Spring naar bijdragen

Verschillen CHE en Driestar?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Ik heb even een vraagje.. Ik weet sinds een paar weken dat ik pabo wil gaan doen. (zit pas in 5V, dus begin er volgend jaar nog niet aan) Er is alleen nog 1 grote MAAR; Waar? Eerst was ik ervan overtuigd dat ik naar InHolland in Rotterdam wou, omdat mn beste vriendin daar ook pabo gaat doen. (en omdat mijn inmiddels ex-vriend daar ook gaat studeren) Maar 2 weken terug heb ik een dagje meegelopen bij InHolland, en eigenlijk vind ik het niet Christelijk genoeg. Klinkt heel stom maargoed. Je kan er wel je DCBO halen (Diploma Christelijk BasisOnderwijs) maar verder is het niet zoals ik verwacht/gehoopt had.

Daarom ben ik nu even verder aan het kijken, en mijn oog viel meteen op Christelijke Hogeschool Ede. Maar dat is best ver hiervandaan! En aangezien de Driestar op 5 kilometer afstand zit, ben ik ook daar maar eens over na aan het denken. Nu vraag ik me af: wat zijn nou de ECHTE verschillen tussen de Driestar en CHE? En zijn er mensen hier met ervaring op een van deze scholen?

Ik hoop het!

Liefs, Kim

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
www.che.nl schreef het volgende:

De CHE biedt een studiegemeenschap voor christelijk Nederland. We zien de Bijbel als het betrouwbare en inspirerende Woord van God, zoals dit verwoord is in het
gereformeerd
belijden.

Wat moet ik hier dan uit opmaken? Het gereformeerd belijden? *zal vast een domme vraag zijn, mgoed*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat moet ik hier dan uit opmaken? Het gereformeerd belijden? *zal vast een domme vraag zijn, mgoed*

Oh, hm, dan is de CHE blijkbaar ook gereformeerd clown.gif.

Nou, dan is de CHE dus orthodox gereformeerd en de Driestar bevindelijk gereformeerd.. denk ik knipoog_dicht.gif.

Ik kan het wel aan een vriendin vragen, die op de Driestar zit. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De CHE en de Driestar zijn eigenlijk behoorlijk gelijk, alleen is het traditioneel zo dat er naar de Driestar meer mensen gaan uit de wat behoudende hoek (alhoewel daar ook gewoon vrouwenbroeken voorkomen). Ook zitten er wat meer leraren uit die hoek. Het is een beetje een cirkel..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De CHE en de Driestar zijn eigenlijk behoorlijk gelijk, alleen is het traditioneel zo dat er naar de Driestar meer mensen gaan uit de wat behoudende hoek
(alhoewel daar ook gewoon vrouwenbroeken voorkomen)
. Ook zitten er wat meer leraren uit die hoek. Het is een beetje een cirkel..

Ik weet dat er op de middelbare school bij de Driestar in de schoolregels staat dat meiden een rok aan moeten hoor. Mag je op het HBO gewoon in n broek verschijnen dan? :overbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uhm, dan weet ik het niet zeker smile.gif Maar, reformatorische mensen zijn tof smile.gif Ik weet alleen niet uit welke hoek jezelf komt. Het schijnt overigens wel zo te zijn dat de PABO aan de Driestar hoger scoort dan bij Windesheim of de CHE.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Twee vriendinnen van mij vinden de Driestar niet tof puh2.gif Maar dat kan ook komen omdat ze nogal raar zijn clown.gif

Ik zal volgende week eens navragen of er ook zulke schoolregels zijn op de Driestar, maar ik dacht het niet. Helemaal zeker weet ik het niet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, de driestar is een school waar je verplicht een rok aan moet. Deze school is dan ook echt reformatorisch, je word er geacht je aan de regels te houden.

De CHE is een school waar iedereen van elke kerk mag komen. de CHE is kwa geloof breder, maar het geloof staat er wel centraal.

Goed ik heb op een reformatorische school gezeten en zit nu op zo'n school als de CHE.

Naar mijn mening word op de CHE alle kerken gerespecteerd en op de reformatorische school niet.

Op de CHE gaat het er om dat je gelooft dat Christus voor jou zonde is dood gegaan. Dat staat daar centraal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit momenteel in het eerste jaar van de PABO op de CHE. De CHE is niet evangelisch, maar van oorsprong gereformeerd. Op zich is de pabo op de CHE heel leuk. Hele goeie leraren die echt weten waar ze het over hebben en je krijgt echt persoonlijke begeleiding. Een minpuntje is dat het ontzettend veel werk is. Veel van mijn klasgenoten zien het niet meer zitten en sommigen zitten tegen overspannen aan.

Een meisje uit mijn klas heeft vorig jaar het eerste jaar pabo op de driestar gedaan en doet nu bij ons het eerste jaar over omdat ze niet genoeg punten had gehaald. Zij moest daar altijd een rok aan. Ik heb het idee dat de CHE inderdaad wat kerkelijke achtergrond betreft vrijer is dan de Driestar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De CHE is in naam niet evangelisch nee, maar qua vormen en overtuigingen is het echt meer evangelisch dan gereformeerd
smile.gif

Ik weet niet meer welke, maar er is een studie richting van de EH naar de CHE verhuisd, die nu ook deel uit maakt van de CHE. Dus de evangelische elementen zijn succesvol geïnfiltreerd. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

kom gewoon gezellig naar de GH in zwolle super school. Goede sfeer, leuke leraars. Iedereen word geaccepteerdd met wat hij of zij geloofd als je maar geloofd!

Haha, ik vind Gouda - Ede al ver, laat staan Gouda-Zwolle..

En nee, ik ga niet op kamers knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

kom gewoon gezellig naar de GH in zwolle super school. Goede sfeer, leuke leraars. Iedereen word geaccepteerdd met wat hij of zij geloofd als je maar geloofd!

Schijnt soms nogal tegen te vallen, heb wat mensen gehoord die als Gergemmers daar op school zitten en men vind 'hun geloof' nogal eens raar en belachelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik weet niet meer welke, maar er is een studie richting van de EH naar de CHE verhuisd, die nu ook deel uit maakt van de CHE. Dus de evangelische elementen zijn succesvol geïnfiltreerd.
clown.gif

Ja maar de EH is ook niet Evangelisch, alhoewel het wel Evangelische Hogeschool heet puh2.gif. Evangelisch staat dan voor dat de grondslag de Bijbel (het Evangelie) is.

Alhoewel het in de praktijk wel meer Evangelisch is dan Gereformeerd smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

pabo in Gouda zijn ook alle kerkrichtingen welkom. Ik had aardig wat mensjes van gereformeerde (vrijgemaakte) afkomst in mijn klas destijds. Op de pabo in Gouda wordt ook genoeg aandacht besteed aan andersgelovigen. Zo is er een werkweek waarin het roomse geloof centraal staat (pabo-4), een werkweek waarin het islamitische geloof centraal staat (pabo-2) een werkweek waarin buitenland centraal staat (pabo-3) en een werkweek waarin jijzelf centraal staat (pabo-1)en al het onderwijs wat met deze culturen en geloven centraal staat. De pabo is geen opleiding die moeilijk is, maar je krijgt t wel ontzettend druk. Dat is ook meestal de reden waarom mensen afhaken die denken 'even' hun propedeuse op de pabo te kunnen gaan halen omdat dat niet zo moeilijk is. Ik heb het altijd enorm naar mijn zin gehad op de pabo (met name als ik er niet was, je kunt namelijk behoorlijk wat lessen skippen in pabo 1 en 2 en lekker gaan winkelen in Gouda)

Mijn zus heeft in Ede op school gezeten en die had het ook altijd naar haar zin daar.

Succes met kiezen iig

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid