Spring naar bijdragen

Zweedse kerk wil homo's trouwen


Aanbevolen berichten

"

De Zweedse kerk is bereid om homo’s te trouwen. Een woordvoerder van de synode van de kerk meldde vrijdag dat de kerk daar geen problemen mee heeft wanneer de regering het homohuwelijk legaliseert.

Homostellen kunnen in Zweden al vanaf 1994 een geregistreerd partnerschap aangaan, maar de overheid zal woensdag pas met een voorstel komen over de legalisering van het 'homohuwelijk'.

Legalisering

De Zweedse - Lutherse - kerk wil, indien de legalisering er komt, individuele geestelijken wel de mogelijkheid bieden een homohuwelijksceremonie te weigeren.

Ook zou een kerkelijk huwelijk voor homostellen een andere, nog nader te bepalen naam moeten krijgen. Over de inhoud valt volgens de kerk niet te twisten, die is zal precies hetzelfde zijn als dat voor heterostellen.

Ongeveer zeven miljoen van de negen miljoen Zweden zijn aangesloten bij de Zweedse kerk. Slechts een klein deel hiervan woont met regelmaat een dienst bij." bron:Gaygroup

Is het juist wat de kerk doet, zijn er voor of tegen argumenten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Volgens mij kan je Gods zegen niet vragen over iets wat Hij heeft ingesteld als een verbond tussen vrouw-man-God...

God gaf zijn zegen toch over héél de schepping? verbaasd.gif

Wat mij betreft gaat het meer om de zuiverheid van het hart i.p.v homo- of heteroseksueel. Ik heb dan ook geen problemen met een homohuwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

en nu hopen dat een goed voorbeeld van gelijke behandeling ook daadwerkelijk goed doet volgen...

Ben blij te horen dat er eindelijk een kerk is die wel bereid is dit soort huwelijke te willen voltrekken, omdat het naar mijn mening een vorm van discriminatie is om het niet te doen...

waarom zouden homo's achtergesteld moeten worden op hetro's... ondanks dat ikzelf 100 % hetro ben, kan ik de kerk in zweden helemaal gelijk geven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik krijg het een beetje idee van water bij de wijn doen. Dat een kerk nu iets afdoet aan God's woord. Ik zie dit eigenlijk als iets onbijbels.

Want als je het hebt over de schepping, begint God met Adam en Eva...

Blessings, Arjan

of een andere opvatting van de bijbel hebben dan jij heb...

Het begint idd met adam en eva en later komen er ineens meer mensen die graag met iemand van het eigen geslacht willen trouwen voor de kerk... nergens staat beschreven of adam en eva deze gevoelens wel of niet hadden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het is net zoiets als met de term 'gemengd koppel': dat kan per definitie niet uit twee mannen of twee vrouwen bestaan.

Het huwelijk is volgens de RKK per definitie enkel voor man en vrouw. De RKK heeft echter niet het alleenrecht op het woord 'huwelijk', dus bijvoorbeeld juridisch of in dit geval in de Zweedse kerk bestaat het homohuwelijk wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is ook wat de bijbel leert, in genesis 3 regel 24:

...Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich zal hechten aan zijn vrouw, met wie hij één lichaam wordt.

Ik denk dat we moeten kijken vanuit God's ogen, en dan geloof ik dat God het anders bedoeld heeft, dan dat wij er van maken.

Blessings,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God gaf zijn zegen toch over héél de schepping?
verbaasd.gif

Wat mij betreft gaat het meer om de zuiverheid van het hart i.p.v homo- of heteroseksueel. Ik heb dan ook geen problemen met een homohuwelijk.

Bedoel je nu dat Hij zag dat het goed was enzo? Volgens mij zegent God met de schepping niet automatisch alle keuzes en daden van mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en nu hopen dat een goed voorbeeld van gelijke behandeling ook daadwerkelijk goed doet volgen...

Ben blij te horen dat er eindelijk een kerk is die wel bereid is dit soort huwelijke te willen voltrekken, omdat het naar mijn mening een vorm van discriminatie is om het niet te doen...

waarom zouden homo's achtergesteld moeten worden op hetro's... ondanks dat ikzelf 100 % hetro ben, kan ik de kerk in zweden helemaal gelijk geven...

Ik niet. De zweedse kerk gaat hiermee naar mijn mening lijnrecht tegen Gods woord in.

Waarom zouden zij het ook doen als de huwelijken wettelijk al erkend worden? Waarom zou je dan een relatie inzegenen die in Gods ogen een gruwel is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Altijd aardig als kerken weer eens iets willen uitproberen wat gewoon simpelweg niet mogelijk is. Het homohuwelijk bestaat niet en zal ook nooit bestaan: het huwelijk is enkel tussen man en vrouw. De liefde tussen man en man of vrouw en vrouw, die is wel echt.

Helaas voor jou hij bestaat toch echt, want anders zou deze nooit in nederland voltrokken kunnen worden... buiten dat vind ik het super arrogant en kleinerend naar iemand met die gevoelens toe om te zeggen dat de liefde tussen man en vrouw wel echt is... andere woorden die tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht niet...

jij bevestigd maar weer eens waarom k hier lange tijd niet ben geweest en ik me intresse in het christendom verloren ben...


Samegevoegd:

Quote:

[...]

Ik niet. De zweedse kerk gaat hiermee naar mijn mening lijnrecht tegen Gods woord in.

Waarom zouden zij het ook doen als de huwelijken wettelijk al erkend worden?

misschien doet de kerk dit om mensen die volgens vele afwijken van het normale, een gelijke behandeling te geven en zo ook gelovige mensen die nu eenmaal homo zijn de kans te geven om voor de kerk te trouwen... iets waar ze naar mijn mening als ongelovige recht op hebben...

Quote:
Waarom zou je dan een relatie inzegenen die in Gods ogen een gruwel is?

volgens mij is daar in het topic waar jij je onderbouwing heb gegeven al eens naar voren gekomen dat dit op vele andere manieren vertaald kan worden als je de werkelijke vertaling aanhoud... en daarmee bedoel ik niet de nederlandse of de engelse...

maar misschien is er nu eindelijk een kerk gevonden die mensen wel in hun waarde laat en gelijk behandeld...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid