Spring naar bijdragen

vlees eten


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Was jezus een vleeseter, of at hij juist geen vlees?

En "gij zult niet doden" geldt dat ook voor dieren, of alleen voor mensen?

is er onder een van jullie iemand, die het filmpje op

www.meat.org helemaal af hebben durven kijken???

En zijn dieren bezielde wezens, of zijn het dingen zonder ziel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben vegetarier en voor mij zijn dieren gelijk aan mensen. Gij zult niet doden geldt bij mij ook voor dieren ja, en voor insecten.

behalve natuurlijk als je wandelt en perongeluk insecten dooddoet, daar kan je niks aan doen.

in het beginstuk van de bijbel staat dat dieren een levende ziel hebben, dus ja ze hebben een ziel$

Genesis 1

30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, [heb] [ik] al het groene kruid tot spijze [gegeven]. En het was alzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Misschien heb je hier iets aan
smile.gif

Overigens is dit filmpje, net als PETA, niet mijn manier van actie voeren. Er is ook wel goed vlees. Bovendien word je er niets wijzer van om dit soort gruwel filmpjes te kijken.

aah ik wist niet dat er al veel over gediscussieerd was..

bedankt iig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus vermeerderde vis zodat zijn volgelingen te eten hadden:

Quote:
Joh 6,11

Jezus nam de broden, sprak het dankgebed uit en verdeelde het brood onder de mensen die er zaten. Hij gaf hun ook vis, zoveel als ze wilden.

Ook vulde hij de netten van een aantal vissers:

Quote:
Luc 5,4

Toen hij was opgehouden met spreken, zei hij tegen Simon: ‘Vaar naar diep water en gooi jullie netten uit om vis te vangen.’

Hij at ze zelf ook:

Quote:
Terwijl ze nog aan het vertellen waren, kwam Jezus zelf in hun midden staan en zei: ‘Vrede zij met jullie.’ 37 Verbijsterd en door angst overmand, meenden ze een geestverschijning te zien. 38 Maar hij zei tegen hen: ‘Waarom zijn jullie zo ontzet en waarom zijn jullie ten prooi aan twijfel? 39 Kijk naar mijn handen en voeten, ik ben het zelf! Raak me aan en kijk goed, want een geest heeft geen vlees en beenderen zoals jullie zien dat ik heb.’ 40 Daarna toonde hij hun zijn handen en zijn voeten. 41 Omdat ze het van vreugde nog niet konden geloven en stomverbaasd waren, vroeg hij hun:
‘Hebben jullie hier iets te eten?’ 42 Ze gaven hem een stuk geroosterde vis. 43 Hij nam het aan en at het voor hun ogen op.

Hier stimuleert een engel Tobias om vis te eten:

Quote:
Tob 6,4

...maar de engel riep: ‘Grijp die vis, laat hem niet ontsnappen!’ De jongen kreeg de vis te pakken en bracht hem op het droge.

Tob 6,6

Tobias deed dit, waarna hij de vis roosterde en er een deel van at. De rest zoutte hij in.

Ik denk niet dat vissen minder zijn dan andere dieren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

toch.. heel veel vegetariers eten wel vis.. dus daar zit nog wel een verschil tussen (nee, ik begrijp dat verder ook niet, maar toch..)

maar er staat ook geloof ik ergens in de bijbel dat God de dieren ook heeft gegeven om ervan te eten.. ik ga nog wel eens zoeken waar dat staat, maar iig mag je wel dieren eten..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vissen zijn niet minder dan andere dieren... Wat een ongelofelijke onzin! Paulus kreeg toch een visioen dat hij vlees moest eten?

Bijbelteksten over vlees:

Ex 16,8

      

Mozes vervolgde: ‘Vanavond zal de HEER u vlees te eten geven, en morgenochtend zult u volop brood hebben, want de HEER heeft uw geklaag gehoord. Dat is immers tegen hem gericht en niet tegen ons – want wie zijn wij?’

Lev 8,31

      

Toen zei Mozes tegen Aäron en zijn zonen: ‘Kook het vlees binnen de omheining van de ontmoetingstent en eet het daar, samen met het brood in de mand van het wijdingsoffer. Want zo is het mij bevolen: Aäron en zijn zonen mogen ervan eten.

En verdere: Biblija

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Was jezus een vleeseter, of at hij juist geen vlees?

Jezus at net als vrijwel alle andere joden gewoon vlees. Het pascha (paasfeest) werd bv gevierd inclusief offerdier, wat gegeten werd. Verder bevestigt Jezus keer op keer het oude testament, waarin offerwetten worden beschreven, en waarin wordt aangegeven welke dieren je wel en niet mag eten.

Quote:
En "gij zult niet doden" geldt dat ook voor dieren, of alleen voor mensen?

nee, het is een verbod op moord, en gaat over moord op mensen.

Quote:
is er onder een van jullie iemand, die het filmpje op

helemaal af hebben durven kijken???

ja, en ik schaam me dat wij als mensen zo slecht met de schepping omgaan. Maar dat betekent niet dat we geen vlees mogen eten. Mag ik ook niet op een stoel (van hout) zitten omdat er bedrijven zijn die oeroude bomen in de regenwouden kappen? enz.

Het gaat om een goed gebruik van de schepping. Wat ik in de video zag, waren misstanden waar ik van schrok, maar ik heb geen problemen met het eten van vlees an sich. Dat hoort bij hoe de natuur in elkaar zit. Het is alleen zo jammer, dat de mens erin geslaagd is om er een zieke 'efficiente' industrie van te maken boosrood.gif

Quote:
En zijn dieren bezielde wezens, of zijn het dingen zonder ziel?

geen ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Gen 1,28

Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’

1 Toen zegende God Noach en zijn zonen, hij zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en bevolk de aarde. 2 De dieren die in het wild leven, de vogels van de hemel, de dieren die op de aardbodem rondkruipen en de vissen van de zee zullen ontzag en angst voor jullie voelen – ze zijn in jullie macht. 3
Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven
. 4 Maar vlees waarin nog leven is, waar nog bloed in zit, mag je niet eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

na het filmpje gezien te hebben. er over nagedacht. dacht ik:

ik heb zin in een hamburger

kom nou zeg

1. dit is al lang bekend

2. dit is zwaar overdreven. alsof het alleen maar zo aan toe gaat

natuurlijk is het erg wat er in het filmpje gebeurd. maar wil je daar tegen in gaan door GEEN vlees meer te eten?

ik hou je niet tegen

greetz...

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja want als je geen vlees eet ==> wordt er minder verkocht==> kunnen ze op de duur niet meer die dingen doen

eneuh ik heb het gewoon ook liever zoals het paradijs eerst, en daar wil ik graag aan werken

kan me niet geven of ik alleen ben of met miljoenen, ik doe het toch en hoop dat het ooit zal uitmaken. maar intussen heb ik dan toch alles gedaan wat ik kan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja want als je geen vlees eet ==> wordt er minder verkocht==> kunnen ze op de duur niet meer die dingen doen

eneuh ik heb het gewoon ook liever zoals het paradijs eerst
, en daar wil ik graag aan werken

kan me niet geven of ik alleen ben of met miljoenen, ik doe het toch en hoop dat het ooit zal uitmaken. maar intussen heb ik dan toch alles gedaan wat ik kan

jah toen aten de leeuwen en tijgers ook gras puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat filmpje is inderdaad nogal schokkend. Het is natuurlijk niet goed dat dat soort dingen gebeuren. Als je het daar echt heel moeilijk mee hebt kun je misschien biologisch vlees eten, of vlees met het demeter-keurmerk. Dan weet je iig dat de dieren die je eet een heel stuk fatsoenlijker zijn behandeld.

Volgens mij zijn er geen bijbelde redenen aan te voeren om vegetarier te worden. In de bijbel zijn genoeg voorbeelden te vinden van mensen die wel vlees/vis eten (die hier ook al genoemd zijn ^^)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jij geen vlees eet uit respect voor de dieren en hun Schepper, zal je dat zeker tot eer gerekend worden denk ik. Maar het is in mijn ogen geen wet dat je geen vlees zou moeten eten als christen. Ik denk dat in deze geldt: doe alles wat u doet, alsof je het voor God doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja dat vindt ik ook mooi gezegd: doe alles wat u doet, alsof je het voor God doet.

En voor de mensen die wel iets willen doen maar bvb geen vegetarier worden. bio vlees is een oplossing. We hebben mar 2-3 keer vlees per week nodig (eigenlijk niks maargoedpuh2.gif)

dus als je dan 2-3 keer Bio vlees per week koopt komt het goedkoper uit dan alle 7 dagen vlees. Mijn familie eet jammer genoeg geen bio vlees en eet het 6dagen per week en 1 dag vis, ik ben de enige vegetarier. Maar ik hoop dat ze toch ooit tenminste overstappen naar vlees waarvan ze weten dat de dieren nog relatief goed behandeld zijn

en toevallig kwam ik weer dit tegen nu...

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

is er onder een van jullie iemand, die het filmpje op

helemaal af hebben durven kijken???

Het filmpje duurt wel erg lang, is niet objectief en bovendien niet de standaard in de sector. Dat het voorkomt is niet goed maar toch echt niet een juiste weergave hoe het er in het overgrote deel van de sector aan toe gaat. Pak de rotte appels keihard aan en stimuleer de boer die wel voor zijn dieren leeft (dat is het overgrote deel volgens mij)

Verder ben ik het met bovenstaande persoon eens. Hier staat vanavond weer kip op het menu, heerlijk yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En "gij zult niet doden" geldt dat ook voor dieren, of alleen voor mensen?

God zelf geeft in handelingen 10 aan dat men dieren mag slachten en eten.

Quote:
10 Maar hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl er eten voor hem werd klaargemaakt, werd hij gegrepen door een visioen. 11 Hij zag hoe vanuit de geopende hemel een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek aan vier punten op de aarde werd neergelaten. 12 Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel. 13 Hij hoorde een stem zeggen: ‘Ga je gang, Petrus,
slacht en eet.’
14 Maar Petrus antwoordde: ‘Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit iets gegeten dat verwerpelijk of onrein is.’ 15 En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.’ 16 Tot driemaal toe hoorde hij de stem, en direct daarna werd het voorwerp weer in de hemel opgenomen.

Quote:
is er onder een van jullie iemand, die het filmpje op

helemaal af hebben durven kijken???

Ja ik heb het filmpje helemaal gekeken, meerdere en het is gruwelijk wat daar gebeurd en dieronterend. Dat neemt niet weg dat er ook vlees bestaat wat wel als "goed" vlees beschouwt kan worden. Er komen steeds meer controles en wetten op het houden en het slachten van vee.

Taam

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

(Rom 14:6)

Ik eet geen dieren, omdat uit (de helaas niet zo diervriendelijke) waarnemingen in het vakgebied biologie verschillende bewijzen zijn aangeleverd dat het waarnemen van pijn bij de mens lijkt te worden veroorzaakt door een wisselwerking van interne en externe prikkels op zenuwweefsel. Aangezien dieren ook uit onder andere dit weefsel zijn opgebouwd, is het in ieder geval voor mij aannemelijk dat dieren ook pijn voelen. Uit andere waarnemingen in het vakgebied biologie, blijkt dat essentiele voedingsmiddelen voor de mens ook verkregen kunnen worden uit uitsluitend plantaardig materiaal. Plantaardig materiaal bevat geen zenuwweefsel en daardoor is het minder aannemelijk dat plantaardig materiaal pijn zal waarnemen op een manier vergelijkbaar met die van de mens. Ook zijn dieren opgebouwd uit weefsel dat vaak en voor een groot deel, alhoewel anders georienteerd, dezelfde samenstelling heeft als die van de mens. Daarom zie ik dieren als mijn naaste en behandel ik die het liefst ook zo.

Ik beschrijf dit niet omdat ik zou willen dat iedereen vegetarier zou worden, maar wel omdat ik zou willen dat iedereen bewust is van wat hij of zij eet. Iets wat voor mij duidelijk lijkt te worden gemaakt in rom.14:6, alhoewel ik de precieze context van dat vers niet ken. Het filmpje zal waarschijnlijk enkel de grove manieren van omgang met dieren in de bio-industrie hebben laten zien en is waarschijnlijk eenzijdig. Maar let wel, er is nauwelijks tot geen controle op naleving van de dierenwelzijnregels (bron www.minlnv.nl) en het meeste vlees komt uit de bio-industrie. De consument heeft de keuze. (maar de regering mag ook wel wat meewerken natuurlijk)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"mark1987" schreef het volgende:

...wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

(Rom 14:6)

Zegt genoeg denk ik

Die was ik ook aan het zoeken, goed gevonden Mark smile.gif

Dat stukje tekst zegt eigenlijk idd voldoende.

Als je uit respect voor Gods schepping en liefde voor andere levensvormen geen vlees wil eten, ben je heel goed bezig.

Als je uit respect voor de Bijbelse stelling dat God ons de dieren heeft gegeten als voedsel en dankbaarheid daarvoor, juist wel vlees eet, ben je denk ik ook heel goed bezig.

Sowieso lijkt het me wel voor iedereen aan et raden om alleen Bio-vlees te eten, afkomstig van dieren waarvan je weet dat ze goed behandeld zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind niet dat wij als mensen boven de dieren staan.

Maar net zoals als een haai in de zee boven aan de cirkel staat, staan wij dat als mens op het land.

Als we nooit vuur hadden leren maken werden we nu nog opgejaagd door leeuwen i.p.v. dat wij de leeuwen opjagen.

Ik ben dus niet tegen vlees eten, ook niet toen ik nog vegetariër was, 4 jaar lang. Toen ik op de middelbare school een presentatie moest houden bij levensbeschouwing hield ik die ook over het gebruik van dieren voor consumptie, proefdieren enz. En ik ben even kwijt waar het in de bijbel staat, maar er staat wel degelijk iets in over dat we dieren hiervoor mogen gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid