Spring naar bijdragen

hemel of niet?


Aanbevolen berichten

iedere gelovige is ervan overtuigd dat ie naar de hemel gaat, toch? om eerlijk te zijn ben ik daar niet van overtuigd. er zijn bijv. zoveel moorden gepleegt in de naam van God. en christenen stelen en liegen net als elk ander mens. en mensen geven hun eigen draai aan hetgeen wat er in de bijbel staat. denk maar aan al die sektes. ik weet dat je als christen vergeving kunt vragen voor je zonden maar als niet gelovige kun je toch ook spijt hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet waar de tekst precies staat maar ik weet zeker dat het volgende staat geschreven (niet exact hetzelfde maar wel heel erg met deze strekking): Niet iedereen die mij Here noemt zal in de hemel komen.

Die zin zegt voor mij genoeg. Je kunt nog zo hard roepen dat Hij Heer is maar ik denk dat als jij ook niet werkelijk voor Hem gaat/wilt leven dan zal het ook niet lukken. (let met name op het willen leven voor Hem.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Romeinen 2

12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Lijkt me vrij duidelijk smile.gif

@jeffrey: da's deze:

Mattheus 7

21 Niet iedereen die 'Heer, Heer' tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

iedere gelovige is ervan overtuigd dat ie naar de hemel gaat, toch?

Nee hoor. Een hele zwik mensen twijfelen daar hevig aan terwijl ze zich toch christen noemen

Quote:
om eerlijk te zijn ben ik daar niet van overtuigd.

ik ook niet

Quote:
er zijn bijv. zoveel moorden gepleegt in de naam van God.

Dat valt best mee denk ik. Wel een heleboel moorden die mensen op de een of andere manier goed uitkwamen, en waar dan vervolgens voor eigen rechtvaardiging het etiket "dit moet van God" op wordt geplakt.

Quote:
en christenen stelen en liegen net als elk ander mens.

sommigen wel en anderen niet (of nauwelijks

Quote:
en mensen geven hun eigen draai aan hetgeen wat er in de bijbel staat. denk maar aan al die sektes

Sterker nog, iedereen móét zijn eigen draai aan de bijbel geven. Dat heet innerlijke overtuiging. Je kunt nooit zomaar een ander napraten, maar je moet zelf overtuigd raken van een bepaalde waarheid. Geloven doe je zelf dat kan een ander niet voor je doen.

Quote:
. ik weet dat je als christen vergeving kunt vragen voor je zonden maar als niet gelovige kun je toch ook spijt hebben?

Als niet gelovige kun je inderdaad ook spijt hebben. En als je die spijt uit naar de juiste Persoon, dan ben je een heel eind op weg in de goede richting.


Samegevoegd:

Quote:

en de mensen die Hem niet kennen? die bijv. in de rimboe wonen en nog nooit van Hem gehoord hebben maar wel een goed gevoel hebben voor wat goed en slecht is?

Klinkt een beetje flauw als ik dat zeg, maar dat is eigenlijk jouw zaak niet.

Dat is hetzelfde als iemand die moeite met geloof heeft vanwege geloof en homosexualiteit, terwijl hij zelf geen homo is.

Je kunt je niet verschuilen achter eventueel onrecht wat al dan niet bij God vandaan komt en wat anderen betreft, Ik denk dat jij er met God zelf uit moet komen, hoe Hij zelf tegenover jou staat en hoe jij tegenover Hem mag staan.

En dan zou je wel eens tot de conclusie kunnen komen, dat Hij niet alleen best meevalt, maar dat Hij het beste is wat je ooit is overkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik veel terug lees is dat er naar de daden gekeken wordt. Je daden zijn een uitwerking van je geloof, dus daden zonder geloof zijn nutteloos. Van de andere kant als iemand beweert in God te geloven en dit kan laten zien in zijn daden, dan denk ik dat je best aan het geloof van die persoon mag gaan twijfelen. Voor God ben je nooit goed genoeg. Petrus zegt het zelf ook, dat niemand zonder zonde is. Feit is gewoon dat God Heilig is en dat Hij niet in contact kan zijn met zonde. Zodra je zonde begaat, kan je niet bij hem zijn. Gelukkkig is daarvoor de Here Jezus op aarde gekomen en ziet God Hem staan als Hij naar mij kijkt.

Wat het hele hemel en hel verhaal betreft. Ik weet zeker dat als ik nu dood neer zal vallen, dat ik naar de Hemel zal gaan. God heeft dat in zijn woord belooft en dat is dan waar ik van uit ga. Als mijn buurman dood neer valt... dan heb ik geen idee waar hij is. Ik zal niet zeggen dat hij in de hel is, want ik kan niet in zijn hart kijken, dat kan God alleen. Over iemand anders zeggen dat hij naar de hel gaat lijkt me niet goed om te doen. Wie is de rechter? Jij? Volgens mij is dat de Here Jezus en Hij beslist waar je terecht komt. Maar bij deze beslissing blijft Hij wel trouw aan het woord van God en kan je dus zeker zijn van je eigen behoudenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat ik veel terug lees is dat er naar de daden gekeken wordt. Je daden zijn een uitwerking van je geloof, dus daden zonder geloof zijn nutteloos.

Hoe zie jij het nut van daden uit je geloof? Ben je dan meer heilig? Eerder in de Hemel? Beter gelovig? of zo iets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vader heeft wel eens een vergelijking gemaakt die ik heel passend vind.

Vroeger hadden wij een klein tuintje waar we wat groenten verbouwde. Mijn vader vroeg dan of we mee wilde helpen. Dat deden we (toen) heel graag. Het was alleen wel zo dat we de komkommers om schoffelde en groenten vertrappen. Toch vroeg mijn vader het de volgende dag weer. Dan ga je je toch afvragen waarom mijn vader dat vroeg, want er kwam alleen maar ellende van en hij kon het zelf veel beter.

Het antwoord daarop is heel simpel... LIEFDE! Mijn vader vond het leuk als wij dingen voor hem deden, omdat we zo lieten zien dat we hem lief vinden. Dat we graag iets voor hem doen. Dat hij veel voor ons betekend. Daar genoot hij van en die paar aardappel planten konden hem echt niks interesseren.

(het is maar een vergelijking en je moet niet alles een op een doortrekken)

Zo is het ook met God. Hij heeft ons niet nodig en als we dingen doen dan doen we het toch nooit zo goed als Hij het zou doen. Maar het is wel een manier hoe wij liefde aan de Vader kunnen tonen.

Je leest in de bijbel ook wel over het verwerven van kronen (volgens mij heeft dat met daden te maken), maar die kronen zullen we dan uiteindelijk weer voor de voeten van de Here Jezus werpen. Dus goede daden zorgen er ook voor dat je niet met lege handen voor de Heer verschijnt.

Je bent niet heiliger (heilig = apart gezet; en dat gebeurt bij je bekering)

Je bent niet eerder in de Hemel, je leest vaak genoeg (volgens mij vooral in spreuken en prediker) dat het goed gaat met de slechte mensen. Volgens mij ga je naar de Hemel als je dood gaat en dat heeft niks te maken met je daden die je voor God doet.

Ik weet niet of je een betere gelovige bent (ligt aan je definitie van beter). Waarschijnlijk als je het meer gelooft (of meer beseft) dan zal je eerder dingen doen voor God dan wanneer je het maar een beetje half gelooft, maar dan zijn het dus weer daden uit het geloof. Een betere gelovige zijn, dat doet me denken aan de Farizeers. Die stonden ook op de hoeken van de straten... iedereen wist hoe 'goed' ze wel niet waren. De Here Jezus zegt dat ze hun loon al hebben.

Ik hoop dat ik mezelf zo een beetje heb duidelijk gemaakt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid