Spring naar bijdragen

lezing popmuziek koos de jong


Aanbevolen berichten

nou waar het uiteindelijk op neer kwam was volgens hem dat alle popmuziek fout is. dat ben ik niet met hem eens. Het is net waar je de grens trekt denk ik. Maar liedjes kunnen ook gewoon leeg zijn, maar dan is het niet slecht. Volgens hem is dat wel zo, omdat je God er niet mee eert. Nou moet ik zeggen dat hij wel extreme voorbeelden liet zien, maar toch...

een extreem voorbeeld, een nummer van eminem.

hij staat met zijn dochtertje aan de hand bij het water. zojuist heeft hij zijn vrouw vermoordt want dat is beter voor het kind dan hebben ze nooit meer ruzie thuis enz. daar gaat dat nummer dan over! je schrikt je echt rot. En dat soort dingen weet je wel..

Link naar bericht
Deel via andere websites

als je een liedje schrijft over een olifantje dat gaat lopen

(Nellie the Elephant bvb) is dat dan slecht ?

schrijf je een nummer over een gebroken relatie, of het verwerken van iemand dierbaar die gestorven is ... is dat dan slecht ?

neen,

dat nummer van Eminem dan weer, gaat niet volgens mij,

moorden praat je niet goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nou waar het uiteindelijk op neer kwam was volgens hem dat alle popmuziek fout is. dat ben ik niet met hem eens. Het is net waar je de grens trekt denk ik. Maar liedjes kunnen ook gewoon leeg zijn, maar dan is het niet slecht. Volgens hem is dat wel zo, omdat je God er niet mee eert.

Ik ben op 't moment thee aan 't drinken (hele aparte, kan even niet op de naam komen xD), dan zou ik fout bezig zijn omdat ik God er niet mee eer?

Of als ik een boek lees wat niet over God gaat, dat zou dan ook fout zijn.

Ik vind het krom, ik denk dat hij de gedachte van "God alle eer geven" te ver doortrekt.

Overall zul je denk ik wel als Christen een leven moeten hebben wat tot Zijn eer is.

Misschien bedoeld hij dat, het lijkt mij meer angst voor het onbekende.

Bang om uit te zoeken welke teksten wel en niet kunnen, dan verbied je gewoon even alles en zeg je dat de muziek zelf fout is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nou waar het uiteindelijk op neer kwam was volgens hem dat alle popmuziek fout is. dat ben ik niet met hem eens. Het is net waar je de grens trekt denk ik. Maar liedjes kunnen ook gewoon leeg zijn, maar dan is het niet slecht. Volgens hem is dat wel zo, omdat je God er niet mee eert. Nou moet ik zeggen dat hij wel extreme voorbeelden liet zien, maar toch...

Idd wel extreem idd.

Je eert God ook niet denk ik als je met een zak chips voetbal kijkt op de bank.

Quote:
een extreem voorbeeld, een nummer van eminem.

hij staat met zijn dochtertje aan de hand bij het water. zojuist heeft hij zijn vrouw vermoordt want dat is beter voor het kind dan hebben ze nooit meer ruzie thuis enz. daar gaat dat nummer dan over! je schrikt je echt rot. En dat soort dingen weet je wel..

Maar het gaat er ook om wat de schrijver bedoeld. Een stukje context en achterliggende bedoelingen en betekenissen zetten een tekst in een ander daglicht.

Kijk maar eens naar de volgende songtext:

Babel, weldra word je verwoest.

Gelukkig hij die wraak zal nemen

en jou doet wat jij ons hebt gedaan.

Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt

en op de rotsen verplettert.

^ psalm 137.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat eerste ben ik met je eens, over de zak chips met voetbal, maar dat laatste niet.

''Maar het gaat er ook om wat de schrijver bedoeld. Een stukje context en achterliggende bedoelingen en betekenissen zetten een tekst in een ander daglicht.''

dat nummer van hem kun je echt niet goed praten. hoe kun je dit in een goed daglicht zetten? kom maar dochtertje we laten mama nu naar beneden zakken in het water, nu is ze fijn dood, mooi handig dan hebben papa en mama nooit meer ruzie.

zoiets vind ik niet goed te praten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@a.nne,

Hoe kun je "Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt

en op de rotsen verplettert." goed praten?

Ik weet niet wat de achterliggende gedachten van M&M waren, maar ik heb wel een paar andere teksten als voorbeeld die wel interessant kunnen zijn:

Een fragment uit:

ZAO - The funeral of God: (van het gelijknamige album)

Live from the funeral of God,

this is the day you've awaited,

sponsored and celebrated,

he has answered your prayers

Of deze (ZAO - praise the war machine, wederom het album the funeral of God)

The death of the Omega pilots the war machine

We shall destroy the earth

Rebuild it

None shall inherit it

Blood turned into fire

Made to drink like wine

Pile up the countless corpses and on them we shall dine

We praise you, war machine

You've come to set us free

Run us through your jaws

Carry us off in your claws

Cut away body from soul

A slave freed from his master

Closing the spirit's eye to embrace this earthly tie

666 (The number of man brought upon by man)

The earth it shall burn bright tonight in our eyes

The earth it shall burn right into our eye on this very night

Praise the war machine

Burn tonight

Wat zeg je als je dergelijke teksten ziet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het ND schreef:

Het simplisme van ex-dj Koos de Jong

door Walter Monster

Ex-dj Koos de Jong betoogde vorige week op een jongerenavond dat popmuziek een belangrijk medium van de duivel is. Volgens Walter Monster is zijn betoog eenzijdig en voor een deel gebaseerd op feitelijke onjuistheden over de popgeschiedenis.

,,De duivel heeft een medium waarmee hij overal is.'' Koos de Jong maakt daarmee een rare denkfout. De duivel is overal en niet specifiek in hedendaagse muziek. Jammer, want daarmee zet De Jong zo'n duizend jongeren bewust op het verkeerde been.

Echt vernieuwend is de boodschap van De Jong overigens niet. Datzelfde geldt voor de belegen voorbeelden die de ex-DJ te voorschijn tovert om zijn stelling te onderbouwen. Het gros van de aanwezigen vorige week in Doorn was nog niet eens geboren toen de Eagles in 1977 met Hotel California een klassieker schreven. Waar gaat dat nummer eigenlijk over? Een uitnodiging om naar de hel te gaan, weet De Jong. Hoe komt hij daarbij?

Het door Don Henley geschreven Hotel California is geen verwijzing naar een bestaand gebouw maar een metafoor voor de in de ogen van de Eagles normloze decadentie van de westkust van Amerika, halverwege de jaren zeventig. Je raakt erin verstrikt en je komt er nooit meer uit. Dat gold in zekere mate voor de bandleden van de Eagles zelf ook, zoals de groep in een interview in 1993 toegeeft. Terloops wordt de band Steely Dan een hak gezet omdat zij de Eagles plagieerde. Maar geen satanskerk dus en op de binnenkant van de hoes staat niet satanist Anton Lavey afgebeeld, maar een vrouwspersoon.

Dit voorbeeld illustreert de gemakzucht waarmee De Jong de popmuziek benadert. Het is allemaal zo akelig simplistisch. Jammer en voor een serieuze popliefhebber frustrerend. Allereerst is het vreemd dat De Jong heel selectief in de popgeschiedenis grasduint en alleen de kwalijke voorbeelden als uitgangspunt neemt. Vragen uit de zaal over 'hoe het dan zit met U2 en de positieve kijk op de wereld van zanger Bono' werden door De Jong simpelweg aan de kant geschoven.

Crowley

Los van Bono geldt lang niet voor iedere popartiest dat hij of zij is beïnvloed door occultist Aleister Crowley, een volstrekt geschifte Britse pedofiel die al in 1947 is overleden en dus zelf nooit naar een rockconcert is geweest. Crowley werd en wordt door heel veel mensen verafschuwd en door een klein groepje mensen - dichters, schrijvers, musici, zowel klassiek als pop - aanbeden. Maar er is geen enkel historisch bewijs dat Crowley 'de grondlegger van de rockmuziek' is geweest. Dat is iets te veel eer voor een gek in de marge.

Ik heb de manager van de Nederlandse rockband Golden Earring deze naam eens voorgelegd. De man had nog nooit van Crowley gehoord, terwijl de Earring toch al een aardig tijdje meedraait. Ik ben bang dat dit voor heel veel artiesten geldt. In ieder geval is duidelijk dat Crowley weinig invloed op de popgeschiedenis heeft gehad. De Jong blijft naar mijn smaak te veel hangen in de duistere sferen van bands en artiesten die zich inderdaad hebben afgezet of nog steeds afzetten tegen het christelijk geloof.

Maar hoe komt hij erbij dat Eminem en Marilyn Manson de maat aangeven voor duizenden musici die ook niets van de vuigheid van Eminem willen weten? Het is zoiets als vanwege de kruistochten alle belijders van christelijk geloof afschrijven als een gewelddadig zooitje. Wat ook opvalt is dat De Jong slecht naar popmuziek luistert. Waarom zouden stijlfiguren in de literatuur wel gemeengoed zijn, maar in liedteksten ineens niet? Wel eens gehoord van cynisme, humor, overdrijving of het gebruik van metaforen?

Wie zo een reeks willekeurig popteksten van laten we zeggen Sixteen Horsepower, Deus, Skik of U2 beluistert, opent een ware literaire schat. Soms op buitengewoon goede muziek gezet. De Jong vindt dit maar een 'emmer met pulp'. Zeldzaam aanmatigend, dunkt me. Wie zo oppervlakkig kijkt en luistert, kan de motieven van een tekstschrijver toch nooit doorgronden?

Zelfs Madonna, die met haar muziek en theatrale optredens is uitgegroeid tot een stijlicoon dat al bijna twee decennia de toon voert, is niet met dergelijke oneliners weg te zetten. Let wel, ik betoog niet dat je daar niet kritisch naar moet kijken en luisteren. Zeker bij Madonna niet.

Maar het rücksichtslos overboord smijten van artistiek hoogwaardige popmuziek is een gotspe. Dat er ook nog popmusici zijn die vanuit een ronduit christelijke overtuiging invulling willen geven aan hun artistieke prestaties, laat ik dan nog maar even buiten beschouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is misschien belangrijk om te bedenken dat Koos het volgende in zijn hoofd heeft:

1. Muziek is gemaakt om God te eren

2. Popmuziek doet dat niet

--------------------------------- +

Is dus gewoon helemaal fout

Gospel muziek? Hm ja.. tja.. hoed u van het schijn van het kwaad, oude wijn in nieuwe zakken etcetra.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het jammere is dat je hierdoor de jeugd alleen maar negatief beïnvloed en niet leert kijken naar waardevolle muziek die hun geloof niet belemmerd en/of kan versterken.

We zullen terug moeten naar de kvlte oude tapes met krakerige stofzuig psalmen, het mist alleen nog een drum \m/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een voor Koos is dat niet erg (en de zijnen) die vinden dat het ansich slecht is, verkeerde tijd besteding etcetra. Ik kan het ergens begrijpen, Koos is DJ geweest en na zijn bekering kon hij dat niet meer rijmen met zijn geloof.

Net als iemand die bijvoorbeeld naar het strand ging om vrouwen te scoren, die zal na zijn bekering misschien ook niet meer aan het strand komen, voor hem is dat heel erg verkeerd, hij zal daar anderen voor waarschuwen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gospel muziek? Hm ja.. tja.. hoed u van het schijn van het kwaad, oude wijn in nieuwe zakken etcetra.

yes.gif Gospel muziek is van de duivel, het is gemaakt om argeloze katholieke jongens en meisjes op een Evangelisch dwaalspoor te brengen, maar dat moge helder zijn. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hier nog serieus over word heen en weer gepost wanneer iemand een lijn trek tussen pop-muziek en de duivel stopt het verhaal gewoon. Dat is zo ongelofelijk kortzichtig en bewijst wederom dat een wereld vreemde gewoon zijn overtuigingen binnen kamers moet laten, en niet een menigte aan te spreken die misschien dusdanig overtuigt is van zijn gelijk zijn onzin ook geloofd. Dan heb ik ook nog eens het idee dat minderjarigen extra worden opgepept door ?ouderen? dat het inderdaad zo is.

Kap gewoon met dit soort onzin. Ik heb soms het idee dat bepaalde personen binnen relie-instellingen bang zijn hun grip te verliezen, en zodoende nog steeds mensen bang proberen te maken. Afstompen noem ik dat.

Gelukkig zie ik individuen op dit forum die daar weinig van aantrekken, en gewoon genieten van in stimulerende middelen gedompelde muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@a.nne,

Hoe kun je "Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt

en op de rotsen verplettert." goed praten?

Ik weet niet wat de achterliggende gedachten van M&M waren, maar ik heb wel een paar andere teksten als voorbeeld die wel interessant kunnen zijn:

Een fragment uit:

ZAO - The funeral of God: (van het gelijknamige album)

Live from the funeral of God,

this is the day you've awaited,

sponsored and celebrated,

he has answered your prayers

Of deze (ZAO - praise the war machine, wederom het album the funeral of God)

The death of the Omega pilots the war machine

We shall destroy the earth

Rebuild it

None shall inherit it

Blood turned into fire

Made to drink like wine

Pile up the countless corpses and on them we shall dine

We praise you, war machine

You've come to set us free

Run us through your jaws

Carry us off in your claws

Cut away body from soul

A slave freed from his master

Closing the spirit's eye to embrace this earthly tie

666 (The number of man brought upon by man)

The earth it shall burn bright tonight in our eyes

The earth it shall burn right into our eye on this very night

Praise the war machine

Burn tonight

Wat zeg je als je dergelijke teksten ziet?

dat zeg ik, die dingen kun je niet goed praten. die teksten zijn vreselijk! altans dat is mijn mening misschien dat jullie er anders over denken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dat zeg ik, die dingen kun je niet goed praten. die teksten zijn vreselijk! altans dat is mijn mening misschien dat jullie er anders over denken..

En als ik je nou zeg dat de schrijver van deze teksten een christen is?

Als ik je nou zeg dat de volgende teksten van ZAO zijn, dezelfde band dus waar jij eerder over zei dat die teksten niet goed te praten zijn:

there is no other way

to explain for what He has done.

He came to me in such a holy way,

such a way that i would die for it.

it is more than just a belief,

He lives in my heart.

how else can i explain it to you...

Jesus Christ.

Of deze:

i will lift you up.

i will praise your awesome name,

praise your name

for what it's worth and nothing less.

perfect in all things,

most high God.

commend to praise.

to adore.

to glory.

in something so still.

Blijf je dan nog steeds bij je eerdere verklaring?

Die band kan natuurlijk compleet veranderd zijn, maar nog steeds neemt niet weg dat de schrijver van die teksten waar je eerder van vond dat ze niet goed te praten zijn, christen is.

ArjenV heeft nl. gelijk. Ze proberen iets duidelijk te maken. En wat ze proberen duidelijk te maken kan ik me als christen goed in vinden.

M'n punt is dat het belangrijk is om te kijken wat de bedoeling van een tekst is. Een tekst is niet enkel een verzameling woorden waar je kunt zeggen "Als woord X er in staat is het een goede tekst, als woord Y er in staat is het een foute tekst".

Net zoals psalm 137: 'Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt

en op de rotsen verplettert.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zao is een christelijke band die iets duidelijk probeert te maken.

Nu jij weer.

Was een christelijke band.

Quote:

Dat hier nog serieus over word heen en weer gepost wanneer iemand een lijn trek tussen pop-muziek en de duivel stopt het verhaal gewoon. Dat is zo ongelofelijk kortzichtig en bewijst wederom dat een wereld vreemde gewoon zijn overtuigingen binnen kamers moet laten, en niet een menigte aan te spreken die misschien dusdanig overtuigt is van zijn gelijk zijn onzin ook geloofd. Dan heb ik ook nog eens het idee dat minderjarigen extra worden opgepept door ?ouderen? dat het inderdaad zo is.

Figuren als Joe Schimmel en Koos de Jong hebben een enorme invloed op voornamelijk gereformeerde en radicaal evangelische jongeren. Hoe belachelijk de redeneringen van Koosje ook zijn, toch weet hij letterlijk duizenden jongeren te overtuigen. Het heeft geen zin om hem simpelweg te negeren, want hij weet iedere keer weer een groep goedgelovige schaapjes te bij elkaar te krijgen. De enige manier om dat tegen te gaan, is er over praten, genuanceerd en met goed onderbouwde argumenten.

Quote:

Kap gewoon met dit soort onzin. Ik heb soms het idee dat bepaalde personen binnen relie-instellingen bang zijn hun grip te verliezen, en zodoende nog steeds mensen bang proberen te maken. Afstompen noem ik dat.

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Was een christelijke band.

Zanger Dan (die de meeste teksten schrijft) is nog steeds christen. Enkele nieuwe bandleden (als ze er nog in zitten, raakt de tel steeds kwijt) niet.

Maar dat is verder niet zo relevant voor de achterliggende betekenis voor dat album waar ik teksten van aanhaalde. Dan heeft de meeste teksten geschreven en er zit ook een best christelijke boodschap achter.

Hun laatste album is meer politiek geladen, dat album spreekt me trouwens ook minder aan, (al zit 't 'm daar voor een deel in de muziekstyle)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zanger Dan (die de meeste teksten schrijft) is nog steeds christen. Enkele nieuwe bandleden (als ze er nog in zitten, raakt de tel steeds kwijt) niet.

Ik ben dus niet de enige die dat niet kan bijhouden widegrin.gif

Dan is inderdaad christen, hoewel het gros van de Nederlandse huis-tuin-en-keukenchristenen daar vermoedelijk anders over denkt.

Quote:

Maar dat is verder niet zo relevant voor de achterliggende betekenis voor dat album waar ik teksten van aanhaalde. Dan heeft de meeste teksten geschreven en er zit ook een best christelijke boodschap achter.

Tot en met The Funeral waren ze christelijk, nu willen ze, naar ik me kan herinneren, als seculiere band gezien worden. Daarom is The Fear waarschijnlijk ook zo afwijkend: een nieuwe periode moet beginnen met een ander stijl.

The Funeral heeft volgens mij ook niet echt een christelijke boodschap. Een christen zal de teksten met een christelijke bril lezen, maar ze kunnen met hetzelfde gemak met een agnostische bril bekeken worden. Wat dat betreft zat er bij The Funeral al een ommekeer aan te komen.

Quote:

Hun laatste album is meer politiek geladen, dat album spreekt me trouwens ook minder aan, (al zit 't 'm daar voor een deel in de muziekstyle)

Eens. Ik vond het een aardig experiment, maar The Fear heeft bij lange na niet de kracht van Liberate en The Funeral. Die laatste twee waren zeker qua opzet enig in hun soort, terwijl The Fear meer [vloek]als dertien in een dozijn[/vloek] aanvoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Was een christelijke band.

[...]

Figuren als Joe Schimmel en Koos de Jong hebben een enorme invloed op voornamelijk gereformeerde en radicaal evangelische jongeren. Hoe belachelijk de redeneringen van Koosje ook zijn, toch weet hij letterlijk duizenden jongeren te overtuigen. Het heeft geen zin om hem simpelweg te negeren, want hij weet iedere keer weer een groep goedgelovige schaapjes te bij elkaar te krijgen. De enige manier om dat tegen te gaan, is er over praten, genuanceerd en met goed onderbouwde argumenten.

[...]

yes.gif

Daar heb je gelijk in. Nu maar hopen dat praten helpt. Zou zonde zijn om al dat mooie muziek te moeten missen door onwaarheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meestal wordt er heel wat tegen hen ingepraat, het punt is echter. Men luister geen popmuziek maar wil dit kunnen verantwoorden richting de buitenwereld. Men zoekt dus naar antwoorden, naar 'slechte dingen' en ja, die zijn altijd wel te vinden..

Deze worden echter veralgemeniseerd, toegepast op alles met een gitaar of beat, dat is jammer. Echter, het is de keuze van die mensen om geen popmuziek te luistern. So be it, maar laten ze dan niet de christelijke artiest met het badwater weggooien en dat gebeurd nogal eens.

Vanuit christelijk perspectief is er heel wat aan te merken op seculiere muziek, vooral de normen/waarden die sommige artiesten uitdragen, tja dat zal ik niet snel luistern.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nou waar het uiteindelijk op neer kwam was volgens hem dat alle popmuziek fout is. dat ben ik niet met hem eens. Het is net waar je de grens trekt denk ik. Maar liedjes kunnen ook gewoon leeg zijn, maar dan is het niet slecht. Volgens hem is dat wel zo, omdat je God er niet mee eert. Nou moet ik zeggen dat hij wel extreme voorbeelden liet zien, maar toch...

een extreem voorbeeld, een nummer van eminem.

hij staat met zijn dochtertje aan de hand bij het water. zojuist heeft hij zijn vrouw vermoordt want dat is beter voor het kind dan hebben ze nooit meer ruzie thuis enz. daar gaat dat nummer dan over! je schrikt je echt rot. En dat soort dingen weet je wel..

Ik geloof zelf niet dat alle popmuziek slecht is, ik zou alleen niet aanraden niet muziek te luisteren die niet tot eer van God zijn, want een mens zelf is zondig en heeft een afkeer van God als hij Hem niet kent, door de zonde die de mens doet haat hij God tenzij hij zijn zonde haat.

Als je steeds meer groei in je geloof en steeds meer van God hou dan zul je vanzelf al hetgene wegdoen wat je vlees wil en dan ga je steeds meer muziek luisteren tot eer van God en leven tot eer van God.

Maar je moet jezelf dan wel overgeven aan Hem en toestaan dat Hij de leiding over je heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid