Spring naar bijdragen

de traditie van het orgel


Aanbevolen berichten

Het orgel is gewoon de Koningin van de Instrumenten. Eén enkel instrument dat een volledig orkest kan nabootsen, dat was tot de computers en synthesizers niet mogelijk, zelfs niet met een heel groot draaiorgel (wat uiteraard óók weer een orgel is...) Het orgel werd trouwens al bij de oude Grieken gespeeld. En dan bedoel ik niet Nana Mouskouri, maar die ventjes van meer dan 2000 jaar geleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het orgel krijgt een steeds belangrijker plaats in mijn leven. Dit komt vooral ondat mijn geliefde is opgegroeid in een veel behoudender traditie dan ik. Het is nu bijna pasen maar als ik "U zij de glorie met orgel hoor, doet me dat toch meer dan met een veel te hoog tempo, een keyboard en een alles overheersende basgitaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt er ook maar net aan waarmee je bent opgegroeid denk ik. In de gemeente waarin ik ben opgegroeid hebben we een piano, keybord, trompet, drumstel, akoestische, electrische en basgitaar, xylofoon enz.

Wanneer ik in kerken kom met een orgel voel ik me vaak wat 'stijfjes', durf ik niet echt met de muziek mee te gaan zeg maar.

Maar het ligt er natuurlijk ook maar aan wat voor een muzikant het instrument bespeelt. Beide vormen (veel instrumenten of orgel) kunnen mooi of juist vreselijk klinken zeg maar smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men neemt aan dat het oudst bekende instrument met een primitief toetsenbord de zogenoemde hydraulis of het waterorgel was. Men denkt dat het ontwikkeld is door Ctesibius, een Alexandrijnse ingenieur die in de eerste helft van de derde eeuw voor onze jaartelling leefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tzadik: De strekking van muziek is denk ik dat je God toezingt (vereert) of feestviert voor het aangezicht van God met alles wat je bent en alles wat je hebt. Dit begon in het Oude Testament en ik lees in het Nieuwe Testament geen reden om daar maar mee te stoppen of dat te beperken.

Er zijn mensen met voorkeuren voor instrumenten. Daar komt al gauw een traditie (gewoonte) uit voort. Maar die is dan wel door mensen bedacht en de redenen ervoor zijn eigenlijk nog niet eens zo relevant. Voor zover je graag muziek maakt of ernaar luistert; voel je vrij! Want dat was de bedoeling. Waarom zou God de muziek van instrument 1 aanvaarden en die van instrument 2 afwijzen? Het gaat om wat in je hart leeft tijdens datgene wat je doet. Toch?


Samengevoegd:

Nog dit; als voormalig en nu weer "herintredende" muzikant weet ik uit ervaring hoe muziek je kan "meenemen". Daarvoor was het geschapen. En daarom zijn de plannen van satan met muziek en zijn gebruik van muziek in het hier en nu ook zo gevaarlijk. Muziek opent je emotioneel gezien, maakt je ontvankelijk. Maar voor wat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wanneer ik in kerken kom met een orgel voel ik me vaak wat 'stijfjes', durf ik niet echt met de muziek mee te gaan zeg maar.

En dat is nou juist ook niet de bedoeling van de muziek bij ons in de kerk. Je ziet geen mensen uit hun dak gaan omdat de muziek zo vet is. Je hoeft niet meetetikken of knikken met de maat van de muziek, aangezien dat er weinig is. Bij ons in de kerk gaat het om de tekst, en alleen de tekst. de muziek is maar bijzaak en is handig om de snelheid en toon aan te geven.

Natuurlijk zijn er wel organisten die uit hun dak gaan achter het orgel en vol overgave alle bazuinen, klaroens en jobels opentrekken. Toch ligt dat niet in de strekking van de traditie in onze gemeentes. Het gaat om de ervaring van God door het Woord. (Sola Scriptura) daarom wordt bijvoorbeeld Opwekking en Gezangen niet gezongen, dat is geen Woord knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even voor de aardigheid, ik zie een eindje terug dat er de stelling wordt genomen dat orgels nog geen 2000 jaar oud zijn, dat is niet correct, rond 200 V.C. doken al de eerste orgels op, voornamelijk waterorgels, maar ze waren er wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je je goed moet realiseren wat de functie van muziek in de kerk is.

De theoloog Dietrich Bonhoeffer heeft daar een duidelijke mening over: de gemeentezang is bedoeld om de gemeenteleden gezamelijk een tekst te laten voordragen. Muzikale middelen die emotie opwekken, leiden af van de tekst zoals die geschreven staat in de Bijbel (want in gemeenten die er zo over denken worden met name Psalmen gezongen.) De gevoelens die je krijgt door de harmonie of het ritme van de muziek, zijn ijdelheid. Het gaat om volledig bewustzijn van en instemming met het Woord en daarom moeten alle omstandigheden zo sober mogelijk zijn. Dat Woord kan emotie opwekken, maar dat effect moet niet vantevoren al "gemaakt" worden door een ontroerend begeleidingsmuziekje.

Ik zeg dus niet dat dit de uitleg is, maar het geeft wel duidelijk aan dat de manier van muziekmaken weergeeft wat het doel ervan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe klinken die? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Volgens het boek Musical Instruments of the West „werd er lucht gepompt . . . in een aan de onderzijde open vat (pnigeus) dat in een met water gevuld reservoir stond, en vanuit de pnigeus werd de lucht verder geleid naar de windkast onder [een reeks] pijpen, waarbij de waterdruk ervoor zorgde dat de luchtdruk constant bleefâ€.

De pijpen brachten geluid voort door middel van schuiven die met behulp van diverse grote toetsen werden bediend. Vanwege de luide, niet zo heel zuivere tonen was de hydraulis zeer geschikt voor uitvoeringen in het circus, op kermissen en tijdens feesten in de openlucht.

In de tijd van het Romeinse Rijk bereikte dit instrument zijn grootste populariteit — zelfs over keizer Nero is geschreven dat hij er goed op kon spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Job heeft niet de ark gebouwd, maar Noach
puh2.gif

Maargoed, dat is nogal offtopic he
knipoog_dicht.gif

Ja, je hebt helemaal gelijk, daar gaat mijn geloofwaardigheid... cry.gif


Samengevoegd:

Wat is er verkeerd aan mooie-niet-orgel muziek?

Je hebt helemaal gelijk als er ijdelheid om de hoek komt kijken maar het is ook een offer.

Vroeger brachten ze offers op altaren maar ook speciale reuk offers.

De liederen die wij zingen mogen wij ook als een offer aan Hem opdragen. Hoe mooier hoe beter.

God houdt van muziek, dan lees je door de hele Schrift heen.

Groet, Hanno

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt, er zijn geloof ik ook erg weinig mensen die alle muziek buiten orgelmuziek afschrijven als 'kwaad' maar er zijn wel erg veel mensen die orgelmuziek erg vinden passen bij de eredienst en dit vaak erg waarderen ook vanwege de tradities.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Afgelopen zondag een organist "'k stel mijn vertrouwen" en "U zij de Glorie" horen combineren in een tussenspel op Psalm 115. Lijkt misschien vreemd, maar ik barstte bijna in janken uit. 's middags een perfect klinkend combo gehoord dat moeiteloos geweldig gearrangeerde opwekkingsliederen speelde.... Het deed me weinig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dat dus ook nogal eens, bijvoorbeeld met Psalm 122 'Vrede voor Jeruzalem' dan krijg ik altijd direct kippenvel, sommige psalmen doen mij gewoon enorm veel, alleen al instrumentaal.

Maar sommige opwekking is ook erg mooi (As the Deer Panteth For the Water) die vind ik instrumentaal ook erg mooi..

As the deer panteth for the water

So my soul longeth after Thee

You alone are my heart's desire

And I long to worship Thee

Chorus:

You alone are my strength, my shield

To you alone may my spirit yield

You alone are my heart's desire

And I long to worship Thee

You're my friend and you are my brother

Even though you are a king

I love you more than any other

So much more than anything

Chorus:

I want you more than gold or silver

Only you can satisfy

You alone are the real joy giver

And the apple of my eye

Chorus:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Afgelopen zondag een organist "'k stel mijn vertrouwen" en "U zij de Glorie" horen combineren in een tussenspel op Psalm 115. Lijkt misschien vreemd, maar ik barstte bijna in janken uit. 's middags een perfect klinkend combo gehoord dat moeiteloos geweldig gearrangeerde opwekkingsliederen speelde.... Het deed me weinig.

Er gaat dan ook niets boven 'U zij de glorie', mits mooi gespeeld op een kerkorgel knipoog_dicht.gif

Een tijdje terug was ik bij een oecumenische dienst in een katholieke kerk en daar werd het dan weer zo bagger gespeeld dat het gewoon lelijk klonk noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

U zij de glorie, met van die bazuinachtige orgelstoten bedoel je? engel.gif Pas ben ik nog bij een 'concert' geweest, daar speelde Sander van Marion, die beste man kan ook fantastisch improviseren over een bepaald thema, eerst een deel van een psalm wat naadloos overgaat in het 'King of Kings'-gedeelte van de Messiah van Händel..

*King of Kings.. aaand looord of Lord* *bazuin/fagot-iets* meestelijk, maar dat stuk is nog mooier van een reusachtig koor met orkest. Ik heb thuis een LP van het 'Mormon Tabernacle Choir', intens prachtig smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid