Spring naar bijdragen

Jezus in een Psalmboek


Aanbevolen berichten

Psalmen zijn inderdaad de vertalingen van de Psalmen uit de Bijbel die veel worden gezongen in verschillende kerken (Ben erzelf een groot liefhebber van)

Er wordt wel over Jezus gezongen, maar toen de Psalmen werder geschreven was Jezus er zelf nog niet. Toen waren wel de profetieën er dat Jezus zou komen dus indirect wordt er wel over Jezus gezongen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar mijn weten wordt er inderdaad in de psalmen niet over Jezus gezongen. Althans niet met naam en toenaam. Wel wordt er over de verlosser, Hij, Hem, Zijn e.d. gezongen.

Of ik het nu bij het juiste eind heb weet ik niet, want ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit zo over nagedacht heb..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een heleboel psalmen gaan over Jezus, Zijn lijden en zelfs ook op Zijn overwinning op de dood. Spreekt psalm 2 niet duidelijk over Gods gezalfde Koning? Geven psalmen als psalm 3 en psalm 22 niet Zijn verlatenheid maar ook Zijn vertrouwen op Gods bescherming weer? Doet psalm 24 je niet denken aan de glorieuze intocht van Christus in het dodenrijk? En wie anders dan Christus spreekt er in de woorden van Psalm 16: "want U geeft mijn leven niet aan het dodenrijk prijs, U laat uw vrome het graf niet zien." En zou psalm 116 niet Zijn dankgebed kunnen zijn na Zijn opstanding?

Wie de psalmen leest en het liefst ook regelmatig bidt, zal vanzelf de diepe waarheden ontdekken in deze sacrale gebeden en gezangen van Gods volk. De psalmen gaan niet alleen over jou en mij, maar vooral ook over God en Zijn Koning. Is het niet ook Christus die de Heer dankt en looft voor al Zijn weldaden, en is het niet ook Christus die daarin Zijn lijden opdraagt aan God en om gerechtigheid bidt? Het is daarom dat de psalmen door de eeuwen heen dagelijks door ontelbaar veel gelovigen worden gebeden en zo echt ook de gebeden van de Kerk zijn geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Als ik het goed begrijp is dit een vertaling van de Psalmen uit de Bijbel.

een 'vertaling' ja, maar wel op nederlandse rijm gezet, dus hier en daar worden zinnen wat uitgerekt of compacter gemaakt. Eigenlijk meestal uitgerekt, vandaar dat ook korte psalmen in de bijbel, in de zing-versie zoveel meer regels hebben.

Quote:
In de Bijbel kan ik nergens het woord `Jezus´ vinden.

als je met 'bijbel' het oude testament bedoelt, dan klopt dat wel zo ongeveer, het nieuwe testament gaat natuurlijk wel duidelijk over Jezus.

Maar Jezus is de beloofde messias, en het gaat wel vaak over die messias in het OT, dus niet zijn naam, maar zijn functie/daden/positie worden beschreven.

(oh, en natuurlijk komt het woord 'Jezus' wel een paar keer voor! De naam 'Jozua' is namelijk in het hebreeuws hetzelfde als 'Jezus' ('Jezus' is een nederlandse variant van de griekse naam 'jeshoea' (oid)). En de richter Jozua heeft precies dezelfde naam, en de hogepriester Jozua (in het profetisch boek Zacharia) ook engel.gif )

Quote:
Wordt er wel over Jezus gezongen? weet iemand dat?

ja, zowel door Psalmen te zingen die over de beloofde messias gaan (de bekendste zijn wel ps.22 en 110, maar in veel andere psalmen zie je ook spoortjes van de messias terug). En natuurlijk óók omdat de psalmen over God en Zijn liefde en Zijn daden gaan, en Jezus was niet alleen de beloofde messias, Hij is óók God zelf. Dus óók op die manier zing je dus over Jezus.

En daarnaast zijn er natuurlijk ook nog liederen die ná de bijbel gemaakt zijn, en die gezongen worden, en die over Jezus gaan.

het jammere is alleen wel, dat dominees er vrijwel nooit op wijzen dat de Psalmen (vaak) over Jezus gaan. En aangezien het allemaal niet hapklaar is, ontgaat het veel mensen, en komt er geklaag als: "ik wil over Jezus zingen, maar we zingen alleen maar psalmen waar Jezus niet in voorkomt...". Het zou helemaal geen kwaad kunnen als een dominee even 'Jezus aanwijst' in de psalm die hij wil laten zingen. Dus niet alleen maar zingen, maar óók (juist!) kijken naar wat je nu eigenlijk gaat zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om met mijn dominee te spreken 'we zouden geen Psalmen zingen als ze niet/nooit over Jezus zouden gaan'..

Overigens komt de vraag in mij op, moet je altijd over Jezus zingen? Hij was 'maar' een persoon in de Drieënheid..

Jezus leeft toch? Volgens mij is Hij dan een persoon in de drieënheid knipoog_dicht.gif

Verder ben ik het wel eens met ditisjeroen. Ook al worden er zeker verwijzingen naar Jezus gemaakt, ik vind het persoonlijk belangrijk om Hem bij naam te noemen. En ik durf het zelfs verder te stellen: waarom wordt de Heilige Geest niet aanbeden in de psalmen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wordt de Heilige Geest überhaupt apart aanbeden in de bijbel?

Overigens, kijk eens hoe de gemeente in Jeruzalem op een gegeven moment psalm 2 aanhaalt in haar gebed aan de Vader, waarin ze wijzen op Jezus' tegenstanders (Hand. 4:24-30).

En lees ook (het begin van) de brief aan de Hebreeën eens. Die staat letterlijk ból van de psalmteksten. Het is handig er een bijbel met tekstverwijzingen voor te gebruiken, dan zie je welke psalmen het precies waren.

Overigens: ook Jezus Zelf haalt psalmen aan, op een manier waarop Hij laat zien hoe die psalmen van Hem spreken. (Hij moet best heel veel hebben uitgelegd aan de Emmaüsgangers knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ook al worden er zeker verwijzingen naar Jezus gemaakt, ik vind het persoonlijk belangrijk om Hem bij naam te noemen. En ik durf het zelfs verder te stellen: waarom wordt de Heilige Geest niet aanbeden in de psalmen?

Quote:

Nergens in de bijbel wordt de H.G. rechtstreeks aanbeden maar wel in direct, door de naam God.

nou is het naar mijn mening ook weer niet verkeerd wanneer we de H.G. willen aanbidden of aanspreken.

Quote:

Natuurlijk mag je ook de heilige Geest aanbidden. De heilige Geest is immers God, en God aanbidden lijkt mij toch geen kwalijk gebeuren.
knipoog_dicht.gif

Wat ik met mijn vraag helder wilde maken: er staan best heel erg veel gebeden in het NT, maar in geen daarvan wordt de Geest apart aanbeden.

Kennelijk was de visie van de eerste christenen op (het aanbidden van) de Geest toch anders, hadden zij kennelijk niet die behoefte. Wél wordt de Geest indirect aangebeden (dat belijden we ook in de belijdenis van Nicea: de Geest, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt).

Als je kijkt in de brief aan de Hebreeën, zie je dat daar uitgebreid ingegaan wordt op de positie van Jezus en het gevolg daarvan voor ons gebed. Wij mogen dankzij Jezus, en via Jezus, naar de Vader gaan, de toegang naar Hem is vrij. Als je dan kijkt naar de plaats van de Geest, vind je in de Hebreeënbrief vrij weinig. Wel kun je in bijv. Rom. 8 vinden dat de Geest met onze geest God aanroept vanuit onze harten. De taak van de Geest is kennelijk (o.a.) ons gebed versterken, en ons tot gebed aanzetten.

Hij vraagt geen aparte aandacht voor Zichzelf. Dat zie je ook bij Pinksteren: de preek van Petrus gaat vooral over de betekenis van Jezus, waar de bijzondere uitingen van de Geest een téken van waren.

Kortom: in de bijbel leren we niet dat we de Geest moeten aanbidden of tot de Geest moeten bidden. Wel speelt de Geest een belangrijke rol in ons bidden en geloven (zonder Hem zouden we niet eens bidden).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom E-line,

Natuurlijk lees je veel over Jezus, aangezien Zijn offer hét centrale punt van het christelijk geloof is. En aangezien Hebreeën het Offer in de context van de joodse offercultus wil uitleggen, is het niet zo bijzonder vreemd dat daarin de heilige Geest iets minder voorkwam.

Dat men in die tijd minder behoefte had om de Geest te aanbidden, betekent natuurlijk niet dat dat dus niet mag. Later zijn er namelijk wel degelijk gebeden en devoties tot de heilige Geest ontstaan. Denk alleen al aan de doxologie "Eer aan de Vader, de Zoon en de heilige Geest," die al vrij vroeg in gebruik was. Of de bekende pinksterhymne "Veni Creator Spiritus (Kom Schepper Geest daal tot ons neer)."

En wie zegt dat men in die tijd de heilige Geest niet of nauwelijks zou aanbidden? De Schrift verhaalt alleen over zaken en problemen die relevant en actueel in die tijd waren. Misschien werd de Geest wel degelijk aanbeden, alleen was daar geen enkel probleem mee, zodat er geen brief aan gewijd hoefde te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nogmaals: ik zeg niet dat je de Geest niet mág aanbidden. Maar wel dat we er in de bijbel geen voorbeelden van zien én er geen oproep toe bekend is. Daarom denk ik dat het niet verkeerd is als je het níet doet. En dat je de Geest waarschijnlijk ook geen onrecht doet als je Hem niet apart aanspreekt in je gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij mag je ook niet tot de heilige Geest bidden. Elk gebed, wordt gericht aan de Vader aan Hem wordt gevraagd of Hij (door zijn Geest --> de heilige Geest) wil werken, en dat vragen wij in de Naam van onze Middelaar; Jezus Christus. Verder verloopt alles via de term 'God' de andere dingen zijn 'rollen'.

Naar mijn overtuiging als je tot Jezus bid, ga je voorbij aan de Vader en de Zoon knipoog_dicht.gif Maar dat is een ander verhaal.

Persoonlijk vind ik het goed om over Jezus te zingen, maar Hij 'was' maar een schakeltje in het grote geheel. Ik zing liever over God, daarin zijn alle dingen begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ik bid zelf daarnaast ook nog tot de Heilige Drievuldigheid, de Goddelijke Voorzienigheid, de heilige Geest, de allerheiligste Naam van Jezus, het Heilig Aanschijn (van Christus), het allerheiligst Sacrament, het heilig en kostbaar bloed van onze Heer Jezus Christus en tot het Heilig Hart van Jezus.

En als ik wil kan ik ook nog bidden tot de heilige Wil Gods, de Goddelijke Barmhartigheid, de liefde Gods en tot het allerheiligst hoofd van Jezus.

widegrin.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach en ik ben van het 'Keep It Simply Stupid' waarom zou ik Heilige Drievuldigheid zeggen als dat 'gewoon' God is. Hoe kan ik bidden tot de Goddelijke Voorzienigheid, dat is een 'onderdeel' van Gods wezen, de naam van Jezus.. okay, maar niet tót de Naam maar in de Naam knipoog_dicht.gif

Het heilige bloed (ook in, niet aan), de heilige Wil (zie de Voorzienigheid), etcetra knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach en ik ben van het 'Keep It Simply Stupid' waarom zou ik Heilige Drievuldigheid zeggen als dat 'gewoon' God is. Hoe kan ik bidden tot de Goddelijke Voorzienigheid, dat is een 'onderdeel' van Gods wezen, de naam van Jezus.. okay, maar niet tót de Naam maar in de Naam
knipoog_dicht.gif

Het heilige bloed (ook in, niet aan), de heilige Wil (zie de Voorzienigheid), etcetra
knipoog_dicht.gif

Tja, zie het maar als typisch katholiek poëtisch bidden. knipoog_dicht.gifknipoog_dicht.gifHier kun je onder andere de betreffende gebeden lezen.

Het idee erachter is vooral dat je je ook specifieker tot God kunt richten. Als je God wil danken voor het Lijden dat Hij heeft doorstaan voor ons, dan bid je tot Christus. En als je graag de heilige Geest wil ontvangen, dan vraag je de Geest Zelf of Hij in je wil komen. Dat soort dingen. Natuurlijk hoeft het niet en is je tot God richten al ruim voldoende, maar ik geloof dus wel dat het kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja kijk, de poetische waarde zie ik persoonlijk wel in hoor, maar de benadering doe ik persoonlijk anders. En dat heeft met uitgangspunten te maken. Je zou het schematisch kunnen weergeven.

Een protestant (zoals ik) bid tot God, en dus automatisch tot de Vader, Zoon en Heilige Geest omdat het 'sub'klassen zijn van de superklasse God. God heeft een aantal functies, maar dat zijn privatefuncties die alleen de klasse God kan aanroepen. Ik bid ook wel eens om zijn leiding en ik dank God ook voor het lijden. Maar alles via de superklasse God, ik kan mijn niet richten op de functies van de klasse God omdat het private functies zijn.

* Raido zit al weer twee dagen te programmeren in Java, dit is dus Object-Oriented Theology knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus je bid wel tot de Heilige Geest? Eerder gaf je toch aan dit niet te doen?

Ik ben een protestants christen (om maar weer even mee te doen aan dat ellendige hokjesgedoe) en bid inderdaad tto God, Vader, Zoon en Geest. En ja de Personen binnen de Ene godheid worden daarbij ook zelfstandig aangesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar zie je dat ik tot de heilige Geest zou bidden? Vader, Zoon en heilige Geest zijn objecten van de klasse God, ik roep de klasse God aan. Althans zo doe ik het altijd.

Alleen bij de avondzang is het geloof ik wel anders die bid ik heel enkel. die eindig dus met:

O Vader, dat Uw liefd' ons blijk';

O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk;

O Geest, zend Uwen troost ons neer;

Drieënig God, U zij al d' eer!

Hm knipoog_dicht.gif Maar het blijft staan dat ik eigenlijk alleen tot God, Vader in de hemel bid. Ik zie God als mijn vader. Het gaat dan niet direct over de Vader-persoon in het Drieënige wezen. Ik vraag eerder 'God, dank u wel dat Jezus Christus voor onze zonden stierf' dan dat ik bid 'Dank u wel Heere Jezus dat U voor ons stierf'..

Waarom... Dunno, misschien omdat ik ergens in mijn achterhoofd het idee van 'Jezus als voorspraak bij de Vader' heb smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Raido,

Ik dacht ooit te hebben gehoord dat jij de getijden bidt, is dat (nog steeds) zo? Zo ja, dan kom je toch ook de doxologie tegen (Eer aan de Vader...) en inderdaad bij elke laatste couplet van de hymne ook een aanspraak op de heilige Geest? Gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid hoor, niet om je iets te verwijten of zo. knipoog_dicht.gif

Overigens geloof ik dus wel dat een ieder vrij is om enkel God aan te spreken, of één van Zijn drie Personen. Als je meent dat het laatste niet kan, dan doe je dat niet. Meen je dat het laatste wel kan, dan doe je dat als je er behoefte aan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat klopt je doelt op het 'eer aan de Vader, de Zoon en de heilige Geest' ik zie dat wat minder als het 'bidden tot' meer als het 'lofprijzen' van. Ik ben ook half in dubio, ik sta er niet echt bij stil hoe ik het bid en tot wie ik wat bid (in mijn persoonlijke gebeden).

Maar ik denk dat ik kan stellen dat ik als ik wat vraag van God, ik mij richt tot God. Als ik bijvoorbeeld om bescherming, zegen over mijn keuzes of de opening van mijn hart voor de prediking dan vraag ik dat niet aan de Zoon of de heilige Geest.

In het eerste geval bid ik iets als 'Heere God, Vader in de hemel (zo begin ik gewoon vaak mijn gebed) wilt u mijn beschermen in mijn leven en mij beschermen tegen mijzelf, de wereld en de duivel'. In het tweede geval idem dito. In het derde geval is het wat anders.

Dan bid ik iets als 'Heere God, ik ga morgen naar de kerk (of vanavond) dan hoop ik weer met de gemeente tot U te naderen. Wilt U mij niet te kritisch laten zijn en mij een luisterend oor schenken. Wilt u de heilige Geest in mijn hart zenden zodat het zaad van het Woord verder komt dan mijn oren. Dit niet omdat ik dat verdien, maar om het bloed/de Naam van de Zoon, de Heere Jezus Christus. Amen.

Ik zal, als er wat opening voor is vanvond wat over vragen aan een dominee-in-opleiding van mijn kerk. Ik zit zelf gewoon af te vragen hoe dat zit; eigenlijk. Jezus zegt bijvoorbeeld ook 'Aanbid niet Mij, maar de/Uw Vader in de Hemel'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid