Spring naar bijdragen

Gods plan is relationeel + test


Mijn nummer '1' geloofsweg is? (doe eerst de test!)  

  1. 1. Mijn nummer '1' geloofsweg is? (doe eerst de test!)

    • De aanbidder en bewonderaar
      4
    • De natuurliefhebber
      3
    • De solist- en eenvoudliefhebber
      4
    • De zintuigliefhebber
      0
    • De intellectueel
      3
    • De activist
      0
    • De zorggever
      1
    • De enthousiasteling
      1


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik ben (op)nieuw op dit forum. Afgelopen week heeft God mij door een studie-opdracht heen iets moois geleerd dat ik graag met jullie wil delen.

In het kort, ik moest een geloofswegentest doen voor Studieloopbaanbegeleiding (SLB). De test moest antwoord geven op de vraag: "Hoe blijf ik online met God". Gesuggereerd wordt dat iedereen uniek is en ook iedereen een persoonlijke weg heeft om een goede relatie met God te hebben en te onderhouden.

Uiteindelijk heeft God zowel deze test als een begeleidend artikel gebruikt om mij iets te leren. Ik denk dat het waarheid is, beoordeel het zelf maar. Het volgende heb ik geleerd:

God heeft een plan voor iedereen, dat horen we vaak. Maar dit plan is niet (alleen) een doel in de toekomst. Dit plan begint vandaag! Het plan is namelijk in de eerste plaats dat je wandelt met Hem (denk aan Henoch). Op de tweede plaats gaat het om de wijze waarop je wandelt. Dan bedoel ik niet de geboden en gehoorzaamheid, maar meer je persoonlijke stijl. Oftewel dat je wandelt op de manier zoals God het voor jou bedacht heeft. De één wandelt met God door Hem in de stilte te zoeken en daar bijvoorbeeld veel te bidden, de andere persoon is veel actiever en die wandelt met God als hij of zij getuigd van Jezus in protestgroepen (tegen abortus bijvoorbeeld). Ikzelf wandel met God als ik voldoende intellectuele voeding tot me kan nemen en deze vervolgens kan delen met anderen in de vorm van 'onderwijs geven'.

Jouw geloofsweg, waar onderstaande test (zie derde post) probeert helderheid in te geven, is dus meer een soort fundament onder de 'dingen die je doet'. Het is de manier waarop jij God het beste kan dienen.

Belangrijk om op te merken is dat iemand natuurlijk meerdere geloofswegen kan hebben, althans in deze test. In het begeleidende artikel dat ik moest lezen stonden weer andere groepen. Het is absoluut niet de bedoeling om mensen in een hokje te stoppen, het helpt echter wel om zicht te krijgen op jezelf. Dit zicht op jezelf is niet het einddoel, het doel is dat je wandelt met God, op Zijn smalle weg.

Mijn conclusie na dit alles is: een christelijk leven is in de eerste plaats relatiegericht is en pas op de tweede plaats taakgericht.

In de derde post van dit topic staat de geloofswegentest en de toelichtingen op de negen types. Het is zeer de moeite waard om deze test te maken en zo meer inzicht te krijgen in jouw persoonlijke weg met God.

Ik hoop dat deze informatie een nuttig instrument zal zijn voor velen in hun dagelijkse wandel met onze geweldige God.

Groet,

Navolger

P.S.

In de poll ontbreekt de traditieliefhebber, er was maar ruimte voor 8 opties, vandaar!

Link naar bericht
Deel via andere websites

GELOOFSWEGENTEST

Hoe blijf ik online met God?

Deze test geeft je een idee op welke wijze jij het liefst contact hebt met God. Dan blijf je online!

Zet voor elke vraag een cijfer op een schaal van 1 t/m 5. Geef een 5 als het erg van toepassing is op jezelf en geef een 1 als het totaal niet van toepassing is. Geef het een 2,3 of 4 als het er tussenin zit. Tel per type het totaal van de punten en verwerk deze in een top 9 met de hoogste bovenaan. Je top 3 is voor jezelf het meest interessant.

------------------------------------------------

1) Online met God door Hem te bewonderen en te voelen (de aanbidder en bewonderaar)

1. Ik voel me het dichtst bij God als mijn emoties wakker worden geroepen.

2. De moeilijkste tijden in mijn geloof zijn als ik Gods nabijheid niet kan voelen in mezelf.

3. De woorden: geliefde, geborgenheid en hart spreken me erg aan.

4. Als ik aan God denk, denk ik aan liefde, vriendschap en het eren van God, meer dan aan wat dan ook.

5. Ik hou ervan om een half uur ononderbroken te hebben om in stilte te bidden om in Zijn nabijheid te zijn.

2) Online met God door het liefhebben van anderen (de zorggever)

1. Ik voel me het dichtst bij God als ik namens Hem zieken en daklozen kan helpen.

2. Woorden zoals dienen, helpen en bewogenheid spreken me erg aan.

3. Ik voel Gods kracht wanneer ik een auto van een familielid help repareren of wanneer ik een week naar Oost-Europa ga om in een weeshuis te helpen.

4. Ik zou liever iemand verplegen, dan dat ik deelneem aan een bijbelstudiegroep.

5. Ik word moe van christenen die hun tijd investeren in aanbiddding /zingen terwijl er anderen hulp nodig hebben.

3) Online met God via horen, voelen, ruiken en proeven (de zintuigliefhebber)

1. Ik voel me het dichtst bij God wanneer ik in een kerk/samenkomst ben waar van alles over God te zien is, waar ik over God kan horen en Gods grootheid als het ware kan proeven.

2. Ik hou er van om kerkdiensten bij te wonen met wierook en waar ik dan deelneem aan een goed plechtig georganiseerd avondmaal.

3. Ik zou het moeilijk hebben als ik God moet aanbidden in een kale kerk waar geen gevoel is voor schoonheid. En ik vind het moeilijk om God te aanbidden als de muziekband geen topkwaliteit heeft.

4. Ik zou het leuk vinden om tekeningen of kunst te gebruiken om mijn gebedsleven te verbeteren.

5. Woorden als zinnestrelend, kleurrijk en welriekend spreken me erg aan.

4) Online met God door Hem lief te hebben in wonderen en in aanbidding

(de enthousiasteling)

1. Ik voel me het dichtst bij God als ik mijn hart in aanbidding bij God kan brengen, als ik in vreugde kan uitbarsten, als ik God de hele dag kan aanbidden en Zijn naam kan grootmaken.

2. Ik begrijp niet hoe sommige Christenen kunnen zeggen dat ze van God houden, maar ondertussen een ingetogen, sobere houding aannemen.

3. De woorden vieren en vreugde spreken me erg aan.

4. Ik zou het leuk vinden om een workshop te volgen waar ik aanbidding kan leren door te dansen of naar workshops te gaan met eigentijdse muziek.

5. Ik zou mijn geld eerder besteden aan muziek en aanbidding CD’s dan aan boeken.

5) Online met God door actie! (de activist)

1. Ik voel me het dichtst bij God wanneer ik als het ware samen met en voor Hem, opkom voor rechtvaardigheid, demonstreer voor een rechtvaardig asielbeleid, voor abortuswetgeving enz.

2. Ik word erg gefrustreerd van christenen die niet in beweging zijn te krijgen.

3. Woorden zoals moed, confrontatie en gerechtigheid spreken me erg aan.

4. Ik zou het erg waarderen om de kerk uit haar slaap wakker te schudden.

5. belangrijk voor mij zijn: activiteiten om sociaal onrecht aan de kaak te stellen, vrijwilligerswerk voor een politieke campagne, bijeenkomsten voor een nieuwe identiteits-taakstelling.

6) Online met God door rituelen en symbolen (de traditieliefhebber)

1. Ik voel me het dichtst bij God wanneer ik deelneem aan een bekende vorm van aanbidding, met gevoel voor traditie.

2. liederen, versjes of gebeden die mij uit de kinderjaren vertrouwt

voorkomen, spreken mij bijzonder aan.

3. Woorden zoals traditie en historie spreken me erg aan.

4. Ik zou het erg waarderen om een persoonlijk ritueel te ontwikkelen voor (mijn) gebed.

5. Individualisme in de kerk is een reëel gevaar. Christendom is iets om samen te beleven.

7) Online met God door alleen te zijn (de solist en eenvoudliefhebber)

1. Ik voel me het dichtst bij God wanneer ik alleen ben en niets me kan afleiden om me op Hem te richten.

2. Ik zou mijn geloof eerder omschrijven als op mijzelf gericht dan naar buiten en naar anderen gericht.

3. Woorden zoals stilte, en afzondering spreken me erg aan.

4. Ik hou ervan in stilte een belofte te doen en mijn leven te vereenvoudigen.

5. Ik zou het erg waarderen om een meerdaagse retraite te hebben in een klooster waar ik een grote tijd alleen ben op een eigen kleine kamer om te bidden, bijbelstudie te doen, en waar ik een of meerdere dagen kan vasten.

8) Online met God zijn door in de natuur te zijn (de natuurliefhebber)

1. Ik voel me het dichtst bij God wanneer ik omgeven ben door Zijn schepping (de bergen, het bos, de zee, etc.)

2. Ik voel me afgesneden van mezelf als ik teveel tijd binnen moet zitten, met name teveel moet luisteren naar sprekers of liederen zingen.

3. Ik zou het liefst God aanbidden door een uurtje lekker aan een beekje te zitten, meer dan door een uur deel te nemen aan een samenkomst.

4. Als ik er tussenuit kon knijpen naar de tuin om te bidden op een koude dag, kon wandelen of skeeleren temidden van het uitgestrekte weiland op een warme dag, dan zou ik me erg gelukkig voelen.

5. De schoonheid van God zien in de natuur doet met meer dan nieuwe concepten begrijpen, deelnemen aan een religieuze bijeenkomst of meedoen met sociale projecten.

9) Online met God door je verstand (de intellectueel)

1. Ik voel me het dichtst bij God wanneer ik iets nieuws over God leer, dat ik eerder niet begreep of niet wist. Mijn verstand moet steeds opnieuw gestimuleerd worden.

2. Ik word er gefrustreerd van wanneer de kerk teveel nadruk legt op het gevoel en geestelijke ervaringen. Van veel groter belang is het leren begrijpen van het geloof.

3. Woorden zoals theologie en waarheid spreken me erg aan.

4. Ik voel me dicht bij God wanneer ik een aantal uren ononderbroken bijbelstudie kan doen, De bijbel of een goed Christelijk boek lezen kan.

5. Ik geef liever geld uit aan boeken dan aan CD's.

------------------------------------------------

Tel nu van alle negen categorieën de antwoorden op en maak een lijstje met de hoogste score bovenaan. Ik zou het leuk vinden als je jouw top drie wilt delen met ons in dit topic.

Als je je top 3 weet kan je hieronder wat informatie lezen over de geloofswegen die het best bij jou passen.

Toelichtingen op de negen geloofswegen

De aanbidder en bewonderaar

· Ze willen God verblijden en Hem leren liefhebben op een steeds diepere wijze.

· Ze zoeken Zijn aangezicht, Zijn tegenwoordigheid, het verlangen hiernaar staat centraal.

· Ze willen baden in de 'oceaan' van Gods liefde.

Valkuilen

· Verslaafd raken aan geestelijke ervaringen en gevoelens.

------------------------------------------------

De enthousiasteling

· Enthousiastelingen houden er van om God te ervaren in het heetst van de strijd, daar waar wonderen gebeuren en er groot ontzag voor God is.

Voorkomende ontwikkelingswegen:

- dromen.

- verwachting dat God iets moois gaat doen.

Valkuilen

· Kicken op ervaring.

· Te onafhankelijk worden en niet corrigeerbaar zijn.

· Een goed gevoel hebben bij aanbidding hoeft nog geen goede aanbidding te zijn.

------------------------------------------------

De activist

· Activisten worden geïnspireerd door confrontatie: er moet iets gebeuren.

· Ze hebben vaak een sterke visie en een doel voor ogen.

· Ze worden evenwichtiger als ze een actief gebedsleven ontwikkelen.

Valkuilen

· Veroordelend zijn.

· Te ambitieus en gevaar van verleidingen.

· Geobsedeerd zijn van actie en statistieken.

------------------------------------------------

De solist en eenvoudliefhebber

· Ze ontwikkelen zich als er tijd is om alleen te zijn.

· Leven in eenvoud spreekt de eenvoudliefhebber aan.

Valkuilen

· Persoonlijke vroomheid te veel benadrukken.

· God zoeken om Hem te plezieren.

------------------------------------------------

De zorggever

· Zorg geven is geen klus, maar een vorm van aanbidding. Je kunt er op vele manieren inhoud aan geven.

· Zorg voor anderen is het levend bewijs van God die door mensen heen werkt.

Valkuilen

· Veroordelend zijn naar anderen die het niet doen.

· Jezelf dienen door anderen te dienen.

· Verwaarlozen van mensen in je directie omgeving.

------------------------------------------------

De natuurliefhebber

· Ze visualiseren geestelijke waarheden.

· Ze ontdekken wie God is in de schoonheid van de natuur.

· Ze komen tot rust in de natuur, ze ontvangen er diepe waarheden en wijsheid.

Valkuilen

· Individualisme waarbij natuur wordt misbruikt als vlucht voor verantwoordelijkheden.

· Je ermee gaan vereenzelvigen.

· De natuur gaan vergoddelijken.

------------------------------------------------

De zintuigliefhebber

· Een groot gevoel voor schoonheid (de mooie tastbare dingen om je heen).

· Het ontwikkelen van je zintuigen: geluid, reuk, aanraken, zien, proeven.

Valkuilen

· In verroering komen zonder diepere overtuiging.

· Schoonheid vergoddelijken.

· Een te grote afhankelijkheid van je waarneming met je zintuigen. Ze zijn dan geen middel maar het doel geworden.

------------------------------------------------

De traditieliefhebber

· Ze ontwikkelen zich bij vertrouwde liturgieën en rituelen.

Valkuilen

· God dienen zonder Hem te kennen.

· De tradities zelf vergoddelijken.

------------------------------------------------

De intellectueel

· De mensen met de grote boekenkasten.

· Hun geloof verdiepen door theologische studie.

Valkuilen

· Het weten belangrijker vinden dan het doen (hoofd en hart).

· Trots zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

lol, het klopt aardig widegrin.gif

1 - De zintuigliefhebber (23 punten)

2 - De solist en eenvoudliefhebber (23 punten)

3 - De traditieliefhebber (22 punten)

4 - De intellectueel (22 punten)

5 - De zorggever (20 punten)

6 - De natuurliefhebber (17 punten)

7 - De activist (15 punten)

8 - De aanbidder en bewonderaar (14 punten)

9 - De enthousiasteling (9 punten)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1) Online met God door Hem te bewonderen en te voelen (de aanbidder en bewonderaar)

...

2) Online met God door het liefhebben van anderen (de zorggever)

...

5) Online met God door actie! (de activist)

...

8) Online met God zijn door in de natuur te zijn (de natuurliefhebber)

...

In juiste volgorde:

1 - 1

2 - 5

3 - 2,8

Past wel in het beeld van mezelf, waarbij 1 het allesomvattende is en de rest een concretisering hiervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1) Online met God zijn door in de natuur te zijn (de natuurliefhebber)

21 punten

2)      Online met God door Hem te bewonderen en te voelen (de aanbidder en bewonderaar)

19 punten

Gedeelde 3e plaats) Online met God door Hem lief te hebben in wonderen en in aanbidding

(de enthousiasteling)

16 punten

Gedeelde 3e plaats) Online met God door je verstand (de intellectueel)

16 punten

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb je naaste lief zoals jezelf.

Waarom doen mensen zo moeilijk? Heb je daar nou een studie voor nodig? Volg je gevoel, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden

Echt waardevol stuk wat je plaatst... Een Bijbelgedeelte (waarom vraag ik me dan af als je anti religie heet) en een cliché... (waarom vraag ik me dan af, als je geen onderbouwing geeft en blijkbaar ook niet hebt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Echt waardevol stuk wat je plaatst... Een Bijbelgedeelte (waarom vraag ik me dan af als je anti religie heet) en een cliché... (waarom vraag ik me dan af, als je geen onderbouwing geeft en blijkbaar ook niet hebt).

Ik meen dat verdere onderbouwing van "heb je naaste lief" niet noodzakelijk is op zo'n forum als deze tenzij dit forum voortdurend bezocht wordt door merendeel ongelovigen.

Waarom vraag jij (dan) onderbouwing? Is het te moeilijk onderwerp voor je om je naaste lief te hebben? De rest leek me redelijk voor de hand te leggen. Je kunt niet afstuderen in de liefde jegens een ander. Er is er maar 1 die je werken; buiten je bereik, kan beoordelen

Antireligie....bekijk mijn uitleg maar eens hierover in mijn eerste posting op dit forum op het onderwerp wat daartoe speciaal was gewijdt.

In het kort: religie beschouw ik als iets wat omgeven en ingekleed wordt met dogma's en geloof; daar heb ik meer een opener gevoel bij; alsof er nog allerlei zaken besproken kunnen worden. Meestal sluiten "gelovigen" zich op de 1 of andere manier af voor allerlei zaken die zich van buiten en in de maatschappij zich voordoen en klampen zich vast aan hetgene; wat hen is aangeleert.

Ik noem dat geen gelovigen; maar meer religieuzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dit zijn mijn punten

De natuurliefhebber 25

de zorggever 22

de activist 18

de aanbidder en bewonderaar 16

de intellectueel 15

de solist en eenvoudliefhebber15

de zintuigliefhebber 14

de traditieliefhebber 5

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben dol op testjes. En dit is best een goede. Wat eruit kwam was volledig conform mijn verwachtingen en wat ik over mijn karakter weet:

1. Traditieliefhebber; Solist/ eenvoudliefhebber (22)

2. Intellectueel (19)

3. Activist (18)

4. Zintuigliefhebber (16)

5. Zorggever (15)

6. Aanbidder/ bewonderaar; Natuurliefhebber (13)

7. Enthousiasteling (7)

Ik ben dus nóg minder enthousiast dan Hester. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid