Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik kwam op het volgende opmerkelijke bericht op de weblog van de S.P. en ik wil wel eens graag weten, wat jullie vinden van deze opmerking:

"In het debat over de WAO-herkeuringen gaf minister Donner duidelijk aan wat er van de nieuwe regering te verwachten valt…

“Barmhartigheid is een zaak voor het individu.â€

“De overheid is geen barmhartige Samaritaan.†verbaasd.gif

“Overheden gaan niet naar de hemel.â€

Als ik zijn woorden probeer te begrijpen in de Bijbelse context, dan is het dus weliswaar zo, dat een christen als een barmhartige Samaritaan kan zijn; maar alléén als individu en dus eigenlijk niet als een groep of als een (wetgevend) orgaan.

Is hiermede de stelling juist, dat als er een christelijke partij aan de macht is, dat je dan niet persé automatisch christelijk beleid hoeft te verwachten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat is de definitie van christelijk beleid?

Dat de overheid de burger maar op moet gaan leggen of deze solidair wil zijn met de minder bedeelden?

Ik dacht dat zulke systemen in de recente geschiedenis al geprobeerd zijn en ze bleken niet te werken.

Barmhartigheid moet idd van de mensen zelf komen en niet opgelegd worden door een overheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is christelijke politiek? Gaat dat verder dan wat ethische kwesties? En wat bedoeld Donner met 'Barmharigheid'? Het CDA steund namelijk toch heel wat initatieven als het gaat om zorg en ondersteuning van zwakkeren.

Wat Donner dénk IK probeerd te zeggen is dat de Staat geen knuffelbeer is, waar iedereen zomaar kan aankloppen. Als je iets nodig hebt en er echt niet zonder kunt en er op geen andere manier aan kunt komen, dan is er geld voor die mensen.

Barmhartigheid is niet alle allochtonen maar binnen laten, alle bouwaanvragen voor moskees goedkeuren of alle mensen die niet werken een grote zak geld en een aai over hun bolletje geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
of alle mensen die niet werken een grote zak geld en een aai over hun bolletje geven.

In de jaren 70 had je ''bewust werklozen''.Dat soort mensen vind ik nou echt parasieten. Mensen die niet willen werken, maar het wel kunnen. Die geen werk aannemen omdat het te ''min'' voor hun is.Overigens denk ik dat uitkeringen zeker wel met barmhartigheid te maken hebben. Als je niet KAN werken(ervaring mee), moet er zeker een uitkering zijn, of als je ontslagen word buiten jouw schuld. Wel vind ik dat werklozen een zinvolle dagbesteding moeten hebben. Hee dagen thuis zitten is niet goed voor je dagritme. Maar wellicht heb ik je verkeerd begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dan geen reguliere baan door omstandigheden, maar draag wel bij aan de maatschappij.(Ik ga niet helemaal uiteggen hoe en wat)..

En dat mis ik soms bij mensen die hele dagen thuis zitten terwijl ze KUNNEN werken. Uitkering inhouden is misschien iets té, omdat er ook kinderen bij betrokken kunnen zijn. Maar goed, je zou toch iets moeten ondernemen. Verplicht vrijwilligerswerk(rare term ik weet het) doen(als dat haalbaar is) zou misschien een optie zijn, maar misschien zitten instelingen helemaal niet te wachten op ongemotiveerde ''vrijwiligers''.Dus ik vind het een probleem wat niet zo 1,2,3 op te lossen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind gewoon dat mensen die kunnen in ieder geval een dienst moeten doen voor behoud van hun uitkering.

Ben je ontslagen, geen probleem dan krijg je een uitkering totdat je een nieuwe baan hebt gevonden (dat moet echter binnen een bepaalde tijd). Heb je nog geen baan gevonden dan meld je je elke ochtend om 8 uur bij de gemeente, en krijg je daar voor die dag werk uit gereikt. Dat kan dus best zijn dat je op een dag 8 uur straten staat te vegen of parkjes van onkruid ontdoet.

Voor sollicitaties krijg je natuurlijk vrij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind gewoon dat mensen die kunnen in ieder geval een dienst moeten doen voor behoud van hun uitkering.

Ben je ontslagen, geen probleem dan krijg je een uitkering totdat je een nieuwe baan hebt gevonden (dat moet echter binnen een bepaalde tijd). Heb je nog geen baan gevonden dan meld je je elke ochtend om 8 uur bij de gemeente, en krijg je daar voor die dag werk uit gereikt. Dat kan dus best zijn dat je op een dag 8 uur straten staat te vegen of parkjes van onkruid ontdoet.

Voor sollicitaties krijg je natuurlijk vrij.

Daar zie ik niet zo veel in. Als er parkjes zijn die geschoffeld moeten worden, kan de gemeente daar beter iemand "echt" voor in dienst nemen. Op de manier die jij voorstelt, worden uitkeringstrekkers een soort van goedkope werkkrachten die je allerlei rotklusjes kunt laten opknappen. Toegegeven: dat stimuleert om echt werk te gaan zoeken. Het stimuleert ook depressie en het lijkt me aan de onethische kant.

Ik heb eind vorig jaar aan Groningen@Work+ meegedaan, moest me als bijstandstrekker elke ochtend om 7:30 oid melden op de sociale werkplaats - maar omdat ik universitair geschoold ben, werd ik vrijgesteld van het verplicht urenlang gordijnhaken maken. Zo'n project geeft ritme, de begeleiding is goed (hangt er overigens sterk vanaf wie je werkconsulent is), maar ik heb niet de indruk dat ik gemotiveerder was om een baan te vinden. Je moet een methode vinden om die mensen die niet wíllen werken aan het werk te schoppen, zonder diegenen die al gemotiveerd zijn maar niks kunnen vinden al te zeer te kwellen.

Wat die uitspraken van Donner betreft: die zijn uit verband gerukt, maar zelfs dan kan ik het er wel mee eens zijn. Ik denk dat je de barmhartige Samaritaan tekort doet door hem met de overheid te vergelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is de definitie van christelijk beleid?

Dat de overheid de burger maar op moet gaan leggen of deze solidair wil zijn met de minder bedeelden?

Ik dacht dat zulke systemen in de recente geschiedenis al geprobeerd zijn en ze bleken niet te werken.

Barmhartigheid moet idd van de mensen zelf komen en niet opgelegd worden door een overheid.

Hoe zit het dan met die beroemde "normen en waarden?"??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is christelijke politiek?

In het meest ideale geval; complementair zijn aan communautaristische initiatieven vanuit de samenleving, en vooral zelf niet al te veel doen dat niet al door de samenleving wordt gedaan.


Samegevoegd:

Quote:

Hoe zit het dan met die beroemde "normen en waarden?"??

Op het moment dat ze van de overheid zelf komen, dan ben je hard op weg naar de totalitaire staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben wel benieuwd naar de contexten van die quotes, dit is wel heel erg kort door de bocht zo. Linkse propaganda enzo...

Als het niet zo goed uitkomt voor iemand, dan is het direct linkse propaganda?

Maar je kunt natuurlijk elke tekst van een debat in zijn geheel lezen hoor. Maar dat het vorige kabinet meer VVD en geldgraaien was en minder Samaritaans of christelijk, dat weten we inmiddels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is christelijke politiek? Gaat dat verder dan wat ethische kwesties? En wat bedoeld Donner met 'Barmharigheid'? Het CDA steund namelijk toch heel wat initatieven als het gaat om zorg en ondersteuning van zwakkeren.

Wat Donner dénk IK probeerd te zeggen is dat de Staat geen knuffelbeer is, waar iedereen zomaar kan aankloppen. Als je iets nodig hebt en er echt niet zonder kunt en er op geen andere manier aan kunt komen, dan is er geld voor die mensen.

Barmhartigheid is niet alle allochtonen maar binnen laten, alle bouwaanvragen voor moskees goedkeuren of alle mensen die niet werken een grote zak geld en een aai over hun bolletje geven.

Daar kan ik het wel mee eens zijn. Ik weet de verdere context ook niet, maar ik weet wel, dat ik heel weinig heb gemerkt op het gebied van christelijke waarden de afgelopen jaren.

Waarom zal Balkenende trouwens een onderzoek over de oorlog in Irak willen tegenhouden? Als hij zuiver is dan zou ik toch zeggen....nou, graag, doe maar, dan zijn we eruit!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vat het geheel op als linkse propaganda.

-Het is van een log van de SP

-Het schildert Donner af als iemand die niet sociaal denkt, in tegenstelling tot de SP die een andere mening heeft als Donner

Voor context kun je overigens prima terecht in bovenstaande link. Een redevoering die door Rouvoet ook al eens werd aangevallen, geeft dus perfect weer waarom een stem op het CDA onder andere te preferen is boven een stem op de ChristenUnie.

Overigens bestaat christelijke politiek niet, iemand die beweert christelijke politiek te voeren mag nog wel eens heel goed op zichzelf reflecteren. Om nog maar eens Donner te citeren:

Eerst zegt hij dat Gods koninkrijk niet van deze wereld is, zoals Christus dat ook zei, hij vervolgt: ,In die zin is er geen christelijke politiek en wat als zodanig wordt gepresenteerd, zal steeds de Heer der kerk beschamen want het is van en voor deze wereld. Maar tegelijk raakt ons geloof heel het leven; dus ook ons politiek handelen.''

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar kan ik het wel mee eens zijn. Ik weet de verdere context ook niet, maar ik weet wel, dat ik heel weinig heb gemerkt op het gebied van christelijke waarden de afgelopen jaren.

Waarom zal Balkenende trouwens een onderzoek over de oorlog in Irak willen tegenhouden? Als hij zuiver is dan zou ik toch zeggen....nou, graag, doe maar, dan zijn we eruit!

Ja tienduizenden euro's belastingsgeld verspillen aan het zoveelste onzin onderzoek.

Nederland deed trouwens mee om een dictator af te zetten, de vermeende massavernietigingswapens speelden voor Nederland geen rol van betekenis in die beslissing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar kan ik het wel mee eens zijn. Ik weet de verdere context ook niet, maar ik weet wel, dat ik heel weinig heb gemerkt op het gebied van christelijke waarden de afgelopen jaren.

Waarom zal Balkenende trouwens een onderzoek over de oorlog in Irak willen tegenhouden? Als hij zuiver is dan zou ik toch zeggen....nou, graag, doe maar, dan zijn we eruit!

Je begrijpt het essentiële bezwaar tegen zo'n onderzoek niet. Dat is niet het imago van Balkenende. Dat is het feit dat die beslissing is genomen op basis van informatie die zeer vertrouwelijk is. Een onderzoek zou betekenen dat de Nederlandse overheid informatie van buitenlandse veiligheidsdiensten moet publiceren. Iets wat hen zeker niet in dank zal worden afgenomen, verre van dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid