Spring naar bijdragen

Gelovig/Goedgelovig


Aanbevolen berichten

link

De originele site is inmiddels offline wegens het overweldige aantal bezoekers.

Het schijnt dat er zowaar een nieuw mensenras is ontdekt.. een reuzenmensen ras met mythische proporties.. aldus 'hindulife'..

Lees en huiver.. party.gif

(het grappige is dat de foto's afkomstig zijn van een site waarbij het de opdracht was een zo overtuigend mogelijke hoax te creeëren.. deze foto's zijn dus zomaar overgenomen en voila.. men gelooft.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

link

Hier wordt dus uitgelegd dat het om een fotobewerkingswedstrijd ging.. en toch zijn er (het stond zelfs in de Hindu Times, een echte kran, maar dan zonder foto en wat 'vager' verwoord) talloze mensen die het zomaar overnemen..

Het zijn toch foto's.. het is dan toch waar.. het staat zelfs in de geschriften..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik naar het gemiddelde onderwerp kijk bij de verscheidene topics op dit forum, valt me deze vraag een beetje tegen.

Dat vroeg ik niet, ik vroeg wat het discussiepunt was. Op mij komt het over als slechts de mededeling van een goedgelukte hoax, zonder dat ik er een discussiepunt bij zie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik bedoel dat bij het meerendeel van de topics alhier het discussiepunt ver te zoeken is.

Maargoed, het gaat hier puur om de goedgelovigheid van mensen (confirmation bias) wanneer iets bevestigd wat zij al geloofden.. in dit geval stond er iets in de geschriften over 'reuzen' en deze foto's waren genoeg om het een plekje in de krant te bezorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ging om de mensen van de website uit de eerste post..

Zij nemen automatisch aan dat die foto's de waarheid zijn omdat ze hun geloof bevestigen.. met mensen zoals hen belachelijk maken heb ik echter geen moeite..

De parafrase is echter geen poging tot belachelijk maken.. het is gewoonweg wat de mensen van die krant en website doen.. ze zien wat, ze geloven wat.. 1+1=2 en voila.. en vervolgens staat het in de krant en ja.. wat in de krant staat is toch 'waar'? En dus bereiken ze duizenden mensen..

(Nou, je hoeft de Telegraaf maar open te slaan om te zien dat het met het waarheidsgehalte van kranten niet altijd even best is..)

Reacties op de website als:

"Dit zijn heuse feiten, de onderzoeken hebben in mei en juni plaatsgevonden en ze zijn nu nog bezig met het onderzoek en er mag geen pers bij om te filmen dus zodra er meer bekend is wordt dit echt zeker wereldnieuws. Leuk dat hindulife dit heeft kunnen bemachtigen, dit moet elke hindoe weten."

"... : vidya

Het bewijs wederom dat onze kennis en onze geschriften echt niet uit de lucht zijn komen vallen..."

Sjah.. als je even de moeite had gedaan verder te zoeken, dan had je de originele foto's (namelijk van een opgraving van een mammoet) kunnen zien voordat er via Photoshop een menselijk skelet voor in de plaats is gezet.

Confirmation bias.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zij nemen automatisch aan dat die foto's de waarheid zijn omdat ze hun geloof bevestigen..

Ik denk dat dat inderdaad zo werkt ja. Je ziet het overigens in christelijke kringen ook wel en daarom vind ik het wel een interessant onderwerp voor dit forum. Als er een graf is gevonden van ene Jezus, Jozef en Maria, dan is dat allemaal onzin, maar als er een minieme aanwijzing is dat het eventueel niet uit te sluiten is dat er werkelijk een enorm volk 40 jaar door een woestijn heeft gezworven dan roept iedereen: ziejewel!

Het is een bevooroordeelde manier van naar de feiten kijken. Ik herken het zelf ook wel hoor, maar eerlijk is eerlijk: wie niet? Ongeacht je geloofsovertuiging zul je toch eerder de dingen geloven die je wilt geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk dat dat inderdaad zo werkt ja. Je ziet het overigens in christelijke kringen ook wel en daarom vind ik het wel een interessant onderwerp voor dit forum. Als er een graf is gevonden van ene Jezus, Jozef en Maria, dan is dat allemaal onzin, maar als er een minieme aanwijzing is dat het eventueel niet uit te sluiten is dat er werkelijk een enorm volk 40 jaar door een woestijn heeft gezworven dan roept iedereen: ziejewel!

en dus moet je proberen zo kritisch mogelijk naar jezelf te kijken (maar ook naar het aangeboden bewijs uiteraard).

Quote:
Het is een bevooroordeelde manier van naar de feiten kijken. Ik herken het zelf ook wel hoor, maar eerlijk is eerlijk: wie niet? Ongeacht je geloofsovertuiging zul je toch eerder de dingen geloven die je wilt geloven.

inderdaad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid