Spring naar bijdragen

Hoe uitschrijven RKK?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:03:56 schreef cogmios het volgende:

Bedankt voor het woord "doopregister". Ik heb daarop gegoogled en ik moet inderdaad een brief schrijven of langsgaan bij het dorpje in Limburg waar ik gedoopt ben. Daar wordt dan een aantekening bij geplaatst.

Dat lijkt me kerkrechterlijk de juiste weg inderdaad.

Quote:
Een andere opties is dat Benedictus de XVI me persoonlijk excommuniceert, haha (vond ik al google-end)

Nee hoor. Ten eerste hoeft de paus dat niet persoonlijk te doen, je kan dat zelf eenvoudig voor elkaar krijgen. Maar het verandert niets aan het feit dat je gedoopt bent.

Quote:
Maar een pastoor op internetpastor.nl schrijft weer dat het NIET kan. "Uitschrijven uit het doopregister is niet mogelijk. Ook als mensen afhaken, mogen we vertrouwen dat de Heer trouw blijft aan de genade, die Hij in het doopsel gegeven heet. We spreken van het 'eeuwigdurend merkteken' van het doopsel: de gedoopte is voorgoed getekend als kind van God. Het is te vergelijken met de relatie tussen ouders en kinderen: kinderen kunnen hun ouders verlaten, maar zij kunnen de bloedverwantschap, die hen bindt met hun ouders, niet ongedaan maken. Zo mag ieder, die zich laat uitschrijven weten, dat hij/zij altijd van harte welkom blijft, en bij terugkeer met open armen en met vreugde ontvangen zal worden. Dit gebeurt niet opnieuw met het sacrament van de doop. We hebben hier een ander sacrament voor, het sacrament van de verzoening."

Hmmm...

Dat klopt, zoals je ook kan zien als je de link volgt die Pius gaf, en zoals je zelf feitelijk al aangaf. Je kan om een aantekening in het doopregister vragen waarmee je je formeel uit de Kerk verwijdert, maar doorhaling in het doopregister is onwettig.

Dat er blijkbaar mensen zijn die aan Nynthe vertellen dat dat wel kan, of dat er mensen zijn die iets aan Nynthe hebben verteld dat zij zo heeft opgevat, verandert niets aan de juridische werkelijkheid.

Samengevoegde post 24-2-2007 22:32:18:

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:26:49 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Ik heb een pagina erbij gehaald met teksten uit het canoniek wetboek, wat wil je nog meer?
verbaasd.gif
Ik wil best geloven dat jij een Pastoor hebt gesproken die wellicht foute informatie heeft gegeven, maar hoeveel bewijs wil je nog hebben?

Vergeet niet de mogelijkheid dat een pastoor prima informatie heeft gegeven, maar dat Nynthe het gewoon niet goed begrepen heeft. Daar lijkt me niks mis mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:41:51 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Uh, ja, dat kan... Alles kan. (behalve ontkatholieken dan
widegrin.gif
).

En het kan ook dat de pastoor in kwestie zijn zeereerwaarde derriere inderdaad afveegt met de codex. Je wil niet weten wat een puinhoop gemaakt is van sommige parochie-administraties in de jaren van neergang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lekker ingewikkeld weer doen. Als die man mij dat verteld heeft, heeft hij dat verteld. Moet ik nu echt opnamen gaan maken van mijn telefoongesprekken voor als iemand ook gaat vragen naar bewijs?

Blijkbaar houden ze niet overal dezelfde regels aan, kan best zijn. En hoe dat dan komt moeten ze dan zelf maar uitzoeken als ze dat zelf ook een probleem vinden.

De TS vraagt, ik geef antwoord vanuit mijn ervaring. Was echt niet mijn bedoeling om helemaal een discussie te gaan starten en dat ben ik ook echt niet van plan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 25 februari 2007 03:14:18 schreef Nynthe het volgende:

Lekker ingewikkeld weer doen. Als die man mij dat verteld heeft, heeft hij dat verteld. Moet ik nu echt opnamen gaan maken van mijn telefoongesprekken voor als iemand ook gaat vragen naar bewijs?

Blijkbaar houden ze niet overal dezelfde regels aan, kan best zijn. En hoe dat dan komt moeten ze dan zelf maar uitzoeken als ze dat zelf ook een probleem vinden.

De TS vraagt, ik geef antwoord vanuit mijn ervaring. Was echt niet mijn bedoeling om helemaal een discussie te gaan starten en dat ben ik ook echt niet van plan.

Jij zegt:

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 20:24:16 schreef Nynthe het volgende:

Ja, dat weet ik zeker. Je kunt je laten uitschrijven uit het doopregister.

Zeg dat dan gewoon niet. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dat deed ik dus wel en daar blijf ik ook bij. Ik vind het erg vervelend dat ik ongewild in een discussie gesleept wordt terwijl ik alleen een vraag heb beantwoord vanuit mijn ervaring. Daar kan je hele discussies over voeren, maar ten eerste was ik al niet van plan om dat te doen, en ten tweede veranderd dat niets aan mijn ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed BOT dus, Nynthe's ervaring is ofwel met een priester die zich niets van de regels aantrekt, ofwel een kwestie van foute interpretatie. Het is zoals Pius en ik inmiddels genoegzaam met brondteksten hebben aangetoond: je kan je niet laten uitschrijven uit het doopregister, je kan je wel laten uitschrijven uit de katholieke Kerk door een aantekening in het doopregister.

Hoe moeilijk kunnen we blijven doen over niets?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Gast Anon_phpbb

Hallo. Ik ben nieuw hier en stuitte op dit topic, omdat ik van plan ben om me uit te laten schrijven.

Hier staat hoe dat moet: link

En daarin staat ook dat het (in ieder geval in Spanje al) wel degelijk mogelijk is om je naam te laten schrappen uit het doopregister. Ik denk dat ik binnenkort ga ervaren of dat in Nederland ook mogelijk is inmiddels.

Belangrijkste reden voor mij is dat er kerkelijke organisaties overheidsgeld ontvangen voor mij als niet-praktiserend gelovige. Concreter: organisaties als Ikon en RKK krijgen 'subsidie' op basis van 26% ingeschreven katholieken, terwijl er slechts 1,5% daadwerkelijk praktiseert. Dat is een onevenredig groot belang dat niet overeenkomt met de werkelijkheid.En dat is bijna fraude te noemen in mijn ogen. En dan heb ik het alleen nog maar over geld; qua inspraak in bepaalde zaken zal het 'belang' van 26% ook worden gehanteerd en dat baart me nog grotere zorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar kan ik inkomen, ok. Maar waarom mensen zich uit het doopregister zouden willen laten schrappen, dat snap ik eigenlijk niet goed. Waarom zou je willen doen alsof iets nooit gebeurd is? Je bent nu eenmaal gedoopt, dat kan je niet ongedaan maken ofzo, ook al ben je het er achteraf gezien niet mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inspraak in wat voor zaken bedoel je dan? Volgens mij is het in Nederland nog zo dat het land bestuurt wordt door de gekozen volksvertegenwoordiging en niet door de kerken. Scheiding van kerk en staat noemen ze dat.knipoog_dicht.gif

Daarbij zijn die organisaties waar je over spreekt tv omroepen. Je kunt vinden dat ze minder zendtijd moeten krijgen maar dat lijkt me nu niet direct een groot gevaar voor het staatswelzijn.

Overigens: het maakt me niets uit dat je je wilt laten uitschrijven. Het is alleen dat ik je argumenten een beetje overdreven acht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid