Spring naar bijdragen

gebrokenheid in de wereld


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Weet iemand waar de uitdrukking "gebrokenheid in de wereld" vandaan komt? Waarschijnlijk heb je wel een idee van wat het betekent, maar wie of wat is de bron van deze uitdrukking? Ik merk dat deze uitdrukking nog wel eens gebruikt wordt in discussies als verklaring, maar ik kan niet de precieze herkomst achterhalen.

Bedankt alvast!

Link naar bericht
Deel via andere websites

als ik gebrokenheid in de wereld hoor, dan is het meestal in de zin van: de wereld is leeg en zoekende (naar God?) enzo... heb je daar iets aan?

(ik kom overigens in een evangelische gemeente, het kan best zijn dat het ergens anders anders is hoor, dat weet ik niet precies)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet iemand waar de uitdrukking "gebrokenheid in de wereld" vandaan komt? Waarschijnlijk heb je wel een idee van wat het betekent, maar wie of wat is de bron van deze uitdrukking? Ik merk dat deze uitdrukking nog wel eens gebruikt wordt in discussies als verklaring, maar ik kan niet de precieze herkomst achterhalen.

Bedankt alvast!

Precieze herkomst herleiden is heel moeilijk denk ik zo, maar het komt zeer waarschijnlijk uit de zondeval door het eten van de vrucht in de Hof van Eden.

"De eerste vrouw. God maakt haar van een rib uit Adam, als zijn levenspartner. Haar naam betekent leven en ze wordt ook wel 'moeder van de mensheid' genoemd. Eva brengt Adam in verleiding om toch te eten van de boom van kennis van goed en kwaad, hoewel God dat verboden had. Om deze daad moeten Adam en Eva het paradijs verlaten en leeft de mensheid voortaan in gebrokenheid."

Bron: www.bijbelencultuur.nl/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wat er onder verstaan wordt is volgens mij de gevolgen van de zondeval, waardoor zonde, ziekte, dood, verderf etc. in de schepping kwamen. De term 'gebrokenheid van de schepping' wordt bijvoorbeeld gebruikt om aan te geven dat het de verklaring is voor het feit dat mensen ziek zijn, een andere geaardheid hebben, het milieu er slecht voor staat, enzovoorts.

Ik ben benieuwd naar de oorsprong van die uitdrukking (Bijbel? Belijdenis? Catechismus?) om te achterhalen hoe deze uitdrukking in gebruik is geraakt. Het valt me op dat dit niet alleen als verklaring maar ook al argument wordt gebruikt. Ik ben nu eenmaal zo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oef, het is vrijwel onmogelijk om te achterhalen waar een bepaald begrip nu het eerst gebruikt is. "Gebroken" betekent niet méér dan stuk, kapot, kaduuk, in gruzelementen. En blijkbaar is dat woord ook ooit voor de huidige toestand van de schepping gebruikt en is dat steeds gangbaarder geworden.

In de Schrift, de Heidelbergse Cathechismus, de Dordtse Leerregels en in de Katechismus van de Katholieke Kerk wordt het woord niet in deze context gebruikt. Wel komt het woord voor in termen als een gebroken geest, gebroken gezinnen, de gebroken macht van Satan, het gebroken brood, dat soort dingen. Waarschijnlijk is van daaruit de term gebroken schepping/wereld voortgekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De uitdrukking is een samenstelling, Jeremia heeft het over hoe Babel is stukgeslagen, gevallen en gebroken. Ezechiël heeft het bij Tyrus over "Nu zijt gij in stukken gebroken, weggevaagd van de zee..." En Daniël Peres: uw koninkrijk is gebroken en aan de Meden en Perzen gegeven. ".

De wereld is onzentwil vervloekt, gebroken, onvolmaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Ik ben inmiddels wat verder. Ik zag dat Thomas a Kempis in zijn 'Navolging van Christus' ( uit 1424 of 1472) al het begrip verbrokenheid gebruikt heeft. Da's dus een aanwijzing dat het al een oud begrip is en het moeilijk wordt om nog verder te zoeken... Bedankt in elk geval!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid