk over christelijke popmuziek. Ik zit op een refomatorische school, en dus is dit onderwerp op mijn school erg omstreden en lastig. De meeste refomatorische mensen vinden opwekking al fout, laat staan popmuziek. Ik probeer er nu dus achter te komen wat er in de Bijbel over muziek gezegd word, of dat toe te passen is op de (christelijke) popmuziek, en of het dus goed of slecht is. Een moeilijk opgave als je het mij vraagt!

Nu heb ik een paar vragen voor jullie, en een poll. Dit is en blijft een discussie topic, dus ik zal niet zomaar alles kopiëren en plakken in mijn werkstuk. Ik zal je (als ik bepaalde reacties waardevol vind voor mn werkstuk) eerst mailen ofzo!

1. Er zijn verschillende vormen van popmuziek zoals reggae, metal, harcore, punk, rock, pop en Nederlandstalig. Welke vormen (kunnen ook nog andere vormen zijn) vind je wel kunnen, en welke niet?

2. Zijn er buiten de popmuziek nog andere vormen van muziek, speciaal voor jongeren, mogelijk?

3. Vroeger (in de tijd van de Bijbel en daarna) waren de psalmen ook voor jongeren goed toegankelijk om God mee te prijzen. Tegenwoordig gebruiken jongeren liever opwekking, of vormen van popmuziek. Is de popmuziek de psalm van vroeger? Waarom wel/waarom niet?

4. Vind je opwekking een vorm van Popmuziek?

5. De popmuziek word gespeeld door een individuele artiest, of door een band. Wat vind je van deze artiesten? Ben je van mening dat zij een positief of negatief effect hebben op het prijzen van God?

Als laatste wil ik je vragen om je mening over popmuziek, samengevat. Hierin kan je alles kwijt wat je niet in de vragen kwijt kon, of wat je nog wilt toevoegen.

Alvast bedankt!

Gilrea

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:
12 Toen koning David hoorde dat de HEER Obed-Edom en zijn familie en bezittingen had gezegend vanwege de aanwezigheid van de ark van God, ging hij naar het huis van Obed-Edom om de ark feestelijk in te halen in de Davidsburcht. 13 Telkens als de dragers van de ark van de HEER zes passen gedaan hadden, offerde hij een stier en een vetgemeste koe. 14 Vol overgave danste hij voor de HEER, slechts gekleed in een linnen priesterhemd. 15 Onder gejuich en stoten op de ramshoorn brachten David en de Israëlieten de ark van de HEER de berg op. 16 Toen de ark de Davidsburcht werd binnengedragen, stond Michal, de dochter van Saul, al op de uitkijk bij haar venster. Ze zag koning David dansen en springen voor de HEER, en haar hart vulde zich met minachting. 17 De ark van de HEER werd neergezet in de tent die David ervoor had opgericht, en David bracht de HEER brandoffers en vredeoffers. 18 Na afloop daarvan zegende hij het volk in de naam van de HEER van de hemelse machten. 19 Aan heel het volk, aan alle aanwezige Israëlieten, zowel de mannen als de vrouwen, liet hij brood, gedroogde dadels en rozijnen uitdelen. Daarna ging iedereen naar huis. 20 Ook David ging naar huis, om zijn familie en bedienden te zegenen. Michal kwam hem tegemoet en zei: ‘De koning van Israël heeft zich vandaag wel bijzonder waardig gedragen! Als de eerste de beste dwaas heeft hij zich voor de ogen van zijn slavinnen en onderdanen ontbloot!’ 21 David antwoordde: ‘Dat deed ik voor de HEER, die mij heeft aangesteld als vorst over het volk van de HEER, over Israël, en mij zo heeft verkozen boven jouw vader en heel zijn familie; voor de HEER danste ik! 22 En al zou ik me nog erger vernederen, al zou ik me zelfs in mijn eigen ogen verlagen, dan nog zou ik in aanzien staan bij de slavinnen over wie je spreekt.’

David ging ook helemaal los toen de ark binnengebracht werd, als hij mag dansen op muziek die God prijst en die God vereert, en die vrolijk is. waarom zouden wij dan geen popmuziek mogen luisteren? (zij het op muziek die nogal mainstream over kan komen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Er zijn verschillende vormen van popmuziek zoals reggae, metal, harcore, punk, rock, pop en Nederlandstalig. Welke vormen (kunnen ook nog andere vormen zijn) vind je wel kunnen, en welke niet?

Orgel muziek is geïntroduceerd in de kerk omdat het vroeger een populair soort muziek was. Waarom zou het nu anders liggen? Ik vind het allemaal kunnen, zolang de inhoud maar goed is.

2. Zijn er buiten de popmuziek nog andere vormen van muziek, speciaal voor jongeren, mogelijk?

Ja, klassiek kan toch ook gewoon smile.gif

3. Vroeger (in de tijd van de Bijbel en daarna) waren de psalmen ook voor jongeren goed toegankelijk om God mee te prijzen. Tegenwoordig gebruiken jongeren liever opwekking, of vormen van popmuziek. Is de popmuziek de psalm van vroeger? Waarom wel/waarom niet?

Het is nog steeds dezelfde muziek, alleen dan in een nieuw jasje.

4. Vind je opwekking een vorm van Popmuziek?

Nee ik vind opwekking een voorbeeld van hoe de kerk, zoals het altijd al heeft gedaan, met zijn tijd meegaat.

5. De popmuziek word gespeeld door een individuele artiest, of door een band. Wat vind je van deze artiesten? Ben je van mening dat zij een positief of negatief effect hebben op het prijzen van God?

Organist of drummer? Opera zanger of leadzanger, wat maakt het uit? Het heeft toch hetzelfde doel? Hem groot maken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Er zijn verschillende vormen van popmuziek zoals reggae, metal, harcore, punk, rock, pop en Nederlandstalig. Welke vormen (kunnen ook nog andere vormen zijn) vind je wel kunnen, en welke niet?

Ik vind elke vorm kunnen, elk muziek genre heeft God talent voor gegeven naar mijn mening (hierover ga ik niet in discussie, gewoon mijn mening, verander je niets aan knipoog_dicht.gif)

2. Zijn er buiten de popmuziek nog andere vormen van muziek, speciaal voor jongeren, mogelijk?

Ik weet niet hoe deze vraag bedoeld is, maar ik vind, dat muziek muziek moet blijven.

En Christelijke populaire muziek vind ik persoonlijk niet kunnen in een dienst of Mis.

Waarom niet? Ik vind de eerbiedigheid erg belangrijk, omdat die ook zorgt voor sfeer.

En daarmee bedoel ik niet dat Christelijke muziek oneerbiedig is, maar dat ik me gewoon geen headbangende mensen voor me zie in de kerk als de dominee zijn preek onderbreekt puh2.gif

3. Vroeger (in de tijd van de Bijbel en daarna) waren de psalmen ook voor jongeren goed toegankelijk om God mee te prijzen. Tegenwoordig gebruiken jongeren liever opwekking, of vormen van popmuziek. Is de popmuziek de psalm van vroeger? Waarom wel/waarom niet?

Ik vind dit erg moeilijk, het ligt persoonlijk denk ik.

Zelf haat ik happy-clappy gedoe, sorry als ik hier mensen mee kwets, maar zo zie ik het.

4. Vind je opwekking een vorm van Popmuziek?

Heb er nooit echt uitgebreid naar geluisterd, maar ook al zou het wel of niet zo zijn, maakt dat wat uit? smile.gif

5. De popmuziek word gespeeld door een individuele artiest, of door een band. Wat vind je van deze artiesten? Ben je van mening dat zij een positief of negatief effect hebben op het prijzen van God?

Deze artiesten blijven mens, en ik denk dat dit net zo goed voor andere dingen geldt dan alleen muziek.

Als laatste wil ik je vragen om uw mening over popmuziek, samengevat. Hierin kan je alles kwijt wat je niet in de vragen kwijt kon, of wat je nog wilt toevoegen.

Het enige wat ik hier over kwijt wil, is dat ik enorm veel bekrompenheid ben tegengekomen wat betreft Christelijke muziek.

Het is jammer dat er altijd mensen zullen blijven die hun groepje met gelovigen lekker ouderwets wil houden.

Daarnaast respecteer ik hun mening over Christelijke popmuziek in de eredienst wel, daar kan ik goed in meekomen.

En weet je, dit is zo'n discussie, die nooit een beslissend antwoord krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat kan niet. Het zijn dingen van de wereld, en de wereld is tegen-God. Dat David danste voor de ark vind nogal een nonargument aangezien het hier ging over muziek binnen de joodse Godsdienst, de Joden waren Gods Volk dus was dat 'goed' te noemen.

Als je kijkt wat God heeft gezegt over het anders zijn dan de wereld, ook voor de Joden dat gaat in alles door. In kleding, in hoe je je akker bewerkt en hoe je als Volk van God zichtbaar bent.

Door 'christelijke' teksten te gebruiken op wereldse muziek maakt het die muziek niet tot eer van God, omdat de muziek in zijn kern verkeerd is, en een kwade boom kan geen goede vrucht voortbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee dat kan niet. Het zijn dingen van de wereld, en de wereld is tegen-God. Dat David danste voor de ark vind nogal een nonargument aangezien het hier ging over muziek binnen de joodse Godsdienst, de Joden waren Gods Volk dus was dat 'goed' te noemen.

Als je kijkt wat God heeft gezegt over het anders zijn dan de wereld, ook voor de Joden dat gaat in alles door. In kleding, in hoe je je akker bewerkt en hoe je als Volk van God zichtbaar bent.

Door 'christelijke' teksten te gebruiken op wereldse muziek maakt het die muziek niet tot eer van God, omdat de muziek in zijn kern verkeerd is, en een kwade boom kan geen goede vrucht voortbrengen.

Zie jij psalmen en gezangen dan ook als niet toepasbaar eigenlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Door 'christelijke' teksten te gebruiken op wereldse muziek maakt het die muziek niet tot eer van God, omdat de muziek in zijn kern verkeerd is, en een kwade boom kan geen goede vrucht voortbrengen.

Wat maakt iets tot een slechte boom?

Dus, bij wat je nu zegt, komt het er simpelweg op neer dat goede christelijke muziek enkel en alleen goed is als het afwijkt van de "normale/aardse" muziek?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Zouden de Joodse godsdienst muziek en de seculiere muziek in de Joodse cultur(als ze dat hadden) veel van elkaar verschillen?

Ik denk deels, in de straten kom je geen koor- en reizang tegen, maar wel de 'gewone begeleidingsinstrumenten' zoals de fluit (gij hebt op de fluit gespeeld en gij hebt niet gedanst). Ja natuurlijk hadden de Joden een cultuur, hoe denk je anders dan dat ze zich onderscheiden van de volkeren/heidenen (gojim).

Quote:
Is hedendaagse kerkmuziek nooit populair geweest of onderdeel van conventionele alledaagse cultuur?

Niet of nauwelijks. Er zijn geen (of haast geen) voorbeelden te verzinnen van grote orkesten in kerkgebouwen die reusachtige sonates ten gehore brachten. De kerk kende vooral de koorzang zoals nu nog gewoon in het katholicisme, orthodoxie en in de bevindelijk-gereformeerd (ahoewel het daar samenzang is, koorzang zit niet in de eredienst).

Quote:
Zie jij psalmen en gezangen dan ook als niet toepasbaar eigenlijk?

De teksten zijn altijd toepasbaar, maar het lijkt mij wel iets anders dan deze Goderende teksten op Godonterende muziek te zetten. Haat de rok die van het vlees besmet is

Dan vallen muziekstijlen als hiphop, metal, rock en house direct af.


Samengevoegd:

Quote:
Wat maakt iets tot een slechte boom?

De bron? Wees eerlijk past satanisme bij gregoriaanse koormuziek?

Quote:
Dus, bij wat je nu zegt, komt het er simpelweg op neer dat goede christelijke muziek enkel en alleen goed is als het afwijkt van de "normale/aardse" muziek?

Exact, geen Goddelijke wijn in Heidense zakken. Daarbij is er verschrikkelijk weinig gereformeerd-verantwoorde popmuziek, het gros is evangelisch-remonstrants-activistisch-amerikaans-christelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk deels, in de straten kom je geen koor- en reizang tegen, maar wel de 'gewone begeleidingsinstrumenten' zoals de fluit (gij hebt op de fluit gespeeld en gij hebt niet gedanst). Ja natuurlijk hadden de Joden een cultuur, hoe denk je anders dan dat ze zich onderscheiden van de volkeren/heidenen (gojim).

Nou ja, volgens mij dansten de Israëlieten ook al in koor en reizangen enzo in de woestijn voordat het religieuze fundament voor hun cultuur was gelegd. Zo'n non-argument lijkt David mij ook weer niet.

Maar goed, alle hedendaagse populaire muziek die Gilrea opnoemde in de openingspost komen uiteindelijk van de Negrosiritials van de slaven. Inderdaad, religieuze muziek. De basis is religieus, dus het zou in feite naar mijn idee wel moeten kunnen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Exact, geen Goddelijke wijn in Heidense zakken. Daarbij is er verschrikkelijk weinig gereformeerd-verantwoorde popmuziek, het gros is evangelisch-remonstrants-activistisch-amerikaans-christelijk

Dus met de negro spirituals als grondlegging voor de conventionele populaire muziekgenres is alle afgeleide heidense wijn in goddelijke zakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

3. Vroeger (in de tijd van de Bijbel en daarna) waren de psalmen ook voor jongeren goed toegankelijk om God mee te prijzen. Tegenwoordig gebruiken jongeren liever opwekking, of vormen van popmuziek. Is de popmuziek de psalm van vroeger? Waarom wel/waarom niet?

vroeger waren de psalmen dezelfde als nu. Waarom zouden ze toen toegankelijker geweest zijn? Misschien dat de huidige vertaling niet helemaal leesbaar meer is (taal uit de jaren 50 ofzo?) maar dat zegt niks over de psalmen, maar meer over de kerken die te lang hebben gewacht om een betere (leesbaardere) vertaling+berijming te maken. Daardoor zijn ze ingehaald door opwekking, wat wel lekker leesbaar is.

Een psalm kan net zo goed samen met piano of een bandje, er is niks aan de psalmen wat dat zou verbieden ofzo. De tweedeling "orgel - psalmen" tegenover "opwekking - bandje" is een verkeerde. Beide soorten lied kunnen met allerlei soorten instrumenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]De teksten zijn altijd toepasbaar, maar het lijkt mij wel iets anders dan deze Goderende teksten op Godonterende muziek te zetten.
Haat de rok die van het vlees besmet is

Dan vallen muziekstijlen als hiphop, metal, rock en house direct af.

Wat maakt muziek Godonterend? En waarom zou orgel muziek minder Godonterend zijn dan ROckmuziek? Het is allebei ooit met dezelfde reden bedacht, mensen vermaken, dat christelijke groeperingen daar later gebruik van hebben gemaakt is punt 2 knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Er zijn verschillende vormen van popmuziek zoals reggae, metal, harcore, punk, rock, pop en Nederlandstalig. Welke vormen (kunnen ook nog andere vormen zijn) vind je wel kunnen, en welke niet?

ik denk dat dat een kwestie is van smaak wat kan en niet kan. Ik zelf let altijd wel op de boodschap die een nummer meegeeft. Ten tweede let ik ook de manier van communiceren. Zo zal ik sneller naar een nummer luisteren waarin een man zijn vrouw bezingt en uitroept dat hij met haar de liefde wel bedrijven (bijv. Extraordinary van Nizlopi) dan naar nummer over "bitches en hoors" van een of andere rapper. Een lied communiceert niet alleen door de tekst, maar ook de manier van muziek maken en eventueel de videoclip. Ik let altijd wel op of die drie een geheel zijn.

2. Zijn er buiten de popmuziek nog andere vormen van muziek, speciaal voor jongeren, mogelijk?

Als je muziek speciaal voor jongeren wil, wil je muziek die bij de subcultuur van jongeren past, nee, ik denk het niet. Maar ik weet niet of refojongeren andere muziek luisteren? Je zou klassiek kunnen luisteren

3. Vroeger (in de tijd van de Bijbel en daarna) waren de psalmen ook voor jongeren goed toegankelijk om God mee te prijzen. Tegenwoordig gebruiken jongeren liever opwekking, of vormen van popmuziek. Is de popmuziek de psalm van vroeger? Waarom wel/waarom niet?

Popmuziek en psalmen zijn twee verschillende dingen. Psalmen komen uit de psalmen van David en zijn op rijm gezet. Popmuziek is zelfgeschreven nummers in een bepaald genre. Als je dan toch een link tussen kerkmuziek en popmuziek wil leggen, dan zou ik een link met de gezangen leggen, aangezien deze ook in beginsel geschreven teksten op muziek zijn. Psalmen komen uit de bijbel, om die nou op dezelfde lijn te leggen met geschreven nummers???

Jongeren gebruiken graag opwekking of popmuziek omdat het aansluit bij de postmoderne tijd waar het gevoel erg belangrijk is. Daar sluit opwekking beter bij aan, alleen al om het feit dat de nummer niet zo oud zijn.

Je zou natuurlijk de psalmen alweer opnieuw kunnen berijmen en ze opnieuw op muziek kunnen zetten. Maar dat lijkt me een enorme klus om die psalmen herschreven en zingbaar te krijgen. En de vraag is of dat nuttig is?

4. Vind je opwekking een vorm van Popmuziek?

absoluut en dan nog absolute mainstream popmuziek.

5. De popmuziek word gespeeld door een individuele artiest, of door een band. Wat vind je van deze artiesten? Ben je van mening dat zij een positief of negatief effect hebben op het prijzen van God?

ik zal nu maar even antwoorden als ex-charismaat. Ik heb zeven jaar in muziekteams van allerlei charismatische kerken gezeten. Popmuziek en ook opwekking wordt muzikaal gezien op een bepaalde manier opgebouwd. Dat houdt in dat bijv. het eerste couplet en refrein worden ingetogen gespeeld, het tweede couplet en refrein al wat meer op vol niveau. De bridge bouwt het nummer uit tot een hoogtepunt en vervolgens wordt het refrein nog twee keer voluit gespeeld. Als dat niet gebeurd klinkt het nummer als een muzikale brei en dan vind je dat de band heel slecht speelt. Maar die opbouw heeft wel tot gevolg dat er een sfeer wordt opgebouwd. Ook de opbouw van de zangdienst in zijn geheel heeft het gevolg dat er een sfeer wordt opgebouwd. Dit zorgt ervoor dat mensen op een emotionele manier God kunnen prijzen.

Of muzikanten in een kerk invloed hebben op de opwekkingsmuziek die er gespeeld wordt? Ja ze hebben invloed en kunnen de dienst in zekere mate sturen. Maar de mensen in de zaal hebben net zo veel invloed. Als niemand gewend is zijn handen in de lucht te doen, dan kun je nog zo'n enthousiaste band neerzetten, die handen gaan niet in de lucht. Dat moet de mensen langzaam aangeleerd worden.

Psalmen zitten anders in elkaar. De nadruk ligt veel meer op de tekst. Maar als er meerdere coupletten worden gezongen van een psalm, gebeurt het wel in onze kerk dat de organist de registers tijdens het laatste vers helemaal opentrekt.

mijn mening over popmuziek. Er is mooie popmuziek en lelijke popmuziek. Ik heb minder problemen met een kwalitatief goed niet-christelijk liedje dan met een kwalitatief slecht christelijk liedje. Bij een kwalitatief goed liedje zijn muziek en boodschap een geheel en dragen zowel muziek als tekst deze boodschap uit. Bij sommige christelijke muziek vraag ik me wel is oprecht af of je God er mee eert om geld te willen verdienen door zoveel mogelijk haleluja te roepen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nou ja, volgens mij dansten de Israëlieten ook al in koor en reizangen enzo in de woestijn voordat het religieuze fundament voor hun cultuur was gelegd. Zo'n non-argument lijkt David mij ook weer niet.

Het argument 'David danste voor de ark dus mogen wij ook christelijke popmuziek maken' is niet goed. Je kunt daar hooguit halen 'David danste voor de ark (in zijn ondergoed) dus mogen wij ook dansen (in ons ondergoed).

Daarnaast is de Israelisch/Joods cultuur zo doorwrocht van God en Zijn Dienst onderandere door het leven dat werd geleefd volgens de Thorah de geopenbaarde wil van God, en kwam de muziek van de Tabernakel en Tempel ook voort uit diezelfde traditie. Ik lees nergens dat men in de Tempel op 'Baäl onze Heer' 'JHWH is God' zongen.

En waar waren de Negrospirituals op gebaseerd? Juist, op de import-negermuziek, en waar kwam dat vandaan? Uit de animistische religies. Dan zelfs nog, dan kan de bron misschien nog relatief goed zijn, hoe vergiftigd is deze geworden door de wereld? Daar kan een christen toch niet uit putten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat maakt muziek Godonterend? En waarom zou orgel muziek minder Godonterend zijn dan ROckmuziek?

Zoals ik al zei is de rockmuziek onstaan in de een cultuur die steeds meer van godafdrijfd ik zou zelfs durven zeggen dat de popmuziek daar mede debet aan is geweest. Waarom zou je dan juist die muziek willen gebruiken? Waar gaat het bij muziek om? Bij de orgelmuziek (wat toch echt ontstaan is binnen de kerkelijke traditie) is dat niet het geval geweest.

Waar het dus om gaat is dat wat Paulus (en dus God) zegt over de dingen die je moet haten omdat de wereld ze doet.


Samengevoegd:

Quote:
en dan zou je nog onderscheid kunnen maken tussen goede en slechte organisten en brengen de slechte organisten God dan wel eer?

De talenten van een organist maken hem geen goede of slechte organist, maar het Soli Deo Gloria. (Jep, daarom klappen wij bevindelijko's over het algemeen niet voor organisten na concerten).

Quote:
Ik vraag je nogmaals, waar haal je de wijsheid vandaan dat alleen het orgel goed zou zijn?

Lees dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarnaast is de Israelisch/Joods cultuur zo doorwrocht van God en Zijn Dienst onderandere door het leven dat werd geleefd volgens de Thorah de geopenbaarde wil van God, en kwam de muziek van de Tabernakel en Tempel ook voort uit diezelfde traditie. Ik lees nergens dat men in de Tempel op 'Baäl onze Heer' 'JHWH is God' zongen.

Dus als ik juist concludeer. engel.gif

De tempelmuziek kwam zo ongeveer letterlijk uit de lucht vallen, tenminste voor wat betreft haar muzikale aspecten. Ook de Psalmen die David schreef op de melodiën van andere liederen, zijn louter gebaseerd op andere muziek die uit de traditie van de Tabernakel stamt en wat betreft de muzikale kant van het geheel verder uit de lucht is komen vallen?

Interesssante visie. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...

En waar waren de Negrospirituals op gebaseerd? Juist, op de import-negermuziek, en waar kwam dat vandaan? Uit de animistische religies. Dan zelfs nog, dan kan de bron misschien nog relatief goed zijn, hoe vergiftigd is deze geworden door de wereld? Daar kan een christen toch niet uit putten?

Nee hoor deze liedjes waren gecomponeerd op het slavenwerk. De periodieke handelingen van een machine bepaalden het ritme, tempo en jembement(ofzoiets) van een spiritual, de teksten werden geïnpsireerd door wanhoop en hoop op hun Heiland die ze hard nodig hadden in hun zware levens. Dit alles nadat de slaven al een paar honderd jaar werden geïmporteerd voordat de negro spirituals de blues inspireerde. In die tijd verliesten de 'import-negers' hun identiteit als Afrikanen en hun oorspronkelijke religie.

Kortom, de inspiratie was zeer religieus en getekend door slavernij en arbeid.

Beetje jammer dat ik dit zo'n muziekliefhebber als jij nog eens opnieuw duidelijk moet maken, naast dat het gewoon middelbare school onderbouw lesmateriaal is, is het algemene muzikale kennis. widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dus als ik juist concludeer.
engel.gif

De tempelmuziek kwam zo ongeveer letterlijk uit de lucht vallen, tenminste voor wat betreft haar muzikale aspecten. Ook de Psalmen die David schreef op de melodiën van andere liederen, zijn louter gebaseerd op andere muziek die uit de traditie van de Tabernakel stamt en wat betreft de muzikale kant van het geheel verder uit de lucht is komen vallen?

Interesssante visie.
yes.gif

Het zou me niets verbazen dat die muziek ook zijn oorsprong kent in de slavernij gemixt met religie. Net zoals de Negro-Spirituals. De Israëlieten moesten ook gestructureerde handelingen uitvoeren waar prima liedjes op gecomponeerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee dat kan niet. Het zijn dingen van de wereld, en de wereld is tegen-God. Dat David danste voor de ark vind nogal een nonargument aangezien het hier ging over muziek binnen de joodse Godsdienst, de Joden waren Gods Volk dus was dat 'goed' te noemen.

Als je kijkt wat God heeft gezegt over het anders zijn dan de wereld, ook voor de Joden dat gaat in alles door. In kleding, in hoe je je akker bewerkt en hoe je als Volk van God zichtbaar bent.

Door 'christelijke' teksten te gebruiken op wereldse muziek maakt het die muziek niet tot eer van God, omdat de muziek in zijn kern verkeerd is, en een kwade boom kan geen goede vrucht voortbrengen.

Toch dacht je erover om een concert van Wovenhand te bezoeken en dan breng je me toch enigszins in verwarring, want dat is doodgewoon wereldse muziek, met een christelijke inhoud. Zwaar duivels dus, als ik jouw redenatie volg.

Daarnaast heb ik je nog nergens zien bewijzen dat een bepaalde combinatie van klanken (die we dan bv "rock" of "reggae" noemen), die door sommige artiesten voor foute doeleinden wordt gebruikt, per definitie zou wortelen in het kwaad, en dus altijd slechte vruchten voortbrengt. Wellicht, als je kunt aantonen dat satan ooit patent heeft verkregen op dergelijke klankcombinaties, dat je een punt hebt, maar anders... is het niet veel anders dan de zoveelste figuur die ik op een forum zijn eigen onbewezen mening als universele "overduidelijke" waarheid zie verkondigen. Niks persoonlijks natuurlijk, en ik kan de meeste van je posts erg waarderen, maar dit dan weer even niet. flower.gif

(Overigens kan het best wezen dat ik in mijn dufheid (weer 10 uur gewerkt vandaag) sarcasme over het hoofd zie of cruciale woordjes als "niet" heb overgeslagen, waardoor ik een compleet verkeerde conclusie trek. hamer.gif )

===

Dan nu mijn mening: muziek lijkt me een van de krachtigste methoden om een boodschap te verspreiden en mensen tot in het diepste van hun wezen te raken. Dat is waarom sommige groepen christenen, bv refo's en evangelo's, de neiging hebben om aan muziek allerlei occulte krachten toe te dichten. Het is natuurlijk ook wonderbaarlijk dat muziek zo veel met een mens kan doen, en soms kan dat eng zijn. Echter het gaat mij te ver om daarop je hele oordeel te baseren. Sommige lieden gebruiken muziek om een on- of anti-christelijke boodschap aan hun publiek over te brengen. Vooral sinds de jaren zestig en zeventig komt dat vaak voor, en Raido kan zeker terecht stellen dat die popcultuur zowel beïnvloed werd door, als katalyserend werkte voor de secularisering. Aan de andere kant zie je dat muziek ook voor christelijke doeleinden gebruikt kan worden en daarin wil ik geen onderscheid maken tussen een degelijke gereformeerde psalm en een enthousiast vlot opwekkingslied. Alleen de doelgroep verschilt, maar of je nu orgel of duivelse gitaren gebruikt, het effect is hetzelfde: de combinatie van klank en tekst maakt iets los bij degene die luistert/ zingt, het raakt mensen.

Vraag is dan: wat is het dat je raakt? Waarom raakt iets je? Als muziek het slechte in je versterkt en bevestigt, dan lijkt dat me niet goed. Maar, om enigszins op Gilrea's vraag terug te komen: dat lijkt me een kwestie voor het persoonlijke gewetensonderzoek, en niet iets dat zich leent voor het opstellen van algemene regels "dit kan wel, dat kan niet".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee die kwamen via Adam en Eva van God en zijn bewaard gebleven. Edoch, zonder dollen: iets wat buiten het christendom moet heeel voorzichtig behandeld worden en al helemaal als het in de eredienst (zou moeten).

En daarom mag een orgel wel en een band niet

ja nu wordt t duidelijk hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid