Spring naar bijdragen

De HELE wereld evangeliseren? (SL)


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:53:42 schreef diakio het volgende:

[...]Hoe, naar jouw inzicht, verhoudt zich dit tot bijvoorbeeld credible?

Wel, ten eerste kom je op credible met het duidelijke doel om te praten met christenen, om iets te leren over het christendom, of desnoods om al die stomme christenen eens lekker uit te lachen. Op iets als SL kom je allicht niet in eerste instantie om in contact te komen met christenen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet op SL zit, het beeld dat ik er van heb is enkel gebaseerd op wat anderen erover vertellen, maar ik had persoonlijk het idee dat het al bij al een vrij oppervlakkig medium was, waar mensen vooral op zaten voor de lol en niet meteen op zoek waren naar een serieus gesprek. Ik zit zelf regelmatig op chatrooms en ik stel me SL zo'n beetje voor als een soort chatroom met beeld, waar je nog een hoop extra dingetjes kan doen. Ik weet uit ervaring dat de meeste chatters niet echt zitten te wachten op een serieus gesprek, en als ik begin over godsdienst zijn de reacties nu meestal niet meteen enthousiast, en zijn mensen vaak net geërgerd en leren ze zeker niets bij omdat ze je gewoon wegklikken wanneer je hen verveelt, waarna ze misschien wel zo'n beeld hebben van, verdorie, kan je nu al eens niet rustig een beetje ontspannen op internet zonder dat er mensen zeuren over geloof enzo.

Ik vraag me af of je in zo'n context mensen echt bereikt met een virtuele kerk, tenzij dan de mensen die al christen zijn/er op voorhand al sterke interesse in hadden, en die dus wel vanzelf aangetrokken worden door zo'n kerk. Maar misschien klopt mijn beeld van SL helemaal niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:53:12 schreef Hj het volgende:

Hmmzz.. online bekeringen, laatst nog een evangelist van één van de travian servers gespeeld, als ik ergens de pest aan heb is het mensen die bij een spel met God aankomen zetten. Hij was niet zo blij
smile.gif
Maar goed het betreft hier dan ook een tacktisch oorlogsspel dus dat was sowieso geen handige zet.

Het is wel zo dat de internet in alles een grote rol speelt dus het mensen in contact willen brengen met God via internet lijkt me een logische zet, maar doe het dan wel op een geschikte manier en niet met een hele rits regels, mitsen, maren, aannames, halleluja, wonderen etc...

Nou, dat lijkt me een belangrijke vraag; wat werkt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:59:20 schreef Audiophile het volgende:

[...]

IRL is makkelijker, dan kijk je mekaar aan, de kans is kleiner dat de andere persoon in de conversatie niet loopt te neppen. Er heerst, denk ik, meer vertrouwen. En meer vertrouwen is denk ik ook eerder iets aannemen omdat de boodschap beter overkomt.

Ik kan zelf niet echt duidelijk maken wat ik bedoel, sorry...

Ik denk dat ik je wel snap

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:10:30 schreef diakio het volgende:

[...]Nou, dat lijkt me een belangrijke vraag; wat werkt?

Er voor uitkomen dat je christelijk bent en je ook als zodanig gedragen, zonder direct je geloofsrichting aan iemand op te dringen, dat lijkt me namelijk van ondergeschikt belang. Dan komen de vragen vanzelf en kun je van daaruit op een gezonde manier de discussie aangaan. Voordeel van internet als medium is dat het laagdrempelig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:18:28 schreef Hj het volgende:

[...]Er voor uitkomen dat je christelijk bent en je ook als zodanig gedragen, zonder direct je geloofsrichting aan iemand op te dringen, dat lijkt me namelijk van ondergeschikt belang. Dan komen de vragen vanzelf en kun je van daaruit op een gezonde manier de discussie aangaan. Voordeel van internet als medium is dat het laagdrempelig is.

Mee eens. Maar in hoeverre stuur je het gesprek die kant op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Wel, ten eerste kom je op credible met het duidelijke doel om te praten met christenen, om iets te leren over het christendom, of desnoods om al die stomme christenen eens lekker uit te lachen. Op iets als SL kom je allicht niet in eerste instantie om in contact te komen met christenen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet op SL zit, het beeld dat ik er van heb is enkel gebaseerd op wat anderen erover vertellen, maar ik had persoonlijk het idee dat het al bij al een vrij oppervlakkig medium was, waar mensen vooral op zaten voor de lol en niet meteen op zoek waren naar een serieus gesprek. Ik zit zelf regelmatig op chatrooms en ik stel me SL zo'n beetje voor als een soort chatroom met beeld, waar je nog een hoop extra dingetjes kan doen. Ik weet uit ervaring dat de meeste chatters niet echt zitten te wachten op een serieus gesprek, en als ik begin over godsdienst zijn de reacties nu meestal niet meteen enthousiast, en zijn mensen vaak net geërgerd en leren ze zeker niets bij omdat ze je gewoon wegklikken wanneer je hen verveelt, waarna ze misschien wel zo'n beeld hebben van, verdorie, kan je nu al eens niet rustig een beetje ontspannen op internet zonder dat er mensen zeuren over geloof enzo.

Ik vraag me af of je in zo'n context mensen echt bereikt met een virtuele kerk, tenzij dan de mensen die al christen zijn/er op voorhand al sterke interesse in hadden, en die dus wel vanzelf aangetrokken worden door zo'n kerk. Maar misschien klopt mijn beeld van SL helemaal niet?

Sjaloom Iriacynthe,

Toch is Second Live behoorlijk interessant om te volgen. Want elk nieuw initiatief begint heel onschuldig en vrijblijvend. Toen internet beschikbaar voor particulieren werd, was het allemaal ook nog vrij onschuldig en nog vrij hobby-achtig. Pas toen het internet begon te groeien en er commercie werd toegestaan, werd het een serieus medium, met miljoenen bezoekers elke dag.

Virtuele werelden als Second Live staan relatief gezien nog in de kinderschoenen. Vooral spelwerelden zijn al behoorlijk volwassen, maar die staan uiteraard altijd in de context van het spel. Second Live lijkt echter een wereld te zijn gewoon om het wereld-zijn. Nu is het misschien nog allemaal pril en niet zo serieus. Maar stel dat de digitale wereld werkelijk zou gaan groeien en dus werkelijk serieuze vormen aan zal nemen.

Nu al heb je mensen die een dubbelleven leiden: virtueel en in de realiteit. Het jongetje dat op school gepest wordt, is virtueel ineens de populairste user met vele vrienden. Het kan allemaal zomaar. Misschien zal de grens tussen realiteit en virtualiteit wel steeds vager worden. Nu al zie je in sommige werelden dat er met écht geld betaald wordt en dat er echte vriendschappen uit voortkomen. Net zoals al lang en breed op het internet gebeurd.

Het is dus afwachten hoe de virtuele wereld zich zal ontwikkelen. Als het net zo hard gaat groeien als het gewone internet, dan denk ik dat er nog hele opwindende en interessante ontwikkelingen staan te wachten. En dat ook ethische discussies erover ook hier op Credible.nl steeds vaker de kop op zullen steken. Op internet is evangelisatie al heel normaal. Dus de virtuele wereld zal er dan ook aan moeten geloven, als het serieus wordt.

Als het dan zover is, dan denk ik dat in de virtuele wereld vrijwel dezelfde regels zullen gelden wat betreft evangelisatie als in de echte wereld. Want de virtuele wereld lijkt nu al behoorlijk veel op de echte wereld. Het grootste verschil is misschien nog dat allerlei nationaliteiten door elkaar heen lopen, en je dus veel meer met allerlei verschillende culturen en omgangsvormen te maken krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfff.. laat ik es denken, toch maar even kijken, misschien taalbarriëre overwinnen.. doet ie het niet. Mijn video-kaart pakt em niet.

En gouden tip m.i. wat betreft evangelisatie...

Praat eerst met God over de mensen met wie je over God zou willen praten...

Veel plezier met elkaar daar 'in/op' Second Life. bye-yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 23:05:23 schreef Aimé het volgende:

En moest het echte werk nu eens al een tijdje bezig zijn?

(Romeinen 10:18)

Wat dan?

Het zou helpen enige helderheid te betrachten. Dit soort cryiptische vragen zijn best leuk, maar niet om half twee 's nachts, sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 29 januari 2007 01:21:30 schreef diakio het volgende:

[...]

Het zou helpen enige helderheid te betrachten. Dit soort cryiptische vragen zijn best leuk, maar niet om half twee 's nachts, sorry.

Lol, en al helemaal niet als je net terug komt van de plaatselijke discotheek en een beetje lam bent hamer.gifbloos.gif

Ik denk dat ik zo mijn bedje maar eens op ga zoeken, want mijn oogjes vallen al regelmatig dicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid