Spring naar bijdragen

Huwelijk:plichten en verantwoording


Aanbevolen berichten

Hai allemaal,

Voordat ik het topic inleid wil ik eerst wat teksten plaatsen:

1 Kor7:

1 Dan nu de punten waarover u mij geschreven hebt.

U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. 2 Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man. 3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. 5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden. 6 Ik zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen. [...] 10 Degenen die getrouwd zijn geef ik, nee, niet ik – de Heer geeft hun het volgende gebod: een vrouw mag niet scheiden van haar man 11 (is ze al gescheiden, dan moet ze dat blijven of zich met haar man verzoenen), en een man mag zijn vrouw niet wegsturen...

Gen.2

23 Toen zeide de mens: Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees; deze zal „mannin†heten, omdat zij uit de man genomen is. 24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

Zo hier en daar zijn er gebruikers die getrouwd zijn of op het punt staan te trouwen, daar ben ik over na gaan denken. Welke tips geeft de bijbel ons om een "geslaagd" huwelijk te leiden? Hoe doen mensen dat in werkelijkheid? Trouw je bewust of had samenwonen voor jou ook goed geweest, kortom, wat was de reden dat je een ja ging zeggen op het stadhuis en bovenal in de kerk?

Welke richtlijnen geeft God ons en welke taken hebben man en vrouw in een huwelijk?

Ik ben erg benieuwd naar jullie visies en ideeen hierover, aangezien ik er zelf best wel over na heb gedacht. De vraag is dus niet of je gaat trouwen, maar juist wat dat voor verantwoordelijkheden heeft vanuit de bijbel gezien.

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn gedachten daarover:

In de Bijbel wordt meerdere malen gesproken over gemeente als de bruid van Christus. De relatie Christus-Kerk is een man-vrouw relatie, een huwelijk. Een onvoorwaardelijke band die van beide kanten volledige liefde en overgave vraagt. Enerzijds is het huwelijk van Christus met zijn gemeente een vergelijking: hierdoor leren we dat wij zo met Hem verbonden zijn als een vrouw met haar man. Anderzijds moeten we ernaar streven dat het aardse huwelijk een voorafspiegeling is van het hemelse huwelijk. In anderstaande tekst verwoordt Paulus dat in mijn ogen ontzettend mooi en indrukwekkend.

Efeziërs 5

21 Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus. 22 Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. 29 Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen. 31 ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn.’ 32 Dit mysterie is groot – en ik betrek het op Christus en de kerk. 33 Maar ook voor elk van u geldt dat ieder zijn vrouw moet liefhebben als zichzelf, en dat een vrouw ontzag moet hebben voor haar man.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, na aanleiding van de teksten die ik in de Bijbel heb gelezen erover, en dat zijn alleen de teksten die ik daarboven zie staan, heb ik het idee dat God's orde - of hoe je dat ook kan noemen - heel belangrijk is.

Het is in ieder geval niet vanzelfsprekend dat een huwelijk goed loopt. Anders zou God geen richtlijnen geven. Als je ziet hoeveel huwelijken tegenwoordig strandden, dan wordt wel weer onderstreept dat een huwelijk zonder trouw aan Gods woord weinig kans maakt.

Ik denk dat dit de (moeilijke) punten zijn:

1. De man is het hoofd van het gezin

Want tegenwoordig ben je oudbollig als je dat zegt. Ik denk dat veel vrouwen denken dat dit betekent dat ze onderdanig moeten zijn, en dat woord heeft een negatieve lading. Het doet me meteen denken aan mannen die 'VROUW HAAL EENS BIER!' roepen en aan mannen die hun vrouwen mishandelen. Maar ik heb er over nagedacht en gekeken bij christelijke gezinnen die deze richtlijn van God toepassen (en die het niet doen) en zie dat als het gaat zoals God het wil het supermooi is.

De bedoeling is dat een man een PRIESTER is in het gezin. En dat is eerder een nadeel voor de man dan voor de vrouw, want dat is een zware taak! Een man moet dus verantwoordelijkheid nemen (of misschien houdt God de man wel gewoon verantwoordelijk). Niks geen: 'Vrouw haal bier' maar brood op de plank brengen! Als er ruzies zijn, problemen in het gezin dan moet de man zijn mond opendoen. Hoofd van een gezin zijn is een zware taak en bedoeld voor de man.

Ik ken ook gezinnen waar de rolverdeling anders is in verband met zeer dominante vrouwen en dat klopt gewoon niet. Dan heb ik het over vrouwen die vrolijk op plundertocht gaan in Hoog Catarijne met de pinpas van hun man, die het niet weet of zo onder de duim is dat hij er niets van durft te zeggen. Of over mannen die na hun werk thuis komen en dan alsnog moeten koken, afwassen, de kinderen op bed leggen op bevel van de vrouw. Geloof me, ik ken (christelijke!) gezinnen waarin het er zo aan toegaat. En dan maar roepen dat het nou eenmaal zo werkt en dat we niet in de middeleeuwen leven. Dominante vrouwen verstoren de orde en zorgen voor onderdanige, zwijgzame mannen en kinderen. Dat zie ik tenminste gebeuren. (Als iemand hier aanstoot aanneemt mag die mijn verhaal gewoon realitiveren hoor puh2.gif )

2. Weiger elkaar de gemeenschap niet

Dit is tegenwoordig ook een moeilijk punt denk ik. Wat ik van mijn ouders weet puh2.gif is dat ze eigenlijk geen tijd hebben voor dit huwelijkse fenomeen. Ik verwacht eigenlijk wel dat christelijke stelletjes wat fanatieker zullen zijn, omdat ze natuurlijk eerst tien jaar hebben moeten wachten, maar ook voor hen is het niet eenvoudig.

Er staat dat je alleen mag weigeren met het volgende excuus: Ik wil bidden. Dus als stelletjes zich aan Gods richtlijnen willen houden moeten ze er voor zorgen dat ze tijd maken voor intimiteit. En het lichaam van de man is van de vrouw en andersom, dus niet zo individualistisch denken. Alles delen. knipoog_dicht.gif

3. Zoals Christus van de gemeente houd

Eigenlijk hebben die mannen het maar zwaar. Ze moeten zich niet alleen als priesters gedragen, ze moeten ook nog eens liefhebben als Christus. Wat zorgt God toch goed voor vrouwen...!

EN wat me ook nog is opgevallen is dat Rebecca volgens mij bij de zoon van Abraham (dacht ik) aankwam en dat gezegd werd: En hij ging van haar houden. Dat is ook wel bijzonder, God zoekt iemand uit en zorgt ervoor dat hij van haar ging houden. Ik denk dus ook dat Gods hulp vaak ingeschakeld moet worden in een huwelijk. En dat als alles toch in het honderd loopt de opdracht is: Gij zult niet echtbreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Getrouwde vrouw meldt zich widegrin.gif

Heb eindelijk het schriftje met aantekeningen gevonden die ik gemaakt heb tijdens de Ready to Marry?!-conferentie.

Had samenwonen voor mij gekund? Nee, voor ons niet. We hebben noodgedwongen een half jaar samengewoond, maar fijn was dat niet qua mijn gevoel tegen over God. Persoonlijk geloof ik niet dat samenwonen iets is waar ik God mee blij zou maken, en daardoor merkte ik wel een schuldgevoel. Want die echte, officiële verbinding ontbrak. We waren een tweevoudig snoer, terwijl ik geloof dat een huwelijk een drievoudig snoer moet zijn en dat hadden we dus nog niet.

Ik denk dat een huwelijk een grote kans van slagen heeft als je je houdt aan enkele verantwoordelijkheden en plichten, dus dan komen we meteen uit op je volgende vraag smile.gif

De bekende verplichtingen en verantwoordelijkheden zijn al aangehaald. Namelijk de onderwerping van de vrouw naar de man toe en de man die verantwoordelijk is voor zijn vrouw. Ik vind dit een hele liefdevolle en prachtige regeling. Het grappige is altijd dat als je dit in een zaal zegt, de mannen beginnen te joelen en de vrouwen zuur gaan kijken. Maar naarmate je gaat uitleggen wat het precies inhoud en dat God de man inderdaad aanspreekt op deze taak, zie je de mannen rustiger worden en de vrouwen stralen.

Man mijn heeft zich gedurende ons huwelijk steeds meer gaan vormen naar het beeld van priester van dit gezin. Hij hakt de knopen door, zorgt ontzettend goed voor mij, maar is ook een grote stimulerende factor in ons geloofsleven.

Ook het elkaar de gemeenschap ontzeggen is belangrijk. Je hebt mensen die hun partner 'niet meer het bed inlaten' om zo iets gedaan te krijgen. Dit is een vorm van chantage is mijn ogen, waardoor je seks een hele vervelende bijsmaak geeft.

Dat je lichaam van de ander is, is niet eng maar als je elkaar vertrouwt juist fijn. Want als het goed is hou je van de ander als jezelf, dus als het goed zit tussen jullie hoef je niet bang te zijn dat je partner misbruikt maakt van deze positie.

Verdere tips voor een huwelijk: (even beknopt uit mijn notities)

* Mensen creëren voor zichzelf bolwerken.

Een bolwerk is een diepgewortelde denkwijze/overtuiging die je denken, voelen, besluiten en handelen beïnvloed. Deze bolwerken kunnen je beperken:

Bolwerk: Ik ben dom

Leefregel: Ik moet altijd goede cijfers halen

Eed: Ik haal nooit slechte cijfers meer

Verwachting: Ik zal het weer fout doen

Veronderstelling: Ze zullen me wel dom vinden

Houding: Ik ben waardeloos

Romeinen 12:2

'U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken van God van u wil en wat goed, volmaakt en Hem welgevallig is'

Efeze 4:21

'Door Jezus wordt duidelijk dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen, dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden.'

Het is belangrijk dat je je oude gewoontes aflegt en je gedachten vernieuwd wanneer je merkt dat dit niet ten goede komt voor God en jezelf. Maar dit lukt niet altijd, want niet iedereen (h)erkent zijn eigen bolwerken. Daarom is het fijn dat je een partner hebt die dit wel kan zien, maar dan is het wel belangrijk dat je je partner hierbij helpt.

Ga je in je relatie elkaars bolwerk versterken of beslechten?

Wanneer je elkaars bolwerken niet beslecht zal dit je relatie niet ten goede komen.

Deze bolwerken kunnen jezelf ontzettend gaan belemmeren en het is wel moeilijk om deze los te laten, maar:

Gelaten 5:1

Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt.

* Liefde is buigen

Psalmen 40:2

'Vol verlangen heb ik op de Heer gewacht en Hij boog zich naar mij toe...'

Filipenzen 2:6

'Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan de mens'

En herinneren jullie dat Jezus de voeten waste van zijn discipelen?

Je ziet regelmatig terug keren dat God zich onderwerpt en buigt uit liefde voor de mens.

In een relatie kan je tegenstand gaan bieden omdat je het ergens niet mee eens zijn. Maar ik denk hier even aan de uitspraak van Dr Phill (knipoog_dicht.gif) 'Do you want to be right, or want to be with him?'

Soms kan deze tegenstand meer schade aanrichten dan dat het goed is terwijl dit helemaal niet nodig is. Als je het vergelijkt met riet dat tegenstand biedt aan wind, dan breekt het riet. Wanneer het riet echter meebuigt, heeft het riet een grotere overlevingskans.

Dus: Soms is het belangrijk dat je iets doet in belang van je huwelijk en/of je partner ipv je eigen belang.

Filippenzen 2:3 en 4

Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander.

Als je kijkt naar het 1 Korintiërs 13, het welbekende vers over de liefde, zie je dat er veel dingen beschreven worden die voor veel mensen moeilijk om te realiseren zijn. Geduldig, geen afgunst, geen ijdel vertoon, niet grof, laat zich niet boos maken, alles verdraagt ze enz enz.

Liefde is een prachtig iets, maar kan vragen om een opoffering van je eigen 'ik'

Een wijsheid tussendoor: Een huwelijk is geven en ontvangen[/b], niet nemen.

* Liefde is zwijgen

Sefanja 3:17

'De Heer, je God, zal in je midden zijn, Hij is de held die je bevrijdt. Hij zal vol blijdschap zijn, verheugd over jou, in zijn liefde zal Hij zwijgen, in zijn vreugde zal Hij over je jubelen.

Dit houden niet de soort ruzies is waarin je 'woorden zonder woorden' hebt, maar dat je je mond houdt op het moment dat je je partner wel de grond in wilt boren.

Want in je boosheid kan je dingen zeggen waarvan je achteraf wenst dat je het terug kon nemen, want niet meer kan. Dus, zwijg dan om te voorkomen dat je de ander kwetst.

*Houdt het bed zuiver

Hebreeën 13: 4

Houdt het huwelijk in ere, in alle omstandigheden, en houdt het echtelijk bed zuiver, want overspelige en echtbrekers zal God veroordelen.

Er wordt de nadruk gelegd op 'in alle omstandigheden'. Veel mensen kunnen zich wel situaties voorstellen waarin je je huwelijk niet in ere houdt. Toch wordt hiervoor gewaarschuwd.

* Aanvaard elkaar

Je hebt mensen die het idee hebben dat het huwelijk een magische werking heeft.

Tijdens de conferentie kregen we een ballon waarop je minstens 3 dingen moest opschrijven die je graag anders wilde zien aan je partner. Vervolgens kregen we de opdracht deze ballon kapot te trappen. Boodschap: Probeer je partner niet te veranderen, maar aanvaard elkaar. De kans dat je partner opeens wel romantisch wordt, kinderen wilt, gaat praten enz enz na het huwelijk is klein. Doet hij/zij dat voor die tijd niet, dan is de kans klein dat hij/zij dat na het huwelijk opeens wel zal doen. Natuurlijk is het mogelijk dat de scherpe kantjes eraf gaan, maar veel mensen maken de fout door te denken dat het na het huwelijk wel zal veranderen.

Niet dus. Als je kijkt naar de zin: Wat zou Jezus doen?:

Romeinen 14:7

‘Aanvaard elkaar daarom ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard’

* Zoek samen God op

Opzich een niet verwonderlijke tip om een huwelijk te doen slagen. Veel mensen zullen de vergelijking met een drievoudig snoer (zoals ik die in het begin heb aangehaald) kennen.

Deze komt uit Prediker 4:12

‘En iemand die alleen is kan zich niet verdedigen wanneer hij aangevallen wordt, maar met zijn tweeën houdt je stand. Een koord dat uit drie strengen is gevlochten, is niet snel stuk te trekken.’

Jij en je partner zijn de eerste twee strengen en God wil het derde streng zijn. Samen zal je het ver kunnen boksen, maar met God erbij zo ontzettend veel verder! Want God kan je verder dragen op het moment dat je het zelf (even) niet kan.

Hebreeën 4:16

‘Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.’

Genade is dat wat je verdiend niet krijgen (straf) of dat wat je niet verdiend toch krijgen (zou je kunnen zien als gunst)

Zet je hier allebei voor in, om samen aan je eigen en elkaars geloofsleven te werken want:

Prediker 4:9

‘Je kunt beter met zijn tweeën dan alleen zijn, want – dat is zeker – samen zwoegen loont.’

Efeziërs 2:21

‘Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan Hem, de Heer, in wie u samen[/b] opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest’

* Ga niet boos slapen

Efeziërs 4:26 en 27

‘Als u boos wordt, zondig dan niet: Laat de zon niet ondergaan over uw boosheid. Geef de duivel geen kans.

Sommige stellen zullen het herkennen. Je hebt ruzie maar het is al laat en je bent het zat en wilt slapen. Of je hebt andere verplichtingen en wilt gaan. Niet doen! Praat het uit, nog voor je gaat slapen of wat dan ook. Want wie weet wat je daarmee aanricht bij je partner. Wie weet ligt hij/zij nog een hele tijd boos/onzeker/verdrietig naast je, terwijl je juist verantwoordelijk bent voor elkaar. Door je partner in deze bui te laten hangen neem je niet je verantwoordelijkheid. Soms is het nodig dat je even een time-out neemt, maar praat het uit. Bovendien… de kans is er altijd dat je de volgende keer je het niet meer goed kúnt maken. Stel je voor hoe je je dan voelt!

Zo, heb nu ongeveer een uur zitten opzoeken, lezen en tikken, dus voorlopig laat ik het hierbij knipoog_dicht.gif

Voor mensen die meer willen lezen over huwelijk kan je eens kijken op Waarden van het huwelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 14 februari 2007 15:22:14 schreef Diana het volgende:

Zo hier en daar zijn er gebruikers die getrouwd zijn

check

Quote:
Welke tips geeft de bijbel ons om een "geslaagd" huwelijk te leiden?

daar kan ik je geen antwoord op geven.

Quote:
Hoe doen mensen dat in werkelijkheid?

Wij proberen ons huwelijk te gronden op wat Christus ons daarover leert. En dat gaat vrij behoorlijk, met als resultaat een rotsvast huwelijk.

Quote:
Trouw je bewust of had samenwonen voor jou ook goed geweest, kortom, wat was de reden dat je een ja ging zeggen op het stadhuis en bovenal in de kerk?

Ik ben niet in het stadhuis getrouwd, daar hebben we alleen een juridische overeenkomst gesloten. Dat klinkt wat flauw, wellicht, maar het raakt imho de kern. Het enige huwelijk dat ik als huwelijk kan zien, is het kerkelijke, sacramentele huwelijk, een instelling van Christus zelf. En daarmee is denk ik het antwoord ook meteen wel gegeven: samenwonen is wmb dus geen optie als alternatief voor het huwelijk. Dat wil overigens niet zeggen dat ik denk dat je niet mag samenwonen vóór je getrouwd bent, chronologie is imho minder belangrijk.

Quote:
Welke richtlijnen geeft God ons en welke taken hebben man en vrouw in een huwelijk?

Het huwelijk is vóór alles een presentstelling van de liefde van Christus voor Zijn bruid, de Kerk, waarin de partners zich uit liefde aan elkaar schenken ten dienste van elkaars geluk en om vruchtbaar te zijn.

Hoewel je wel wat algemene richtlijnen kan formuleren (veel is al genoemd), en deze zeker waarde hebben, is de grondslag altijd de liefde, en de zending. Het huwelijk is niet alleen iets voor de beide partners, het is ook een zending in de wereld. Als je beide elementen in de gaten houdt en in evenwicht hun ruimte geeft, vloeit de invulling per huwelijk daaruit redelijk natuurlijk voort.

Quote:
maar juist wat dat voor verantwoordelijkheden heeft vanuit de bijbel gezien.

Als je het alleen vanuit de Bijbel wil zien, heb ik niets toe te voegen, je kent de teksten al. Maakt mij niet uit natuurlijk, maar als je inderdaad alleen vanuit Bijbelteksten wil kijken, trek ik me terug flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi topicsmile.gif Vind die van Hester, Helena en Nynthe echt gaaf om te lezen.

Ik las afgelopen week in 1 Petrus 3 over de positie van de man en vrouw. Maar wat mij daar in het oog sprong was regel 7: ...U, mannen, moet verstandig omgaan met uw vrouw, die brozer is dan u. Behandel haar met respect, want zij deelt samen met u in de genade van het nieuwe leven. Dan staat niets uw gebeden in de weg.

Daar was ik wel van onder de indruk wat hier staatsmile.gif

Bless,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet toch nog eens een keer goed opzoeken wat die man toen toch zie over het trouwen voor de wet. Ontzettend veel christenen hoor ik namelijk zeggen dat de ceremonie in de kerk belangrijker is dan die in het gemeentehuis, maar daar had hij toch een paar mooie argumenten tegen... Toch maar weer eens de notities doorlezen, hopelijk heb ik er iets over opgekrabbeld smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 22:33:46 schreef Nynthe het volgende:

Ik moet toch nog eens een keer goed opzoeken wat die man toen toch zie over het trouwen voor de wet. Ontzettend veel christenen hoor ik namelijk zeggen dat de ceremonie in de kerk belangrijker is dan die in het gemeentehuis, maar daar had hij toch een paar mooie argumenten tegen... Toch maar weer eens de notities doorlezen, hopelijk heb ik er iets over opgekrabbeld
smile.gif

Ik denk dat het nogal veel uitmaakt of het om protestanten of katholieken gaat. Voor een katholiek is het huwelijk een sacrament, en daar heeft het gemeentehuis niets mee te maken. Protestanten trouwen voor de wet, en niet voor de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik moet toch nog eens een keer goed opzoeken wat die man toen toch zie over het trouwen voor de wet. Ontzettend veel christenen hoor ik namelijk zeggen dat de ceremonie in de kerk belangrijker is dan die in het gemeentehuis, maar daar had hij toch een paar mooie argumenten tegen... Toch maar weer eens de notities doorlezen, hopelijk heb ik er iets over opgekrabbeld
smile.gif

Welke belangrijker is dan de ander zou ik niet durven zeggen, een zegen voor het huwelijk lijkt mij iig onontbeerlijk. Maar ik deel wel de opvatting dat men trouwt in het stadhuis en dat dat reeds bestaande huwelijk, in de kerk wordt ingezegend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 22:38:44 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Zij krijgen een paard in de kerk.

verbaasd.gif

Samengevoegde post 15-2-2007 22:42:32:

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 22:39:23 schreef TimonK het volgende:

[...]

Welke belangrijker is dan de ander zou ik niet durven zeggen, een zegen voor het huwelijk lijkt mij iig onontbeerlijk. Maar ik deel wel de opvatting dat men trouwt in het stadhuis en dat dat reeds bestaande huwelijk, in de kerk wordt ingezegend.

Dat is geen kwestie van opvatting smile.gif Voor protestanten is dat een feit. Voor katholieken is dat onzin flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 22:37:10 schreef diakio het volgende:

[...]

Ik denk dat het nogal veel uitmaakt of het om protestanten of katholieken gaat. Voor een katholiek is het huwelijk een sacrament, en daar heeft het gemeentehuis niets mee te maken. Protestanten trouwen voor de wet, en niet voor de kerk.

Waar basseer je dat op en waarom moet iedere discussie weer uitlopen in het benadrukken van verschillen tussen protestanten en katholieken? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 21:28:31 schreef ArjanH. het volgende:

Mooi topic
smile.gif
Vind die van Hester, Helena en Nynthe echt gaaf om te lezen.

Ik las afgelopen week in 1 Petrus 3 over de positie van de man en vrouw. Maar wat mij daar in het oog sprong was regel 7:
...U, mannen, moet verstandig omgaan met uw vrouw, die brozer is dan u. Behandel haar met respect, want zij deelt samen met u in de genade van het nieuwe leven. Dan staat niets uw gebeden in de weg.

Daar was ik wel van onder de indruk wat hier staat
smile.gif

Bless,

Yep, zowel man als vrouw komen volledig tot hun recht in het huwelijk en hebben elk een eigen kruis te dragen. De vrouw omdat zij uiteindelijk de man moet gehoorzamen, de man omdat hij verantwoordelijkheid voor het gezin draagt. God heeft het allemaal maar netjes verdeeld voor ons. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 22:46:58 schreef Nynthe het volgende:

[...]

Waar basseer je dat op en waarom moet iedere discussie weer uitlopen in het benadrukken van verschillen tussen protestanten en katholieken?
verbaasd.gif

Moet niet, maar dit is gewoon een feitelijk verschil. Jij begon er over, ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had het over christenen in het algemeen en jij moet meteen weer duidelijk een lijn trekken tussen verschillende stromingen, waarbij die lijn overigens lang niet altijd opgaat. Ik wordt er gewoon zo moe van, het lijkt wel alsof je uit alle macht probeert om te laten zien dat protestanten dingen zijn vergeten of verwaarloosd hebben terwijl ik denk dat jij met je kennis juist zoveel positieve invloed zou kunnen uitoefenen. Daarom zeg ik dat ik het zo jammer vind dat er vaak topics weer uitlopen in het benadrukken van verschillen ipv samen opzoek te gaan naar de antwoorden op vragen die gesteld worden in de OP.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het nogal veel uitmaakt of het om protestanten of katholieken gaat. Voor een katholiek is het huwelijk een sacrament

Pius had pas geleden hier iets over opgezocht en daaruit bleek dat er geen verschil is tussen de RKK en Gereformeerde voltrekking.

Quote:
en daar heeft het gemeentehuis niets mee te maken. Protestanten trouwen voor de wet, en niet voor de kerk.

Ik, als protestant, trouw voor de kerk en helaas komt daar ook de wet bij kijken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 22:52:25 schreef Nynthe het volgende:

Ik had het over christenen in het algemeen en jij moet meteen weer duidelijk een lijn trekken tussen verschillende stromingen, waarbij die lijn overigens lang niet altijd opgaat.

Nonsens, jij begon over het verschil tussen trouwen voor de wet en voor de kerk. Dan is het knap kinderachtig om nu komen zeuren over het feit dat ik een feitelijk verschil tussen protestanten en katholieken daarin benoem.

Quote:
Ik wordt er gewoon zo moe van, het lijkt wel alsof je uit alle macht probeert om te laten zien dat protestanten dingen zijn vergeten of verwaarloosd hebben terwijl ik denk dat jij met je kennis juist zoveel positieve invloed zou kunnen uitoefenen.

Ja, en ik word dan weer moe van jouw geklaag over het feit dat ik gewoon een feitelijk verschil benoem. Ik kan het niet helpen dat er verschillen zijn. Dat jij vervolgens daar allerlei oordelen in projecteert is puur en alleen aan jezelf.

Quote:
Daarom zeg ik dat ik het zo jammer vind dat er vaak topics weer uitlopen in het benadrukken van verschillen ipv samen opzoek te gaan naar de antwoorden op vragen die gesteld worden in de OP.

Begin er dan niet zelf over, stop dan met je projecties en met mij oordelen in de mond leggen die je er zelf in stopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 22:59:27 schreef diakio het volgende:

[...]

Het gereformeerde huwelijksformulier spreekt toch tamelijk over "bevestigen" van een huwelijk.

ja, en daar zit je nou eenmaal aan vast, dat wil niet zeggen dat het voor je persoonlijke overtuiging niet anders kan zijn. Ook ik ben getrouwd in de kerk, dat je daarvoor nou eenmaal naar het gemeentehuis moet, dat heb ik niet bedacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 23:02:25 schreef MartineV het volgende:

[...]

ja, en daar zit je nou eenmaal aan vast, dat wil niet zeggen dat het voor je persoonlijke overtuiging niet anders kan zijn. Ook ik ben getrouwd in de kerk, dat je daarvoor nou eenmaal naar het gemeentehuis moet, dat heb ik niet bedacht.

Dat zei ik ook niet. Maar goed, ik begrijp van Nynthe dat het een verboden onderwerp is, ik zwijg er verder wel over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid