Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Iets waar ik wel vaag ooit wat over gehoord had, maar nooit echt in had verdiept, is de kwestie hoe de versnummering van de Bijbel tot stand kwam. Ik heb nooit geweten dat de versnummering van het NT pas in 1551 tot stand kwam. Nu weet ik niet of dat voor het OT ook geldt.

Is dit feit bekend aan onze Evangelische vrienden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 27 januari 2007 00:41:56 schreef Pius_XII het volgende:

Is dit feit bekend aan onze Evangelische vrienden?

Euh, nee ik heb geen idee. Ik wist niet dat het zo jong was. Ik had toch verwacht dat de versnummering al veel ouder was. Toch op z'n laatst ergens in de middeleeuwen.

Wist je trouwens dat de NBV verschilt in versnummering, vergeleken met oudere vertalingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:41:56 schreef Pius_XII het volgende:

Is dit feit bekend aan onze Evangelische vrienden?

Hoezo evangelisch?

Voor zover ik weet was het zo dat er eens een zeer ijverige monnik was die in opdracht van de paus alles heeft lopen indelen in hoofdstukken en verzen. Iets waar ik die monnik nog steeds dankbaar voor ben (dit heb ik alleen van horen zeggen). De versnummering verschilt overigens soms nog wel een beetje per vertaling. Zo beginnen de Psalmen in alle Engelse vertalingen die ik tot nu toe gelezen heb met vers 1, waar wij al op vers 2 zitten. Ze rekenen het inleidend 'praatje' bij elke psalm zeg maar niet mee. En zo zijn er nog wel een aantal variaties, die overigens mooi in de NBV door middel van voetnoten zijn aangegeven. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:41:56 schreef Pius_XII het volgende:

Iets waar ik wel vaag ooit wat over gehoord had, maar nooit echt in had verdiept, is de kwestie hoe de versnummering van de Bijbel tot stand kwam. Ik heb nooit geweten dat de versnummering van het NT pas in 1551 tot stand kwam. Nu weet ik niet of dat voor het OT ook geldt.

Is dit feit bekend aan onze Evangelische vrienden?

Hoe relevant is dit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 27 januari 2007 00:58:25 schreef Mr. Emilio het volgende:

[...]

Hoe relevant is dit?

Is best interessant vind ik, hoe vers nummers tot stand zijn gekomen. Ook omdat het kennelijk best laat gebeurde.

Samengevoegde post 27-1-2007 1:00:09:

Quote:

Op zaterdag 27 januari 2007 00:55:37 schreef TimonK het volgende:

[...]

Hoezo evangelisch?

Daar word ik opzich ook wel nieuwsgierig naar. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het waren de masoreten die de Hebreeuwse Geschriften in verzen indeelden; vervolgens werd in de 13de eeuw G.T. de onderverdeling in hoofdstukken toegevoegd.

In 1553 werd ten slotte Robert Etiennes uitgave van de Franse bijbel als de eerste complete bijbel met de huidige hoofdstuk- en versindeling gepubliceerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid