Spring naar bijdragen

Jij en de Bijbel..?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik vroeg me het volgende af:

Hoe sta jij tegenover de bijbel? Wat voor een rol speelt het in jou leven? Zie je de bijbel als een leiding in je leven of zie je de bijbel gewoon als een boek waar niet te veel aandacht aan besteed moet worden. Of zie je het nog anders?

Ik ben benieuwd...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik zie de Bijbel als een collectie menselijke geschriften die de relatie van mensen met God doorheen de eeuwen heen weerspiegelt, en een ware inspiratiebron kan zijn voor het (geloofs)leven van mensen die de tijd nemen om zich erin te verdiepen. Verder vind ik het ook belangrijk dat mensen, gelovig of ongelovig, minstens een minimale kennis van en interesse in de Bijbel meekrijgen omdat onze cultuur er in grote mate door beïnvloed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Boekaanbidding, en vergelijkbaar met de plaag van Maria-aanbidding in de katholieke wereld, is m.i. dit de achilleshiel van de Protestanten.
knipoog_dicht.gif

Boekaanbidding geldt m.i. alleen t.a.v. hen die slechts aan een bijbelvertaling blijven kleven en nooit en te nimmer een nieuwe vertaling zouden accepteren. Dit betekent natuurlijk niet dat men niet sceptisch mag staan t.o.v. een nieuwe bijbelvertaling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi allemaal,

Ik vroeg me het volgende af:

Hoe sta jij tegenover de bijbel? Wat voor een rol speelt het in jou leven? Zie je de bijbel als een leiding in je leven of zie je de bijbel gewoon als een boek waar niet te veel aandacht aan besteed moet worden. Of zie je het nog anders?

Ik ben benieuwd...

Ik zie de Bijbel als het boek waardoor God tot ons spreekt. Waar we over hem kunnen leren en over hoe we moeten leven. Er staat zoveel wijsheid in, dus ik zie het zeker niet als een boek waar niet teveel aandacht aan moet worden besteed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Boekaanbidding geldt m.i. alleen t.a.v. hen die slechts aan een bijbelvertaling blijven kleven en nooit en te nimmer een nieuwe vertaling zouden accepteren. Dit betekent natuurlijk niet dat men niet sceptisch mag staan t.o.v. een nieuwe bijbelvertaling.

tuurlijk mag dat wel. Waarom zou je niet sceptisch mogen staan tov een bijbelvertaling. Je hoeft niet alles als zoete koek te slikken en je beperken tot 1 bijbelvertaling daar is wat van te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn idee over de Bijbel:

De Bijbel is, weliswaar door mensen geschreven maar wel, een door de Heilige Geest geinspireerd boek.

Ook is de Bijbel samengesteld door mensen maar wederom geinspireerd door de Heilige Geest.

Alles wat in de Bijbel is opgenomen is daarom 100% betrouwbaar. Andere boeken en/of geschriften zijn dat daarom niet. (90% is al géén 100% meer.. flower.gif )

Moge duidelijk zijn dat Jezus op de éérste plaats Het Antwoord (leidraad) is (d.m.v. de Heilige Geest in je hart). Maar omdat Hij door de Bijbel Zijn woord spreekt, geeft (Jezus via) de Bijbel voor mij een antwoord op vele vragen. Verder is het natuurlijk een (Gods) boek boordevol met (Gods) waardevolle wijsheden en levensvisie.

thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

de bijbel als leidraad ? nee. Ik zie ook niet alle teksten als puur van God. Het zijn wel Godsbelevingen van mensen in die tijd.

Maar wat erin staat over Jezus, de geboden enzo die volg ik wel

Maar wat het ook is bij mij, als ik de bijbel lees komt hij vaak veel te hard op mij over en ik ben een redelijk overgevoelig persoon. Ik kan hem amper lezen zonder van slag te raken

dat kan gewoon ook aan mijn interpretatie liggen natuurlijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de bijbel als leidraad ? nee. Ik zie ook niet alle teksten als puur van God. Het zijn wel Godsbelevingen van mensen in die tijd.

Maar wat erin staat over Jezus, de geboden enzo die volg ik wel

Maar wat het ook is bij mij, als ik de bijbel lees komt hij vaak veel te hard op mij over en ik ben een redelijk overgevoelig persoon. Ik kan hem amper lezen zonder van slag te raken

dat kan gewoon ook aan mijn interpretatie liggen natuurlijk

O ok dus jij bedekt je haren en je eet geen varkenvlees enz? Interessant dit hoor je niet veel christenen zeggen.

Maar waarvoor denken jullie dat de bijbel op de wereld is gekomen? Is het niet zo dat daar de regels in staan die je moet volgen en de bijbel als Gods woord moet zien? Want ik zie weinig mensen die dat zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wat erin staat over Jezus, de geboden enzo die volg ik wel

Dat is ook makkelijk gezegd. Als je alle geboden van Jezus zou volgen dan zou je geloven in de kruisiging, opstandig en de Kerk aangezien een gigantisch deel van de evangelieën daarover gaat.

Quote:
Maar wat het ook is bij mij, als ik de bijbel lees komt hij vaak veel te hard op mij over en ik ben een redelijk overgevoelig persoon. Ik kan hem amper lezen zonder van slag te raken

dat kan gewoon ook aan mijn interpretatie liggen natuurlijk

Uhm... ja... Misschien sommige teksten in het Oude Testament maar die moet je natuurlijk wel een beetje kunnen relativeren.

Quote:

O ok dus jij bedekt je haren en je eet geen varkenvlees enz? Interessant dit hoor je niet veel christenen zeggen.

Ze zegt dat ze de bijbel niet helemaal navolgt en alleen de geboden van Jezus als inspiratie gebruikt. Varkensvlees en hoofd bedekken valt daar dus niet onder. Misschien zou je in je pogingen de Islam te promoteren iets beter kunnen lezen... dat zou je pogingen dan nog iets geloofwaardiger maken.

Quote:
Maar waarvoor denken jullie dat de bijbel op de wereld is gekomen? Is het niet zo dat daar de regels in staan die je moet volgen en de bijbel als Gods woord moet zien? Want ik zie weinig mensen die dat zeggen.

En terecht. De bijbel is niet "op de wereld gekomen" maar in de loop van vele eeuwen geschreven door vele mensen. Jezus is Gods Logos en niet de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

O ok dus jij bedekt je haren en je eet geen varkenvlees enz? Interessant dit hoor je niet veel christenen zeggen.

Lieve wortel,

Dat is ook helemaal niet wat Ann zegt. Zij volgt de Bijbel juist niet letterlijk. Ze houdt (of probeert er te aan te houden) Wat Jezus zegt en Zijn geboden te volgen. In die geboden staat niet dat je je haar moet bedekken of dat je geen varkensvlees mag eten.

Exuus als ik het fout zeg Ann, maar volgens mij bedoelde je het zo flower.gif

Quote:
Maar waarvoor denken jullie dat de bijbel op de wereld is gekomen? Is het niet zo dat daar de regels in staan die je moet volgen en de bijbel als Gods woord moet zien? Want ik zie weinig mensen die dat zeggen.

Ik zou eerst het vooroordeel "regels" maar eens weg laten en het woord "liefde" er voor in de plaats zetten. In de Bijbel staan prachtige wijsheden, aanwijzingen en raad wat God ons geeft om gelukkiger te leven. Ik ben ervan overtuigd dat als we de raad van God opvolgen, we een stuk gelukkiger leven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Boekaanbidding geldt m.i. alleen t.a.v. hen die slechts aan een bijbelvertaling blijven kleven en nooit en te nimmer een nieuwe vertaling zouden accepteren. Dit betekent natuurlijk niet dat men niet sceptisch mag staan t.o.v. een nieuwe bijbelvertaling.

Daarom check ik regelmatig de grondtekst als ik twijfel of 't wel goed vertaald is knipoog_dicht.gif En daarvoor hoef je niet perse Grieks te kennen, een beetje grammatica-kennis is genoeg en deze website helpt dan goed: www.scripture4all.org

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
... Is het niet zo dat daar de regels in staan die je moet volgen en de bijbel als Gods woord moet zien? Want ik zie weinig mensen die dat zeggen.

Nee, dat lijkt me vrij logisch. De Bijbel is ook niet God's Woord. Christenen die dat beweren kunnen beter moslim worden, want zulke beweringen zijn islamitisch en totaal niet christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, dat lijkt me vrij logisch. De Bijbel is ook niet God's Woord. Christenen die dat beweren kunnen beter moslim worden, want zulke beweringen zijn islamitisch en totaal niet christelijk.

Wil je dat even duidelijk uitleggen? Want je geeft nu zo'n opmerking in één zin zonder uit te leggen wat je er precies mee bedoelt smile.gif

Ik zie de Bijbel namelijk wel als het woord van God, alleen geschreven door mensen knipoog_dicht.gif

De Bijbel als Gods woord dus... flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Liset,

De Bijbel is niet Gods Woord, maar Christus is Gods Woord. Dat klinkt als een flauw woordspelletje, maar dat is het niet. De Bijbel noemt het Woord van God immers God Zelf en dat is de Bijbel absoluut niet. God is volmaakt en onfeilbaar. En door de Bijbel het Woord van God te noemen, dus de titel te geven die Christus toekomt, zeg je daarmee dat de Bijbel volmaakt en onfeilbaar is.

Je kent de Bijbel dan goddelijke eigenschappen toe, net zoals moslims de koran goddelijke eigenschappen toekennen. Maar de Bijbel is niet uit de hemel gevallen, is ook niet letter voor letter aan de schrijvers gedicteerd, maar heeft zich door de jaren heen ontwikkeld, geïnspireerd door de heilige Geest. Net zoals de Kerk. Er is maar één Woord van God en dat is Christus. De Bijbel is daarvan een rotsvast, diepgaand en zeer essentieel getuigenis, maar niet het Woord Zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alles wat in de Bijbel is opgenomen is daarom 100% betrouwbaar. Andere boeken en/of geschriften zijn dat daarom niet. (90% is al géén 100% meer..
flower.gif
)

Kun je even uitleggen wat je daarmee bedoelt? Bedoel je dat alles in de Bijbel letterlijk waar is, of dat alles in de Bijbel waarheid bevat in het licht van de context waarin het geschreven is, het gebruikte genre, enzovoort?

(Ik vraag dit niet om een hele discussie te beginnen over letterlijk of niet letterlijk lezen, die is mijns inziens al meer dan genoeg gevoerd, ik ben gewoon benieuwd naar hoe jij dit ziet, want dit blijkt voor mij niet duidelijk uit jouw post.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...

Ja. Maar natuurlijk moeten we wel zo sportief zijn om te vermelden dat de Kerk de Schrift soms ook "Verbum Domini" noemt.knipoog_dicht.gif

Om even terug te komen op de vraag. Voor mij is de Schrift een uitgelezen plaats om de Heer te ontmoeten en van Hem te leren. In de tekst van de heilige Schrift is God zonder twijfel te vinden. De bijbel is voor mij dus van gigantische waarde.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verbum Domini = Zo spreekt de Heer.

Toch? engel.gifengel.gif

Weer even serieus: je hebt gelijk, en de gemiddelde christen bedoeld natuurlijk ook met Woord van God, dat de Schrift het Woord van God in zich draagt. Alleen zijn er dus ook vooral protestantse christenen die de Schrift méér toekennen dan de Schrift toekomt. Zoals iemand hier al eens schreef: willen sommige katholieken Maria net iets te goddelijk afschilderen, zo doen sommige protestanten ook met de Schrift. En beide zaken zijn verwerpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar waarvoor denken jullie dat de bijbel op de wereld is gekomen? Is het niet zo dat daar de regels in staan die je moet volgen en de bijbel als Gods woord moet zien? Want ik zie weinig mensen die dat zeggen.

De Bijbel beperken tot een boek met allerlei regels die we moeten volgen doet mijns inziens niet bepaald recht aan de werkelijkheid. Ja, er staan wat regels in. Maar gaat het om die regels? Neen! Het gaat om een totale boodschap van liefde en genade, kort samengevat in Jezus, Gods Woord in optima forma.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Boekaanbidding, en vergelijkbaar met de plaag van Maria-aanbidding in de katholieke wereld, is m.i. dit de achilleshiel van de Protestanten.
knipoog_dicht.gif

De positie van de Schrift in de rooms-katholieke wereld kun je dan met gemak hetzelfde predikaat op plakken. Een betiteling die ik overigens geenszins voor mijn rekening durf te nemen. De combinatie met de vergelijking met Maria aanbidding al helemaal niet. De positie van Maria in de rooms-katholieke wereld en de status van de Bijbel in de protestantse omgeving zijn wezenlijk anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid