Spring naar bijdragen

Rijkdom opgeven


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik vraag me af in hoeverre dit 'uitvoerbaar'is in de westerse maatschappij. Het opgeven van al je rijkdom; al je bezittingen verkopen en *is de Bijbeltekst kwijt* Ik weet in Lucas. worshippy.gif

Uhm. In hoeverre kun je alles opgeven en gaan evangeliseren? Is dit wel de bedoeling? Misschien dat iemand toevallig weet welke tekst ik bedoel muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik weet zo niet welke tekst je bedoelt, maar is het de bedoeling dat we al ons geld/inkomen weggeven en gaan evangeliseren?

natuurlijk "moeten" we evangeliseren, en in de bijbel staat ook dat God graag wil dat we geld geven zeg maar, maar er staat ook bij dat dat 10 procent is van je totale inkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Lucas 18:

22 Toen Jezus dat hoorde, zeide Hij tot hem: Nog één ding komt gij te kort: verkoop alles wat gij bezit, en verdeel het onder de armen, en gij zult een schat hebben in de hemelen, en kom hier, volg Mij. 23 Toen hij dat hoorde, werd hij diep bedroefd, want hij was zeer rijk. 24 En Jezus zag hem aan en zeide: Hoe moeilijk kunnen zij, die geld hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan. 25 Want het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog ener naald, dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 26 En die dit hoorden, zeiden tot Hem: Maar wie kan dan behouden worden? 27 Hij zeide tot hen: Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.

Het loon voor het volgen van Jezus

28 En Petrus zeide: Zie, wij hebben het onze prijsgegeven en zijn U gevolgd. 29 En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, er is niemand, die huis of vrouw of broeders of ouders of kinderen heeft prijsgegeven om het Koninkrijk Gods, 30 of hij zal vele malen meer ontvangen in deze tijd en in de toekomende eeuw het eeuwige leven.

*confused*

Link naar bericht
Deel via andere websites

jah dat klopt ook zeker wel, maar je moet jezelf en eventueel kinderen toch ook kunnen onderhouden en een vatsoenlijk onderkomen aanbieden, dat kan dus niet wanneer je alles weggeeft.

en de persoon waar het in die tekst over gaat, is als het goed is ok een man die veel geld had niets gaf en van anderen al maar meer vroeg.

die man wou wel bij God komen en ik zie het dan ook meer dat God hem op de proef steld of hij wel zoveel voor God over had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat hier om een levenshouding die voor iedereen mogelijk is als we ons laten leiden door Zijn Geest: ons vertrouwen enkel op God stellen en niet op rijkdom, status of wat dies meer zij. En ja, als je werkelijk het idee hebt dat je dan alles moet verkopen en de huizen langs moet, dan valt dat hieronder. Maar ook als je vanuit de rijkdom die je vergaart weet te delen met behoeftigen. Zo zal ieder op zoek dienen te gaan naar Gods bedoeling met zijn leven/werk/rijkdom etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jan Hein: even een opsteker!

Het is dat ik zelf al bezig was met mijn reactie terwijl jij die van jou plaatste Jan Hein. Anders zou ik absoluut geciteerd hebben, want in jouw reactie lees ik al haast hetzelfde terug knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

God vraagt echt niet van iedereen om alles wat wij bezitten te verkopen om hem te kunnen volgen. Kijk maar eens naar tegen WIE hij het zegt: Een RIJKE jongeling.

Stel je nou eens voor dat de vraag gesteld zou worden door iemand die aan iets anders vast zou zitten dan aan rijkdom. Het gaat dus niet persé alleen over gebondenheid aan geld maar het is een voorbeeld over hoe allerlei dingen tussen jou en het werkelijk dienen van God in kunnen staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja kan heeeel veel opgeven. natuurlijk niet alles, want dan heb je nog maar weinig, dan moet je zelf hulp gaan zoeken ivm eten en onderdak enzo.

Maar je kan zuinig gaan leven, een kleine woning met natuurenergie bvbpuh2.gif en je kan niks kopen wat je niet nodig hebt

het kan zeker! en ik probeer het heel hard.

Later wil ik er dan ook veel werk van maken en heel sober gaan leven. hier thuis is dat nogal moeilijk omdat ik bij mijn ouders woon en ik heb geen zeggenschap over hoe we het huis inrichten etc... maar ik zorg wel voor dat ik mijn geld geef aan dingen die het kunnen gebruiken, mensen in nood enzo

want zeg nu zelf wat is belangrijker, geld geven aan vb... een nieuwe badjas of een nieuw tapijt, of je geld geven aan armen of zieken? ik weet het wel hoor

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hmm ja. Maar dan zou de wereld niet meer werken. Dan zou je ziektes (lichaemlijk en psychsich) moeten ontkennen of uitwissen?


Samengevoegd:

Quote:

ja kan heeeel veel opgeven. natuurlijk niet alles, want dan heb je nog maar weinig, dan moet je zelf hulp gaan zoeken ivm eten en onderdak enzo.

Maar je kan zuinig gaan leven, een kleine woning met natuurenergie bvb
puh2.gif
en je kan niks kopen wat je niet nodig hebt

het kan zeker! en ik probeer het heel hard.

Later wil ik er dan ook veel werk van maken en heel sober gaan leven. hier thuis is dat nogal moeilijk omdat ik bij mijn ouders woon en ik heb geen zeggenschap over hoe we het huis inrichten etc... maar ik zorg wel voor dat ik mijn geld geef aan dingen die het kunnen gebruiken, mensen in nood enzo

want zeg nu zelf wat is belangrijker, geld geven aan vb... een nieuwe badjas of een nieuw tapijt, of je geld geven aan armen of zieken? ik weet het wel hoor

Zou je dan ook niet meer mogen genieten van je geld dmv iets leuks voor jezelf te kopen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmm ja. Maar dan zou de wereld niet meer werken. Dan zou je ziektes (lichaemlijk en psychsich) moeten ontkennen of uitwissen?


Samengevoegd:

[...]

Zou je dan ook niet meer mogen genieten van je geld dmv iets leuks voor jezelf te kopen?

kweeni...ikzelf vind dat heel moeilijk

ik kan daar niet van genieten want dan zit ik altijd met een giga schuldgevoel nosmile.gif

maar soms koop ik wel iets voor mezelf he vb een kleedje in de zomer of een spelletje

maar om mijn schuldgevoel wat te sussen geef ik dan weer meer geld weg ofwel gooi ik oude kledij in de oxfam containers of dat soort dingen

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar dan denk ik: ik heb al zoveel goeds, dat is al verwenning op zich...gezond zijn is al een verwenning vind ik, kunnen wandelen in de natuur, mensen hebben die van je houden etc

materiele verwenning , ik vind het toch maar vaag hoor

waarom mezelf materieel verwennen als er mensen zijn die niks hebben en er echt dood aan gaan

dat kan je toch moeilijk goedpraten? ik kan dat niet in mijn hoofd puh2.gif ik probeer hoor lol

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het aardige is dat Franciscus van Assisi, toen hij onder andere deze woorden hoorde, meteen gewoon praktisch ermee aan de slag ging en Vrouwe Armoede tot zijn bruid nam. Hij vastte veel, at heel sober, begon een gemeenschap zonder onderdak en wierp openlijk ten overstaande van de bisschop de mantel af die hij van zijn vader had gekregen, zodat hij poedelnaakt voor de bisschop kwam te staan. Toen deze hem meteen toedekte met een kleed, zei Franciscus dat hij nu écht alles van de Vader gekregen had.

En juist deze heilige is één van de populairste en meest inspirerende geloofshelden geworden, die eeuwen na zijn dood nog volop vereerd, aangeroepen en nagevolgd wordt. En ondertussen hebben wij westerlingen de neiging de armoedeteksten in de Schrift te nuanceren, omdat ze wel érg veel vragen van ons. De vraag is dan of je daar nu geloofshelden mee kweekt, of dat je misschien toch iets te gemakkelijk omgaat met deze teksten. Soberheid, matigheid en vrijwillige armoede zijn altijd al grote christelijke deugden geweest.

Zou het zo'n vreemde gedachte zijn om eens écht sober te leven? Ik bedoel, als spullen toch niet zo belangrijk zijn, waarom dan niet eens een heleboel spullen gewoon verkopen en het geld aan de armen geven? Dan kom je er misschien ook achter dat spullen waarvan je dacht die zo nodig te hebben, eigenlijk best wel gemist kunnen worden. Juist in deze westerse wereld zouden de armoedeteksten van grote betekenis kunnen zijn, omdat deze teksten om échte offers vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

RobertF; ja, je hebt gelijk in het opzicht maar als iedereen zou doen wat Franciscus van Assisi deed; dan heeft de maatschappij toch een probleem.

@ Ann: dat klinkt heel mooi als je alles hebt; gezondheid en een fijn leven zonder problemen, maar helaas geldt dat niet voor mij (details zijn niet nodig) maar dan is een kleinigheidje voor jezelf wel 's leuk. en ik ben zeker niet gierig en geef veel aan goede doelen maar als je al een rotleven heb, moet je dan jezelf ook nog de leuke dingen ontzeggen die je wel hebt, hoe klein ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee dat denk ik niet, niet iedereen kan dat aan. En zeker in zo'n geval is dat niet slim... je moet best sterk in je schoenen staan om dat te doen.

Zoals RobertF zei van fransiscus, dat zou ik dus nooit doen of durvenpuh2.gif vooral dat naakte gedeelte hahaha. En ik zou nooit alles opgeven omdat ik zelf ook dingen nodig heb, anders kan ik niemand meer helpen. Verder heb ik nog heel wat werk voor de boeg aan mijn persoonlijkheid jammer genoeg...ik denk eraan een assertiviteits cursus te volgen ofzo, al kost dat ook weer geld.

Ik heb al echte offers gebracht, en dat weet ik doordat ik er pijn bij voel en dat er heel wat leed bij komt kijken ook. maar verder ga ik daar ook niet over discussieren want dit is geen evrantwoordings topic ofzopuh2.gif

maar iedereen kan wel een deel van zijn rijkdom opgevensmile.gif tot we allemaal gelijk komen te staan. het westen moet leren goed met de aarde om te gaan, rijken moeten geld geven aan de armen zodat we om de duur allemaal mooi kunnen leven.

maarja makkelijker gezegt dan gedaan, vele rijken vinden het gewoon best zo

en wij allemaal zijn ook rijk hoor (de algemene bevolking hier)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik denk dat het wel voor een groot deel gaat om je hartsgesteldheid: ben jij bereid alles wat je hebt op te geven, je leven neer te leggen en onvoorwaardelijk Jezus te volgen? Jezus heeft dat wel gedaan, en heeft zelfs letterlijk Zijn leven voor ons afgelegd. Wij vinden het al moeilijk om al onze rijkdom op te geven, al onze welvaart, maar Jezus legde gewoon letterlijk Zijn leven af.

Er zijn zeker mensen die alles wat ze hebben opgeven en Jezus achterna gaan. Het beste voorbeeld zijn zendelingen denk ik. Mensen die geroepen worden door God om naar de meest afgelegen delen van de wereld te gaan om mensen daar van Jezus te vertellen, om ze hoop te geven, een beter leven. Die mensen zijn toch wel mijn helden eerlijk gezegd. Ik zie in hun gewoon de heerlijke simpelheid die het evangelie soms heeft. Laat gewoon alles achter en ren achter Jezus aan, en Hij zal je het beste leven geven dat je maar kunt voorstellen. Want die mensen hebben een goed leven, al is dat moeilijk voor te stellen.

Alles afleggen en Jezus volgen is inderdaad niet voor iedereen, maar het gaat bovenal om je hart: zou jij bereid zijn alles op te geven voor Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

RobertF; ja, je hebt gelijk in het opzicht maar als iedereen zou doen wat Franciscus van Assisi deed; dan heeft de maatschappij toch een probleem.

Niet imiteren, wel proberen na te volgen in soberheid, gehoorzaamheid en kuisheid. Geen enkele samenleving zal er slechter van worden als mensen een stuk soberder gaan leven. Een samenleving zal misschien stevig veranderen, maar niet verslechteren. Bovendien: zou God dan met deze teksten dan écht het slechte met ons voorhebben, of dénken wij dat slechts omdat we Hem niet echt kunnen vertrouwen?

Het valt mij gewoon op dat teksten over geld en materie over het algemeen meer genuanceerd worden dan bijvoorbeeld teksten over seks voor het huwelijk of over evangelisatie. Terwijl de armoedeteksten je sowieso direct raken, los van of je getrouwd bent of niet, en ook wel heel erg direct praktisch zijn. En als er één gedragsregel is waarmee je écht écht het verschil maakt in deze samenleving...

Ik denk dan dat voor veel christenen uiterst sober leven blijkbaar een groter offer is dan seksualiteit of evangelisatie vandaag de dag. Ook christenen zijn zo gewend aan welvaart, met onze mobieltjes, veel te snelle computers, I-Pods en dure kleding, dat ze misschien wel totaal vervreemd zijn van de armoedeteksten. Terwijl deze natuurlijk net zo geldig zijn als de teksten over seks voor het huwelijk en evangelisatie.

Sommigen zeggen dat je toch ook plezier moet kunnen hebben, maar de armoedeteksten pleiten ook niet voor saaiheid. Integendeel, deze teksten pleiten juist voor véél meer plezier voor de helft van de prijs. Voor plezier zonder inflatie, omdat mensen nu immers steeds duurdere spullen nodig hebben voor hetzelfde plezier, dan vroeger. Waarom wel je zorgen maken over inflatie van je geld, maar niet van je spullen?

Ja, ik weet dat de samenleving je soms die spullen opdringt, vooral het mobieltje, maar er is altijd wel een weg daarin te vinden. Zo heb ik zelf ook geen mobieltje en red ik me (nog) prima. En als ik er voor mijn werk dan een moet aanschaffen, dan wel de meest simpele, goedkope en stompzinnige die er is. Moet toch kunnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dat komt meer over als je verzetten tegen een trend.

Ik ben ook geen Paris Hilton knipoog_dicht.gif die gaat shoppen etc. Geld over de balk smijt... Sterker nog ik koop nauwelijks kleren, haha!

Ik snap je punt wel, maar met sober zie ik iemand voor me in een klooster die het altijd koud heeft en geen benul heeft van de wereld.

Mijn visie is juist ín de wereld staan en mensen helpen.

@ Ann; ... ik kwam een beetje vinnig over; sorry bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid