Spring naar bijdragen

Bastaardvloeken?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op dinsdag 06 februari 2007 23:57:04 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

Trouwens, zelfs met jouw voorbeeld is het nog niet duidelijk wat Jezus werkelijk zou doen. Misschien had hij ook wel een bijnaam. Ik word thuis vaak 'pienk' genoemd, wat ook afgeleid is van Nienke. Imho is het helemaal niet zo'n rare gedachte dat Zijn ouders Hem ook niet altijd bij zijn volledige naam noemden.

Ik vind het sowieso niet boeiend om na te denken wat Jezus gedaan zou hebben, omdat je dat haast nooit met zekerheid kunt zeggen.

Als ik erover nadenk denk ik niet dat Zijn ouders Hem anders zouden noemen. Ik denk dat ze respect zouden hebben voor Hem en uit respect Hem bij Zijn eigen naam zou roepen. Maja, het is en blijft denken. (daar ben ik heel eerlijk in)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 06 februari 2007 23:51:12 schreef jeffrey_1989 het volgende:

Kun je ook inhoudelijk zeggen of jij denkt dat Jezus dat zou zeggen? Of ons
voorbeeld
het zou zeggen.

Ja hoor. Waarschijnlijk zou Hij Zich voorstellen met Yoshua ben Yoseph. En als Hij op de bruiloft ziet dat de gasten al flink bezopen zijn door de wijn, dan veranderd Hij nog wat extra water in de beste wijn die er is. Want tja, het feest moet toch doorgaan hè...?

O ja, Jezus luisterd niet naar I-Pods als Hij muziek wil. Hij laat dan liever de hemelse engelenkoren aanrukken om een muziek ten gehore te laten brengen, dat élk mensenhart beroert en élk mens in tranen doet uitbarsten. Muziek waarbij I-Pods meteen uit elkaar springen van ellende en waar zelfs Mozart nog een amateur bij was (hoewel hij vást wel in het hemelse orkest zal meespelen). Zo, en nu jij weer.

En ja, ik vind het bijna blasfemisch om zo kleinzerig over de Almachtige Heerser van het Al te praten, die tijd en ruimte te bovengaat en zelfs daar nog overheen. Maar ja, dat ben ik dan weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 06 februari 2007 23:58:03 schreef Hester het volgende:

[...]Bedoel je dat er wezenlijk iets gebeurt met God of met jezelf op het moment dat je zoiets zegt? Het psychologische effect dat je noemt begrijp ik wel, maar ik vraag me af of het zoveel gewicht in de schaal legt als je het doet voorkomen. Overigens snap ik goed dat je zelf besluit dat je bepaalde dingen niet wilt zeggen, maar op het moment dat je stelt "dit of dat hoor je niet te zeggen", is er denk ik toch een wat meer solide onderbouwing nodig. Het is nu heel "stel je voor"-achtig.

Het is allesbehalve mijn intentie om te zeggen wat wel of niet mag. Dat is niet aan mij. Dat zegt God wel. Wie ben ik om dat te zeggen? Helemaal niemand!

Maar ik bedoel dat er meer gebeurd dan er gedacht word. We hebben niet alleen met het vlees te maken maar ook met de geestelijke wereld * voelt de reacties al komen

. Wat denk je dat er in de geestelijke wereld gebeurd als ik zeg: Val dood ofzo. Maar dat moet toch kunnen. Ik wil toch niet dat hij/zij dood gaat? Ach joh. Er gebeurd toch niks. Nee, totdat je hem/haar zo'n gevoel gaat geven dat hij/zij werkelijk dood wil (omdat het bijvoorbeeld zovaak gezegd is).

Dus ja, ik wil zeggen dat er wezenlijk iets gebeurt, met God, met jou maar ook met de duivel. Hoe ik het perfect kan onderbouwen moet ik even bekijken. Ik kan dat niet a la minute geven. Als je dat wilt moet je het even aangeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 00:01:59 schreef RobertF het volgende:

[...]Ja hoor. Waarschijnlijk zou Hij Zich voorstellen met Yoshua ben Yoseph. En als Hij op de bruiloft ziet dat de gasten al flink bezopen zijn door de wijn, dan veranderd Hij nog wat extra water in de beste wijn die er is. Want tja, het feest moet toch doorgaan hè...?

Leuk, zeggen we (in het algemeen) dat Evangelischen wat roepen. Wie zegt dat ze bezopen waren? Wie zegt dat?

Quote:

O ja, Jezus luisterd niet naar I-Pods als Hij muziek wil. Hij laat dan liever de hemelse engelenkoren aanrukken om een muziek ten gehore te laten brengen, dat élk mensenhart beroert en élk mens in tranen doet uitbarsten. Muziek waarbij I-Pods meteen uit elkaar springen van ellende en waar zelfs Mozart nog een amateur bij was (hoewel hij vást wel in het hemelse orkest zal meespelen). Zo, en nu jij weer.

Zou wel mooi zijn als dat zo was. En idd, Mozart is ook een amateur vergeleken bij Jezus (waarschijnlijk). Maar als ik eerlijk ben vind ik dit zo'n reactie waarvan ik denk dat ik er maar liever niet op in ga. Aangezien het dus niet echt serieus aangenomen kan worden.

Quote:

En ja, ik vind het bijna blasfemisch om zo kleinzerig over de Almachtige Heerser van het Al te praten, die tijd en ruimte te bovengaat en zelfs daar nog overheen. Maar ja, dat ben ik dan weer.

Ach ja he. Laten we maar gewoon lekker ruim denken en niet het precieze proberen te weten. Laten we maar lekker denken wat we zelf willen maar niet denken wat Jezus wil. (dat is mijn gedachte bij deze reactie)

edit: Misschien wel een aardige tekst om over na te denken:

Matteüs 12:36,37 Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels, 37 want naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom jeffrey_1989,

Quote:
Leuk, zeggen we (in het algemeen) dat Evangelischen wat roepen. Wie zegt dat ze bezopen waren? Wie zegt dat?

Mwah, de geschiedenis leert ons dat er héél wat liters wijn doorheen ging tijdens zo'n bruiloft. En ook joden worden flink bezopen na de nodige liters. knipoog_dicht.gif

Quote:
Zou wel mooi zijn als dat zo was. En idd, Mozart is ook een amateur vergeleken bij Jezus (waarschijnlijk). Maar als ik eerlijk ben vind ik dit zo'n reactie waarvan ik denk dat ik er maar liever niet op in ga. Aangezien het dus niet echt serieus aangenomen kan worden.

Zo kan ik reacties waarin men precies meent te kunnen uiteenzetten wat Jezus precies op Zijn I-Pod zou luisteren ook niet echt bijzonder serieus nemen.

Quote:
Ach ja he. Laten we maar gewoon lekker ruim denken en niet het precieze proberen te weten. Laten we maar lekker denken wat we zelf willen maar niet denken wat Jezus wil. (dat is mijn gedachte bij deze reactie)

En het zijn niet mijn woorden. Als jij denkt dat als iemand Jezus niet werkelijk volgt als hij niet nagaat welke auto Jezus zou rijden en welke muziek Hij op Zijn I-Pod zou luisteren, moet je dat vooral doen. Ieder zijn bevinding, zal ik maar zeggen. knipoog_dicht.gif

Och, laat ik nog even on-topic reageren. Zolang we Hem in gebed niet aanspreken met Jeetje, Gossie, Gat, Get of Jemig, dan ook niet in een vervloeking. Dat is wat ik wilde zeggen, meer niet. Iets met consequent-zijn enzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 00:16:49 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom jeffrey_1989,

Shalom Robert,

Quote:

[...]Mwah, de geschiedenis leert ons dat er héél wat liters wijn doorheen ging tijdens zo'n bruiloft. En ook joden worden flink bezopen na de nodige liters.
knipoog_dicht.gif

Weet je ook hoeveel mensen er op een bruiloft waren? Zo ja, dan heb je veel wijn nodig wil je de mensen iets geven. Wie weet waren er wel zoveel mensen dat er gewoon heel weinig wijn voor ieder persoon was. (dit is en blijft gissen dat is zo maar het gaat me nu om het idee) En ja, joden worden na de nodige liters ook dronken. Maar we weten niet hoeveel ieder dronk. Toch?

Quote:

[...]Zo kan ik reacties waarin men precies meent te kunnen uiteenzetten wat Jezus precies op Zijn I-Pod zou luisteren ook niet echt bijzonder serieus nemen.

Verdraaien we het nu niet een beetje zoals we het zelf willen? Ik heb gezegd: ''Ik denk''. Daar toon ik mee aan dat ik het niet zeker weet.

Quote:

[...]En het zijn niet mijn woorden. Als jij denkt dat als iemand Jezus niet werkelijk volgt als hij niet nagaat welke auto Jezus zou rijden en welke muziek Hij op Zijn I-Pod zou luisteren, moet je dat vooral doen. Ieder zijn bevinding, zal ik maar zeggen.
knipoog_dicht.gif

Och nee, het zijn niet jouw woorden? Heeft iemand anders getypt ofzo? Of heb je het gekopieerd ofzoiets? Volgens mij typte je het toch ook echt zelf he. Maar nee, die reacties waren niet jouw woorden. Of begrijp ik je nu ff verkeerd? Zo ja, zeg het dan ff dan neem ik deze woorden terug.

En ik zeg niet dat als iemand niet dezelfde auto koopt als dat Jezus zou kopen je dan Jezus niet werkelijk volgt. Waaruit trek je die conclusie? Dat zeg ik, naar mijn weten, namelijk nergens!

Quote:

Och, laat ik nog even on-topic reageren. Zolang we Hem in gebed niet aanspreken met Jeetje, Gossie, Gat, Get of Jemig, dan ook niet in een vervloeking. Dat is wat ik wilde zeggen, meer niet. Iets met consequent-zijn enzo...

Zet dat dan de volgende keer er ook ff achter aub. Dat komt al iets respectvoller over dan je vorige reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom jeffrey_1989,

Quote:
Och nee, het zijn niet jouw woorden? Heeft iemand anders getypt ofzo? Of heb je het gekopieerd ofzoiets? Volgens mij typte je het toch ook echt zelf he. Maar nee, die reacties waren niet jouw woorden. Of begrijp ik je nu ff verkeerd? Zo ja, zeg het dan ff dan neem ik deze woorden terug.

Ik citeer:

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 00:07:48 schreef toch echt jeffrey_1989 en niet RobertF het volgende:

Ach ja he. Laten we maar gewoon lekker ruim denken en niet het precieze proberen te weten. Laten we maar lekker denken wat we zelf willen maar niet denken wat Jezus wil. (dat is mijn gedachte bij deze reactie)

Het zijn dus toch écht jouw woorden, sorry... apk_worry-rose.gif

Quote:
Zet dat dan de volgende keer er ook ff achter aub. Dat komt al iets respectvoller over dan je vorige reactie.

Kom nou zeg, is een beetje humor ook al verboden? Nee hoor, mijn reactie blijft gewoon mijn reactie en een volgende keer zou ik hem gewoon weer zó geplaatst hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

BOT is inderdaad geen verkeerd idee. smile.gif

Om mijn eigen noot hierin toe te voegen. Ik vind dat het mensen siert als ze het gebruik van bastaardvloeken niet nodig hebben. Of het echt verkeerd is zou ik niet durven zeggen. Sowieso is het niet verkeerd om dergelijke woorden niet te gebruiken in het bijzijn van mensen die zich daar wel aan storen. Wat mij betreft hoeft een bastaardvloek dan ook niet echt, maar veroordelen zal ik het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 00:27:42 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom jeffrey_1989,

Shalom Robert

Quote:

[...]Ik citeer:

[...]Het zijn dus toch écht jouw woorden, sorry...
apk_worry-rose.gif

Bij deze trek ik dan de woorden dus terug. En begreep ik je dus ff verkeerd.

Quote:

[...]Kom nou zeg, is een beetje humor ook al verboden? Nee hoor, mijn reactie blijft gewoon mijn reactie en een volgende keer zou ik hem gewoon weer zó geplaatst hebben.

Nee, niet verboden maar denk wel na dat mensen het ook verkeerd kunnen opvatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 00:29:40 schreef TimonK het volgende:

Ik vind dat het mensen siert als ze het gebruik van bastaardvloeken niet nodig hebben.

Daar zul je best gelijk in hebben maar om even voor mezelf te spreken: ik merk dat ik het zelf onbewust ook wel doe. Ik vloek niet maar ik kan een 'gatverdamme' , 'jemig' of 'jeetje' oid toch niet onderdrukken.

Dat siert me dus niet en ik voel me er toch niet echt schuldig over.... Hoewel topics als deze er dan wel weer aan bijdragen om dat tóch te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 00:41:14 schreef JoostG het volgende:

[...]

Daar zul je best gelijk in hebben maar om even voor mezelf te spreken: ik merk dat ik het zelf onbewust ook wel doe. Ik vloek niet maar ik kan een 'gatverdamme' , 'jemig' of 'jeetje' oid toch niet onderdrukken.

Niemand is perfect. puh2.gif

En af en toe komt er bij mij ook nog wel eens een bastaardvloekje voorbij. Het is ook niet dat je er in één keer vanaf zou kunnen. Bij mij was het iig een proces van het voortdurend gewoon steeds minder doen.

Quote:
Dat siert me dus niet en ik voel me er toch niet echt schuldig over.... Hoewel topics als deze er dan wel weer aan bijdragen om dat tóch te doen.

Er is zoveel dat mensen niet siert en waar je je echt niet schuldig over hoeft te voelen, dus doe maar lekker vooral niet. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om nog even hier op terug te komen.

Quote:
Op dinsdag 06 februari 2007 23:51:12 schreef jeffrey_1989 het volgende:

Misschien vind je dit ver gaan maar ik ben er ook van overtuigd dat God het niet bepaald leuk vind als wij zeggen; ''Ik sterf van de kou''. Als je zegt ik heb het koud is het niet erg maar die sterf doet het hem. Je spreekt, onbewust, heel wat over je uit op dat moment. Is het niet zo dat als ik 100 keer tegen jou zeg dat je niks waard bent je dat op een gegeven moment ook gaat geloven?

Ik snap wel wat je bedoelt, en ik denk zeker dat onze woorden wel kracht kunnen hebben (in de vorm van een vloek of een zegen) maar ik denk dat als je zegt dat je sterft van de kou, dat God wel begrijpt dat je niet echt sterft. Ik ben het wel met Hester eens dat zoiets een psychologisch effect kan hebben als je het te vaak zegt. (als je maar vaak genoeg zegt dat je sterft van de kou, dan zal je het vast wel extra koud krijgen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dit moment lees ik ook een boek en dat gaat ook een klein beetje over dit soort dingen. Op het moment dat je dit soort dingen zegt zeg je min of meer ook tegen de duivel: Vermoord me maar door de kou. Waarschijnlijk zullen veel mensen dit dwaas vinden klinken dat weet ik. En dat boeit me ook niks. Maar er zit meer achter woorden dan je denkt. Er bestaat namelijk ook nog een geestelijke wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 13:56:05 schreef JoostG het volgende:

[...]

Ik zeg inderdaad gewoon 'damn'

Kan het niet helpen... zit ingebakken. Maar ik zie er ook niet zo veel kwaad in, eerlijk gezegd.

Als je wilt kun je het er ook uitbakken hoor. knipoog_dicht.gif

Is mij iig gelukt bij sh*t.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 13:36:28 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

En ojé?

Je zou kunnen zeggen dat het van O, Jezus afkomt. Dit is een keuze die je zelf maakt.

Quote:

En OMG op MSN?

OMG, wat betekent dat? Juist, O my God. We mogen Zijn naam niet ijdel gebruiken. Dus nee lijkt mij niet. Tenminste ik zal het niet gebruiken.

Quote:

En Darn ipv Damn?

Tsja, dat moet je zelf weten. Damn betekent letterlijk doem. gvd betekent God verdoem mij. vd betekent verdoem mij. Reken maar dat de duivel dat wil doen hoor. Vertaal de woorden naar het engels en je krijgt dezelfde betekenissen. Trek zelf de conclusie zou ik zeggen.

En zoals Timon al zei. Iets wat er ingekomen is kan er net zo goed uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

het is goed om daar eens over na te denken! Zelf merk ik dat ik ook best wel van die bastaardvloeken gebruik! En eigenlijk bedoel je (onbewust) hetzelfde. Het vervelende is dat dit altijd het eerst in je opkomt... het zijn worden die lekker liggen. En inderdaad, deze woorden vermijden is toch echt het beste!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 17:09:05 schreef Mr. Emilio het volgende:

Ik zou zelfs zover willen gaan dat als je op zichzelf onschuldige woorden gebruikt ipv scheldwoorden (zoals chips ipv shit), maar je ze met de zelfde intentie en kracht uitspreekt, het even erg is. Dus pot vol blommen is dan net zo erg als GVD.

Maarja, als je het toch al denkt, kan je het net zo goed zeggen engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid