Spring naar bijdragen

Verschillen CHE en Driestar?


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik zit op de CHE en dit is van oorsprong een gereformeerde school.

Ik kan je vertellen dat het echt een leuke school is! het is kleinschalig en je bent een persoon geen nummertje zoals op veel andere hogescholen wel het geval is. Ook is er onderling veel respect, ik voel me hier echt fijn. En ja het is veel werk, maar dat is ook wel bekend van de pabo, het is niet moeilijk maar wel veel, als je maar optijd begint met alles dan is het allemaal best mogelijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik zit op de Driestar. Het is idd een reformatorische school, waar je dus ook een rok aan moet. Maar het is een leuke school, die regel moet je maar op de koop toe nemen (als je zelf broeken draagt). Je hebt aardig wat uurtjes godsdienst, en in het 1e jaar (waar ik in zit) gaat het vooral om je persoonlijke geloof en hoe je dat overdraagt op de kinderen. Daar heb ik iig heel veel aan gehad. Als je naar de Driestar gaat, is het wel aan te raden dat je van gereformeerde huize komt, anders ben je op zich wel een eenling. Men zegt dat er oook uit evangelische richtingen studenten zijn, maar die moet ik nog tegenkomen. De meeste studenten komen dus echt uit de gereformeerde gezindte dus vooral Hervormd(pkn,ger.bond), hersteld hervormd, christelijk gereformeerd, gkv, gergem, oudgergem. Verder eigenlijk niet. De gergem is in mijn klas oververtegenwoordigd.

Verder is het een hele gezellige school, waarin ook goed gediscussieerd kan worden over het geloof. (want er zijn ook binnen die kerkelijke stromingen veel verschillen)

Succes met je keuze!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit op de CHE en dit is van oorsprong een gereformeerde school.

Voor een deel.

Wikipedia zegt:

In 1994 fuseert de hogeschool met De Vijverberg, waarbij de huidige naam 'Christelijke Hogeschool Ede' aangenomen wordt. In 1995 komt ook de Evangelische School voor Journalistiek vanuit Amersfoort erbij. In 2004 zijn de studenten van de Evangelische Theologische Hogeschool uit Veenendaal bij de CHE ingetrokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

pabo in Gouda zijn ook alle kerkrichtingen welkom. Ik had aardig wat mensjes van gereformeerde (vrijgemaakte) afkomst in mijn klas destijds. Op de pabo in Gouda wordt ook genoeg aandacht besteed aan andersgelovigen. Zo is er een werkweek waarin het roomse geloof centraal staat (pabo-4), een werkweek waarin het islamitische geloof centraal staat (pabo-2) een werkweek waarin buitenland centraal staat (pabo-3) en een werkweek waarin jijzelf centraal staat (pabo-1)en al het onderwijs wat met deze culturen en geloven centraal staat. De pabo is geen opleiding die moeilijk is, maar je krijgt t wel ontzettend druk. Dat is ook meestal de reden waarom mensen afhaken die denken 'even' hun propedeuse op de pabo te kunnen gaan halen omdat dat niet zo moeilijk is. Ik heb het altijd enorm naar mijn zin gehad op de pabo (met name als ik er niet was, je kunt namelijk behoorlijk wat lessen skippen in pabo 1 en 2 en lekker gaan winkelen in Gouda)

Mijn zus heeft in Ede op school gezeten en die had het ook altijd naar haar zin daar.

Succes met kiezen iig

Helaas moet ik dit tegenspreken, ik kom zelf uit Gouda. Ik heb zelf nooit willen kiezen voor onderwijs op de Driestar, ik heb voor de Goudse Waarden gekozen. Echter had ik die keuze wel willen maken dan was ik daar niet welkom geweest. De reden? De Gereformeerde Kerk is niet 'christelijk' genoeg. Overigens is mijn zusje als uitzondering geval wel aangenomen (gehandicapt) maar dat was echt een uitzondering. Voor de rest wordt iedereen uit mijn kerk gemeenschap geweigerd. Overigens, mensen die het bordje 'Hervormd' dragen maar daar voor de rest niks mee doen zijn daar wél welkom.

Zover ik weet is de rok daar verplicht, maar ze hebben daar speciale kleedruimtes voor vrouwen om na school om te kleden.

GRtz

Thijs

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap eigenlijk niet waarom sommige christelijke (hoge)scholen zo'n toelatingsbeleid hebben dat enkel een bepaald soort gelovigen welkom zijn.

Is het niet juist de bedoeling en de kracht van het christendom om open te staan voor anderen, de dialoog met andersdenkenden aangaan enz enz?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Kim,

Met de driestar heb ik geen ervaring, met de CHE wel, al was het kort omdat ik na 3 maanden de PABO van de CHE behoorlijk zat was! Als je van reformatorische achtergrond ben, moet je een gesprek ondergaan over je "christelijk zijn" terwijl ze over andere stromingen niet moeilijk doen. Ze zien je in de eerste twee jaar als een klein kind, je mag geen ideeeen aandragen, wordt benaderd alsof je stom bent enz...

Wat mij ook mateloos gestoord heeft aan de CHE, dat ze de beste willen zijn! Eens in het jaar komt er een lijst uit van alle PABO's in NL en welke als beste uit de bus komt, vreselijk zoals ze daarom pushen.

Ik ben toen overgestapt naar de Hogeschool Utrecht, openbaar maar met een meer christelijke instelling dan op de PABO in Ede, hier werd ik tenminste geaccepteerd om mijn geloof, werd ik behandeld als een volwaardig mens en ze kwamen dat jaar ook als beste uit de bus van de PABO's in NL zonder daar de hele tijd over te zeuren!

Kortom, het christelijk gehalte zit hem niet in het kerkdienstje dat ze elke woensdag houden op de CHE maar in de manier waarop je net mensen omgaat, hoe je handelt.

Succes met je zoektocht!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid