Spring naar bijdragen

Prediker 7: De vrouw is een valstri


Aanbevolen berichten

Alweer Prediker. En dit keer Prediker 7: 23-29.

Quote:
Prediker 7: 23-27

[23] Zo heb ik geprobeerd de zin van alles te achterhalen. Ik zei bij mezelf: 'Ik wil wijs worden.'

[24] Maar het lukte me niet. Niemand kan de zin van ons bestaan ontdekken. Dat ligt buiten ons bereik. Het leven is ondoorgrondelijk.

[25] Alles deed ik om inzicht te krijgen en nu eens tot een slotsom te komen. Ik moest toch kunnen inzien, dat wie onrechtvaardig is alleen maar dwaas is en wie niet naar God luistert alleen maar dom is.

[26] En toen ontdekte is iets dat bitterder is dan de dood. Ik ontdekte dat de vrouw een valstrik is. Haar hart is een net en haar handen zijn boeien. Alleen wie op goede voet met God staat, kan aan haar ontsnappen, maar anders raak je verstrikt.

[27] Dit is wat ik ervan vind, zo het een en het ander overdenkend om tot een slotsom te komen.

[28] Een slotsom die ik nog steeds niet gevonden heb, die ik nog steeds zoek. Onder duizend mensen heb ik maar een mens gevonden die respect afdwong, maar dat was geen vrouw.

[29]Alleen, dit is wat ik wel heb ontdekt: God heeft de mens goed en eenvoudig geschapen, maar het is de mens zelf die het zich moeilijk maakt.

Hoe letterlijk moet ik dit opvatten? Niet al te letterlijk, hoop ik engel.gif...

Wat vinden jullie van dit stuk en kan iemand dit een beetje ophelderen?? smile.gif

Susan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uit ervaring weet ik dat de vrouwen mij soms vertragen in het leven met God. Vrouwen hebben zo'n invloed op mannen das niet gezond meer. As de vrouw het hart van de man heeft zou hij allles doen. daarom is ze een valstrik

En andersom dan? Zijn mannen dan geen valstrik voor vrouwen? En in Prediker 4 staat beschreven:

Quote:
Prediker 4:7-12

Beter met tweeën dan alleen      

[7] Ik zag nog iets ijdels onder de zon.

[8] Iemand staat alleen, hij heeft geen zoon of geen broer; niemand heeft hij naast zich. Toch zwoegt hij zonder ophouden en is nooit tevreden met zijn rijkdom.

Voor wie beul ik me eigenlijk af en ontzeg ik mij zoveel goede dingen?

Ook dat is ijdel, een zinloos gedoe.

[9] Je kunt beter met tweeën zijn dan alleen; dan heb je iets aan je moeite.

[10] Als de één valt helpt de ander hem op de been.

Maar ongelukkig de alleenstaande die valt:

hij heeft niemand om hem overeind te helpen.

[11] En twee die bij elkaar slapen hebben het warm.

Maar hoe moet iemand die alleen ligt het warm krijgen?

[12] Iemand alleen kan overvallen worden, maar met z’n tweeën kun je een aanvaller de baas.

Een driedubbel koord krijg je heel moeilijk stuk.

Spreekt dit elkaar tegen?

Quote:

Ik ben bezig met een meditatief stuk over hoofdstuk 9, maar dan open je al weer een nieuw topic met nog meer vragen, ik post het stuk straks, ga dan mijn kamer opruimen en zal me dan buigen over hoofdstuk 7
smile.gif

Haha sorry Raido knipoog_dicht.gif. Je bent heel goed bezig, maar ik heb gewoon zoveel vragen engel.gif .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hai,

Persoonlijk heb ik het andersom, jongens kunnen een onwijze belemmering zijn, gewoon omdat je niet gefocust bent op God, maar op deze persoon.

Ik denk persoonlijk dat Salomo (scrijver van spreuken en prediker) vooral vrouwen zoals in spreuken 5 bedoelt

Mijd lichtzinnige vrouwen

1 Mijn zoon, luister naar mijn wijsheid,

schenk mijn inzicht een aandachtig oor,

2-3 opdat bezonnenheid je blijft behoeden,

kennis over je waakt bij wat je zegt tegen een lichtzinnige vrouw.

Van haar lippen komen gladde praatjes,

haar mond spreekt honingzoete woorden,

4 maar uiteindelijk zijn ze als gif zo bitter,

zo scherp als een tweesnijdend zwaard.

5 Haar pad voert naar het graf,

haar voeten dalen af in het dodenrijk.

6 Ze wil dat je de weg die naar het leven leidt niet inslaat,

haar valse sporen volg je zonder dat je het beseft.

7 Daarom, mijn zonen, luister naar mij,

wijk nooit af van wat ik zeg.

8 Blijf bij zo’n vrouw vandaan,

houd afstand van haar woning.

9 Want je zult bij anderen je eer verkwanselen,

je verspeelt je leven aan die wrede vrouw.

10 Van wat jij zo moeizaam hebt verworven,

genieten vreemde mannen in de woning van die afgedwaalde.

11 En uiteindelijk, wanneer er niets meer van je over is,

schreeuw je het uit:

12 ‘Waarom heb ik wat mij is geleerd verworpen?

Elke waarschuwing heb ik veracht.

13 Waarom heb ik niet geluisterd naar mijn leraren?

Ik sloot mijn oren voor hun raad.

14 Nu ben ik bijna te gronde gegaan,

voor ieders blik, voor het oog van alle mensen.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alweer Prediker. En dit keer Prediker 7: 23-29.

[...]

Hoe letterlijk moet ik dit opvatten? Niet al te letterlijk, hoop ik
engel.gif
...

Wat vinden jullie van dit stuk en kan iemand dit een beetje ophelderen??
smile.gif

Susan.

Ik vind het weer een goed voorbeeld van die 'dialoogvorm' die ik in het andere topic al aanvoerde. Ook het Hegeliaanse 'these+antithese=synthese' lijkt wel aardig van toepassing op Prediker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alweer Prediker. En dit keer Prediker 7: 23-29.

Hoe letterlijk moet ik dit opvatten? Niet al te letterlijk, hoop ik
engel.gif
...

Wat vinden jullie van dit stuk en kan iemand dit een beetje ophelderen??
smile.gif

Susan.

Als je Prediker leest, dan heeft hij het voortdurend over de vrouw die de man verleid, de vrouw die de man afhoudt van het rechte pad. Dat is de vrouw waar Prediker het over heeft en dat is dus ook de vrouw die bitterder is dan de dood. Waarom? Omdat je met een dergelijke vrouw je eigen ziel op het spel zet.

Maar gelukkig is het zo dat de meeste vrouwen niet zo zijn. knipoog_dicht.gif Zolang jij niet je best doet om elke man op het hoekje van de straat te verleiden hoef jij je niet aangesproken te voelen door wat Prediker hier zegt. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Pius: Het Hegeliaanse these+antithese=synthese? Ik niet snap
verbaasd.gifknipoog_dicht.gif
.

Je ziet dat wel vaker ook wel bij Psalmen, die beginnen dan in mineur om de stemming te zetten, dan wordt wat positiefs tegenover gezet, en vervolgens vloeit het dan samen in een finale.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een andere vertaling (altijd gezond).

(Prediker 7:23-29) Dit alles heb ik met wijsheid beproefd. Ik zei: Ik wil wijs worden. Maar ze was verre van mij. Wat geworden is, is ver weg en buitengewoon diep. Wie kan het doorgronden? Ik voor mij wendde mij, ja, mijn hart deed dit, om wijsheid en de grond der dingen te weten te komen en na te vorsen en te zoeken, en om de goddeloosheid van onverstand en de dwaasheid van waanzin te leren kennen;en ik ontdekte: Bitterder dan de dood [vond ik] de vrouw die zelf vangnetten is en wier hart sleepnetten is [en] wier handen boeien zijn. Men is goed voor het aangezicht van de [ware] God indien men aan haar ontkomt, maar men zondigt indien men door haar wordt gevangen. Zie! Dit heb ik gevonden, zei de bijeenbrenger, het een bij het ander [genomen], om de slotsom te vinden, die mijn ziel voortdurend heeft gezocht, maar ik niet heb gevonden. Eén man uit duizend heb ik gevonden, maar een vrouw onder al dezen heb ik niet gevonden. Zie! Slechts dit heb ik gevonden, dat de [ware] God de mensheid oprecht heeft gemaakt, maar zijzelf hebben veel plannen bedacht.

Salomo heeft het hier over een slechte vrouw,wellicht een prostituée, welke voor een man een van de grootste gevaren kan zijn waaraan hij zich kan blootstellen.

Hij vergelijkt haar verlokkingen met sleepnetten en boeien. De man die door zo een vrouw verstrikt is, kan iets ervaren wat bitterder is dan de dood: misschien doordat hij een walgelijke geslachtsziekte oploopt of doordat hij, als hij getrouwd is, zijn gezin te gronde richt.

Maar wat nog belangrijker is, hij kan, door voor de verleidingen van een prostituée te zwichten, zijn verhouding tot Jehovah God in gevaar brengen.

Aimé


Samengevoegd:

Merk ook even op wat Salomo zegt in het boek Spreuken over vrouwen: Een bekwame vrouw, wie kan haar vinden? Haar waarde gaat die van koralen ver te boven? (Spr. 31:10). Heeft men een goede vrouw gevonden, men heeft iets goeds gevonden.Spr. 18:22.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet me bij Aime aansluiten. Het gaat hier niet om de vrouw in zijn algemeenheid, maar om een vrouw die de genoemde eigenschappen heeft. In NBG staat bijvoorbeeld steeds het woord 'wier' (van wie). Dus bitter dan de dood is de vrouw van wie de handen als vangnetten zijn etc.

Even verder in prediker staat ook het volgende: 9:9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint.

het is dus denk ik een aansporing om de goede vrouw te zoeken en geen beschrijving van de vrouw in het algemeen.

Misschien goed om ook 1 kor 7 er bij te halen. Daar lezen we een aanmoediging van Paulus dat het beter is om vrijgezel te blijven, omdat je je dan meer op God kan richten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik moet me bij Aime aansluiten. Het gaat hier niet om de vrouw in zijn algemeenheid, maar om een vrouw die de genoemde eigenschappen heeft. In NBG staat bijvoorbeeld steeds het woord 'wier' (van wie). Dus bitter dan de dood is de vrouw van wie de handen als vangnetten zijn etc.

Even verder in prediker staat ook het volgende: 9:9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint.

het is dus denk ik een aansporing om de goede vrouw te zoeken en geen beschrijving van de vrouw in het algemeen.

Misschien goed om ook 1 kor 7 er bij te halen. Daar lezen we een aanmoediging van Paulus dat het beter is om vrijgezel te blijven, omdat je je dan meer op God kan richten.

Helemaal met je eens, alleen staat er vervolgens: "Maar als ze zich niet kunnen beheersen moeten ze trouwen". Dat gaat dus alleen op voor de lustbegerige mannen die zonder (aangehuwde) vrouw een prostituee zoeken (=de vrouw als valstrik)

Ook staat er in Prediker 4: 7 - 12 dat je beter met z'n tweeen kan zijn dan alleen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Uhm... is dat niet een beetje de schuld afschuiven; ik heb gezondigd maar dat komt door een ander. Tuurlijk er zijn vrouwen die leven om te verleiden, maar je bent als vent zelf verantwoordelijk om erop in te gaan; halló!!!! Dat wordt dan weer niet gezegd, haha knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uhm... is dat niet een beetje de schuld afschuiven; ik heb gezondigd maar dat komt door een ander. Tuurlijk er zijn vrouwen die leven om te verleiden, maar je bent als vent zelf verantwoordelijk om erop in te gaan; halló!!!! Dat wordt dan weer niet gezegd, haha
knipoog_dicht.gif

Ik denk dat het vanuit Prediker (Salamo) gezien kan worden als een levensles die hij geleerd heeft. Hij heeft ontdekt hoe verleidelijk vrouwen kunnen zijn en als je niet oppast, dan kunnen ze je verleiden. Het is dus denk ik niet afschuiven, maar waarschuwen.

pas op met wie je om gaat (een relatie aan gaat), dat kan namelijk grote gevolgen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat misschien ook meespeeld is dat dit is geschreven door Salomo die heel veel vrouwen had, dan is het niet zo gek dat hij over bepaalde dingen anders denkt dan wij omdat hij een heel ander beeld van vrouwen heeft.
smile.gif

Spreuken werd geschreven voordat Salomo zo veel vouwen nam. De meeste van deze vrouwen waren 'buitenlandse' vrouwen, die andere goden aanbaden. God zou nooit geschriften in de Heilige Schrift opnemen die geschreven waren door iemand die willens en wetens tegen de wet van God inging.

Salomo wist wat hij deed toen hij zich ging inlaten met deze vrouwen. Hij had namelijk al een keer de wet overgeschreven, dit was namelijk een taak van de koning.

Spreuken spreekt over de vrouw die je kan laten struikelen. Dit geldt gelukkig niet voor de meesten. In psalmen worden de vrouwen in positieve zin een 'groot leger' genoemd omdat ze een goed werk doen.

In Spreuken 31 wordt de waarde van een goede vrouw vergeleken met de waarde van koralen.

Verliefdheid kan soms ook een strik vormen, soms moet je kiezen tussen twee partijen. Denk hierbij eens aan de keuze van Adam, daar zitten wij nu nog steeds mee.

Vandaar dat Paulus zegt dat het soms beter is om niet te trouwen, je hoeft je aandacht dan niet te verdelen tenslotte.

Behalve wanneer je 'brand van hartstocht'. Dan is het natuurlijk beter dat je het wel doet. Dat is beter dan de fout in te gaan vanwege deze hartstocht en je goede verhouding met God te verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

widegrin.gif
Oke, interessant uitgangspunt, want ik heb me altijd afgevraagd hoe het kon dat mannen die in mijn ogen zo'n grote fout maakten door zoveel vrouwen te hebben, daar niet door God op gewezen werden
verbaasd.gif

Hoi Helena,

Geen uitgangspunt hoor. Gewoon goed bijbellezen hahaha.

Kijk maar eens wat er staat in 1 Koningen 11:1-13.

Een paar stukjes:

- vers 1 even een opsomming van de afkomst van zijn

vrouwen (zelfs een dochter van Farao!!) en vervolgens

de opmerking dat dit niet mocht.

- hij bouwde 'hoge' plaatsen voor Molech in het Dal van

Hinnom die er kennelijk in de dagen van Achaz nog

steeds waren. (2 Kronieken 28:3)

Kun je je voorstellen dat Salomo meehielp aan het bouwen van plaatsen van aanbidding voor een god die kinderoffers eiste?

Ondanks de enorme wijsheid die hij van Jehovah had gekregen viel hij toch voor de strikken van Satan.

Daarom geeft Paulus in 1 Kor. 10:12 de raad: "Wie daarom denkt te staan, moet oppassen dat hij niet valt"

In Deut.17:14-20 staat overigens dat de koning een afschrift van de Wet moest maken en dat hij er geregeld in moest lezen.

Hij wist dus precies waar hij de mist inging. Dat je overigens met 1000 vrouwen niet meer aan bijbllezen toekomt lijkt me logisch hahaha.

Het waren dus niet de vrouwen die hem lieten struikelen maar zijn eigen onvolmaaktheid. (lees: begeerte)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat je niet meer aan bijbellezen toekomt met zoveel vrouwen was inderdaad het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van het topic stuutje.gif

Hier blijkt trouwens ook wel heel duidelijk dat als je rijk bent of het op een andere manier goed hebt, het moeilijker word om je vertrouwen op God te stellen, dat ik tenminste mijn eigen ervaring. bloos.gif

Dankje voor je snelle reacties worshippy.gif en een kort vraagje; hoe kun je iemand quoten?

X

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat je niet meer aan bijbellezen toekomt met zoveel vrouwen was inderdaad het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van het topic
stuutje.gif

Hier blijkt trouwens ook wel heel duidelijk dat als je rijk bent of het op een andere manier goed hebt, het moeilijker word om je vertrouwen op God te stellen, dat ik tenminste mijn eigen ervaring.
bloos.gif

Dankje voor je snelle reacties
worshippy.gif
en een kort vraagje; hoe kun je iemand quoten?

X

Quoten doe je door de twee "" boven het bericht aan te klikken.

Rijkdom is een strik zei Paulus. Vandaar dat Jezus zei dat het voor een kameel makkelijker zou zijn om door het oog van een naald te kruipen dan een rijke het koninkrijk Gods binnen te gaan.

Deze parabool laat zien dat het niet onmogelijk is maar wel erg moeilijk.

Dit is ook de reden waarom in de armere landen het Goede Nieuws beter wordt ontvangen dan in ons rijke westen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid