Spring naar bijdragen

Protest. gemeenschappen geen kerk


Aanbevolen berichten

Sjaloom Broze,

Even in extremis: jij kent niet elke moskee, dus kun jij dan wel weten of de islam dwaalt of niet? Nu heeft het protestantisme gelukkig véél meer sporen van Waarheid dan de islam, maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt: als je een duidelijke Leer hebt, dan kun je al heel gemakkelijk bepalen wie er dwaalt, namelijk degene die niet of slechts ten dele met je Leer meegaat. Aangezien alle protestanten protestant zijn en niet katholiek, moet dat toch al het één en al zeggen, lijkt mij zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als het niet Christus als fundament heeft is het een valse leer en dwaalt het.

Als je je ogen op Christus houdt dan kun je zien wie er dwaalt, ook al doe ik dat zelf wel eens niet, jammergenoeg.

Waarom moeten mensen altijd een andere leer hebben, we hebben toch allemaal dezelfde bijbel? en dezelfde God? en we zijn toch allemaal als 1 grote familie? waarom zou er ruzie in de familie zijn? waarom richten we niet de ogen op Christus die het hoofd van de familie is?

Hij lost de ruzie wel op, wij moeten voor elkaar bidden dat we geen verschillen hebben en dat de leugen verdwijnt.

Zoals een paus en aardbischoppen en al dat alles, waar slaat dat op?

Christus is het hoofd en de rest is allemaal gelijk, de rest is allemaal een leider

(Johannes 10:2, wij zijn allemaal in de schaapkooi dus allemaal herders.)

en hebben dezelfde functie (en moeten dat centraal hebben staan): God de eer geven.

De bijbel zegt dat in

Jeremia 13:15-17

Quote:
15 Hoort en leent het oor, verheft u niet, want de HERE spreekt.

geef jezelf niet de eer.

Quote:
16 Bewijst de HERE uw God, eer, voordat Hij het donker doet worden, voordat uw voeten zich stoten aan de bergen in de schemering, en gij op licht hoopt, maar Hij dat tot diepe duisternis maakt, in donkerheid verandert. 17 Maar indien gij er niet naar horen wilt, zal mijn ziel in het verborgene moeten wenen om de trots en mijn oog bitter schreien, ja van tranen vloeien, omdat de kudde des HEREN is weggevoerd.

iedereen die God niet de eer geeft zal tenonder gaan, hij zal verloren gaan en heeft geen eeuwig leven.

Ik ben niet boos, ook al lijkt dat soms, maar eerder verdrietig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christus is in de katholieke kerk het fundament. Daar hoef je niet bang voor te zijn. En ook wij houden onze ogen op christus, daar hoef je ook niet bang voor te zijn.

En ook in de beste families is er wel eens ruzie, en in sommige families zullen mensen zich uit de familie verwijderen, tijdelijk of permanent.

Christus heeft hoe vervelend ook zich al een tijdje niet meer openbaar laten zien. Hij heeft Petrus aangesteld als zijn tijdelijke vervanger. Zoals een stadshouder aangesteld wordt om de koning tijdelijk te vervangen bij diens afwezigheid. Helaas had Petrus ook niet het eeuwige leven en is daar dus een opvolger voor aangewezen enz enz. Hetzelfde geldt voor de apostelen. Het slaat er dus op dat mensen herders nodig hebben die hen de weg wijzen en zo de eenheid bewaren.

En ook in de katholieke kerk wordt God de eer gegeven.

Maar dat alles wist je zelf ook al beste Bronze, ik snap dus eigenlijk niet waarom je je laatste post gepost hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie al waar het spaak loopt in dit topic, Protestanten zien de Kerk vooral als een verzameling katholieken, dus elke uitspraak die we doen over de Kerk wordt dan opgevat als het strelen van de eer van alle katholieken.

Wij zien de Kerk in die zin toch anders, bijna als een persoon, ongeveer op de wijze dat de Kerk méér is dan de som der delen. Op die manier kan jre toch zeggen dat de Kerk altijd gelijk heeft en heilig is, maar tegelijkertijd dat katholieken ook maar gewone zondaars zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Nog een interessant artikel uit het ND (via Dost tot me gekomen)

Enige misverstanden over de katholieke kerkvisie

door mr.drs. B.J. de Jong

Protestanten reageren heftig op de uitspraak van de paus dat protestantse gemeenschappen niet als echte Kerken gezien kunnen worden. Volgens mr.drs. B.J. de Jong, die protestants was en katholiek geworden is, is de ophef mede het gevolg van onbekendheid met de katholieke visie op Kerk-zijn.

De meeste protestanten en zelfs sommige katholieken nemen aanstoot aan of zijn verdrietig over het document van 10 juli 2007 van de Katholieke Kerk, waarin wordt verwoord dat protestantse gemeenschappen niet gezien kunnen worden als echte Kerken. Deze gemeenschappen missen volgens het document de 'apostolische successie' in de wijding (dat de dragers van het bisschopsambt in een ononderbroken opvolgingslijn met de apostelen staan). Het ontbreekt deze gemeenschappen daarom aan een constitutief (wezenlijk) element van de Kerk. Vooral wegens het ontbreken van een ambtelijk priesterschap, hebben deze gemeenschappen niet de werkelijke betekenis van het mysterie van de Eucharistie bewaard, aldus het document. Uit de reacties van protestanten, onder meer in deze krant, wordt duidelijk dat de protestantse en katholieke visie op de constitutieve elementen van de Kerk wezenlijk verschillen. Zie ik het goed, dan vertrekt de protestantse visie vanuit het Woord, veelal gebaseerd op Matteüs 18:20: ,,Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.,, De Kerk als institutie heeft geen zelfstandige betekenis. Ik heb de indruk dat de ophef over het document mede het gevolg is van onbekendheid met de katholieke visie op Kerk-zijn. Daarom zal ik hieronder enkele vergelijkingen maken tussen de katholieke en protestantse visie; een constructieve oecumenische dialoog is slechts mogelijk indien spraakverwarring over het begrip Kerk wordt voorkomen.

Belangrijke inzichten

Paus Benedictus heeft onder meer in zijn boek Zur Gemeinschaft gerufen: Kirche heute verstehen zijn visie op de Kerk uiteengezet. Hoewel ik hier onmogelijk recht kan doen aan de inhoud van het boek, zal ik trachten enkele belangrijke inzichten weer te geven. De concrete Kerk ontstond volgens de paus toen Jezus zijn lichaam en bloed had gegeven onder de gedaanten van brood en wijn, waarna hij zei: ,,Blijft dit doen om mij te gedenken.,,

Een analyse van de diepe betekenis van dit sacrament brengt de paus tot de uitspraak: ,,De Kerk is Eucharistie.,, In het Nieuwe Testament kunnen we volgens de paus nog een tweede element van Kerk-zijn ontdekken, dat opgesloten ligt in de aanduiding van de Kerk als ecclesia . Op grond van een etymologische analyse van dit woord meent de paus dat de Kerk kan worden gezien als de verzameling van mensen van de vier uiteinden van de wereld en hun heiliging ter ere van God. De beide elementen kunnen worden samengevat in de stelling dat de Kerk het dynamische proces is van horizontale en verticale unificatie. De verticale unificatie bewerkstelligt de vereniging van de mens met de liefde van de drie-ene God. De horizontale unificatie ziet op het samenkomen van een verdeelde mensheid. De Kerkvaders hebben deze twee aspecten van Kerk-zijn samengevat in het woord communio .

De Eucharistie (zo men wil: avondmaal) wordt gevierd op een concrete plaats. De roepstem van God geldt voor allen die zich daar bevinden; de Kerk is door haar aard dan ook openbaar. Allen die tot geloof komen op een bepaalde plaats, hebben deel aan dezelfde Eucharistie: rijk en arm, geletterd en ongeletterd, mannen en vrouwen. Indien wij dit in gedachten houden, is volgens de paus duidelijk waarom Ignatius van Antiochië - bisschop uit de eerste eeuw en martelaar - zo benadrukt dat er slechts één bisschopsambt is op een bepaalde plaats en waarom hij het lidmaatschap van de Kerk zozeer verbindt met de eenheid met de bisschop. Ignatius verdedigde het openbare karakter en de eenheid van het geloof tegen schisma's. Eén bisschop op één plaats staat voor het feit dat de Kerk één is voor allen, omdat er één God is voor alle mensen.

Volharden

De uitdrukking 'opvolger van de apostelen', die wordt gebruikt in de Katholieke Kerk voor de bisschop, drukt volgens de paus uit dat de bisschop niet alleen lokale verantwoordelijkheid draagt, maar ervoor verantwoordelijk is dat de twee dimensies van Kerk-zijn - het verticale en het horizontale - onverdeeld blijven. In een audiëntie van 10 mei 2006 maakt paus Benedictus enkele opmerkingen over de betekenis van de apostolische opvolging. Hij ziet - in navolging van Kerkvader Irenaeus van Lyon (een bisschop uit de tweede eeuw) - het netwerk van de apostolische opvolging als waarborg voor het volharden in het woord van de Heer. Diezelfde Irenaeus spreekt ook over de 'hoogste, oudste en aan allen bekende' Kerk, die ,,in Rome gegrondvest en gesticht is door de glorierijkste Apostelen Petrus en Paulus,,, en benadrukt de traditie van het geloof, die in haar vanaf de Apostelen ons bereikt door middel van de opvolgingen van bisschoppen. Op die manier wordt de opvolging van de bisschoppen van de Kerk van Rome het teken, het criterium en de waarborg van de ononderbroken overdracht van het apostolisch geloof. Van belang is ook om op te merken dat dit criterium ouder is dan de canon van het Nieuwe Testament. Eerst in de vierde of vijfde eeuw werd de canon definitief vastgesteld.

De protestantse visie op het Kerk-zijn vertrekt zoals gezegd vanuit het Woord. Het idee lijkt te zijn dat de samenkomst in de naam van Jezus de 'Kerk' voortbrengt. Het gaat om de daad - los van alle instituties - waardoor de 'Kerk' steeds opnieuw wordt geboren. De 'Kerk' komt van onderaf tot stand. De gemeenschap van gelovigen die aldus tot stand komt, zou alle bevoegdheden van de Kerk hebben, inclusief de bevoegdheid om het avondmaal te vieren. Maar deze visie vernietigt volgens de paus onvermijdelijk het openbare en verzoenende karakter van de Kerk, welke twee elementen worden weerspiegeld in het bisschopsambt en het gevolg zijn van de essentie van de Eucharistie. De 'Kerk' wordt een groep die nog slechts bijeen wordt gehouden door interne overeenstemming. Mijn indruk is dat een aldus gevormde 'Kerk' kwetsbaar wordt voor schisma's; dit zou een verklaring kunnen zijn voor de meer dan 25.000 protestantse denominaties wereldwijd.

Het voorgaande betekent zeker niet dat protestantse gemeenschappen zonder waarde zijn. In het document van 10 juli wordt duidelijk gezegd dat de Kerk van Christus aanwezig en werkzaam is in de ecclesiale gemeenschappen die nog niet volledig met de Katholieke Kerk in gemeenschap verkeren, vanwege de daar heersende elementen van heiliging en waarheid. Dit stemt overeen met mijn eigen ervaring; de Heilige Geest werkt ook buiten de Katholieke Kerk.

Mr.drs. B.J. de Jong is als promovendus verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is rooms-katholiek, en was in het verleden lid van de Navigators.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid