Gast Anon_phpbb Geplaatst 11 april 2007 Rapport Share Geplaatst 11 april 2007 Weet iemand waar de uitdrukking "gebrokenheid in de wereld" vandaan komt? Waarschijnlijk heb je wel een idee van wat het betekent, maar wie of wat is de bron van deze uitdrukking? Ik merk dat deze uitdrukking nog wel eens gebruikt wordt in discussies als verklaring, maar ik kan niet de precieze herkomst achterhalen. Bedankt alvast! Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 11 april 2007 Rapport Share Geplaatst 11 april 2007 * KarinW heeft het nog nooit gehoord eigenlijk.. ik ben ook wel benieuwt wat het precies betekend. Link naar bericht Deel via andere websites
danielle_v 0 Geplaatst 11 april 2007 Rapport Share Geplaatst 11 april 2007 hm tja weet het ook niet. zou het idd ook wel willen weten Link naar bericht Deel via andere websites
Jipperd 0 Geplaatst 11 april 2007 Rapport Share Geplaatst 11 april 2007 als ik gebrokenheid in de wereld hoor, dan is het meestal in de zin van: de wereld is leeg en zoekende (naar God?) enzo... heb je daar iets aan? (ik kom overigens in een evangelische gemeente, het kan best zijn dat het ergens anders anders is hoor, dat weet ik niet precies) Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 11 april 2007 Rapport Share Geplaatst 11 april 2007 Quote: Op woensdag 11 april 2007 13:42:41 schreef Woutk het volgende: Weet iemand waar de uitdrukking "gebrokenheid in de wereld" vandaan komt? Waarschijnlijk heb je wel een idee van wat het betekent, maar wie of wat is de bron van deze uitdrukking? Ik merk dat deze uitdrukking nog wel eens gebruikt wordt in discussies als verklaring, maar ik kan niet de precieze herkomst achterhalen. Bedankt alvast! Precieze herkomst herleiden is heel moeilijk denk ik zo, maar het komt zeer waarschijnlijk uit de zondeval door het eten van de vrucht in de Hof van Eden. "De eerste vrouw. God maakt haar van een rib uit Adam, als zijn levenspartner. Haar naam betekent leven en ze wordt ook wel 'moeder van de mensheid' genoemd. Eva brengt Adam in verleiding om toch te eten van de boom van kennis van goed en kwaad, hoewel God dat verboden had. Om deze daad moeten Adam en Eva het paradijs verlaten en leeft de mensheid voortaan in gebrokenheid." Bron: www.bijbelencultuur.nl/ Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 11 april 2007 Rapport Share Geplaatst 11 april 2007 wordt er met gebrokenheid in de wereld, niet alle ellende in de wereld bedoeld? Link naar bericht Deel via andere websites
danielle_v 0 Geplaatst 11 april 2007 Rapport Share Geplaatst 11 april 2007 Quote: Op woensdag 11 april 2007 14:40:36 schreef marliesje het volgende: wordt er met gebrokenheid in de wereld, niet alle ellende in de wereld bedoeld? dat kwam toch ook na de zondeval? Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 11 april 2007 Rapport Share Geplaatst 11 april 2007 Wat er onder verstaan wordt is volgens mij de gevolgen van de zondeval, waardoor zonde, ziekte, dood, verderf etc. in de schepping kwamen. De term 'gebrokenheid van de schepping' wordt bijvoorbeeld gebruikt om aan te geven dat het de verklaring is voor het feit dat mensen ziek zijn, een andere geaardheid hebben, het milieu er slecht voor staat, enzovoorts. Ik ben benieuwd naar de oorsprong van die uitdrukking (Bijbel? Belijdenis? Catechismus?) om te achterhalen hoe deze uitdrukking in gebruik is geraakt. Het valt me op dat dit niet alleen als verklaring maar ook al argument wordt gebruikt. Ik ben nu eenmaal zo... Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 11 april 2007 Rapport Share Geplaatst 11 april 2007 Oef, het is vrijwel onmogelijk om te achterhalen waar een bepaald begrip nu het eerst gebruikt is. "Gebroken" betekent niet méér dan stuk, kapot, kaduuk, in gruzelementen. En blijkbaar is dat woord ook ooit voor de huidige toestand van de schepping gebruikt en is dat steeds gangbaarder geworden. In de Schrift, de Heidelbergse Cathechismus, de Dordtse Leerregels en in de Katechismus van de Katholieke Kerk wordt het woord niet in deze context gebruikt. Wel komt het woord voor in termen als een gebroken geest, gebroken gezinnen, de gebroken macht van Satan, het gebroken brood, dat soort dingen. Waarschijnlijk is van daaruit de term gebroken schepping/wereld voortgekomen. Link naar bericht Deel via andere websites
dingo 166 Geplaatst 11 april 2007 Rapport Share Geplaatst 11 april 2007 De uitdrukking is een samenstelling, Jeremia heeft het over hoe Babel is stukgeslagen, gevallen en gebroken. Ezechiël heeft het bij Tyrus over "Nu zijt gij in stukken gebroken, weggevaagd van de zee..." En Daniël Peres: uw koninkrijk is gebroken en aan de Meden en Perzen gegeven. ". De wereld is onzentwil vervloekt, gebroken, onvolmaakt. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 23 april 2007 Rapport Share Geplaatst 23 april 2007 Ik ben inmiddels wat verder. Ik zag dat Thomas a Kempis in zijn 'Navolging van Christus' ( uit 1424 of 1472) al het begrip verbrokenheid gebruikt heeft. Da's dus een aanwijzing dat het al een oud begrip is en het moeilijk wordt om nog verder te zoeken... Bedankt in elk geval! Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten