Spring naar bijdragen

mijn twijfels bij Willow Creek


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nog niet zo lang lid hier... eigenlijk sinds enkele seconden en heb dus ook nog niet uitgebreid dit forum doorgekeken... wel heb ik gezocht op zoekterm willow creek om uit te sluiten dat er al een dergelijk topic bestaat. Deze kon ik niet vinden en vandaar dat ik hem nu start... Mocht hij dus wel bestaan verwijs me daar dan naar toe... tenzij jullie de meerwaarde van dit topic zien.

Ok nu mijn punt. Ik ga naar een gemeente waar de oudsten graag richting willow creek gaan. Ik heb zo mijn twijfels bij willow creek en deze worden ook bevestigd als ik hier op internet bewust naar ga zoeken. Ik kom dan bijvoorbeeld bij een A. Geelhoed uit. Deze man heeft echter overal kritiek op wat overigens niet wil zeggen dat hij het niet bij het juiste eind heeft.

Verder heb ik een betekeins van Willow Creek gelezen die op zijn minst schokkend is.

De 'Willow' is het symbool van:

Dood

Eeuwige rouw/treurnis

Onvruchtbaarheid

De 'Creek' is het symbool van:

doodlopend zijn

stilstaan

oppervlakkigheid

Verder heb ik gemerkt dat de afgelopen tijd mijn stilletijd steeds moeilijker gaat. En mijn verlangen om uit de bijbel te lezen ebt langzaam weg.

Graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie over willow creek denken... En of er duidelijk voor en tegen argumenten zijn. In de bijbel staat immers: onderzoekt alles en behoud het goede! Dit wil ik dan ook doen...

Helaas trouwens als ik mijn twijfels in de gemeente uitspreek worden ze weggeschoven alsof het niets is. Gelukkig nu er meer zijn die hun bezorgdheid hebben uitgesproken komt er een vergadering waar leden bij mogen zijn! Ik ben van de partij!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die betekenis komt van sign2god wat ik een ridicule website vind, ze schrijven ook grappige dingen over refoweb. Willow is een wilg, dat klopt en symbool voor treurnis, geen probleem toch? Dood en onvruchtbaarheid zie ik er niet in. Een Creek hoeft niet doodlopend te zijn, hoeft niet stil te staan en is ook niet oppervlakkig..

Verder.. Willow Creek is niet mijn ding, dat is toch soort van relitheaterkerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een gemeente in Amerika waaraan veel Nederlandse kerken zich gaan spiegelen en daarbij ook "zo'n" gemeente willen worden. Er wordt vooral gericht op ongelovigen en hoe ze die kunnen trekken.

De 40-doelgerichte dagen zijn er ook een onderdeel van.

Ik vind het lastig om er iets van op te schrijven omdat ik er nu heel negatief over denk. Misschien kan iemand die (nog) geen mening heeft er een duidelijk antwoord op geven want ik merk dat ik alleen de negatieve dingen wil belichten en het kost me veel moeite om dat niet te doen.

Dank je voor je info ove sign2god. Het klopt idd dat ik de info van hun site af heb. Ik heb de site verder niet bekeken.

greetz,

Angelique

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sign2God verwerpt de Godheid van Jezus en de Drie-eenheid (en nog meer dingen) en ze zijn bezeten van Vrijmetselarij-denken. Doelgericht leven komt ook voor in Saddleback Church (wat een Southern Baptist gemeente is)..

Ik vind dat soort kerken geen snip voor de neus waard, maar misschien zijn hier mensen die hier helemaal gek van zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

voor degenen die niet weten wat willow creek is

willow creek is toch een zoekergerichte kerk die aan wil sluiten bij de cultuur van vandaag? een postmoderne kerk zeg maar........

wat ik van willow creek vind is, dat als je te veel bezig gaat met aansluiten bij de huidige maatschappij, dat je je christelijke identiteit op den duur gaat verliezen en dit kan ten koste van de boodschap gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De heer Geelhoed is in zijn stukken inderdaad veelal negatief. Dit wil, zoals je zelf al aangeeft, niet direct zeggen dat er niets van klopt, maar het is wel de vraag wat er met zo'n continue negatieve toonzetting bereikt wordt. Wordt een mens dan werkelijk alert gemaakt om op te letten? Het neigt mijns inziens eerder naar een zeer negatieve kijk op alles, waardoor het moeilijk wordt om de goede dingen nog te zien. Bovendien is zijn verhaal veelal een eigen interpretatie en niet een werkelijk objectieve beschouwing.

Dan de woordelijke betekenis van Willow Creek. 'Willow' is een wilg en 'creek' is een kreek. Een prachtige symboliek voor het leven van een gelovige. Als we aan een wilg denken is de treurwilg inderdaad de eerste die in ons opkomt. Een symbool voor ons als mens. Hangende takken als teken van het hangende hoofd, maar tegelijk het prachtige loof dat duidelijk toont dat er zeker leven in zit. En waar staat die boom, waar dankt die boom zijn leven aan? Aan het water uit de kreek, symbool voor Gods doorstromende liefde in een mensen leven. De boom haalt zijn voedingswater uit die kreek en de hangende takken hangen boven die kreek, waarbij ze naar het water toegroeien. Echt geweldige symboliek van een leven met God in deze wereld.

Op de site van Willow Creek wordt in deze lijn ook uitgelegd waar Willow Creek voor wil staan.

Quote:
Als er ooit een tijd was voor de kerk om op te staan voor Christus, dan is het nu!

We leven in een snelle maatschappij, waarbij individualisme, materialisme en het grote genieten sleutelwoorden zijn. Maar tegelijkertijd groeit de angst nu we ervaren dat we kwetsbaar zijn door terrorisme en oorlogsdreiging, onveiligheid op straat, zinloos geweld, respectloosheid en gebrek aan waarden en normen. In die turbulentie zien we de belangstelling voor spiritualiteit en zingeving weer toenemen. Een moderne samenleving op zoek naar houvast en richting.

De visie van Willow is gebaseerd op de overtuiging dat de kerk van Jezus Christus de hoop is voor de wereld. Ook vandaag. Het is een geweldige opdracht en uitdaging om de liefdevolle roepstem van Christus herkenbaar te maken in een samenleving die wordt overstelpt met keuzemogelijkheden.

Willow maakt zich sterk om kerkelijke pioniers met visie, moed en leiderschap bij te staan in het bouwen van een bijbels functionerende gemeente van Christus, waar ongelovigen worden aangesproken en opgebouwd tot discipelschap. Sinds haar oprichting heeft Willow wereldwijd gelijkgestemde, missionair bewogen kerken aan elkaar verbonden en hen ondersteund met strategische visievorming, training en hulpmiddelen.

Wij hopen en bidden dat wij ook uw gemeente mogen inspireren, bemoedigen en toerusten!

Willow Creek wil, om het in andere woorden te zeggen, een praktische gemeenschap vormen, horend naar en levend uit Gods Woord, Zijn kreek. Dus geen theaterkerk, maar een levende gemeenschap. Geweldig toch!

En oke, het is net als met elke organisatie: er is vast wel iets op aan te merken. Maar laten we niet vergeten ook het goede te blijven zien!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en waa kan je vinden dat sign2god de Godheid van Jezus verwerpt en de Drie-eenheid?

Ik kan namelijk alleen maar waarschuwingen tegen vrijmetsalarij vinden!!

link -> Overzicht

link

# De fundamenten van Hybels en Willow Creek zijn: Het 3-eenheid-dogma met '3-ene-(zonne-)god

# Zondagheiliging; voor WC een 'dag van evangelisatie'; derhalve tóch de zon-dag...

# 10-Geboden worden erkend, maar zijn eigenlijk niet belangrijk

# Heilige Geest als 'zegel' en belangrijkst

# Uitingsvormen zijn heel belangrijk (muziek/communicatie/management)

link (Wistje datjes)

link (Drie-eenheid)

link (Over dat de kinderdoop/besprenging onbijbels zou zijn)

link God versus Jezus

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb de linkjes bekeken en idd erg overtuigend. Maar wat me wel opvalt is dat jij blijkbaar voor de kinderdoop bent en ik tegen de kinderdoop en dus wel wat zie in de doop door onderdompeling. Zo ben ik zelf ook gedoopt. Dus dat stuk klopt dan weer wel in mijn ogen. Iedereen leest de stukken dus wel met een gekleurde bril op. En kan het dan niet zo zijn dat sommige stukken wel kloppen en andere niet??

Ondertussen ben ik nog niet veel verder in mijn onderzoek naar willow creek... Zijn er hier nog meer meningen over??

greetz,

Angelique

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Angelique,

Ik zou blijven controleren of wat er gezegd wordt rechtstreeks uit de bijbel komt. Wordt het Woord van God opgediend, of een of ander succesvol Amerikaanse hype?

Aangezien je honger om uit het Woord van God te lezen wegebt zou ik hier extra alert op zijn. Komt dit tussen jou en God in te staan? Trek je conclusies zelf. Dat je je twijfels hier durft uit te drukken vind ik heel dapper van je.

Genade en vrede,

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites

De treur)wilg verbeeldt rouw, ongelukkige liefde, en begrafenissen

Maar dee gewone wilg ook :

Lente, vrouwelijkheid, volgzaamheid, gratie en charme, artistieke

bekwaamheid, scheidend. .

Meegedragen als vervanging van de palmtak op palmzondag.

Rouw wenen bij de wilgen van Babylon in ballingschap. Tijdens het

loofhuttenfeest is een dag van de wilgen.

Geduld, volharding.

Overwinning, verheugenis; geluk. De wilgentwijg is symbool van de

geboorte van een kind.

Kracht in zwakheid; in tegenstelling tot de pijnboom of eik, die

zich tegen de storm verzet en erdoor wordt gebroken, buigt de

wilg, geeft mee, springt terug en overleeft

In mediterrane landen heerste de opvatting dat de wilg zijn zaad

afwerpt nog voor dit rijp is, en derhalve geslachtelijk

onvruchtbaar is; symbool van de kuisheid Omdat men steeds weer

groene wilgeteentjes kan afsnijden, als was het een

onuitputtelijke bron, werd de wilg wel met de bijbel vergeleken,

de bron der wijsheid. Origenes (185-254 n.C.) stelde allen die

de 'wilgetakken van hun kuisheid' ongeschonden bewaard hadden,

het 'oogstfeest van de eeuwigheid' in het vooruitzicht. In de

Middeleeuwen en later gold de wilg als een boom, waarin men

ziektestoffen (speeksel van zieken) kwijt kon, om zieken daardoor

te genezen. Wilgekatjes hielden verband met Palmzondag (als men ze

op die dag at, was men gevrijwaard van ziekten); in het algemeen

weerden ze kwaad (met name de bliksem) af. De treurwilg gold

wegens zijn 'weemoedig' neerhangende takken als doodssymbool en

werd op kerkhoven geplant. Wilgetakken golden voorts als middel om demonen af te weren.

Een Creek is naast kreek ook stroom, beek. Het symbool is hier levend water.

En een kreek ontstaat door een doorbraak van de zee. Met stilstaan heeft het vooral niks te maken smile.gif

Maar van Willow Creek moet ik niks hebben, na de eerste pagina, wie zijn wij... waar ik het volgende las: We are driven by a calling to serve Christ-following leaders

we zijn gedreven door een roepeing om Jezus-volgende leiders te dienen....

Nogal een omweg nietwaar. Niet zelf de verantwoording dragen om Jezus te volgen, nee, je volgt leiders die Jezus volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aangezien je honger om uit het Woord van God te lezen wegebt zou ik hier extra alert op zijn.

Ik vraag me wel af in hoeverre je hier een kerkgemeenschap de schuld van kan geven. Je hebt toch ook een eigen wil, eigen initiatief? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je honger om de bijbel te lezen wegebt alleen door een gemeente - daar liggen waarschijnlijk meer oorzaken aan ten grondslag en het lijkt me goed om daarover na te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou niet afgaan op wat de site sign2god schrijft. Zij zijn sowieso anti-kerk en proberen mensen over te halen om niet naar de kerk te gaan maar huisgemeentes op te richten. Nogal logisch dat ze dan ook tegen een gemeente-ding als Willow Creek zijn. smile.gif

En dat refoweb verhaal op die site is idd lachwekkend rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat een hoop info over kerken/stromingen. als je de site van sign2god doorleest, en zeker ff dat verhaal van refoweb, vraag ik me af, wat heb ik er van geleerd? zorgen dat ik de bijbel samen met God moet blijven lezen, mijn meningen en opvattingen eventueel alleen medelen en niet opleggen. geen schulden toewijzen of respectloos reageren. maar leren van andere.

Ontopic. Je kan alles negatief bekijken, maar je kan ook de positieve dingen nemen en je afvragen wat je er mee kan. er is helaas geen prefecte kerk.gemeenschap, of huisgroep op aarde. wees voorzichtig, beproeft het schrift, maar maak er niet alleen een negatief verhaal van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Angelique,

Ik denk dat het goed is om altijd je eigen kerk in de gaten te houden. Als je twijfels hebt zal ik iniedergeval zeker met andere mensen praten maar ook zeker met leidinggevende niet even snel kort na een kerkdienst maar maak bijvoorbeeld een afspraak dan kan je wat beter in gaan opde achtergrond gedachte van de afwegingen van de oudste.

Ik woon in Lelystad daar hebben we de Pijler www.pijler.nl dit is één van de grootste Willow Creek gemeentes van Nederland en daarbij ook één van de bekendste gemeentes van Nederland. Ik ben niet lid van deze kerk. Er gaan ontzettend veel roddels en verhalen over deze kerk te ronde, er kwamen uit verschillende kanten dezelfde verhalen op een gegeven moment begon ik die verhalen ook te geloven. Toen ik mij daar op betrapte begon ik de Pijler zelf te onderzoeken, ik was er nog nooit geweest maar had wel een negatief oordeel. Ik ben toen in gesprek gegaan met verschillende mensen van oud tot jong van deze kerk en heb kerkdiensten bezocht. Ik kwam er achter dat de meeste verhalen en roddels helemaal niet waar zijn en dat een deel van de verhalen 100 keer opgeblazen is.

Willow Creek is een apart soort kerk maar dat vind ik niet slecht. Jezus vertelde dat je vals en echt aan de vruchten kon zien, matheus 7 15-17 Als ik naar de vruchten van de Pijler kijk en zelfs naar de vruchten in het algemeen van Willow Creek zie ik dat ze Bijbelgetrouwer zijn dan veel andere gemeentes die ik ken, dat ze ijzersterk zijn in evangelisatie en zo niet christenen opleiden tot "echt" christenen, daarnaast hoorde ik van mensen dat ze het gevoel hebben dat ze zowel intelectueel groeien en in hun geloof door deze kerk. Persoonlijk vind ik dit goede vruchten en vind ik het Willow Creek principe dus ook goed. Het zal geen volmaakte kerk zijn maar het is een principe die in de wereld durft te staan om het geloof uittedragen, kunnen veel kerken een voorbeeld aan nemen.

In de kritiek van mensen op internet op Christelijke dingen wordt vaak niet gekeken naar de vruchten, A Geelhoed is daar een voorbeeld van. De kritiek die hij bijvoorbeeld heeft op Ouweneel is totaal ongegrond en ook Ouweneel heeft veel goede vruchten. Ik vind het persoonlijk raar dat mensen zoveel kritiek hebben op God's zaken of personen meestal is de enige vrucht die die kritiek heeft tweedracht zowel in de gemeente als in de christelijke wereld, niet echt een goede vrucht......

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Vandaag las ik een nieuws artikel over Willow Creek. Het schijnt dat ze een intern onderzoek hebben gehouden.

Invloedrijke Willow Creek megakerk erkent fouten

Geplaatst door Theo Borgermans op

do 8 nov '07 om 10:50u (Bron: Nederlands Dagblad)

CHICAGO (RKnieuws.net) - De invloedrijke Amerikaanse megakerk Willow Creek Community Church, ook in Nederland bekend om zijn gemeentegroeimodellen, komt na drie jaar intern onderzoek tot de slotsom dat ze de verkeerde aanpak voorstaat.

In plaats van gemeenteleden te helpen groeien in geloof, zijn deze juist passief en afhankelijk gemaakt omdat Willow Creek zijn activiteiten sterk afstemde op specifieke doelgroepen, en dan met name toetreders en geïnteresseerde buitenkerkelijken. ,,We hebben vergeten mensen die tot geloof zijn gekomen te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid zelf geestelijk voedsel te vergaren’’, zei de bekende oprichter Bill Hybels in een verklaring. ,,Wij hebben een fout gemaakt.’’

De bekentenissen van de megakerk hebben in de Verenigde Staten tot debat en discussie geleid op verschillende internetfora. Daarin wordt de megakerk steevast omschreven als de invloedrijkste kerk van de afgelopen dertig jaar. De aanpak van Willow Creek, nabij Chicago, zou de werkwijze van veel evangelische kerken in Amerika sterk hebben beïnvloed. De kerk stelde voortdurend de vraag wat ongelovigen aantrekt in een kerk. Vervolgens legde de gemeente zich toe op het inspelen op de behoeften van buitenkerkelijken en toetreders.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik las het daarnet al op refoweb......ik vind dit wel belangrijk dat ze dit naar buiten brengen. Ik ken mensen die evangeliseren en beïnvloed zijn door Willow Creek en ja, bij het 'resultaat' van hun werk zie je dat er een nieuwe groep christenen is ontstaan naast de kerk, die net christelijk is, maar niets met de kerk heeft en gepamperd is/wordt door alphacursusachtige dingen en groeigroepen, maar niet hebben geleerd zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Denk trouwens dat Alpha hetzelfde probleem heeft, ondanks het feit dat ze vervolgcursussen op de alphacursussen aanbieden. De overgang naar het instituut kerk blijft te groot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wil ik toch even op dat bericht reageren. Want ik vind het één van de meest moedige daden die Bill Hybels hier heeft verricht. Het is namelijk bepaald niet niets om te moeten toegeven dat je de verkeerde koers hebt gekozen. En dat tegenover een miljoenenpubliek, dat veel tijd en geld in project Willow Creek heeft geïnvesteerd en nog steeds investeerd. Dat getuigd van liefde voor je naasten en van nederigheid. Nu heel flauw "zie je wel" roepen zou dan mijns inziens ook niet gepast zijn. Want niemand is volmaakt, maar gelukkig degenen die dat toegeven.

De vraag is nu wat Willow Creek nog gaat doen. Het is waarschijnlijk al te laat om de boel terug te draaien. Het is mogelijk dat veel Willow Creekers blijven geloven in het idee, ondanks het onderzoek. Willow Creek kan denk ik ook best blijven voortbestaan, alleen dan wel op een andere koers. Waarbij het denk ik goed is om tóch eens te onderzoeken waar eeuwenoude kerken hun bestaansrecht aan ontlenen en hoe het mogelijk is dat zij nog steeds bestaan, zonder uitgebreid gemeentemodel en marketingachtige aanpak. Dat is Willow Creek mijns inziens nu wel aan haar gelovigen verplicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad een goede stap om zo eerlijk naar buiten te treden. Maar ik denk niet dat het idee op zich losgelaten hoeft te worden. Als ik de weergegeven reactie van Bill Hybels goed begrijp, gaat het er vooral om dat duidelijk is geworden dat er veel sociaal gegroeid is, maar weinig geestelijk. Vul de sterke kanten (het sociaal-maatschappelijke) aan met gedegen onderwijs en studie van Gods Woord en je kunt mijns inziens toegroeien naar dat wat je eigenlijk voorstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid