Spring naar bijdragen

Religieuze spanningen dreigen...


Aanbevolen berichten

...na geboorte rode koe.

Twee maanden geleden is in Israël een zeldzame rode koe geboren. Fundamentalistische joden en christenen beschouwen zo'n perfecte rode koe als een religieus symbool. Dankzij zo'n dier kan volgens hen na 2000 jaar de joodse tempel worden herbouwd op de plek waar nu de Rotskoepelmoskee staat. De geboorte van de koe kan daarom leiden tot religieuze spanningen. Wat zijn de gevolgen als dit dier door de rabbijnen zou worden erkend?

Tempel

Volgens joodse religieuze voorschriften kan de tempel alleen worden ingewijd als er een speciale rode koe geofferd wordt. Voor christenen is de tempel een tussenstation op weg naar het einde der tijden.

Opblazen

Er zijn al verschillende pogingen ondernomen om de Rotskoepelmoskee te vernietigen. Een joodse terreurgroep trof begin jaren tachtig vergaande voorbereidingen om de moskee op te blazen. De aanslag werd ternauwernood door de veiligheidsdienst verijdeld, maar de Tempelberg blijft het doelwit van joodse extremisten.

Offer

Joodse activisten proberen ook op andere manieren hun droom te verwezenlijken. Yehuda Etzion, de leider van de terreurgroep die de Rotskoepel in 1984 wil opblazen, probeert nu zijn geloofsgenoten enthousiast te maken voor de oude joodse offerrituelen die in de tempel werden gehouden. De extreem-rechtse rabbijn Yisrael Ariel heeft een speciaal instituut opgericht om de tempelbouw voor te bereiden. Zolang de moskeeën er nog staan en de tempel niet kan worden herbouwd, zoeken joodse activisten naar een zeldzame rode koe die voor de inwijding van de tempel kan zorgen.

Melody

Rabbijnen dachten in 1997 de rituele koe gevonden te hebben: Melody. CNN kwam filmen en zo werd de rode koe ineens wereldnieuws. Melody kreeg na een paar jaar witte vlekken en werd daarom door de rabbijnen afgekeurd. Twee maanden geleden is er een nieuwe rode koe geboren, de kleindochter van Melody. Tot nu toe lijken de extremisten niet van haar bestaan af te weten.

Einde der tijden

Niet alleen joden wachten op de tempel. Eindtijdprediker Irvin Baxter en zijn volgelingen geloven dat de tempel herbouwd zal worden vlak voor de wederkomst van Jezus. Geruchten over de rituele rode koe duiken vaak op in kringen van eindtijdgelovigen. Elke keer dat zo'n gerucht de kop opsteekt wordt dat gezien als een teken dat het einde der tijden aanstaande is.

Woedend

Baxter houdt ook christelijke eindtijdpreken naast de Rotskoepelmoskee, wat zeer gevoelig ligt bij de moslim-bevolking. Oproer en religieus geweld kunnen hier elk moment de kop op steken. In februari braken nog rellen uit op de Tempelberg. Moslims waren woedend, omdat een Israëlische opgraving hun Al Aqsa moskee zou beschadigen.

In de uitzending

Netwerk reisde af naar Israël en ontdekte en filmde de rode koe voor het eerst. Daarnaast interviews met Yisrael Ariel, Yehuda Etzion en Yitschak Fantich. Hij verijdelde in 1984 de poging om de Rotskoepel op te blazen. Ook gesprekken met Gershom Gorenberg die als journalist onderzoek doet naar joodse en christelijke tempelgroepen en eindtijdprediker Irvin Baxter die met zijn radioshow miljoenen luisteraars trekt.

bron

Ik vond het wel een inzichtelijk itempje dat in korte tijd goed duidelijk maakte hoe intrensiek duivels die eindtijdgekte eigenlijk is, volgens mij moet iedereen dat aan z'n water voelen dat dat niet goed zit. Het is precies een 'self-forfilling prophecie'. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb net de aflevering even bekeken, bedankt voor de tip. Inderdaad absurd.

Ik denk echter niet dat dit uiteindelijk het Midden-Oosten kan doen ontploffen. De veiligheidsdiensten zullen ook extra op hun hoede zijn.

p.s. het is self-fullfilling i.p.v. forfilling knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de video bekeken, interessant.

De Joden en Christenen waarover gesproken wordt, verwachten dat de Messias terugkomt na de herbouw van de tempel. Een Christelijke groepering verwacht dat 3,5 jaar na de herbouw van de tempel, armageddon uit zal breken. Persoolijk denk ik eerder aan 3,5 uur... blaas de moskee op en de wereld ligt in as dis.gif

Aan alles merk je dat de tempelberg een open zenuw is. Zie het bezoek van Sharon aan de tempelberg of de werkzaamheden aan de El-Aksa mosee die de fundering zouden aantasten. Geweld, rellen, aanslagen waren het gevolg. Blaas de tempel op en de wereld zoals we het daarvoor kenden is voorbij....

Dit stukje in de bijbel is o.a. de aanleiding om de tempel te herbouwen (en dus de bewuste moskee op te blazen)

Quote:

2 Tessalonicenzen: 2-3 schreef het volgende:

3 Laat u door niemand misleiden, op geen enkele manier. De dag van de Heer breekt niet aan voordat velen zich van het geloof hebben afgekeerd en de wetteloze mens verschenen is, hij die verloren zal gaan. 4 Hij zal alles wat goddelijk en heilig is bestrijden en zich erboven verheffen, om in Gods tempel plaats te nemen op de troon en zich voor te doen als God zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Numeri 19:2

2 ‘Dit is een wet die de HEER heeft ingesteld: Zeg tegen de Israëlieten dat ze je een koe brengen, een gave rode koe zonder enig gebrek, die nog nooit een juk heeft gevoeld.

Voor verdere context: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij klopt dat inderdaad, want (de traditionele) christenen verwachten uitdrukkelijk niet een aards koninkrijk maar een hemels koninkrijk waarin Jezus Christus centraal staat. Hij spreekt over zichzelf als de tempel die afgebroken wordt en in 3 dagen weer opgebouwd wordt. Dit wordt vervuld in zijn sterven (den ook aan het voorhangsel van de tempel dat doormidden scheurt) en zijn opstanding uit de doden. Het lijkt me dan ook gevaarlijk om andere profetieen (bijvoorbeeld die van Paulus) over de tempel wel letterlijk te nemen. Het gaat uiteindelijk niet om de aardse tekenen, maar om zijn definitieve wederkomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij klopt dat inderdaad, want (de traditionele) christenen verwachten uitdrukkelijk niet een
aards
koninkrijk maar een hemels koninkrijk waarin Jezus Christus centraal staat. Hij spreekt over zichzelf als de tempel die afgebroken wordt en in 3 dagen weer opgebouwd wordt. Dit wordt vervuld in zijn sterven (den ook aan het voorhangsel van de tempel dat doormidden scheurt) en zijn opstanding uit de doden. Het lijkt me dan ook gevaarlijk om andere profetieen (bijvoorbeeld die van Paulus) over de tempel wel letterlijk te nemen. Het gaat uiteindelijk niet om de aardse tekenen, maar om zijn definitieve wederkomst.

Als de Gruwel der Verwoesting in de tempel verschijnt denk ik iig niet dat het gaat om Jezus. knipoog_dicht.gif Hoe het allemaal wel uitgelegd moet worden weet ik eerlijk gezegd zelf niet.

Het is in ieder geval wel zo dat er een flink aantal groeperingen bezig zijn in Israel met de herbouw van de tempel. In eerste instantie zijn dat vooral Joodse groepen. Voor de meeste evangelischen geldt, voor zover ik weet, dat ze vaak wel de herbouw van de tempel verwachten, maar dat ze daar op zich niet heel druk mee bezig zijn.

De visie die ik zelf ook een keer heb gehoord is dat de tempel nog wel gewoon naast de rotskoepel zou passen. Dat zal vast ook wel heel gezellig worden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De visie die ik zelf ook een keer heb gehoord is dat de tempel nog wel gewoon naast de rotskoepel zou passen. Dat zal vast ook wel heel gezellig worden.
smile.gif

first_tempel.JPG

Dus dit enorme gevaarte (zie de priesters rechts onderin en besef je wat een enorm plein er nog omheen ligt, met allerlei benodigde gebouwen!) zou nog naast die rotskoepel passen? 'k Denk het nie...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid