Spring naar bijdragen

TV - Op zoek naar het zesde zintuig


Aanbevolen berichten

Quote:

In de eerste aflevering van Op zoek naar het Zesde Zintuig werden naar aanleiding van een auditiedag en een praktijktest de beste tien kandidaten gekozen. In deze tweede aflevering worden de geselecteerde kandidaten voor het eerst aan drie spannende testen onderworpen:

Kunnen de kandidaten met hun zesde zintuig twee zwangere vrouwen aanwijzen uit een groep van tien? En kunnen ze, geblinddoekt, aanvoelen dat ex-voetbalinternational John de Wolf bij hun in de kamer zit? In de laatste test worden onze kandidaten flink op de proef gesteld. Zijn ze in staat nieuwe onthullende feiten over een gruwelijke moordzaak aan het licht te brengen?

Toevallig kwam ik gisteravond al zappend bij het KRO tv-programma Op zoek naar het zesde zintuig uit [ bekijk aflevering ] Het is een programma dat op een luchtige onbevooroordeelde manier op zoek gaat naar het bestaan van een zesde zintuig. Kandidaten die beweren een ontwikkelde zesde zintuig te hebben moeten opdrachten uitvoeren waarmee hun zesde zintuig wordt aangesproken.

Ik persoonlijk heb er niet een goed gevoel bij, vooral ook omdat er in de bijbel niet al te positief wordt gesproken over 'tovernarij' of dodenraadpleging.

Leviticus 20

6 Wanneer iemand onder jullie, in plaats van bij mij, zijn heil zoekt bij mensen die de geesten van doden kunnen raadplegen, dan zal ik mij tegen hem keren en hem uit de gemeenschap stoten.

27 Mannen of vrouwen die de geesten van doden raadplegen, moeten onherroepelijk ter dood gebracht worden. Zij moeten gestenigd worden; zij hebben hun dood aan zichzelf te wijten.’

Jesaja 8:19

Men zal jullie vragen: `Wend u tot hen die de geesten van doden kunnen raadplegen.' Maar die fluisteren en prevelen maar iets. Een volk wendt zich toch tot zijn God! Wat moeten de levenden bij de doden?

Hoe denken jullie over dit programma? Is het onschuldig vermaak, is het juist goed dat dit wordt onderzocht op de televisie, zitten er misschien ook gevaren aan?

Barst los!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik weet niet of ze nu direct contact met de doden zoeken. ER is een theorie dat de energie van een (heftige) gebeurtenis soms op de plek van het gebeuren wordt opgeslagen (de aarde zou zelf een soort van geheugen hebben)en dat men deze opgeslagen gebeurtenis kan ervaren (als geluid, beeld of gevoel).

Een andere theorie oppert dat onze gedachten zich (als energie/golven) naar buiten projecteren en opgepikt kunnen worden.

Als één van de deelnemers op zoek zou gaan naar informatie door contact te zoeken met een geest, tja dan zou je er bij kunnen twijfelen of dit vanuit christelijk oogpunt correct is. Maar als er idd zoiets zou bestaan als het geheugen van de aarde en men zou dat geheugen raadplegen, dan lijkt het me iets wat we misschien nog niet helemaal begrijpen.

Ik kan overigens de aflevering op dit moment niet bekijken (tenzij zonder geluid, maar mijn lipleeskwaliteiten zijn niet geweldig puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat jij schrijft :

Er is een theorie dat de energie van een (heftige) gebeurtenis soms op de plek van het gebeuren wordt opgeslagen (de aarde zou zelf een soort van geheugen hebben)en dat men deze opgeslagen gebeurtenis kan ervaren (als geluid, beeld of gevoel).

Wordt ook aangegeven door één van de deelnemers (die 'praat' met een hedraplant) en deze deelnemer haalt ontzettend veel gedetailleerde informatie naar boven.

Toch wordt er door minimaal 1 deelnemer (ik heb niet de hele uitzending gezien) wel degelijk contact gezocht met de persoon die op een bepaalde plaats om het leven was gebracht. Er worden boodschappen doorgegeven en er moet een knuffel wordt overgebracht.

Ik denk dat dit programma mensen er in elk geval niet van zal weerhouden om zich te gaan toeleggen op paranormale activiteiten die zich ook richt op het maken van contact met overledenen. Het zal veel eerder een nieuwsgierigheid op wekken bij kijkers in het paranormale dan een waarschuwing om bijvoorbeeld doden niet te raadplegen.

Maar we zullen zien wat deze serie nog gaat opleveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken het programma niet, maar helderziendheid is niet per definitie occult. Het is gewoon een gave van overgevoeligheid. Ook voor-Christelijke rituelen uitgevoerd door niet-Christenen zijn niet per definitie fout, maar wel ongericht, dus wel kwetsbaarder voor occulte vermenging.

Ik heb dat programma van Derk Bolt wel eens gezien over vorige levens, en dat is wel behoorlijk occult. Net zoals zoveel occulte zaken is het niet per definitie onwaar, maar er is wel veel waarheid vermengt met leugens, wat eigenlijk nog veel erger is. Zo kon men in die serie meestal precies een bepaalde plek terug vinden, ook veel andere details klopten, maar er was één ding wat telkens nooit lukte in die serie, er werd nooit, maar dan ook nooit daadwerkelijk een spoor gevonden van de persoon uit het vorige leven. In een paar gevallen waarbij ook min of meer kon worden nagetrokken of een persoon daadwerkelijk op een bepaalde plaats had geleefd, bleek dit nooit het geval te zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de vorige serie gekeken en ik vond het wel heel maf. Ze waren in een huis waar iemand was vermoord / zelfmoord had gepleegd en zo'n vrouw barste ineens in huilen uit. Ze werd helemaal hysterisch door het verdriet dat er was geweest. Daarna kon ze zo aanwijzen hoe de kamer er daarvoor had uitgezien. "Hier stond een bed, een groot bed, zo'n echt ouderwets ding. En hier lag ze..." enz.

Best wel... apart zeg maar.

Bij een ander onderdeel hadden ze iemand in de achterbak van een auto gestopt en toen moesten ze hem vinden. Eén van hen had de goede auto, één had de auto ernaast, één "kreeg door" dat ze bij een 7 en een 3 moest zijn. Toen keek ze op nummer 73 en bleek dat die kerel bij nummer 37 zat :S

Heel weird, zeker omdat het niet het zoveelste Amerikaanse emotie-uitbuitende programma is, maar gewoon iets van de KRO (Katholieke Radio Omroep verbaasd.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op maandag 26 februari 2007 14:13:51 schreef Mark1987 het volgende:

Eren deze mensen God met wat ze doen?

Nee, ze eren God er zeker weten niet mee. Ik heb de aflevering ook gezien en had er geen fijn gevoel bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 11:19:22 schreef Mind het volgende:

who knows ^^

God ^^

Maar om even inhoudelijk op het onderwerp in te gaan: ik heb de eerste twee afleveringen gisteren op internet gekeken. Ik moet zeggen dat het mij niet tegenstond. Ik ben niet zonder meer overtuigd van de uniekheid van de gaven die die mensen hebben, het kan ook toeval zijn. Maar tegelijkertijd geloof ik wel dat mensen die erg gevoelig zijn dingen kunnen oppikken van mensen en zodoende dingen 'voelen' die anderen niet doorhebben. Sterk voorbeeld vond ik de test met John de Wolf. Verschillende mensen konden voelen dat hij een knieblessure had en een paar mensen haalden nog veel meer details naar boven die eigenlijk te toevallig voor woorden waren. Heel opvallend was dat 1 vrouw het had over en verlies, het been van John aanraakte en daarbij de letter R noemde. Ik dacht eerst 'jahoor een letter... zo kan ik het ook' maar het bleek dat John de Wolf een R op zijn enkel had laten tatoeeren ter nagedachtenis aan een vriend die een paar jaar daarvoor was overleden. Ik kan dat niet zonder meer afdoen als toeval. Overigens heb ik zulke dingen nooit zomaar afgeschreven, ik denk best dat er zulk soort 'gaven' bestaan. Alleen als het gaat over met doden communiceren en dingen doorgeven aan nabestaanden, heb ik mijn twijfels.

Iemand die Helga gezien? Dat vond ik nou een voorbeeld van 'ik wil graag spiritueel zijn maar zeg maar wat'. Op haar na vond ik de kandidaten ook eerlijk en bescheiden overkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij tegenstaat is dat als ik in de bijbel lees ik alleen maar gaven zie die God eren. Alle goede gaven komen namelijk van God, en ik weet wel zeker dat dit met deze gaven niet zo is. Waarom is het voor veel mensen blijkbaar moeilijk te geloven dat God direct tegen je spreekt en wonderen en tekenen verricht, maar dit soort dingen kunnen wel echt gebeuren? Ik zou persoonlijk niets buiten God om willen doen, en ik wil me ook niet bezig houden met dit soort dingen, omdat ik weet dat het gewoon absoluut niets met God te maken heeft, en Hem zeker niet eert.

Sommige mensen hebben inderdaad deze gaven. Hoe dat zit met de mensen in deze serie kan en wil ik ook eigenlijk niet beoordelen, maar zoals wel duidelijk is keur ik dit soort dingen hoe dan ook af. Toets het zelf aan de bijbel en trek je eigen conclusies zou ik zeggen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 12:47:20 schreef Thorgrem het volgende:

Dus in feite oordeel je wel....

Je zegt immers dat deze gaven niet van God kunnen komen. Dan blijft er maar 1 optie over.

Het wel of niet oordelen ging over of deze mensen daadwerkelijk die gaven bezitten smile.gif

Maar ik oordeel zeker over deze gaven ja, maar niet over de mensen die ze menen te bezitten. Het is niet aan mij om mensen te beoordelen, dat laat ik aan God over. Alleen Hij kan hun harten zien. Maar we worden wel opgeroepen om de zonde te haten, en ik geloof dat deze gaven een zonde zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof ook best dat je met doden kunt praten

1 Samuël 28:14-16

Quote:
14 ‘Hoe ziet hij eruit?’ vroeg Saul. ‘Het is een oude man, gehuld in een mantel.’ Toen wist Saul dat het Samuël was, en hij knielde neer en boog diep voorover. 15 Samuël vroeg aan Saul: ‘Waarom heb je me opgeroepen en mijn rust verstoord?’ ‘Ik zie geen uitweg meer,’ antwoordde Saul. ‘Ik word aangevallen door de Filistijnen en God heeft me in de steek gelaten. Hij geeft geen antwoord meer op mijn vragen, noch bij monde van profeten, noch in dromen. Daarom heb ik u opgeroepen om u te vragen wat ik moet doen.’ 16 Maar Samuël zei: ‘Waarom kom je bij mij om raad? Je weet toch dat de HEER je verlaten heeft en zich nu tegen je heeft gekeerd.

Maar dat je met doden (of hedraplantjes knipoog_dicht.gif) kunt praten wil nog niet zeggen dat het daarom ook goed is. In de bijbel lees ik alleen afwijzende teksten rond dit soort handelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met doden praten vind ik ook gevaarlijk terrein.

Maar waarom zou iets als gevoeligheid voor de energie van andere mensen gevaarlijk of fout zijn? Als iemand ergens mee zit en jij weet gewoon intuitief dat die persoon ergens mee zit, is dat dan erg? Als jij voelt dat iemand last van zijn arm heeft of wat dan ook, is dat dan fout? Dat wij niet weten hoe dat werkt of het zelf niet hebben, wil toch niet zeggen dat het dan ineens verkeerd is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 13:35:35 schreef Hester het volgende:

Maar waarom zou iets als gevoeligheid voor de energie van andere mensen gevaarlijk of fout zijn? Als iemand ergens mee zit en jij weet gewoon intuitief dat die persoon ergens mee zit, is dat dan erg? Als jij voelt dat iemand last van zijn arm heeft of wat dan ook, is dat dan fout? Dat wij niet weten hoe dat werkt of het zelf niet hebben, wil toch niet zeggen dat het dan ineens verkeerd is?

Daar is niet zoveel mis mee. Wij hebben zoveel Heiligen en Zaligen die helderziend waren. Zoals de Zalige Annemarie Taigi bijvoorbeeld om er maar één uit te pikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vanavond weer een stukje gezien, de aflevering zat weer vol algemeenheden met af en toe iets dat leek op een 'voltreffer'. De kritische analyse (wel erg kritisch puh2.gif) van Hester is wel een interessant document om naast de afleveringen te lezen. Het lijkt er idd op dat de KRO wel heel graag wil dat deze mensen over paranormale gaven beschikken. Hoe objectief is de KRO hierin?

Op naar de volgende uitzending smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof ook best dat je met doden kunt praten

1 Samuël 28:14-16

[...]

Maar dat je met doden (of hedraplantjes
knipoog_dicht.gif
) kunt praten wil nog niet zeggen dat het daarom ook goed is. In de bijbel lees ik alleen afwijzende teksten rond dit soort handelingen.

Mooi; het was dus Samuel. Weet ik het ook weer knipoog_dicht.gif

Nou; je moet niet gaan spelen met iets wat je niet kunt doorgronden. Als je dat wel je eigen hebt gemaakt, dan is er volgens mij weinig op tegen.


Samegevoegd:

Inderdaad is er volgens mij nioks mis met het programma; y is nog van de KRO ook, die zijn wel vaker wat opener en vooruitstrevende geweest dan de rest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid