Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

in Genesis 24 staat dat Abrahams knecht op zoek gaat naar een vrouw voor zijn oudst zoon Isaak.. Hij vindt een geschikte vrouw, neemt haar mee en ze wordt 'weggegeven' aan Isaak..

in het laatste vers staat:

'Daarna bracht Isaak Rebekka naar de tent van Sara, zijn moeder. Hij nam haar tot vrouw en ging van haar houden.'

Dus eerst iemand uitzoeken en dan kijken of je van haar kan houden.

In het laatste vers staat het er op een manier van: Omdat dat verwacht wordt ging hij maar van haar houden..

Heeft God liefde zo bedoeld?

Is het niet zo dat twee mensen eerst van elkaar houden en dan pas gaan trouwen? Elkaar leren kennen enzo..

Of was dit echt iets van die tijd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Hij nam haar tot vrouw" is, voorzover mijn kennis strekt, hier in de grondtekst eigenlijk wel zo nauwkeurig te vertalen als "hij nam haar, waarmee ze zijn vrouw was". Het gaat nog iets verder dan eerst uitzoeken en dan kijken of je van haar kan houden: eerst uitzoeken, dan sex en daarmee huwelijk, en ach, als daarna houden van komt, is dat blijkbaar apart genoeg om te vermelden.

Het romantische, in en in burgerlijke huwelijksideaal dat tegenwoordig alweer wat aan het verdwijnen is, is inderdaad een lokaal verschijnsel dat je vrijwel alleen tegenkomt in een uiterst burgerlijk milieu. Het is dus inderdaad nogal recent.

Niet dat de liefde recent is, het geleuter van de hoofse liefde heeft bijvoorbeeld heel wat lyrische poezie opgeleverd, waar sommige romantische zielen nog steeds bij weg smelten. Maar de realiteit van alledag, is dat in de meeste culturen, in de meeste tijden, huwelijken gearrangeerd worden, een zakelijk doel dienen of een politiek, of een vermogenskwestie oplossen, of gericht zijn op voortplanting die kinderen moet garanderen die de familie kunnen ondersteunen in de strijd om het bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat wij in onzen consumptie maatschappij vooral gericht zijn op onszelf. Ik wil wel een knappe vrouw en ze moet wel lekker kunnen koken en goed zijn in bed enz. Pas als de vrouw aan al deze voorwaarden kan voldoen gaan we er een keer van houden. En als een van deze dingen wegvalt, valt ons oog op een vrouw die knapper is of... enz.

Ik vind het iets moois dat je wordt uitgehuwelijkt met een partner waar je niet allereerst een heleboel van verwacht, maar die je een heleboel hebt te geven. Liefde is daarin niet altijd een fijn verliefd gevoel, maar is volgens mij allereerst een keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat dat iets met tijd en cultuur te maken heeft, en dat gebeurt tegenwoordig nog steeds, hoor, niet in zoveel nederland, maar mijn moeder belde gisteren geschokeerd op: ze waren bij de bruiloft van de neef van de man die ze had meegenomen naar India. de bruid en bruidegom kenden elkaar een kwartier voor het ja-woord, omdat het buiten ze om geregeld is. Dat is daar heel normaal, en een groot gedeelte van de huwelijken zijn heel erg gelukkig, schijnt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:31:00 schreef Jippiej het volgende:

Dat is daar heel normaal, en een groot gedeelte van de huwelijken zijn heel erg gelukkig, schijnt.
smile.gif

Vaak hebben ouders ook best een goede kijk op wat voor een persoon goed bij hun kind past. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:37:53 schreef Mister_L het volgende:

maar dan ben je dus van anderen afhankelijk met wie je de rest van je leven door gaat brengen.. en als het totaal niet klikt?

Het zal wel raar klinken, of als het gezever van een oude man (he, zo oud ben ik niet), maar na een relatie van inmiddels alweer een 20 jaar, kan ik je melden dat degene met wie je een relatie begint, hoe goed je die toen ook kende, niet dezelfde is als degene met wie je na 5, na 10 of na 50 jaar een relatie hebt.

Of het klikt of niet is opmerkelijk veel minder belangrijk, dan de vraag of je een keuze maakt, die onvoorwaardelijk voor God durft te brengen, en er dan naar leeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:37:53 schreef Mister_L het volgende:

maar dan ben je dus van anderen afhankelijk met wie je de rest van je leven door gaat brengen.. en als het totaal niet klikt?

Dan werk je aan je huwelijk en sluit je compromissen zodat je het tóch samen redt. Dat is het nadeel van dat romantische ideetje hier over het huwelijk. Weinig realistische kijk op het ongelofelijk karwei dat je te wachten staat bij het samenkomen (wonen en leven) van twee mensen, twee karakters. Weinig zakelijke afspraken van tevoren.

Zitten in beide 'manieren' voor en nadelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:43:38 schreef Mister_L het volgende:

toch apart..

veel mensen zijn er soort van 'voor'.. zien meer voordelen dan nadelen.

Toch niemand die het zal doen..

Als mijn ouders toch wel zo hun bedenkingen zouden hebben bij de dame met wie ik thuis zou komen, zou ik mezelf iig wel behoorlijk achter de oren krabben. En anderszijds ben ik altijd best wel geïnteresseerd geweest wanneer mijn ouders zeiden wat voor type persoon ze bij mij vonden passen. knipoog_dicht.gif

En natuurlijk zoek ik helemaal zelf de vrouw van mijn dromen uit. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je gelijk in Mister_L, door mijn opvoeding en de maatschappeij waarin ik leef ben ik te eigenwijs om mijn ouders mijn man te laten kiezen. Ze zouden het niet eens willen volgens mij, maar dat terzijde. Het zou niet 'normaal' zijn omdat het niet gebruikelijk is in mijn omgeving.

Maar daarom zie ik er nog wel voordelen in. En probeer ik wel die les dat mensen ook prima uitgehuwelijkt kunnen worden, of wat diakio hierboven verteld ook te onthouden. Maar ik ben er eentje uit de zwijmelmaatschappij, die trouwens voor geen goud haar over een paar jaar man zou willen laten gaan om uitgehuwelijkt te worden aan een ander. Gelukkig zei mijn moeder na één week al, 'dat is een blijvertje', zodat ze toch al snel meer wist en duidelijkdat inzicht heeft. (nog voordat ik het zelf had) knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:43:38 schreef Mister_L het volgende:

toch apart..

veel mensen zijn er soort van 'voor'.. zien meer voordelen dan nadelen.

Toch niemand die het zal doen..

Ik ben niet specifiek voor een gearrangeerd huwelijk. Ik ben er wel voor dat wie zich het burgerlijk-romantische ideaal kan veroorloven, daar vooral aan toe te geven, maar in alle gevallen wens ik mensen een goed, langdurig, liefdevol, stabiel en vruchtbaar huwelijk toe. En hoe het ook begint, je bereikt dat alleen door er aan te werken. Met verliefdheid komt het er niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dit verhaal gaat het inderdaad om een huwelijk dat geregeld werd door de ouders, niet door Isaak en Rebekka zelf. In die tijd was dat gewoon. Sterker nog, ik begreep zelfs dat het begrip 'verkering' nog redelijk jong was en dat het voor die tijd doodgewoon was dat eerst het huwelijk kwam en daarna het houden van in tegenstelling tot wat nu in de meeste westerse landen de norm is.

Dus wat je hier leest is voor die tijd helemaal niet raar, maar zelfs mooi. Hoe mooi is het namelijk als je vader een vrouw voor je zoekt en je daarna ook nog van haar gaat houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 00:34:01 schreef Nynthe het volgende:

Hoe mooi is het namelijk als je vader een vrouw voor je zoekt en je daarna ook nog van haar gaat houden?

Hoe balen is het als dat laatste niet gebeurd..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

[...]

Hoe balen is het als dat laatste niet gebeurd..

Het punt is dat liefde iets is waar je voor moet/kunt kiezen. Kies je er niet voor, dan is er geen liefde, kies je er wel voor dan komt die liefde. Zonder de keuze is er niets anders dan enkel de verliefdheid die weer over zal gaan.

En natuurlijk is het zo dat de één beter past bij jou dan de ander. Maar ik denk op zich dat ouders daar vaak best een redelijk zicht op kunnen hebben. En zeker als het God is die Eliëzer leidt tot Rebekkah, denk ik dat het wat bij elkaar passen betreft wel goed zit. knipoog_dicht.gif Het is dan in mijn ogen vooral de keuze die beide mensen moeten maken om daadwerkelijk van elkaar te gaan houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

veel mensen denken zoiets van: het zal wel goed komen want ze gaan toch wel van elkaar houden..

MAar wat nou als je ouders iemand uitkiezen dietotaal niet bij je past, waar echt niet van kan gaan houden.. dan zit je je hele leven met iemand opgescheept waarmee je je leven helemaal niet wil delen.

Dat kan toch niet de bedoeling van God zijn met het huwelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerst eens wat defenities zo bij elkaar gesprokkeld:

Liefde betekent de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander; soms ook voor een zaak of voorwerp

Zo moeilijk is het dus niet om liefde voor iemand te voelen, het is zelfs lastig om geen liefde voor iemand te voelen als je het zo formuleert.

Er bestaan verschillende typen liefde:

Liefde tussen familieleden, de liefde van ouders voor hun kinderen, enz.

Liefde voor vrienden, philia

Romantische liefde (verliefdheid, chemische reactie in de hersenen, i.h.a. van voorbijgaande aard),

Platonische liefde

Seksuele liefde, eros

Liefde voor zichzelf, narcisme

Liefde voor mensen in het algemeen, naastenliefde, charitas

Liefde tot een abstractum (bv. waarheidsliefde, taalliefde/taalmin)

Liefde voor een voorwerp

Liefde voor het vaderland, vaderlandsliefde

Liefde tot God. (agapè)

Liefde die schenkt en er niets voor terug verwacht, ook wel: 'onbaatzuchtige liefde' genoemd.

Onvoorwaardelijke liefde voor alle levende wezens (Metta).

Haat wordt ook als een vorm van omgekeerde liefde gezien: een negatieve aantrekking op grond van psychologische projectie van de schaduwzijde van iemand op een ander.

Als je nu getrouwd zou zijn met iemand voor wie je helemaal niks voelt (onverschilligheid wellicht), ja dan is er een probleem. Maar zodra je ook maar iets voelt, zelfs al is dat weerzin, dan is er iets wat je kunt onderzoeken. Waar komt dat specifieke gevoel van- daan. Als je dan bereid bent om na je zelfonderzoek een open dialoog aan te gaan met je partner, dan zou je best nog eens een goede, liefdevolle relatie op kunnen bouwen.

Liefde is een werkwoord zeggen ze wel eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid