Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 15:37:13 schreef K. het volgende:

We weten niet wat zijn naam is, dus dat gaat niet.

Dát is dus wat de stuk tekst die wordt aangehaald in de OP zo intressant maakt, God zegt namelijk hier met een bepaalde naam aangesproken te willen worden. Hij noemt verschillende namen, de vraag ik alleen nu wel: wélke van die namen bedoeld Hij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik citeer uit de NBV Een bijzonder vertaalprobleem is de weergave van JHWH, de naam van de God van Israel, die in de Hebreeuwse tekst vaak voorkomt. In het algmeen wordt aangenomen dat de bij deze m

Als ik aan "DE NAAM"(JHWH) denk, wat betekent" ik zal bewijzen te zijn die ik zal zijn ",dan kan voor mij alleen één 'De naam' vertegenwoordigen en dat is Jezus Christus . Als de LOGOS (Joh 1,1)wa

Hij moetn eigenlijk maar 1 echte naam: JHWH, Ik ben! Verder dicht Hij Zichzelf allerlei titels toe. Dit is net als bij een koning(in). Lees bijv eens de begintekst van een wettekst: 'Wij, Beatrix, Koning der Nederlanden etc etc'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dat is dus het hele punt, want later, wanneer Mozes God moet voorstellen aan de oudsten van Israël noemt Hij zich weer anders. Het enige wat overeenkomt is de naam: De God van Abraham, Isaak en Jacob...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:53:38 schreef Nynthe het volgende:

[...]

Dát is dus wat de stuk tekst die wordt aangehaald in de OP zo intressant maakt, God zegt namelijk hier met een bepaalde naam aangesproken te willen worden. Hij noemt verschillende namen, de vraag ik alleen nu wel: wélke van die namen bedoeld Hij?

De Godsnaam is JHWH, maar de uitspraak van deze naam is verloren gegaan omdat Joden hem niet uitspraken uit ontzag voor de heiligheid van de naam van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 19:12:31 schreef K. het volgende:

De Godsnaam is JHWH, maar de uitspraak van deze naam is verloren gegaan omdat Joden hem niet uitspraken uit ontzag voor de heiligheid van de naam van God.

Dat is allemaal allang gezegd... Maar in de bijbeltekst die aangehaald wordt, staat het lang niet allemaal op die manier, vandaar dus dat die vraag gesteld wordt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 18 januari 2007 17:44:17 schreef Aimé het volgende:

[...]

Vader is ook een titel toch,er zijn vele vaders...

Hoe noem(de) jij je vader? Als ik mijn vader pap noem gebruik ik dan een titel? Nee, juist als ik hem bij zijn naam ga noemen vervreemd ik me van hem.

Quote:
We weten wel wat zijn naam is ,maar sommigen hebben een heilige schrik deze te gebruiken.

Nee, dat weten we niet. Ik heb dat al eerder geciteerd uit nota bene een van jullie eigen Wachttorenboekjes en zo nodig zal ik het opnieuw doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:42:44 schreef Aimé het volgende:

Amaai,steun uit onverwachte hoek!Zou de wind daar voor iets tussen zitten?
knipoog_dicht.gif

Hoezo, onverwacht? Ah, je bedoelt zeker dat er op die site ook een aantal keer Jehova staat? Ach, dat was nog van voor de tijd, dat ze doorhadden, dat die klinkers in de afschriften van de grondtekst daar stonden om de lezer eraan te herinneren, dat hij Adonai moest zeggen puh2.gif

Samengevoegde post 18-1-2007 19:20:24:

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 10:25:45 schreef wateengedoe2 het volgende:

Princess, wellicht heb je iets aan
?
smile.gif

En mensen, kijk hier ook eens naar. Dat gaat ook over de uitspraak van JHWH (óf je het uit mag spreken en zo ja: hoe dan). Wellicht voorkomt dat een boel herhaling van zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:53:38 schreef Nynthe het volgende:

[...]

Dát is dus wat de stuk tekst die wordt aangehaald in de OP zo intressant maakt, God zegt namelijk hier met een bepaalde naam aangesproken te willen worden. Hij noemt verschillende namen, de vraag ik alleen nu wel: wélke van die namen bedoeld Hij?

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 19:14:31 schreef Nynthe het volgende:

[...]

Dat is allemaal allang gezegd... Maar in de bijbeltekst die aangehaald wordt, staat het lang niet allemaal op die manier, vandaar dus dat die vraag gesteld wordt!

El / elohim in allerlei variaties (El Elyon, El Shadday) word vertaald met God en is geen naam. Adonai word vertaald met Heer is geen naam. De Godsnaam is JHWH en word weergegeven met HEER.

Overdek hen met schande,

dan zullen zij vragen naar uw naam, HEER.

Laat hen beschaamd staan, in verwarring raken

en eerloos verloren gaan, voorgoed.

Dan zullen zij weten dat uw naam HEER is,

dat u alleen de Allerhoogste bent op aarde. Psalm 83

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Griekse woord alsook de Hebreeuwse aanduidingen voor „heer†(of verwante uitdrukkingen zoals „eigenaar†of „meesterâ€) worden van toepassing gebracht op Jehovah God (Ez 3:11), Jezus Christus (Mt 7:21), een van de oudere personen die Johannes in een visioen zag (Opb 7:13, 14), engelen (Ge 19:1, 2; Da 12:8), mannen (1Sa 25:24; Han 16:16, 19, 30) en valse godheden (1Kor 8:5).

Vaak wordt de aanduiding „heer†gebruikt voor iemand aan wie personen of dingen toebehoren of die autoriteit en macht over personen of met betrekking tot dingen uitoefent.

Door Sara werd deze titel gebruikt voor haar echtgenoot (Ge 18:12), door kinderen voor hun vader (Ge 31:35; Mt 21:28, 29) en door een jongere broer voor zijn oudere broer (Ge 32:5, 6).

Met de titel „Heer†bracht men ook respect voor vooraanstaande personen, openbare functionarissen, profeten en koningen tot uitdrukking (Ge 23:6; 42:10; Nu 11:28; 2Sa 1:10; 2Kon 8:10-12; Mt 27:63).

Vreemdelingen werden uit hoffelijkheid met „heer†aangesproken. — Jo 12:21; 20:15; Han 16:30.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 23:14:08 schreef Princess. het volgende:

Ik merk bij mezelf dat ik ik vaak God, God noem.. terwijl God eigenlijk alleen een titel is.. Ik wil ook niet met een titel aangesproken worden, maar met mijn naam.. Nu vroeg ik mij af, moeten wij God niet bij zijn naam gaan noemen aangezien Hij zelf aangeeft zo aangesproken te willen worden?

14 Toen antwoordde God hem: ‘Ik ben die er zijn zal. Zeg daarom tegen de Israëlieten: “IK ZAL ER ZIJN (3:14-15) IK ZAL ER ZIJN. heeft mij naar u toe gestuurd.â€â€™ 15 Ook zei hij tegen Mozes: ‘Zeg tegen hen: “De HEER heeft mij gestuurd, de God van uw voorouders, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob. En hij heeft gezegd: ‘Zo wil ik voor altijd heten,
met die naam wil ik worden aangeroepen door alle komende generaties
.’â€

Volgens mij wil God nog steeds bij Zijn naam genoemd worden: JHWH. Wat zoals in Exodus staat betekend IK BEN DIE IK BEN (afhankelijk van bijbelvertaling). Als Mozes vervolgens naar de oudsten wordt gestuurd dan noemt Hij God met dezelfde naam: JHWH en verduidelijkt dan wie hij bedoeld, namelijk de God van Abraham, Isaac en Jacob.

Wij hebben geen excuus om de naam van God niet meer te gebruiken. De Joden hebben bedacht dat het maar beter was om de naam maar helemaal niet meer uit te spreken, om de reden die hiervoor al was genoemd (ijdel gebruiken). Toch zegt God dat Hij JHWH heet en zo tot in alle geslachten wil worden genoemd.

Persoonlijk gebruik ik deze naam regelmatig in mijn gesprekken tot en met God. Zelf spreek ik het uit als JaHWeH.

Ik hoop dat de door dit onderwerp meer mensen gaan nedenken over deze kwestie en God met zijn naam gaan aanspreken, i.p.v. met zijn titel.

Gabriël

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is verwonderlijk dat in veel hedendaagse bijbelvertalingen de goddelijke naam helemaal niet voorkomt.

De reden?

Onder de joden kwam de bijgelovige gedachte op dat het verkeerd was die naam uit te spreken.

Dit leidde er eerst toe dat de joden het gingen vermijden de goddelijke naam uit te spreken, en vervolgens dat Gods persoonlijke naam uit Griekse handschriften van de Heilige Schrift werd verwijderd. Uiteindelijk werd de goddelijke naam in de meeste bijbelvertalingen geheel vervangen door uitdrukkingen als „Heer†en „Godâ€. Het is opmerkenswaard dat er alleen met de allerbelangrijkste naam — Jehovah — werd geknoeid; met andere bijbelse namen gebeurde dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:53:38 schreef Nynthe het volgende:

[...]

Dát is dus wat de stuk tekst die wordt aangehaald in de OP zo intressant maakt, God zegt namelijk hier met een bepaalde naam aangesproken te willen worden. Hij noemt verschillende namen, de vraag ik alleen nu wel: wélke van die namen bedoeld Hij?

Quote:

Op woensdag 17 januari 2007 23:44:51 schreef Nynthe het volgende:

Goed: het hele stuk dus; We hebben het hier over het gesprek dat Mozes met God voert wanneer Mozes de opdracht krijgt naar de farao te gaan. Mozes heeft vele twijfels en vraagt dan aan God: 13 Stel dat ik naar de Israëlieten ga en tegen hen zeg dat de God van hun voorouders mij gestuurd heeft, en ze vragen: "Wat is de naam van die God?" Wat moet ik dan zeggen?

En vanaf daar komen we dus op jouw tekst (en ik neem het even over vanuit mijn bijbel) -->

Exodus 3: 14

Toen antwoordde God hem: 'Ik ben die er zijn zal. Zeg daarom tegen de Israëlitieten: 'IK ZAL ER ZIJN * heeft mij naar u toe gestuurd."'Ook zei hij tegen MOzes: : Zegtegen hen: 'De HEER heeft mij gestuurd, de God van uw voorouders, de God van ABraham, de God van Isaak en de God van Jakob. En hij heeft gezegd: Zo wil ik voor altijd heten, met die naam wil ik worden aangroepen door alle komende generaties.'

En dan gaat het nog even verder--> tot vers 17

Laat de oudsten van Israël bij elkaar komen en zeg tegen hen: "De HEER, de God van uw voorouders, is aan mij verschenen, de God van Abraham, Isaak en Jakob, en hij heeft gezegd: 'Ik heb gezien wat jullie in Egypte wordt aangedaan en ik heb mij jullie lot aangetrokken.

* 3:14-15 IK ZAL ER ZIJN [...] De HEER - De naam Heer is een weergave van de godsnaam JHWH, die hier opgevat wordt als een vorm van het werkwoord
haja
'zijn' (Hij zal er zijn)

Ik zie niet zoveel namen.

Ik zie JHWH wat eerst wordt vertaald met wat het betekent, zodat wij het snappen wat JHWH betekent. Daarna staat er (denk ik, kan de grondtekst niet lezen) nogsteeds JHWH maar dat vertalen wij in de Bijbel voortaan met HEER, dus zo noemen wij God in plaats van JHWH. Dat komt omdat de godsnaam niet uitgesproken mocht worden en er de klinkers van 'elohiem' tussen werden geplaatst (JeHoWaH), wat 'Heer' betekent, dus wij hebben van JeHoWaH HEER gemaakt.

Verder legt GOd uit welke God dat dan is, en dat is de God van Abraham Izaak en Jakob, dat is geen naam, maar een uitleg van wie hij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 20:37:34 schreef Aimé het volgende:

Het is verwonderlijk dat in veel hedendaagse bijbelvertalingen de goddelijke naam helemaal niet voorkomt.

De reden?

Onder de joden kwam de bijgelovige gedachte op dat het verkeerd was die naam uit te spreken.

Dit leidde er eerst toe dat de joden het gingen vermijden de goddelijke naam uit te spreken, en vervolgens dat Gods persoonlijke naam uit Griekse handschriften van de Heilige Schrift werd verwijderd. Uiteindelijk werd de goddelijke naam in de meeste bijbelvertalingen geheel vervangen door uitdrukkingen als „Heer†en „Godâ€. Het is opmerkenswaard dat er alleen met de allerbelangrijkste naam — Jehovah — werd geknoeid; met andere bijbelse namen gebeurde dat niet.

Dit vraag ik me inderdaad ook wel eens af...

Want het gebod dat je de naam van de Heer niet ijdel mag gebruiken, houdt in mijn ogen niet in dat alleen de priester die het Heilige der Heilige inging die naam zou mogen gebruiken (wat nu dus niet meer gebeurd). Maar aan de andere kant voel ik zelf ook schroom om die Naam uit te spreken (in mijn ogen uitgesproken als Jahweh, maar dat terzijde). Is dat dan gerechtvaardige eerbied voor God? Of is dat gewoon iets dat me 'aangeleerd' is door de omgeving?

Om eerlijk te zijn weet ik het niet, maar ik denk dat het antwoord wel ergens in het midden zal liggen. En dat het in die zin ook gewoon goed kan zijn om God met Zijn Naam aan te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 23:14:08 schreef Princess. het volgende:

Nu vroeg ik mij af, moeten wij God niet bij zijn naam gaan noemen aangezien Hij zelf aangeeft zo aangesproken te willen worden?
[/b]
.’â€

Zijn er nog meer mensen die hier over nagedacht hebben? Of misschien beter die hier over na willen denken? Het mooie van dit forum is wat mij betreft niet om te laten zien wat voor een mening jij hebt, maar om samen iets te leren.

Dus wat vindt jij van de vraag of we God bij zijn naam moeten/mogen/kunnen aanroepen?

Gabriël

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door je mening te geven leer je, hoe leer je anders? Het gaat niet om het laten zien van je mening, maar toch vraag je wat 'ik' of we Gods Naam mogen/moeten/kunnen aanroepen.. Dat is een vraag om een mening knipoog_dicht.gif

Ik ze de term JHWH (Ik ben die ik ben/Ik zal zijn die ik zijn zal, Ik ben Naamloos (bepaalde Joodse traditie). God heeft geen Naam nodig, dat duidt op onderscheid van andere goden die er niet zijn. Er is maar één God, en dat is onze God. De Joden vonden het echter wat moeilijk om een God te hebben waar je geen beeld van mocht maken (Egypte deden ze dat wel) en vonden het ook moeilijk om een Naamloze God te hebben. Dus openbaarde God een Naam aan Israel.

Echter waren ze bang om die Naam ijdel te gebruiken en dus gebruikten ze de term Hasjem in plaats van JHWH (De Naam), verder werd God uitgesproken als Adonai (Heer), Elohim (Goden), El Sjaddai etcetra.

Mijn overtuiging is dat God geen Naam nodig heeft en dat Hij met welke naam dan ook niet volledig te bevatten is. Daarom gebruik ik vooral zijn wezensvorm (God) of een van zijn 'taken/eigenschappen' zoals Vader, Zoon, heilige Geest, Rechter, Moeder).

Het laatste punt is, we kennen de Naam; geschreven in transcriptie: JHWH, maar we weten niet hoe we het uit moeten spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 12:41:27 schreef Harm-Jan het volgende:

Door je mening te geven leer je, hoe leer je anders? Het gaat niet om het laten zien van je mening, maar toch vraag je wat 'ik' of we Gods Naam mogen/moeten/kunnen aanroepen.. Dat is een vraag om een mening
knipoog_dicht.gif

Je hebt helemaal gelijk! Wat ik bedoelde is dat het doel (wat mij betreft) zou moeten zijn om samen te leren. Als het doel slechts is om het meest overtuigend je mening te plaatsen (als einddoel) dan heb je (wat mij betreft) het doel gemist.

Wat me opvalt uit jou post is dat je voornamelijk steunt op een Joodse traditie, is dat bewust? Je schrijft dat God geen naam nodig heeft en zichzelf daarom openbaard als "Ik ben naamloos", dat snap ik niet.

God zegt ik ben JHWH (even los van hoe je het uit moet spreken, God sprak het wel uit!) en vertelde daarbij dat dit zijn naam is, zoals hij voor altijd genoemd wil worden. Hoe kun je nu dan zeggen dat God geen naam nodig heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het laatste punt is, we kennen de Naam; geschreven in transcriptie: JHWH, maar we weten niet hoe we het uit moeten spreken.

Acht eeuwen geleden, kwam de vermaarde Talmudist, Mozes Maimonides, tot de juiste conclusie: Er is geen mysterieus geheim, want Gods naam wordt gewoon uitgesproken zoals het geschreven wordt, dat wil zeggen: Y-H-W-H = I -eH-U-A, net zoals: Y-H-W-D-H = I-eH-U-D-A.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 19:53:15 schreef Aimé het volgende:

[...]

Acht eeuwen geleden, kwam de vermaarde Talmudist, Mozes Maimonides, tot de juiste conclusie: Er is geen mysterieus geheim, want Gods naam wordt gewoon uitgesproken zoals het geschreven wordt, dat wil zeggen: Y-H-W-H = I -eH-U-A, net zoals: Y-H-W-D-H = I-eH-U-D-A.

Misschein ligt het aan mij, maar ik heb in die link gekeken en ik zie niet echt argumenten waarom het is zoals de site zegt dat het is. Het noemt allerlei dingen en veronderstelt dat dat waar is, maar wie zegt dat? Verwijzen ze ook nog naar bronnen die zeggen wat zij ook zeggen?

(hm klinkt vaag, maar ik vind het niet echt onomstotelijk bewijs ofzoiets).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangezien er thans geen zekerheid over de uitspraak te verkrijgen is, schijnt er geen reden te zijn om in het Nederlands af te stappen van de welbekende vorm „Jehovah†ten gunste van een andere geopperde uitspraak.

Want dan zou men ook, om consequent te zijn, de schrijfwijze en de uitspraak van heel wat andere in de Schrift voorkomende namen moeten veranderen: Jeremia zou in Jir‧mejah′ worden veranderd, Jesaja zou Jesja‛‧ja′hoe worden, en Jezus zou of JehÅ‧sjoe′a‛ (zoals in het Hebreeuws) of I‧e′sous (zoals in het Grieks) worden.

Het doel van woorden is gedachten over te brengen; in het Nederlands identificeert de naam Jehovah de ware God, en deze vorm van de naam brengt die gedachte thans op een bevredigender wijze over dan welke voorgestelde vorm maar ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid