Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken volg ik jullie discussies betreft

de geloofsvragen.

Wat ik me afvraag is het volgende.

In de bijbel word verteld dat jezus heeft gezegd dat je de helft van je bezittingen moet weggeven aan je naasten die niets bezitten.

Waarom zie ik mensen die geloven dit niet doen. Het betekend dus dat je een stapje achteruit moet doen betreft een mooie auto, koophuis, boodschappen, vakanties en de helft van je bankrekening moet legen en storten op de rekening van mensen in de derde wereld landen i.p.v een paar euro aan de collecte.

Ik heb respect voor religie en heb hier geen bedoelingen mee, ik ben alleen nieuwsgierig betreft jullie antwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet van een tiende, maar de helft? Ergens klinkt er wel een belletje hoor (Nikodemus?), maar ik weet niet of het de bedoeling is dat we de helft van ons bezit weggeven. Een gebod is het dacht ik sowieso niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was niet de helft,het was alles.... lees even mee:

(Lukas 12:33-34) 33 Verkoopt al wat U toebehoort en geeft gaven van barmhartigheid. Maakt U beurzen die niet verslijten, een onuitputtelijke schat in de hemelen, waar geen dief bij komt en geen mot verteert. 34 Want waar UW schat is, daar zal ook UW hart zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Er zijn vele mensen die ieder op hun eigen manier een stapje terugdoen tbv ruimte voor anderen.

2 Ben benieuwd waar staat dat je de helft weg dient te geven. Ken wel:

Quote:
Lucas 3

11 Hij gaf hun ten antwoord: Wie twee paar kleren heeft, moet delen met hem, die er geen heeft; en wie te eten heeft, moet hetzelfde doen.

en diverse teksten over tienden.....

En als je de tekst bedoelt zoals Aime die aangeeft, of het verhaal van de rijke jongeling, dan moet je vooral op de achterliggende gedachte letten knipoog_dicht.gif Houding is vele malen belangrijker dan een daad op zich....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb je ook gelezen waarom Jezus dat zei tegen de rijke jongeling?

Nee, dat heb ik niet gelezen maar ik heb wel een oude film gezien waarin jezus vertelde tegen zijn opstandige volgeling dat hij de helft van zijn bezittingen aan zijn naaste moest weggeven. Ik denk dan ook dat het de bedoeling van jezus is geweest in het heden om het begrip derde wereld landen te voorkomen.

Of zit ik er naast.


Samengevoegd:

Quote:

1 Er zijn vele mensen die ieder op hun eigen manier een stapje terugdoen tbv ruimte voor anderen.

2 Ben benieuwd waar staat dat je de helft weg dient te geven. Ken wel:[...]

en diverse teksten over tienden.....

En als je de tekst bedoelt zoals Aime die aangeeft, of het verhaal van de rijke jongeling, dan moet je vooral op de achterliggende gedachte letten
knipoog_dicht.gif
Houding is vele malen belangrijker dan een daad op zich....

Aan houding hebben de mensen in nood blijkbaar geen baat bij en wel aan daad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In zijn bediening maakte Jezus vaak gebruik van een doeltreffende onderwijsmethode — de hyperbool.

Dit is een opzettelijke overdrijving om ergens de nadruk op te leggen. Door middel van de hyperbool schetste Jezus beelden die men niet licht zou vergeten.

Door te zeggen verkoop alles wat u toebehoort bedoelde hij dat we met gans ons hart,hebben en houden God moeten zijn toegewijd.

Wanneer de kans zich voordoet dienen we inderdaad daden en gaven van barmhartigheid te schenken.


Samengevoegd:

Voor een christen zal rijkdom of geld niet de spil zijn waar alles om draait,maar wel zijn aanbidding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Rusell,

De reden waarom Jezus dat tegen die man zei, was niet omdat Jezus zo graag wou, dat hij dat geld aan de armen gaf.. Maar omdat die man meer om zijn geld gaf dan om God. Op zo'n moment staat het tussen jou en God in. Nergens in de Bijbel staat dat je de helft weg moeten geven. Wel wordt ergens gesproken over een tiende.

Verder denk ik dat het veel belangrijker is dat je met een oprecht hart geeft, dan dat je geeft omdat het "moet".

En hoe weet jij dat christenen geen geld weggeven?

Gegroet,

Matthijs

Link naar bericht
Deel via andere websites

reactie op eerste post:

Ja dit vindt ik dus ook, dat al het geld dat je over hebt dat je dat aan mensen moet geven die het nodig hebben en dat je geen luxe producten moet kopen etc.

Maar als ik dat zeg gaan anderen zeggen dat ik extreem ben :S

Anyway ik doe dat wel, en probeer het ook altijd te doen. Kheb geen mp3 of gsm, kwil ook geen auto en later wil ik sober gaan leven. Ik wil allesinds gewoon mijn best doen en het zo goed mogelijk doen. Misschien dat ik soms dan wel iets koop dat eigenlijk overbodig is, maar dat zal niet veel voorvallen.

En ik weet ook dat Jezus dat bedoelde, maar mensen willen dat liever niet geloven omdat het heel wat opoffering vraagt. Daarom zeggen ze altijd: je mag toch zelf ook dingen hebben om te genieten. Alsof je niet kan genieten zonder al die dingen, sommige mensen hebben niet eens eten komaan:S

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

reactie op eerste post:

Ja dit vindt ik dus ook, dat al het geld dat je over hebt dat je dat aan mensen moet geven die het nodig hebben en dat je geen luxe producten moet kopen etc.

Maar als ik dat zeg gaan anderen zeggen dat ik extreem ben :S

Anyway ik doe dat wel, en probeer het ook altijd te doen. Kheb geen mp3 of gsm, kwil ook geen auto en later wil ik sober gaan leven. Ik wil allesinds gewoon mijn best doen en het zo goed mogelijk doen. Misschien dat ik soms dan wel iets koop dat eigenlijk overbodig is, maar dat zal niet veel voorvallen.

En ik weet ook dat Jezus dat bedoelde, maar mensen willen dat liever niet geloven omdat het heel wat opoffering vraagt. Daarom zeggen ze altijd: je mag toch zelf ook dingen hebben om te genieten. Alsof je niet kan genieten zonder al die dingen, sommige mensen hebben niet eens eten komaan:S

Hoi Ann,

Je bent niet extreem hoor maar waarom doe je dat? Waarom zou je geen auto mogen hebben? Is God zo arm dat hij jou niet een auto en genoeg geld kan geven om andere te helpen? Vertrouw je op God's voorziening in jou leven?

Kijk eens naar Abraham, werd hij niet gezegend met veel rijkdom als gevolg van zijn rechtvaardigheid voor God? Had Abraham dat verdient? Nee maar hij kreeg het wel en de bijbel noemt dat zegeningen. Dat is dus niet slecht.

Als Abraham een buit binnenhaalt dan geeft hij 10% aan God en 90% houdt hij zelf. Voor iemand die alles aan God heeft te danken vraagt God dus eigenlijk heel weinig. Maar wat nog mooier is, God zegent die overige 90% zodat dit nog veel meer wordt dan de 10% die hij geeft. Als je dat bijbel principe gaat begrijpen dan kan je veel meer voor anderen en jezelf betekenen dan wellicht het geld wat je nu, door je eigen werken, weggeeft. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel smile.gif

Als we al moeite hebben om 10% aan God te geven en vertrouwen op God dat Hij zal voorzien, hoe moet het dan met zaken zoals genezing wat vaak nog veel lastiger is om te geloven.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik snap heel goed wat Ann bedoeld.

Wij houden anderen land arm zo dat wij rijk kunnen zijn.

Ah, vandaar die miljarden steun aan andere landen. En nu gekeken naar Argentinië dat het IMF de deur gewezen heeft, daar heeft de bevolking nog niet echt een "rijkdom-inhaalslag" gemaakt. Is die uitspraak niet wat te voorbarig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

Voor een christen zal rijkdom of geld niet de spil zijn waar alles om draait,maar wel zijn aanbidding.

Herstel, voor een Christen hoort rijkdom of geld niet de spil te zijn waar alles om draait..

Christenen zijn soms ook net gewone mensen die vooral op geld zijn gefixeerd.

En binnen (veel) kerken (in elk geval PKN en CGK) is het gebruikelijk dat je een deel van je salaris afdraagt aan de kerk. Afhankelijk van je maandelijkse inkomen wordt er verwacht dat je een bepaald bedrag stort waaruit de kerk de gebouwen, de voorganger etc. kan betalen. Dit zijn vaak behoorlijke bedragen die soms wel in de duizenden euro's kunnen lopen. Een tiende is het misschien niet voor iedereen, maar het is ook geen katte***

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik snap heel goed wat Ann bedoeld.

Wij houden anderen land arm zo dat wij rijk kunnen zijn.

Mwah, het zijn veel vaker ook die corrupte regeringen en Zeer Rijke Mensen daar die het volk arm houden. Er gaan miljarden euro's vanuit het westen naar die landen, in de vorm van allerlei projecten, goede doelen, giften, etc. Maar toch is ook in die landen de kloof tussen rijk en arm enorm groot, om maar iets te noemen. Hoe zou dat dan toch komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat God van ons vraagt al ons geld weg te geven. In de Bijbel wordt inderdaad alleen over tienden gesproken.

Aan de andere kant vraagt hij ons wel onze naaste lief te hebben als onszelf, en onze broeders en zusters te steunen.

Kan ik zelf zomaar geld uitgeven aan allerlei luxeproducten terwijl anderen in 3e wereld landen omkomen door armoede?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste doordat wij jarenlang geld aan Afrikaanse landen hebben gegeven.Zijn hun juist arm gebleven.Omdat waarom zoeken naar bronnen om je land mee te verrijken als je gewoon bij Europa kunt bedelen.Wij hebben bedelaars van hun gemaakt.In plaats dat ze oplossingen gingen zoeken,staken ze gewoon hun hand uit naar Europa.Ten tweede al die geld wat daar heen ging werd daarna gebruikt om wapens mee te halen en met doel dus om oorlog te voeren.Dus wat zijn al die arme landen er nu mee opgeschoten als je er nu naar kijkt.Volgens mij zijn ze nu nog armer als weet ik hoeveel jaar geleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ten eerste doordat wij jarenlang geld aan Afrikaanse landen hebben gegeven.Zijn hun juist arm gebleven.Omdat waarom zoeken naar bronnen om je land mee te verrijken als je gewoon bij Europa kunt bedelen.Wij hebben bedelaars van hun gemaakt.In plaats dat ze oplossingen gingen zoeken,staken ze gewoon hun hand uit naar Europa.Ten tweede al die geld wat daar heen ging werd daarna gebruikt om wapens mee te halen en met doel dus om oorlog te voeren.Dus wat zijn al die arme landen er nu mee opgeschoten als je er nu naar kijkt.Volgens mij zijn ze nu nog armer als weet ik hoeveel jaar geleden.

Ik weet niet welke organistatie's jij sponsort, maar ik ben het hier dus echt niet mee eens..

Ik zelf heb samen met een vriendin een kindje "geadopteerd" die we dan maandelijks geld geven. Hoe kan dat kindje iest van zijn toekomst maken, als hij niet het geld heeft om naar school te gaan? Ten tweede vind ik het erg oppervlakkig om te zeggen dat het naar wapens etc gaat, want als jij je echt zou verdiepen in wat de organisatie's met dat geld doen, dan zul je zien dat die organisatie's daar zelf scholen, kerken, opvangkampen van gaan bouwen.

Edit: Ik zelf vind het ook moeilijk om zo in luxe te leven, en je ondertussen te bedenken dat ze aan de andere kant van de wereld honger leiden. En ben daardoor ook bereidt veel weg te geven, maar ik geloof niet dat je weg moet geven en dat rijkdom iets 'fouts' is. Als je in de Bijbel kijk zie je ook dat God David zegende met rijkdom en kamelen. Dus opzich is het denk niet fout, zolang het maar niet tussen jou en God in staat. En weggeven is natuurlijk altijd goed, maar denk dath et belangrijkste is dat je het met een motivatie doet om anderen te helpen, dan omdat je het gevoel hebt dat het je opgedrongen wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi Ann,

Je bent niet extreem hoor maar waarom doe je dat? Waarom zou je geen auto mogen hebben? Is God zo arm dat hij jou niet een auto en genoeg geld kan geven om andere te helpen? Vertrouw je op God's voorziening in jou leven?

Kijk eens naar Abraham, werd hij niet gezegend met veel rijkdom als gevolg van zijn rechtvaardigheid voor God? Had Abraham dat verdient? Nee maar hij kreeg het wel en de bijbel noemt dat zegeningen. Dat is dus niet slecht.

Als Abraham een buit binnenhaalt dan geeft hij 10% aan God en 90% houdt hij zelf. Voor iemand die alles aan God heeft te danken vraagt God dus eigenlijk heel weinig. Maar wat nog mooier is, God zegent die overige 90% zodat dit nog veel meer wordt dan de 10% die hij geeft. Als je dat bijbel principe gaat begrijpen dan kan je veel meer voor anderen en jezelf betekenen dan wellicht het geld wat je nu, door je eigen werken, weggeeft. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
smile.gif

Als we al moeite hebben om 10% aan God te geven en vertrouwen op God dat Hij zal voorzien, hoe moet het dan met zaken zoals genezing wat vaak nog veel lastiger is om te geloven.

Groet,

Dave

Hoezo arm? Waarom zou God dan arm zijn, totaal niet vindt ik.

Een auto is hier zowat de grootste vervuiler en doder, geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt rond te rijden in zo'n ding.

Ik zal het nooit als zegeningen kunnen zien, ik zie het zoals het in de eerste tekst volgens Jezus wordt voorgesteld. Het kan een zegening zijn, maar die zegening bestaat er dan uit dat je via je rijkdom anderen kan helpen. Je moet het dan dus wel weggeven. Je kan dit persoonlijk doen, sparen en iets oprichten, of bvb in je eigen land zijn er nog heel veel armen en zieken. Dan is de angst er ook niet dat de regeringen dat geld voor zich houden enzo.

Je moet opletten aan wie je het geeft natuurlijk... Of het probleem ophoudt of niet..tja het gaat al heel lang door. Maar je helpt dan toch tenminste zoveel je kan. Zoals moeder Theresa ook al zei, kan je iedereen niet helpen, help er dan 1.

Persoonlijk voel ik me niet goed door slechts 10 procent te geven. Dat is gewoon te weinig, dat vraagt niks van je. Er is dan ook geen enkele opoffering. Het is niet altijd prettig je geld af te geven enzo, of als je iets moois vind om dat te weerstaan, maar ik vind het wel het juiste om te doen. En daarnaar wil ik leven.

En er zijn wel veel mensen die daar kritiek opgeven hoor, waarom weet ik echt niet... daarom heb ik altijd wel wat angst als ik nu bvb erover typ. Dan verwacht ik hier en daar scherpe opmerkingen.

Maar tot hiertoe zijn die er gelukkig niet geweestsmile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]Mwah, het zijn veel vaker ook die corrupte regeringen en Zeer Rijke Mensen daar die het volk arm houden. Er gaan miljarden euro's vanuit het westen naar die landen, in de vorm van allerlei projecten, goede doelen, giften, etc. Maar toch is ook in die landen de kloof tussen rijk en arm enorm groot, om maar iets te noemen. Hoe zou dat dan toch komen?

ja dit klopt jammer genoeg. Maar gelukkig is die hulp er nog, anders was het nog veel erger natuurlijk!

We hebben int school nu een project rond milleniumdoelstellingen. Daar hebben we de laatste tijd veel opzoekwerk voor moeten verrichten. En het is idd zo dat in sommige gebieden de armoede vergoot, en alle andere problemen. Ze wouden de milleniumdoelstellingen (http://www.11.be/index.php?option=content&task=category&secti onid=8011&id=8240) halen tegen 2015 maar voor vele van de doelstellingen gaat dit niet lukken, en slecht 9 van de 150 landen ofzo zou er maar in slagen... Er is echt veel meer inspanning nodig van regeringen en degene die de boel daar grotendeels "beheren".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik weet niet welke organistatie's jij sponsort, maar ik ben het hier dus echt niet mee eens..

Ik zelf heb samen met een vriendin een kindje "geadopteerd" die we dan maandelijks geld geven. Hoe kan dat kindje iest van zijn toekomst maken, als hij niet het geld heeft om naar school te gaan? Ten tweede vind ik het erg oppervlakkig om te zeggen dat het naar wapens etc gaat, want als jij je echt zou verdiepen in wat de organisatie's met dat geld doen, dan zul je zien dat die organisatie's daar zelf scholen, kerken, opvangkampen van gaan bouwen.

Edit: Ik zelf vind het ook moeilijk om zo in luxe te leven, en je ondertussen te bedenken dat ze aan de andere kant van de wereld honger leiden. En ben daardoor ook bereidt veel weg te geven, maar ik geloof niet dat je weg moet geven en dat rijkdom iets 'fouts' is. Als je in de Bijbel kijk zie je ook dat God David zegende met rijkdom en kamelen. Dus opzich is het denk niet fout, zolang het maar niet tussen jou en God in staat. En weggeven is natuurlijk altijd goed, maar denk dath et belangrijkste is dat je het met een motivatie doet om anderen te helpen, dan omdat je het gevoel hebt dat het je opgedrongen wordt.

Je hebt volkomen gelijk.Er zijn organisatie's die goed zijn en doen.En mensen moeten inderdaad er goed in verdiepen welke organisatie's ze geld geven.Ik heb deze informatie van een onderzoek van twee of drie jaar geleden.Die ging kijken wat we nou zijn opgeschoten met al die donatie's en het bleek toen niet veel.Omdat niemand checkte waar al die geld nou eigenlijk heen ging.En vraag je nou eens af,wat zijn ze opgeschoten?Als natie dan,ik bedoel niet per indivu.En uit de onderzoek is ook gebleken als we hun vroeger niet hadden geholpen,dan waren er veel mensen gestorven in Afrika op de korte termijn.Maar dat staat niet in verhouding hoeveel er nu zijn gestorven op de lange termijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Ann,

Je lijkt steeds te willen bepalen wat nu een offer is en wat niet. Maar heb je enig idee wat nu dé essentie van een offer is? Een offer is iets wat voor jou bijzonder kostbaar is, of wat jou bijzonder veel moeite kost. Dát maakt een offer een offer. Het gaat dus niet eens om dat geldbedrag of het niet gebruiken van een auto.

Als jij alles weggeeft en van alles laat en er geen enkele moeite mee hebt, dan is dat schitterend. Maar als een supervrekkige miljonair zomaar een tientje aan een zwerver geeft, dan barsten de engelen in vreugdeklanken uit. Want als iets die vrek een pijn en moeite kost en zo een echt offer voor hem is, dan is dat wel dat tientje.

Dat tientje is voor zo'n vrek daardoor véél meer een offer dan voor jouw je onvoorwaardelijke gulheid en goedheid. Het is voor hem een enorm grote stap op de goede weg, waarin nog meer offers gebracht zullen worden. Daarom kun jij dus niet beoordelen wat een offer is en wat niet, omdat een offer vooral het hart aangaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja dat weet ik ook wel RobertF

ik had het over hoe ik het zie, hoe het voelt bij mij

voor mij is 10 procent geen offer, daar heb ik echt geen problemen meepuh2.gif

daarom stond er in het begin van die zin "persoonlijk"

dus je moet me niet meteen vanalles gaan verwijten

voor mij is het ook niet makkelijk te doen wat ik doe hoor

maar ik stop met hier te posten, ik ben die beledigende posts echt serieus beu

hoe meer ik op internet zit hoe meer ik merk dat alles wat ik zeg misgeinterpreteerd word, en dat doet me serieus veel verdriet. En ja ik ben een mietje blabla, heb geen incaseringsvermogen en wat nog allemaal... Soms valt de druppel gewoon als je voor de zoveelste keer weer niet begrepen wordt

en daar kan jij ook niks aan doen want je vat het gewoon op hoe je het opvat

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Ann,

Mwah, ik vind niet dat je verkeerd doet hoor. Voor mij is het leven als een Amish-boer nog altijd één van de hogere idealen die je als mens kunt bereiken. Dus sober, eenvoudig en enkel met hetgene wat je écht nodig hebt. En vind ik dat je grotendeels wel gelijk hebt: heel veel dingen hebben we als mens niet nodig en beschadigen alleen ons en de schepping. Ik wil je ook niets verwijten, integendeel, en je al helemáál niet beledigen, maar enkel waarschuwen. En als dat onnodig is, dan kun je mijn post altijd nog als niet verzonden beschouwen. Toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid