Spring naar bijdragen

Lucas 18: 9-14, 29-30


Aanbevolen berichten

In Lucas 18: 9-14 zegt dat als ik me verneder dat ik dan in de hemel verheven wordt. In de kerk heb ik geleerd dat ik positief over mezelf moet denken. Kan iemand me uitleggen hoe het precies zit??

Nog iets: Lucas 18: 29-30 zegt dat ik als God het zegt mijn ouders moet verlaten. Een der geboden zegt echter dat ik mijn ouders moet eren. Dat lijkt me niet echt eervol tegenover ze. Is er iemand die weet hoe dat zit??

Alvast bedankt voor je uitleg!! Pauultsje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor het gemak heb ik even de tekst erbij gezocht:

Lucas 18: 9-14; De erfgenamen van het koninkrijk van God

9 Met het oog op sommigen die zichzelf rechtvaardig vinden en anderen minachten, vertelde hij de volgende gelijkenis. 10 ‘Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden, de een was een Farizeeër en de ander een tollenaar. 11 De Farizeeër stond daar rechtop en bad bij zichzelf: “God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die roofzuchtig of onrechtvaardig of overspelig zijn, en dat ik ook niet ben als die tollenaar. 12 Ik vast tweemaal per week en draag een tiende van al mijn inkomsten af.†13 De tollenaar echter bleef op een afstand staan en durfde niet eens zijn blik naar de hemel te richten. In plaats daarvan sloeg hij zich op de borst en zei: “God, wees mij zondaar genadig.†14 Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’

Lucas 18: 29-30; 29 Jezus zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: iedereen die huis of vrouw, broers of zusters, ouders of kinderen heeft achtergelaten omwille van het koninkrijk van God, 30 zal reeds in deze tijd het veelvoudige ontvangen en in de tijd die komt het eeuwige leven.’

Mijn uitleg ga ik er zo bij proberen geven (even laten zakken puh2.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lucas 18:9-14

Leert je om nederig te zijn voor God en naar elkaar toe. Het heeft niet te maken met een negatief zelfbeeld. Kijk eens goed naar de verschillende manier van bidden van de Farizeeër en de tollenaar. Waar de eerste heel hooghartig bid (hij zegt "kijk mij eens goed zijn") is de tollenaar heel nederig ("wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel" staat er). Dat is het verschil dat geleerd wordt.

Lucas 18:29-30

Wat jij daar ziet staan staat er bij mij niet. Er wordt antwoord gegeven op de vraag "wie kan zalig worden" en Petrus verbind daaraan het verlaten van zijn huis en ouders aan. Even daarvoor heeft Jezus de jongeling verteld alles te verkopen en weg te geven. Jezus leert dat een ieder die zijn huis verlaat omwille van het Koningkrijk Gods zaligheid zal vinden. Daar staat niet bij middels een roeping of dat je nooit meer langs komt (oid).

Link naar bericht
Deel via andere websites

De gelijkenis die in lucas 18:9-14 wordt verteld met het oog op degene die zichzelf rechtvaardig vinden en anderen minachten, er wordt geleerd om nederig te zijn en jezelf niet op een voetstuk neer te zetten zoals de farizeeër doet.

Daardoor kun je mag je wel positief over jezelf denken.

Op lucas heb ik niet een antwoord op je vraag, wel kan ik het zien dat als je je ouders verlaat omwille van God dit niet op een oneervolle manier zal (of hoeft te) zijn tegenover je ouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom gewoon Paultje,

Quote:
In Lucas 18: 9-14 zegt dat als ik me verneder dat ik dan in de hemel verheven wordt. In de kerk heb ik geleerd dat ik positief over mezelf moet denken. Kan iemand me uitleggen hoe het precies zit??

Je moet niet positief over jezelf denken en je moet ook niet negatief over jezelf denken. Je moet gewoon helemaal niet steeds over jezelf denken en gewoon aan ánderen denken. Nederigheid betekent niet jezelf maar de grond intrappen, want dan vestig je weer alle aandacht op jezelf. Het betekent jezelf vergeten en gelukkig worden door leven voor God en je naasten.

Quote:
Nog iets: Lucas 18: 29-30 zegt dat ik als God het zegt mijn ouders moet verlaten. Een der geboden zegt echter dat ik mijn ouders moet eren. Dat lijkt me niet echt eervol tegenover ze. Is er iemand die weet hoe dat zit??

Er zijn genoeg christenen die huis en stad verlaten om bijvoorbeeld de zending in te gaan, maar daardoor echt niet per se hun ouders onteren. Je moet je ouders altijd eren, maar je moet ze ook kunnen loslaten als de tijd daar is. Je moet daarin je geweten volgen en dan (wederom) niet aan jezelf denken, maar altijd en alleen aan de relaties die je met mensen hebt, dat je die niet onnodig verbreekt.

Quote:
Alvast bedankt voor je uitleg!! Pauultsje

flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid