Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoi esther, ik studeer theologie aan de ETF (Evangelische Theologische Faculteit) in Leuven. Dat is in dezelfde stad waar Iriacynthe studeert, maar dan van een andere denominatie. Ik weet niet van welke richting jij bent? Als je het interessant vindt kan ik je ook wel wat informatie over de opleiding die ik doe verschaffen. U zegt het maar knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee, kan het dat jullie af en toe ook les krijgen bij ons? Ik geloof dat we voor godsdienstige ontwikkelingspsychologie les hadden met mensen van jullie faculteit, maar ik weet het niet exact meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt, dat is een verplicht vak dat we in BA1 hebben. Ik heb die lessen eerlijk gezegd bijna nooit bijgewoond, wel zonde, in het begin van het jaar moest in mijn studiehouding duidelijk nog aanpassen knipoog_dicht.gif Volgend jaar hoop ik weer een aantal keuzevakken aan de KUL te volgen, heb jij toevallig voorstellen? Ik zal namelijk een aantal studiepunten over hebben.

In welk jaar zit jij btw?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ik heb die lessen elke keer gevolgd en ik vond het eigenlijk een erg interessant vak, ik heb er best veel geleerd. Het viel wel op dat er naar het einde van het semester toe vrijwel geen mensen van jullie faculteit meer kwamen. knipoog_dicht.gif

Ik zit in het tweede jaar.

Goh, tussen welke vakken kan je zoal kiezen? En naar wat voor vakken gaat jouw interesse eigenlijk vooral uit? Stoort het je wanneer vakken nogal erg katholiek gekleurd zijn, of vind je dat net een interessante kans om de dingen eens van een andere kant te bekijken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet eerlijk toegeven dat ik pas een idee van het kreeg toen ik de cursus voor het examen te leren opende, toen bleek het tot mijn verbazing idd erg interessant te zijn. Helaas haalde ik maar een 8/20, daar heb ik het voorricht alles nog eens door te nemen in de vakantie knipoog_dicht.gif Het klopt dat er steeds minder mensen van onze faculteit kwamen, das wel jammer opzich.

Ik weet nog niet tussen welke vakken ik kan kiezen, ik moet daar nog allemaal achter aan gaan. Ik heb een aantal herexamens komende vakantie, als die goed gaan wil ik volgend jaar Bijbel en Theologie volgen, in dat geval heb ik normaal gezien een heleboel studiepunten over. Als mijn hers niet zo super gaan kies ik voor Kerk en Pastoraat, dan heb ik minder studiepunten over om enkele keuzevakken te erbij te nemen, maar daar ga ik niet van uit. Mag ik niet gewoon volledig zelf kiezen welke vakken ik erbij doe?

Ik weet niet wat je precies bedoeld met katholiek gekleurd? Ik sta natuurlijk altijd open voor een andere mening. Ik moest laatst een onderzoekje doen naar anti-judaïsme in het johannes evangelie, daarbij merkte ik wel dat als ik literatuur van o.a. Bieringer raadpleegde, dit soms wel voor frustraties kon zorgen smile.gif Maar das opzich niet erg, voor een paar vakken zou ik dat best kunnen hebben en het is best leerrijk. Ik hoorde overigens van iemand dat joodse filosofie erg interessant is, weet jij daar meer over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn hier mensen die dit ook volgen, of gedaan hebben?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie de opleiding vinden/vonden en benieuwd naar jullie ervaringen.

ik volg momenteel theologie aan de ETF en het bevalt me nog prima! Ben een paar jaar terug naar een open dag geweest voor theologie aan de RuG, maar daar knapte ik nogal op af. Er werd al bij de open dag gezegd dat geloven bij die theologieopleiding eerder een hinder was dan een hulp... Zo ben ik na een tijdje zoeken terechtgekomen bij de ETF: bijbelgetrouw, maar toch met een gezonde kritische houding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

@KaMpSki007

Quote:

Ik moest laatst een onderzoekje doen naar anti-judaïsme in het johannes evangelie

dat klinkt interessant! Wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen? Is dat net iets als met de joden in WOII?! verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik pas een idee van het kreeg toen ik de cursus voor het examen te leren opende, toen bleek het tot mijn verbazing idd erg interessant te zijn. Helaas haalde ik maar een 8/20, daar heb ik het voorricht alles nog eens door te nemen in de vakantie
knipoog_dicht.gif
Het klopt dat er steeds minder mensen van onze faculteit kwamen, das wel jammer opzich.

Ik weet nog niet tussen welke vakken ik kan kiezen, ik moet daar nog allemaal achter aan gaan. Ik heb een aantal herexamens komende vakantie, als die goed gaan wil ik volgend jaar Bijbel en Theologie volgen, in dat geval heb ik normaal gezien een heleboel studiepunten over. Als mijn hers niet zo super gaan kies ik voor Kerk en Pastoraat, dan heb ik minder studiepunten over om enkele keuzevakken te erbij te nemen, maar daar ga ik niet van uit. Mag ik niet gewoon volledig zelf kiezen welke vakken ik erbij doe?

Ik weet niet wat je precies bedoeld met katholiek gekleurd? Ik sta natuurlijk altijd open voor een andere mening. Ik moest laatst een onderzoekje doen naar anti-judaïsme in het johannes evangelie, daarbij merkte ik wel dat als ik literatuur van o.a. Bieringer raadpleegde, dit soms wel voor frustraties kon zorgen
smile.gif
Maar das opzich niet erg, voor een paar vakken zou ik dat best kunnen hebben en het is best leerrijk. Ik hoorde overigens van iemand dat joodse filosofie erg interessant is, weet jij daar meer over?

Succes met je herexamens. smile.gif

Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat zit met keuzevakken voor mensen die van jullie faculteit komen. Als je binnenkort wat duidelijker weet welke richting je op wilt en welke vakken je kan kiezen kan je altijd een berichtje achterlaten in mijn profiel wanneer je vragen hebt bij een bepaald vak.

Nuja, katholiek gekleurd... een vak als sacramentenleer gaat uiteraard wel over iets typisch katholiek, ik weet niet in hoeverre dat voor jou interessant is. Verder wordt er bij verschillende vakken uitgegaan van de houding van de kerk tegenover bepaalde onderwerpen, ik weet ook niet of je dat interessant vindt of net hinderlijk. Nuja, zoals ik eerder al zei mag je me altijd iets laten weten als je vragen hebt over bepaalde vakken ofzo. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens sommigen was Johannes "anti-joods" en laat hij dit blijken in zijn Evangelie. Best interessant, maar ik weet niet hoe streng ze hier zijn als we off-topic gaan?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

de ETF is niet van een andere demoninatie, maar juist interdemoninationeel

Klopt, maar wel overwegend protestants. En het noemt niet voor niets 'Evangelische Theologische Faculteit'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Klopt, maar wel overwegend protestants. En het noemt niet voor niets 'Evangelische Theologische Faculteit'

evangelisch is geen denominatie op zich, maar een benaming voor een bepaalde theologische richting die in elke denominatie kan voorkomen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja klopt dom van mij, maar het zegt volgens mij wel x

vb katholiek/evangelisch duidt toch al deels de houding aan

@ Iriacynthe: zal ik zeker doen! Ik vind het sowieso wel eens interessant om met een KUL-student contact te hebben. Die paar lessen dat ik in GOP zat had ik steeds de neiging om ns wat mensen van de KUL aan te spreken, maar dat doe je niet zo maar he... Ik zou wel graag eens willen weten hoe jullie tegen bepaalde zaken aankijken en wat jullie precies leren etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heey, smile.gif

ik zit nu nog maar in de 3e van de middelbare school en heb nog 3 jaar te gaan, maar ben al een beetje aan het kijken wat ik leuk vind enzo. Theologie en Psychologie lijken me allebei erg leuk, maar ik vraag me zoiezo bij Theologie af wat voor beroepen je daar later mee kan doen. Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dominee en godsdienstleraar. Oja, maakt het nog uit welk profiel je hebt gedaan en moet je grieks hebben gehad? Het lijkt me erg leuk om er meer over te weten te komen. Btw succes met je herexamens kampski007!

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mn vragen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heey,
smile.gif

ik zit nu nog maar in de 3e van de middelbare school en heb nog 3 jaar te gaan, maar ben al een beetje aan het kijken wat ik leuk vind enzo. Theologie en Psychologie lijken me allebei erg leuk, maar ik vraag me zoiezo bij Theologie af wat voor beroepen je daar later mee kan doen. Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dominee en godsdienstleraar. Oja, maakt het nog uit welk profiel je hebt gedaan en moet je grieks hebben gehad? Het lijkt me erg leuk om er meer over te weten te komen. Btw succes met je herexamens kampski007!

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mn vragen
widegrin.gif

Je kunt er wel meer mee doen hoor, er zijn mensen die de zending in gaan, die gaan schrijven, of mensen die theologie volgen voor hun eigen vorming,... Er zijn wel meer mogelijkheden dus, precies weet ik t ook ni allemaal. Je hoeft geen Grieks te hebben gedaan, maar natuurlijk wel de op het middelbaar een richting volgen waarmee je universiteit mag doen. Als je verder vragen hebt over de vakken etc. laat maar x weten.

Thx, ik zal m'n best doen knipoog_dicht.gif Ben momenteel al bezig met Grieks

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons komt de grootste groep in het onderwijs terecht. Daarnaast zijn er ook een hoop mensen die op één of andere manier aan pastoraal werk gaan doen in een parochie, maar bijvoorbeeld ook in een ziekenhuis of gevangenis. Verder zijn er ook verschillende mensen die op één of andere manier verbonden worden met (veelal christelijke/levensbeschouwelijke) organisaties, of in de journalistiek belanden. En dan heb je nog hier en daar een enkeling die zich geroepen weet tot een religieus leven, maar die zijn er bij ons niet zo heel veel (wellicht zullen zo'n mensen ook eerder in een seminarie les volgen dan bij ons).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg bdankt allebei voor de informatie smile.gif

Het lijkt me een hele leuke en interessante opleiding. Ik ga nu naar 4 gymnasium en kies Latijn. Vandaar dat vraagje over Grieks knipoog_dicht.gif Maar met mn opleiding kan ik dus wel naar de universiteit. Hebben jullie misschien een site van jullie school waar informatie over de studie opstaat? Maar begrijp ik goed dat je ook psychologie als vak erbij krijgt? Nogmaals bedankt voor de informatie! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, informatie over mijn faculteit vind je op www.theo.kuleuven.be, maar dat is én katholiek én in België, ik weet niet of dat iets is wat je zoekt (maar het kan nooit kwaad om verschillende opleidingen te vergelijken, zo kan je ook al bedenken waar je op moet letten bij de keuze van je uiteindelijke studie, je hebt nog tijd genoeg).

Bij ons heb je dat hele gedoe niet met 'opleidingen waarmee je naar de universiteit kan' ofzo, ik heb geen idee hoe dat bij jullie in z'n werk gaat, daarmee kan ik je dus niet verder helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid