Spring naar bijdragen

Op zoek naar een kerk


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo,

Ik zoek naar een geschikte kerk voor mij in de omgeving van Haarlem en Bloemendaal. Ik heb geen verstand van kerken; weet niet wat milder is en wat juist strenger. Ik zoek een milde kerk. Ik hou niet van verhalen over het bloed van Christus drinken, of dat Hij voor onze zonden gestorven is, want dat geloof ik niet. (Ik geloof juist dat de kruisiging aantoont dat er geen zonde is. Want als ik Jezus vermoord en hij staat doodleuk weer op, heeft mijn daad blijkbaar geen gevolg gehad. En dat vind ik een prachtige boodschap: 'je kunt het leven niet doden, dus wees gerust, je hebt niets ergs gedaan'. Ik geloof sterk in de visie van 'Een cursus in wonderen'.) Dus ik ben op zoek naar een milde kerk, en inspirirende, wijze preken, in plaats van allerlei oude verhalen uit de bijbel die nog letterlijk genomen worden ook. Ik hou van samen zingen en samen bidden in stilte. Hopelijk weet iemand een geschikt soort kerk voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Woutwolf: Wil je de kerk bezoeken om te horen wat je wilt horen, of om de waarheid te horen? Het klinkt mij een beetje vreemd in de oren dat je naar een kerk wilt terwijl je eigenlijk helemaal niks hebt met het christelijk geloof. De bijbel alleen gebruiken als inspiratiebron, Jezus niet erkennen als Verlosser, etc.

Waarom wil je naar de kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij wil de waarheid horen, en hij geeft aan wat volgens hem die waarheid is, als ik het goed lees:

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:30:08 schreef woutwolf het volgende:

Hallo,

Ik zoek naar een geschikte kerk voor mij in de omgeving van Haarlem en Bloemendaal. Ik heb geen verstand van kerken; weet niet wat milder is en wat juist strenger. Ik zoek een milde kerk. Ik hou niet van verhalen over het bloed van Christus drinken, of dat Hij voor onze zonden gestorven is,
want dat geloof ik niet. (Ik geloof juist dat de kruisiging aantoont dat er geen zonde is.
Want als ik Jezus vermoord en hij staat doodleuk weer op, heeft mijn daad blijkbaar geen gevolg gehad. En dat vind ik een prachtige boodschap: 'je kunt het leven niet doden, dus wees gerust, je hebt niets ergs gedaan'.
Ik geloof sterk in de visie van 'Een cursus in wonderen'.
) Dus ik ben op zoek naar een milde kerk, en inspirirende, wijze preken, in plaats van allerlei oude verhalen uit de bijbel die nog letterlijk genomen worden ook. Ik hou van samen zingen en samen bidden in stilte. Hopelijk weet iemand een geschikt soort kerk voor mij.

VKK en remontsranten noemde ik niet voor niets. Die zal ik ook niet snel christelijk noemen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dank je voor jullie reacties. VKK of remonstranten, dat ga ik dan proberen Diaklo!

Hester, ik wil inderdaad de waarheid horen, en mijn geloof over wat de waarheid is zal verschillen van het jouwe. Ik ben zeer zeker religieus en ik ervaar God in mijn gebeden, of als ik tussendoor aan Hem denk. Maar ik heb inderdaad een andere overtuiging dan de standaard Christelijke. Al weet ik dat niet zeker, want ik weet eigenlijk weinig van het gedachtegoed van diverse kerken. Overigens erken ik Jezus wel als verlosser; ik geloof alleen niet dat hij voor onze zonden is gestorven (eerder dat Hij tegen het zogenaamde 'bewijs' van zonde in is herrezen om aan te tonen dat wat geen gevolg heeft geen oorzaak kan zijn en dat zonde dus niet echt is en we dus ook niet bang hoeven te zijn voor een straffende god). Ik geloof ook niet dat God Zijn 'eniggeboren Zoon' zou offeren, dat is zo wreed. Maar het is allemaal erg veel om uit te leggen. In het kort geloof ik sterk in wat 'Een cursus in wonderen' onderwijst. Ik zie dit als een soort derde testament. De cursus stelt dat we allemaal de Zoon van God zijn en dat Jezus niet anders is dan wij. Christus is onze ware identiteit en Jezus claimde dat als eerste. Wij zijn allemaal een, op een hoger niveau; God heeft maar Een Zoon en dat is ieder-een. De identiteit die we delen is Christus. Omdat Jezus de illusie van afgescheidenheid overwon, hebben we dat allemaal gedaan (ook al zijn we ons daar nog niet van bewust), omdat we allen een zijn. Dan moeten wij wel hebben bereikt, wat Hij heeft bereikt. Dus in die zin heeft Jezus het voor ons allen gedaan, omdat je niet apart verlost kunt worden, omdat we niet apart zijn. Enzovoort, ik zou wel kunnen blijven schrijven, maar het gedachtegoed van de cursus is te veel om hier uit te leggen. Wat ik erg mooi vind aan de cursus, is dat er wordt gesteld dat iedereen onschuldig is, of we het geloven of niet.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga het zoeken bij de VKK of remonstranten. Want ik vind het prettig om samen te bidden en samen te zingen en samen God te ervaren en misschien maakt het daarbij niet zoveel uit wat je precies gelooft (vorm) maar vooral dat je in een liefdevolle God gelooft (inhoud) en dat je je overgeeft aan Zijn leiding, begrijpend dat je je eigen beste belangen niet kent, maar dat Hij die wel voor jou kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 14:36:58 schreef Thorgrem het volgende:

Woutwolf, ik benijd je. Kon ik maar alles wegstrepen waar ik even geen zin in heb en zo mijn eigen leer in elkaar draaien...

rofl.gif

Samengevoegde post 22-1-2007 17:53:39:

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 15:50:25 schreef woutwolf het volgende:

Dank je voor jullie reacties. VKK of remonstranten, dat ga ik dan proberen Diaklo!

* diakio noteert een dilemma. Had ik dat nou wel moeten zeggen, of had ik van leer moeten trekken? Moge de Heer mij vergeven als ik de foute keuze maakte

Quote:
Hester, ik wil inderdaad de waarheid horen, en mijn geloof over wat de waarheid is zal verschillen van het jouwe. Ik ben zeer zeker religieus en ik ervaar God in mijn gebeden, of als ik tussendoor aan Hem denk. Maar ik heb inderdaad een andere overtuiging dan de standaard Christelijke. Al weet ik dat niet zeker, want ik weet eigenlijk weinig van het gedachtegoed van diverse kerken.

Hoe weet je dan wat waarheid is?

Quote:
Overigens erken ik Jezus wel als verlosser;

Wie verlost hij dan precies van wat?

Quote:
ik geloof alleen niet dat hij voor onze zonden is gestorven

Afhankelijk van hoe je dat exact bedoelt: ik ook niet. Of: ik wel knipoog_dicht.gif

Quote:
(eerder dat Hij tegen het zogenaamde 'bewijs' van zonde in is herrezen om aan te tonen dat wat geen gevolg heeft geen oorzaak kan zijn en dat zonde dus niet echt is en we dus ook niet bang hoeven te zijn voor een straffende god).

Ik denk dat je een tamelijk fout idee hebt van wat zonde is. Of moet ik zeggen, een tamelijk protestants idee engel.gifwidegrin.gif

Hoe dan ook, ik geloof ook niet in een straffende God.

Quote:
Ik geloof ook niet dat God Zijn 'eniggeboren Zoon' zou offeren, dat is zo wreed.

Inderdaad, en, inderdaad. Geloof ik ook niets van.

Quote:
Maar het is allemaal erg veel om uit te leggen.

Neem de tijd, genoeg mensen die graag wat van je zullen horen op dit punt.

Quote:
In het kort geloof ik sterk in wat 'Een cursus in wonderen' onderwijst.

Ken ik niet. Op welke gronden neem je dat daar in onderwezen wordt voor waar aan?

Quote:
Ik zie dit als een soort derde testament. De cursus stelt dat we allemaal de Zoon van God zijn en dat Jezus niet anders is dan wij.

OK, kan ik nog volgen. gewoon, om ook iets aan kennis terug te geven: dat noemen wij vaak Arianisme.

Quote:
Christus is onze ware identiteit en Jezus claimde dat als eerste.

Christus, Messias, Gezalfde, zijn drie woorden in drie talen met dezelfde betekenis. Kan je uitleggen wat je bedoelt als je zegt dat "gezalfde" onze ware identiteit is? En wat claimde Jezus precies, en hoe? En bij wie?

Quote:
Wij zijn allemaal een, op een hoger niveau; God heeft maar Een Zoon en dat is ieder-een.

Klinkt ingewikkeld, hoe moet ik me dat voorstellen?

Quote:
De identiteit die we delen is Christus.

Moet ik dat lezen als in "de identiteit die we delen is mens"? Of bedoel je iets anders? En wat bedoel je met het delen van de identiteit "gezalfde"?

Quote:
Omdat Jezus de illusie van afgescheidenheid overwon,

Welke illusie, en hoe overwon Jezus die? Hoe weet je dat?

Quote:
hebben we dat allemaal gedaan (ook al zijn we ons daar nog niet van bewust)

Waarom hebben we allemaal gedaan wat Jezus gedaan heeft?

Quote:
, omdat we allen een zijn.

Ik heb honger. Heb jij nu dus ook honger?

Quote:
Dan moeten wij wel hebben bereikt, wat Hij heeft bereikt.

Wat heeft hij bereikt dan? En waarom moeten wij dat ook hebben bereikt?

Quote:
Dus in die zin heeft Jezus het voor ons allen gedaan, omdat je niet apart verlost kunt worden, omdat we niet apart zijn.

Snap ik niet. Je zegt net dat wij het zelf moeten bereiken? Maar los daarvan, stel je nu dat wat één mens overkomt, alle mensen in de gehele geschiedenis overkomt?

Quote:
Enzovoort, ik zou wel kunnen blijven schrijven, maar het gedachtegoed van de cursus is te veel om hier uit te leggen.

Kom kom, wij doen ook moeite he.

Quote:
Wat ik erg mooi vind aan de cursus, is dat er wordt gesteld dat iedereen onschuldig is, of we het geloven of niet.

Onschuldig ten opzichte van welke norm? Schuld en onschuld zijn beide punten op een schaal, je kan niet onschuldig zijn als er geen norm is waaraan je schuldig, of onschuldig, kan zijn.

Quote:
In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga het zoeken bij de VKK of remonstranten.

Uit wat je tot nu toe zegt zou ik bij de VKK beginnen. De remonstranten zouden nog wel eens te christelijk kunnen zijn voor je smaak.

Quote:
Want ik vind het prettig om samen te bidden

Waarom?

Quote:
en samen te zingen en samen God te ervaren

Wat is dat precies, God ervaren?

Quote:
en misschien maakt het daarbij niet zoveel uit wat je precies gelooft (vorm)

Dat noemen de meeste mensen inhoud

Quote:
maar vooral dat je in een liefdevolle God gelooft (inhoud)

dat noemen de meeste mensen oppervlakte

Quote:
en dat je je overgeeft aan Zijn leiding, begrijpend dat je je eigen beste belangen niet kent, maar dat Hij die wel voor jou kent.

En hoe leidt hij je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 22 januari 2007 15:50:25 schreef woutwolf het volgende:
In het kort geloof ik sterk in wat 'Een cursus in wonderen' onderwijst. Ik zie dit als een soort derde testament.

Euh ik heb die site eens bekeken, maar dat is toch de grootste onzin die ik ooit gehoord heb LOL, dat iemand dat kan geloven, te gek voor woorden.

Ten eerste: Het is een verzinsel van één vrouw, die de totale bijbel tegenspreekt, en dan dit als een derde testament zien? Een verschil in btrouwbaarheid tussen dat boek en de Bijbel is toch wel groot... Dit komt van 1 subjectief mens...

Verder: De Bijbel laat duidelijk van begin tot einde zien wat zonde is en dat God wel degelijk zijn Eniggeboren Zoon heeft opgeofferd voor onze zonden.

Dus euh... geloof alle onzin die je wilt geloven, maar ga aub niet Gods Woord erbij halen. Gods Woord gebruiken om de kernboodschap Gods Woord tegen te spreken???

Ik denk dat dit soort verzinsels vooral voortkomt uit de tijdsgeest waarin we leven: Iedereen moet gelukkig zijn en niemand hoeft zich schuldig te voelen over wat ie fout doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:14:24 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

[...]

Euh ik heb die site eens bekeken, maar dat is toch de grootste onzin die ik ooit gehoord heb LOL, dat iemand dat kan geloven, te gek voor woorden.

Ten eerste: Het is een verzinsel van één vrouw, die de totale bijbel tegenspreekt, en dan dit als een derde testament zien? Een verschil in btrouwbaarheid tussen dat boek en de Bijbel is toch wel groot... Dit komt van 1 subjectief mens...

Als aanvulling: link

Uitleg van Wikipedia: link

idd, wat een grote onzin rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid