Spring naar bijdragen

Huwelijk:plichten en verantwoording


Aanbevolen berichten

Laat maar Diako, ik wil dit fijne topic niet gaan verpesten hiermee. Ik probeer je alleen maar duidelijk te maken dat jouw reacties gevoelens kunnen opwekken in de hoop dat je daar op wilt letten. En misschien ligt dat wel aan een ander en niet aan jou, maar ik vind het toch erg jammer dat je daar niet voor openstaat en mijn feedback dan afdoet als nonsens. Ik vind het niet bepaald netjes dat je mijn feedback 'nonsens' noemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 23:03:52 schreef diakio het volgende:

[...]Dat zei ik ook niet. Maar goed, ik begrijp van Nynthe dat het een verboden onderwerp is, ik zwijg er verder wel over.

Maar is het niet zo dat je in de katholieke kerk ook mag pas trouwen als je eerst voor de wet bent getrouwd? Vraag ik me gewoon af, dacht dat gewoon wettelijk bepaald was...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 23:04:47 schreef Nynthe het volgende:

Laat maar Diako, ik probeer je alleen maar duidelijk te maken dat jouw reacties gevoelens kunnen opwekken. En misschien ligt dat wel aan een ander en niet aan jou, maar ik vind het toch erg jammer dat je daar niet voor openstaat en mijn feedback dan afdoet als nonsens. Ik vind het niet bepaald netjes dat je mijn feedback 'nonsens' noemt.

1. Jij begint er over

2. Ik noem feiten

3. Jij projecteert oordelen in wat ik zeg

4. Jij komt mij kritiek geven over je eigen projecties

Noem dat maar zoals jij wil. Ik heb het al genoemd zoals ik dat wil. En verder ben je behoorlijk off topic. Ik dacht dat je je wilde richten op de vragen van TS?

Samengevoegde post 15-2-2007 23:07:59:

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 23:05:49 schreef MartineV het volgende:

[...]

Maar is het niet zo dat je in de katholieke kerk ook mag pas trouwen als je eerst voor de wet bent getrouwd? Vraag ik me gewoon af, dacht dat gewoon wettelijk bepaald was...

Dat is in Nederland zo, omdat de wet dat bepaalt, als ik me niet vergis met dank aan Napoleon. Maar het sacramentele huwelijk, staat los van de juridische huwelijksovereenkomst. Vandaar dat je in de katholieke Kerk trouwt in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 23:09:39 schreef MartineV het volgende:

en in de protestantse kerk is dat niet zo?

Nee, de protestantse kerken kennen geen sacramenteel huwelijk. Zoals je in de huwelijksformulieren van de verschillende richtingen kan terugvinden wordt het huwelijk daar niet gesloten in de kerk, maar bevestigd. Het is dus een kerkelijke bevestiging van wat al in het gemeentehuis is gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 23:18:38 schreef ThijsK het volgende:

Maar wordt er in beide kerken niet het zelfde gedaan, namelijk de zegen vragen over het huwelijk?

Nee. In de katholieke Kerk wordt een huwelijk gesloten, in protestantse kerken wordt de zegen gevraagd over een reeds gesloten huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

aha, naja, hoe de hogere instanties het voor mij ook bepaald hebben: voor mij is trouwen aan God en aan Ties beloven, in het bijzijn van allemaal mensen die ik ken, en openbaar maken, dat ik voor de rest van mijn leven trouw blijf aan Ties, dat ik voor hem ga, dat hij bij mij hoort en ik bij hem en dat ik samen met God met hem wil leven.

Die belofte doe ik in de kerk, dus voor mij trouwen wij daar. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Diakio leest mijn tekst niet, ik vraag wordt er bij beide kerken niet om inzegening van het huwelijk gevraagd. Diakio antwoord hierop met nee. Oftewel er wordt geen zegening gevraagd. En dat vind jammer voor de mensen die zo trouwen, want ik zie het huewelijk als een geschenk van God en dat bedoel ik met sneu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Diakio leest mijn tekst niet, ik vraag wordt er bij beide kerken niet om inzegening van het huwelijk gevraagd. Diakio antwoord hierop met nee. Oftewel er wordt geen zegening gevraagd. En dat vind jammer voor de mensen die zo trouwen, want ik zie het huewelijk als een geschenk van God en dat bedoel ik met sneu.

Diakio beantwoordde in de bewuste post nee op het eerste deel van jouw vraag. knipoog_dicht.gif Namelijk of het er in beide kerken hetzelfde aan toegaat, dat is inderdaad niet het geval. Maar daarmee zegt hij volgens mij nog niet dat er in de RKK niet gezegend wordt. Want dat is voor zover ik weet wel het geval. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 23:36:32 schreef TimonK het volgende:

[...]

Diakio beantwoordde in de bewuste post nee op het eerste deel van jouw vraag.
knipoog_dicht.gif
Namelijk of het er in beide kerken hetzelfde aan toegaat, dat is inderdaad niet het geval. Maar daarmee zegt hij volgens mij nog niet dat er in de RKK niet gezegend wordt. Want dat is voor zover ik weet wel het geval.
knipoog_dicht.gif

En ik zie het als anwoord op de vraag, wordt er niet gezegend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 22:37:10 schreef diakio het volgende:

[...]

Ik denk dat het nogal veel uitmaakt of het om protestanten of katholieken gaat. Voor een katholiek is het huwelijk een sacrament, en daar heeft het gemeentehuis niets mee te maken. Protestanten trouwen voor de wet, en niet voor de kerk.

Hmm, leuk die aannamesmile.gif Maar dan voel ik me gelukkig gewoon christen) Ik zou trouwen voor God...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid