Spring naar bijdragen

belijdenis RK naar protestant


Aanbevolen berichten

hallo,

Om praktische redenen wil ik van het RK-geloof overgaan op het protestants geloof.

Nu lees ik veel over de openbare belijdenissen bij het protestants geloof. Kent het RK-geloof ook een vergelijkbare belijdenis? En zo ja, zal dit door de pkn ook overgenomen als zijnde openbare belijdenis?

Mvg Johan

Link naar bericht
Deel via andere websites

je doop wordt iig erkend, maar je belijdenis? Uhm, als je lid wordt van de PKN en daar belijdenis doet, zeg je ook dat je de drie formulieren van eenheid gelooft, dus de Nederlandse geloofsbelijdenis, De Dordtse leerregels en de Heidelbergse Catechismus. Ik kan heel weinig zeggen over de RKK, maar ik denk wel dat als jij overgaat naar de PKN, dat ze het wel fijn zouden vinden als je op een gegeven moment belijdeniscatechesatie zou volgen. Puur om wat meer achtergrond te krijgen van de kerk waar je lid van wordt.

en ja, wat zijn praktische redenen eigenlijk?

Quote:
En belijdenis, ik denk dan eerder aan excommunicatie.

Pius, wat bedoel je met deze zin? Ik snap dat zo'n vraag van de TS niet leuk is, maar zou je deze zin toch iets beter willen onderbouwen. Dan snap ik wat meer van je katholieke frustratie smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om 'praktische redenen'?
noparty.gif
Wat moet ik me daar bij voorstellen?

I.v.m. met een huwelijk in het buitenland op korte termijn, waar een gemengde huwelijk min of meer wettelijk niet mogelijk is. Mijn buitenlandse vriendin is nl. protestant en ik ben RK opgevoed. Bovendien is de belijdenis min of meer een vereiste bij deze huwelijk.

Ik probeer me nu al te verdiepen in het protestants geloof. Ik heb er persoonlijk voor me zelf minder moeite mee om protestant te worden dan zij andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

I.v.m. met een huwelijk in het buitenland op korte termijn, waar een gemengde huwelijk min of meer wettelijk niet mogelijk is.

Ai. Als ik het correct heb kan het volgens de RKK ook niet...

Quote:
Mijn buitenlandse vriendin is nl. protestant en ik ben RK opgevoed. Bovendien is de belijdenis min of meer een vereiste bij deze huwelijk.

Ik probeer me nu al te verdiepen in het protestants geloof. Ik heb er persoonlijk voor me zelf minder moeite mee om protestant te worden dan zij andersom.

Waarom heb jij geen moeite om de RKK de rug toe te keren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Pius, wat bedoel je met deze zin? Ik snap dat zo'n vraag van de TS niet leuk is, maar zou je deze zin toch iets beter willen onderbouwen. Dan snap ik wat meer van je katholieke frustratie
smile.gif
.

Nou ja, dat was gewoon een letterlijke vaststelling, als je overgaat van de katholieke Kerk naar een andere, dan wordt je ge-excommuniceerd, anders gezegd, je excomuniceert jezelf. Er is niet zoiets als dat je H.Communie en Vormsel worden erkent en dat deze als belijdenis worden geaccepteerd. Het is niet zoals bij wijze van spreken met een studie bijvoorbeeld, dat je vervangende studiepunten krijgt voor een soortgelijke studie.

Objectief gezien begaat de TS een doodzonde en dat is een enkeltje hel. Dat dit 'm subjectief gezien wellicht verminderd wordt aangerekend omdat hij geen idee heeft waar hij mee bezig is, is goed mogelijk, maar dat maakt het nog steeds 'rijden zonder gordel om'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ai. Als ik het correct heb kan het volgens de RKK ook niet...

Jawel, dat is zeker wel mogelijk. smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

I.v.m. met een huwelijk in het buitenland op korte termijn, waar een gemengde huwelijk min of meer wettelijk niet mogelijk is. Mijn buitenlandse vriendin is nl. protestant en ik ben RK opgevoed. Bovendien is de belijdenis min of meer een vereiste bij deze huwelijk.

Ik probeer me nu al te verdiepen in het protestants geloof. Ik heb er persoonlijk voor me zelf minder moeite mee om protestant te worden dan zij andersom.

Ik heb al wat achtergronden gegeven in de post aan Marliesje, dus ik kan alleen maar zeggen, weet waar je mee bezig bent. flower.gif Het kan nooit goed zijn om te switchen van geloof omdat het bij een huwelijk van je verlangt wordt, dan mist er toch iets in de liefde, en bij jou iets in je geloof, tenminste dit is nooit, maar dan ook nooit een keuze die je moet maken 'om praktische redenen', want met een dergelijk motivatie geef je al aan hoe je in het geloof staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet precies hoe het zit eigenlijk, maar ik heb een "gemengd" huwelijk en de redelijk orthodoxe pastoor hier in Grunn' vond dat op zich geen probleem, maar had wel enige moeite met de deal van mij en m'n vrouw om afwisselend naar de katholieke en Nederlands gereformeerde kerk te gaan. Dat is het ook een beetje: in een gemengd huwelijk kom je altijd met concessies te zitten op geloofsgebied en je moet het zo zien te doen dat het je relatie met God niet verstoort.

Dat is ook wat ik Johann zou willen meegeven: blijf jezelf. Ik begrijp uit je opmerking dat je vriendin iets overtuigder in haar geloof staat, maar als jij niet die overtuiging deelt, is het dan raadzaam om "over te stappen" naar haar geloof? Geloof is toch niet iets wat je doet uit praktische overwegingen - tenminste, niet meer. De tijd waarin mijn opa, al lang en breed atheïst, moest buigen voor de druk om in de hervormde kerk te trouwen en hervormd te blijven, is al lang voorbij. Ik ben wel heel benieuwd naar welk buitenland jullie gaan, dat je daar geen gemengd huwelijk mag aangaan. Wil je dat vertellen?

Daarnaast, je lijkt weinig tot niets te weten over het katholicisme. Lijkt me heel verstandig om voordat je het katholicisme verlaat, eerst te kijken wat het eigenlijk inhoudt. Dan weet je wat je verlaat, kan je later niet voor verrassingen komen te staan, en doe je het ook in vol bewustzijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

[...]

Ik heb al wat achtergronden gegeven in de post aan Marliesje, dus ik kan alleen maar zeggen, weet waar je mee bezig bent.
flower.gif
Het kan nooit goed zijn om te switchen van geloof omdat het bij een huwelijk van je verlangt wordt, dan mist er toch iets in de liefde, en bij jou iets in je geloof, tenminste dit is nooit, maar dan ook nooit een keuze die je moet maken 'om praktische redenen', want met een dergelijk motivatie geef je al aan hoe je in het geloof staat.

Dat kan wel goed kloppen. Maar ik zie het persoonlijk toch iets anders. We hebben toch allemaal toch 1 God? Hoe ik het geloof verder beleef is iets persoonlijks.


Samengevoegd:

Quote:

Ik ben wel heel benieuwd naar welk buitenland jullie gaan, dat je daar geen gemengd huwelijk mag aangaan. Wil je dat vertellen?

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

poeh hee, dat is een papierwinkel zeg. Maar moet je nou eerst Protestants worden voor je kan gaan trouwen? Of moet je ook nog belijdend lid zijn van een Protestantse kerk? Want als je belijdend lid moet zijn, dan meot je waarschijnlijk ook nog een jaar catechesatie volgen voor je belijdenis kan doen. En de meeste belijdenissen in Protestantse kerken worden gedaan tussen Pasen en Pinksteren. En catechesatie begint meestal in september of oktober.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwah, volgens mij zijn een heleboel protestantse kerken pragmatisch genoeg om iemand in zo'n situatie als deze op te nemen in haar administratie zonder alle rompslomp, zodat gewoon het huwelijk kan plaatsvinden. Overigens wel apart dat katholicisme beschouwd wordt als een andere religie dan protestantisme - ik bedoel, er valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar de overeenkomsten zijn ook groot en voor overheden vallen ze toch vaak onder het kopje "christenen" lijkt me (en dus dezelfde religie).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

poeh hee, dat is een papierwinkel zeg. Maar moet je nou eerst Protestants worden voor je kan gaan trouwen? Of moet je ook nog belijdend lid zijn van een Protestantse kerk? Want als je belijdend lid moet zijn, dan meot je waarschijnlijk ook nog een jaar catechesatie volgen voor je belijdenis kan doen. En de meeste belijdenissen in Protestantse kerken worden gedaan tussen Pasen en Pinksteren. En catechesatie begint meestal in september of oktober.

Op beide vragen is volgens mij het antwoord, ja. Ik heb nl. gehoord dat je als RK al enige vorm van catechesatie hebt gevolgd, je direct al opgenomen kan worden als belijdend lid bij de PKN. Immers in onze woonplaats wordt de catechesatie gezamenlijk gegeven voor zowel de PKN als de RKK. Ik ben overigens wel van plan om deze belijdenis-catechesatie te gaan volgen, onafhankelijk of ik wel of niet belijdenis moet doen.


Samengevoegd:

Quote:

Overigens wel apart dat katholicisme beschouwd wordt als een andere religie dan protestantisme - ik bedoel, er valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar de overeenkomsten zijn ook groot en voor overheden vallen ze toch vaak onder het kopje "christenen" lijkt me (en dus dezelfde religie).

Dat dacht ik ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op beide vragen is volgens mij het antwoord, ja. Ik heb nl. gehoord dat je als RK al enige vorm van catechesatie hebt gevolgd, je direct al opgenomen kan worden als belijdend lid bij de PKN. Immers in onze woonplaats wordt de catechesatie gezamenlijk gegeven voor zowel de PKN als de RKK. Ik ben overigens wel van plan om deze belijdenis-catechesatie te gaan volgen, onafhankelijk of ik wel of niet belijdenis moet doen.

Even voor de goede orde, je trouwt met een Indonesische en voor haar moet je overgaan naar de protestantse kerk. Dit omdat Indonesie een wet heeft die dit voorschrijft, behalve als je moslim bent. Dat geeft mijns inziens de insteek van de wet weer. Verder spreek je over de PKN, terwijl je een administratieve handeling wilt uitvoeren om een wet te volgen in Indonesië. Het is een rare wet, maar ga je na je huwelijk wonen in Indonesië of in Nederland en ga je dan naar de RKK of naar de PKN?

Het is mij niet geheel duidelijk hoe de wetgeving is in Indonesië, maar het oogt ernaar dat je voor de wetgever protestants moet zijn voor het huwelijk, maar daarna gewoon je eigen weg kan gaan. Of gaan ze controleren op zondag waar je naar de kerk/ mis gaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dan heb ik dat verkeerd begrepen, maar er staat mij bij dat de RKK er ook moeite mee heeft. Of hoe zit het dan precies?

De RKK heeft geen enkele moeite met gemengde huwelijken. Alleen schrijft het kerkrecht voor dat voor een huwelijk tussen een katholiek en een niet-katholiek dispensatie van de bisschop nodig is. Het huwlijkssacrament dient te worden toegediend volgens de regels van het katholieke recht, en wel in de katholieke kerk, volgens de katholieke ritus. Beide ouders dienen, zoals in ieder katholiek huwelijk, te beloven eventuele kinderen katholiek op te voeden, althans de niet-katholieke partner dient te beloven een dergelijke opvoeding niet te zullen verhinderen.

Als ik me niet vergis is het verbreken van die belofte een legitieme grond voor de nietigverklaring van het huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En als je als katholiek een protestantse partner hebt en je wil in de protestantse kerk trouwen? Is dat mogelijk voor een katholiek? En hoe kijkt bijvoorbeeld de PKN tegen een gemengd huwelijk in de RKK?

Hoe de PKN er tegenaan kijkt weet ik niet. Kerkrechterlijk is het, volgens mij, onmogelijk te huwen in een protestantse kerk. Maar je weet het: we zijn pragmatisch he widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Even voor de goede orde, je trouwt met een Indonesische en voor haar moet je overgaan naar de protestantse kerk. Dit omdat Indonesie een wet heeft die dit voorschrijft, behalve als je moslim bent. Dat geeft mijns inziens de insteek van de wet weer. Verder spreek je over de PKN, terwijl je een administratieve handeling wilt uitvoeren om een wet te volgen in Indonesië. Het is een rare wet, maar ga je na je huwelijk wonen in Indonesië of in Nederland en ga je dan naar de RKK of naar de PKN?

Het is mij niet geheel duidelijk hoe de wetgeving is in Indonesië, maar het oogt ernaar dat je voor de wetgever protestants moet zijn voor het huwelijk, maar daarna gewoon je eigen weg kan gaan. Of gaan ze controleren op zondag waar je naar de kerk/ mis gaat?

* En nee, er worden geen controles uitgevoerd.

* Het is een rare wet, maar Indonesie is een land met overwegend moslims, dus ....

* Het christelijke (protestants en katholiek) geloof onder de bevolking is volgens mij daar wel groeiende, maar wordt wel tegengewerkt door de meerderheid.

* Ik woon in Nederland en zal daar ook de komende 30 jaren nog wel blijven en zal na mijn huwelijk naar de PKN gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

I.v.m. met een huwelijk in het buitenland op korte termijn, waar een gemengde huwelijk min of meer wettelijk niet mogelijk is. Mijn buitenlandse vriendin is nl. protestant en ik ben RK opgevoed. Bovendien is de belijdenis min of meer een vereiste bij deze huwelijk.

Ik probeer me nu al te verdiepen in het protestants geloof. Ik heb er persoonlijk voor me zelf minder moeite mee om protestant te worden dan zij andersom.

De bijbel is hier heel duidelijk in, namelijk dat dit helemaal niet geleerd wordt. Dit zijn menselijke tradities die geen bijbelse grondslag hebben.

Ik zie niet in waarom je dus niet meer katholiek zou mogen zijn om met een gelovige vrouw te trouwen. Volgens mij geloven jullie allebei in de Heer, dat is wat belangrijk is en niet of je belijdenis niet voldoet aan gemeente X of Y die beide vanuit de bijbel hier geen enkele grondslag voor hebben.

Veel zegen en geluk toegewenst smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid