Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik zit op school, en heb al vanaf begin van dit schooljaar een vriendin, waar ik altijd mee op schiet. ze is heel aardig & het is nu zelfs mijn beste vriendin. maar, zij is christelijk. ik niet. en ik ga wel eens mee naar de kerk. en ik ben er echt in geintereseert enzo, en tuurlijk geloof ik dat er iets is. Maar dan zegt ze je moet gewoon bidden enzo, maar wat moet ik dan zeggen ?

ik weet met alles gewoon niet wat te doen, hebben jullie tips ? want ik heb geen idee hoe ik moet bidden, en wat ik wel mag, en wat niet. want ik zou graag christenen willen worden. en weten jullie ook meer, over naar de hemel gaan enzo ? hopelijk reageren jullie gauw

xx smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaaf dat je met haar mee geweest gaat naar de kerk!

Bidden is eigenlijk niets anders dan praten tegen God.

Soms weet je misschien niet goed wat je moet zeggen maar je kan eigenlijk alles zeggen wat je op je hart hebt. Hij kent je en weet wat je op je hart hebt.

Ik zou zeggen, ga er gewoon voor zitten (een rustig en vertrouwd plekje wil dan wel helpen..) en vertel Hem wat je wilt..

Misschien is het ook een idee je vriendin te vragen wat zij dan allemaal bidt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naja hoe zou jij dat allemaal moeten weten? Ik snap dat je je dan een beetje dom voelt maar ze zeggen wel eens dingen als 'domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel'. Ik denk dat dat wel klopt. smile.gif

Als ik jouw was zou ik bv eens de online cursus WaaromJezus volgen op www.waaromjezus.nl. Daar kun je heel veel van leren. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi mvd; je stelt hier de goede vragen.

Ik heb er nog 1 voor je: Waarom wil je weten wat een christen gelooft? Is dat je vraag of wil je - mede gedreven door je hormonen knipoog_dicht.gif - je vriendin plezieren? Een eerlijke vraag. Want ik snap dat je vriendin belangrijk voor je is, maar geloven gaat toch over identiteit veranderen. Eigenlijk.

1: De online "waarom Jezus cursus" is idd een goeie tip.

2: Bidden is idd praten met God. Hoe praat je met iemand?

3: Hint: Een christen is een leerling van Jezus. That's all knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

haha oohkee nu komt het hoor ;

1. waar geloof je presies in

Ik geloof in God, die alles Zelf heeft gemaakt. Ik geloof dat Hij Jezus naar ons heeft gestuurd omdat wij van de aarde een grote bende hebben gemaakt, om ons weer bij God te brengen. En ik geloof dat Jezus zijn Geest heeft gegeven om ons te veranderen zodat we steeds meer op Hem gaan lijken. Uiteindelijk zal Jezus hier weer écht orde op zaken komen stellen.

Quote:

2. wat zeg je als je bid, ik hoor altijd van die standaart zinnetjes, maar ik weet nooit wat ik moet zeggen

Ik vraag God altijd of Hij mij wil leiden, mij wijsheid wil geven zodat ik ga leven zoals Hij dat wil. En of Hij mijn fouten wil vergeven om Jezus' wil.

In jouw situatie zou je kunnen bidden om duidelijkheid: Here, almachtige God (almachtig = de machtigste, die alles in zijn macht heeft), wilt U mij de weg wijzen, wilt u mij duidelijkheid geven. Wilt U mensen op mijn weg zetten die mij helpen U te leren kennen?

Om Jezus' wil.

Amen.

Een gebed is eigenlijk gewoon praten met God.

Quote:

3. wanneer ben je christenen

Je bent christen (enkelvoud) als je bij Jezus hoort. Jezus heet ook Christus, dat is zijn 'titel'. Iedereen die bij Hem hoort, is naar Hem genoemd, en wordt dus een christen genoemd.

Je volgende vraag zal dan zijn: maar wanneer hoor je dan bij Hem?

Antwoord: als je in Hem gelooft, dat Hij God én mens is, en dat Hij ook voor jóu is gekomen, en dat jij ook steeds probeert te leven zoals Hij dat wil.

Gelukkig krijgen we in de Bijbel een heleboel te zien van wat Hij wil, en Wie Hij is. En in de kerk ontmoeten we andere mensen die ook bij Hem horen. Samen horen we bij Hem, en samen komen we verder in het ontdekken wat Hij wil.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Sterkte en ik zal ook voor je bidden!

Eline

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. In de faq kun je de geloofsbelijdenis vinden. De geloofsbelijdenis is een korte samenvatting van wat je als christen gelooft. Er zullen vast dingen in staan die je niet begrijpt, vraag dan verder of zoek eens rond op credible, misschien is er wel een topic over.

2. Bidden is praten met God. Dat kan op verschillende manieren. Eigenlijk kun je alles met God bespreken. In gebeden komen een aantal dingen vaak terug:

Je kunt God bedanken voor wat Hij heeft gedaan, voor wie Hij is. Bijvoorbeeld: 'Dank U wel dat het zulk mooi weer is' of 'Dank U wel dat ik beter ben geworden'.

Je kunt God vragen of Hij de verkeerde dingen (zonde) die je hebt gedaan, wilt vergeven. Wat vergeven is, en hoe dat kan, heeft te maken met het feit dat Jezus aan het kruis is gestorven.

Er staat in de bijbel ook een gebed:

Onze Vader in de hemel,

laat uw naam geheiligd worden,

laat uw koninkrijk komen

en uw wil gedaan worden

op aarde zoals in de hemel.

Geef ons vandaag het brood

dat wij nodig hebben.

Vergeef ons onze schulden,

zoals ook wij hebben vergeven

wie ons iets schuldig was.

En breng ons niet in beproeving,

maar red ons uit de greep van het kwaad.

Want aan u behoort het koningschap, de macht en de majesteit tot in eeuwigheid. Amen’.

3. deze vraag bewaar ik voor later, ik zal even kijken of ik een topic kan vinden dat hier over gaat smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

1)Ik geloof in:

Vader: Je hebt God, dat is zeg maar 'God de Vader'.

Zoon: Je hebt Jezus, dat is de Zoon van God, maar daardoor zelf ook God.

Heilige Geest: Dan heb je nog de Heilige Geest, dat is de verschijningsvorm van God hier op aarde. Dat is de 'uitvoering' van God die in je komt wonen. Een Geest, maar dan wel een goede geest (heilig betekent 'niets dan goed') die zich kan verbinden aan jouw geest.

Als je nu in alledrie gelooft, dan ben je 'christen' volgens de bijbel. Maar dat is natuurlijk maar een term. Het gaat erom dat je Jezus accepteert en dan ben je gewoon een gelovige, ofwel een kind van God.

2)Een gebed wat (vaak) gebeden wordt is het; Onze vader:

Onze Vader,

die in de hemel zijt,

Uw Naam worde geheiligd,

Uw koninkrijk kome,

Uw wil geschiede, in de hemel,

alzo ook op de aarde

Geef ons heden ons dagelijks brood,

en vergeef ons onze schuld,

gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren,

en leid ons niet in verzoeking,

maar verlos ons van de boze.

Want van U is het koninkrijk

en de Kracht en de Heerlijkheid,

tot in eeuwigheid.

Amen.

Maar eigenlijk kun je gewoon alles tegen God zeggen, je kunt hem vragen om voor je te zorgen, vragen hoe het zit met geloven en hoe je moet geloven, je kunt hem danken voor alles wat Hij voor je gedaan heeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi mvd; je stelt hier de goede vragen.

Ik heb er nog 1 voor je: Waarom wil je weten wat een christen gelooft? Is dat je vraag of wil je - mede gedreven door je hormonen
knipoog_dicht.gif
- je vriendin plezieren?

Even gekeken in haar profiel: zij is een zij, dus hormonen hoeven geen rol te spelen hier knipoog_dicht.gif

Quote:
Een eerlijke vraag. Want ik snap dat je vriendin belangrijk voor je is, maar geloven gaat toch over identiteit veranderen. Eigenlijk.

Dit blijft wel overeind staan: christen-zijn is geen part-time-bezigheid. Net als dat je altijd Nederlander bent, dat ben je ook altijd.

Christenen geloven dat zij eigenlijk burgers zijn van Gods koninkrijk. Dat betekent dat je hier op aarde leeft alsof je niet hier thuishoort. Dat heeft heel veel invloed op hoe je leeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mvd; mijn nederige excuses. Ik ging ervan uit dat je als jongen te maken had met een meisje, je nieuwe vriendin. Maar ja,... De emotionele reden - aansluiting zoeken - bij iemand blijft wel staan. Wat je echt gelooft - of niet - moet niet afhangen van wat anderen denken. Wel is het goed te onderzoeken wat een christen nu eigenlijk gelooft en of dat misschien waar is. Of misschien onzin.

Ik heb een leestip voor je.

Boek: Bijbel

Verkrijgbaar in de reguliere boekhandel.

Lees daarin in deel 2, het Nieuwe Testament, het levensverhaal van Jezus, kijk 'ns wat Jezus te vertellen heeft. Bij mij is dat in ieder geval ingeslagen als een bom. Vandaar de tip dus knipoog_dicht.gif

Oh ja, mvd. Er zijn veel mensen met heel veel verschillende verhalen. De meest betrouwbare bron van informatie is de oudste en degene die zo dicht mogelijk bij het orgineel ligt. In de Bijbel lees je het orginele verhaal. De vertellingen daarover (van mensen) kunnen soms goed zijn, soms uit de bocht vliegen...

Van de Bijbel zijn er trouwens verschillende vertalingen. "Het Boek" of de NBV (Nieuwe Bijbel Vertaling) zijn best goed leesbaar. Andere vertalingen zijn soms net weer wat nauwkeuriger, maar de 2 die ik noemde zijn meer als voldoende om "de smaak te proeven".

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Ik geloof dat het katholiek geloof de waarheid is, daar begint alles mee, redenen als dat het gezellig is, of dat Christenen van die lieve mensen zijn of een hoogstaande ethiek hebben zijn eigenlijk totaal niet van belang in jouw geval. smile.gif

2. Wat NienkeJ zegt. knipoog_dicht.gif

3. Een Christen is iemand die een geldige doop heeft ontvangen, niet meer en niet minder. Een goed Christen is echter iemand die in Jezus gelooft, en Zijn wil doet. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 04 april 2007 21:04:52 schreef mvd het volgende:
want ik heb geen idee hoe ik moet bidden

Bidden kan je, zoals gezegd is, zien als praten. En je moet praten zoals je zelf bent, je eigen ik.

Ik ken mensen die heel mooi en statig kunnen bidden, heel eerbiedig, maar vaak kom ik er dan ook achter dat de zinnen en woorden die ze zeggen een vast riedeltje is geworden en dat ze niet echt bewust meer stil staan bij wat ze zeggen.

Dus wees jezelf! bijv: 'Here God, ik weet niet zo goed hoe ik moet bidden en wat ik dan allemaal zeggen moet. Ik doe dit niet zo vaak dus ik vind het allemaal wel lastig. Ik hoop dat ik U beter mag leren kennen en dat ik het bidden steeds beter onder de knie mag krijgen. Ook heb ik nog een paar vragen en ik hoop dat U me op één of andere manier daarmee wilt helpen, namelijk.... * al je vragen * .... Amen'

Ik raad je trouwens het boekje 'Lieve Meneer God' aan. Een dun boekje met allemaal gebeden van kleine kinderen. Heel simpel maar wel ontzettend oprecht smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

mmmm. Het christelijk geloof is wel even wat meer dan "gewoon bidden en zo"....

Dan vraag ik me af; hoe je vriendin eigenlijk zelf in dat geloof staat en dat je dát eerst maar eens moet gaan uitzoeken. Ik zat als klein kind ook in de kerk omdat ik daartoe werd gedwongen.

En ja, als je wat wilt weten over Christus; dan moet je een beetje begrijpelijke uitleg hebben van zijn leer; een jeugdbijbel N.T.?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid