Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik merk bij mezelf dat ik ik vaak God, God noem.. terwijl God eigenlijk alleen een titel is.. Ik wil ook niet met een titel aangesproken worden, maar met mijn naam.. Nu vroeg ik mij af, moeten wij God niet bij zijn naam gaan noemen aangezien Hij zelf aangeeft zo aangesproken te willen worden?

14 Toen antwoordde God hem: ‘Ik ben die er zijn zal. Zeg daarom tegen de Israëlieten: “IK ZAL ER ZIJN (3:14-15) IK ZAL ER ZIJN. heeft mij naar u toe gestuurd.â€â€™ 15 Ook zei hij tegen Mozes: ‘Zeg tegen hen: “De HEER heeft mij gestuurd, de God van uw voorouders, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob. En hij heeft gezegd: ‘Zo wil ik voor altijd heten, met die naam wil ik worden aangeroepen door alle komende generaties.’â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik citeer uit de NBV Een bijzonder vertaalprobleem is de weergave van JHWH, de naam van de God van Israel, die in de Hebreeuwse tekst vaak voorkomt. In het algmeen wordt aangenomen dat de bij deze m

Als ik aan "DE NAAM"(JHWH) denk, wat betekent" ik zal bewijzen te zijn die ik zal zijn ",dan kan voor mij alleen één 'De naam' vertegenwoordigen en dat is Jezus Christus . Als de LOGOS (Joh 1,1)wa

Als eerste: Waar precies komt je tekst vandaan? Ik zie namelijk de verzen, maar niet de bijbelboeken staan bloos.gif

'In de Hebreeuwse tekst van de bijbel (het Oude Testament) wordt de God van Israël vaak aangeduid als JHWH. Van oudsher wordt deze naam niet uitgesproken. Ik plaats daarvan wordt meestal 'Heer' gelezen. In de Nieuwe Bijbelvertaling wordt daarom de godsnaam JHWH weergegeven met HEEr. Overal waar deze aanduiding voorkomt, kun je bijvoorbeeld ook lezen: Aanwezige, Eeuwige, Enige , God, He(e)re, Levende, De Naam en de Onnoembare.

Jongerenbijbel

Maar als je kijkt naar deze zin: "met die naam wil ik worden aangeroepen door alle komende generaties", dan is het woord 'die'een verwijswoord. Maar er worden daarvoor vele namen genoemd:

Ik zal er zijn

De god van Abraham, Isaak en Jacob

De Heer

God van uw voorouders

En zo heeft stelt God zich door de hele bijbel heen zich voor op verschillende manieren:

Het begin en het einde

Hij die was, en is en die komen zal

en nog veel veel meer voorbeelden.

(en nu heb ik een stuk getikt, maar ben ik even mijn punt kwijt sleepey.gif)

*toevoeging* Ik weet het weer: Ik wist halverwege niet meer precies hoe of wat, want daarvoor heb ik eerst het bijbelboek en de vers nodig, want dan kan ik even lezen in welke context alles staat... *helder moment* knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed: het hele stuk dus; We hebben het hier over het gesprek dat Mozes met God voert wanneer Mozes de opdracht krijgt naar de farao te gaan. Mozes heeft vele twijfels en vraagt dan aan God: 13 Stel dat ik naar de Israëlieten ga en tegen hen zeg dat de God van hun voorouders mij gestuurd heeft, en ze vragen: "Wat is de naam van die God?" Wat moet ik dan zeggen?

En vanaf daar komen we dus op jouw tekst (en ik neem het even over vanuit mijn bijbel) -->

Exodus 3: 14

Toen antwoordde God hem: 'Ik ben die er zijn zal. Zeg daarom tegen de Israëlitieten: 'IK ZAL ER ZIJN * heeft mij naar u toe gestuurd."'Ook zei hij tegen MOzes: : Zegtegen hen: 'De HEER heeft mij gestuurd, de God van uw voorouders, de God van ABraham, de God van Isaak en de God van Jakob. En hij heeft gezegd: Zo wil ik voor altijd heten, met die naam wil ik worden aangroepen door alle komende generaties.'

En dan gaat het nog even verder--> tot vers 17

Laat de oudsten van Israël bij elkaar komen en zeg tegen hen: "De HEER, de God van uw voorouders, is aan mij verschenen, de God van Abraham, Isaak en Jakob, en hij heeft gezegd: 'Ik heb gezien wat jullie in Egypte wordt aangedaan en ik heb mij jullie lot aangetrokken.

* 3:14-15 IK ZAL ER ZIJN [...] De HEER - De naam Heer is een weergave van de godsnaam JHWH, die hier opgevat wordt als een vorm van het werkwoord haja 'zijn' (Hij zal er zijn)

Tsja...

Het aparte is inderdaad dat God hier aangeeft met een bepaalde naam aangesproken te willen worden. In eerste instantie lijkt het alsof 'Ik zal er zijn' de naam is die Hij bedoeld, maar een vers later, wanneer Mozes de oudsten bij elkaar moet roepen, noemt hij zichzelf niet zo. Wel keert terug dat God zich de God van Abraham, Isaak en Jakob noemt.

Dus nu is eigenlijk voor mij de vraag: Welke naam bedoelde God hier in dit stuk?

Het is wel bekend dat God met de mensheid in zijn algemeen een verbond heeft gesloten, maar met Abraham, Isaak en Jacob heeft Hij dit persoonlijk gedaan. Dus dan ben ik weer geneigd te denken dat dat weer de manier is waarop Hij aangesproken wil worden.

Aan de andere kant: God stelt zichzelf door de hele bijbel heen met verschillende namen voor (zoals ik al eerder reageerde) en dus heb ik niet het idee dat hij deze andere namen niet goed zou keuren...

Erg intressant stukje dit moet ik zeggen.... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 23:45:48 schreef Sperzieboon het volgende:

Dus het gaat hier niet zozeer over JHWH, maar over "De God van Abraham, Isaak en Jacob?"

Ik moet zeggen dat ik daar persoonlijk wel naar neig, maar pin me er niet op vast smile.gif

Denk dat ik deze tekst een ga voorleggen aan mijn voorganger ofzo, ben benieuwd wat hij hiervan zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 23:52:25 schreef Nynthe het volgende:

[...]

Ik moet zeggen dat ik daar persoonlijk wel naar neig, maar pin me er niet op vast
smile.gif

Denk dat ik deze tekst een ga voorleggen aan mijn voorganger ofzo, ben benieuwd wat hij hiervan zegt.

Ik pin mezelf er ook even op vast in dat geval.

Even in reactie tot de TS: God wil bij Zijn Naam genoemd worden. Dat is: JHWH. Maar: ook andere namen als "Eeuwige" "Vredevorst" en dat soort namen vallen onder Zijn Naam. Hij is niet vaak te vatten in die ene term.

Bovendien benadruk je door de verschillende namen te gebruiken verschillende aspecten van Gods Godzijn. Al vraag ik me wel af in hoeverre dat nodig is.

Gods naam word niet ijdel gebruikt door het uitspreken daarvan in bijvoorbeeld prediking of aanbidding. Als ik tegen 'Piet' praat is het ook niet handig als ik z'n naam niet mag noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 23:55:05 schreef Sperzieboon het volgende:

Gods naam word niet ijdel gebruikt door het uitspreken daarvan in bijvoorbeeld prediking of aanbidding. Als ik tegen 'Piet' praat is het ook niet handig als ik z'n naam niet mag noemen.

Mwa... ik hoor toch regelmatig uitspraken waarvan ik denk: Dit is volgens mij ook Gods naam ijdel gebruiken, ook al vloek je niet...

Ik denk dat Gods naam niet ijdel gebruiken is: het vloeken, maar zeggen dat je iets in Gods naam doet, terwijl je niet in Gods naam mag spreken, of als je Zijn naam gaat inzetten als een soort misleiding ofzo...

Nou ja, da's dan wel weer offtopic knipoog_dicht.gif

Hoop dat er nog meer mensen langs zullen komen om na te denken over dit intressante vers!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 23:59:31 schreef Nynthe het volgende:

[...]

Mwa... ik hoor toch regelmatig uitspraken waarvan ik denk: Dit is volgens mij ook Gods naam ijdel gebruiken, ook al vloek je niet...

Ik denk dat Gods naam niet ijdel gebruiken is: het vloeken, maar zeggen dat je iets in Gods naam doet, terwijl je niet in Gods naam mag spreken, of als je Zijn naam gaat inzetten als een soort misleiding ofzo...

Nou ja, da's dan wel weer offtopic
knipoog_dicht.gif

Hoop dat er nog meer mensen langs zullen komen om na te denken over dit intressante vers!

Dat ben ik wel met je eens trouwens. Dan gebruik je God als een 'stok tussen de deur'. God wil het! Kruistochten zijn dan weer een overdreven voorbeeld daarvan. Niet om in hokjes te drukken, maar ik heb het idee dat met name 'evangelische' christenen nogal wat snel gooien met termen als: "God zegt dat" of "God wil het zo".. Dat is dan in die zin toch ook overtreding van het derde gebod?

Maar inderdaad off-topic. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 23:44:51 schreef Nynthe het volgende:

Goed: het hele stuk dus; We hebben het hier over het gesprek dat Mozes met God voert wanneer Mozes de opdracht krijgt naar de farao te gaan. Mozes heeft vele twijfels en vraagt dan aan God: 13 Stel dat ik naar de Israëlieten ga en tegen hen zeg dat de God van hun voorouders mij gestuurd heeft, en ze vragen: "Wat is de naam van die God?" Wat moet ik dan zeggen?

En vanaf daar komen we dus op jouw tekst (en ik neem het even over vanuit mijn bijbel) -->

Exodus 3: 14

Toen antwoordde God hem: 'Ik ben die er zijn zal. Zeg daarom tegen de Israëlitieten: 'IK ZAL ER ZIJN * heeft mij naar u toe gestuurd."'Ook zei hij tegen MOzes: : Zegtegen hen: 'De HEER heeft mij gestuurd, de God van uw voorouders, de God van ABraham, de God van Isaak en de God van Jakob. En hij heeft gezegd: Zo wil ik voor altijd heten, met die naam wil ik worden aangroepen door alle komende generaties.'

En dan gaat het nog even verder--> tot vers 17

Laat de oudsten van Israël bij elkaar komen en zeg tegen hen: "De HEER, de God van uw voorouders, is aan mij verschenen, de God van Abraham, Isaak en Jakob, en hij heeft gezegd: 'Ik heb gezien wat jullie in Egypte wordt aangedaan en ik heb mij jullie lot aangetrokken.

* 3:14-15 IK ZAL ER ZIJN [...] De HEER - De naam Heer is een weergave van de godsnaam JHWH, die hier opgevat wordt als een vorm van het werkwoord
haja
'zijn' (Hij zal er zijn)

Tsja...

Het aparte is inderdaad dat God hier aangeeft met een bepaalde naam aangesproken te willen worden. In eerste instantie lijkt het alsof 'Ik zal er zijn' de naam is die Hij bedoeld, maar een vers later, wanneer Mozes de oudsten bij elkaar moet roepen, noemt hij zichzelf niet zo. Wel keert terug dat God zich de God van Abraham, Isaak en Jakob noemt.

Dus nu is eigenlijk voor mij de vraag: Welke naam bedoelde God hier in dit stuk?

Het is wel bekend dat God met de mensheid in zijn algemeen een verbond heeft gesloten, maar met Abraham, Isaak en Jacob heeft Hij dit persoonlijk gedaan. Dus dan ben ik weer geneigd te denken dat dat weer de manier is waarop Hij aangesproken wil worden.

Aan de andere kant: God stelt zichzelf door de hele bijbel heen met verschillende namen voor (zoals ik al eerder reageerde) en dus heb ik niet het idee dat hij deze andere namen niet goed zou keuren...

Erg intressant stukje dit moet ik zeggen....
smile.gif

Als ik de tekst zo lees, denk ik dit ervan:

De Israëlieten woonden al lang in Egypte en uit het feit dat God zich helemaal gaat voorstellen enzo, lijkt het of de Israëlieten Hem niet zo goed meer kennen. Wel weten ze uit geschiedenisverhalen: "er was een God, vroeger bij ons volk, de God van Abraham, Izaak en Jakob, de aartsvaders van het volk". Als zij zeggen 'de God van Abraham Izaak en Jakob' is het voor hen duyidelijk over welke God het gaat, met welke verhalen Hij in verband gebracht moet worden.

Nu spreekt God tot Mozes en Mozes moet God weer bij het volk bekend maken. God zegt dat Hij JHWH heet. Maar als de Israëlieten 'JHWH' horen,weten ze eigenlijk niet waar het over gaat of over wie dan precies. Dus God legt uit: 'je weet wel, diezelfde God als die van Abraham, Izaak en Jakob'. Niet dat dat zijn naam dan ineens is, maar omdat het duidelijk maakt welke persoon er schuilgaat achter de naam JHWH.

Nu nog iets over het Heer:

De Joden mochten de Godsnaam (JHWH dus) niet uitspreken. Na een tijdje zijn er tussen de JHWHmedeklinkers klinkers geplaatst van het woord elohiem (Heer). Dan krijg je: Jahweh/Jehovah etc. Zij spraken het dan uit als 'Heer', omdat ze JHWH niet mochten zeggen. Als je in de Bijbel (NBV doet dat niet meer maar eerdere vertalingen wel) HEER ziet staan, gaat het om JHWH (met die klinkers ertussen). Bij gewoon 'Heer' staat er gewoon elohiem. Vaak zie je HEER Heer staan. Er stond dan dus: JHWH de Heer, maar dat is vertaalt met HEER Heer (ook omdat de precieze vertaling van JHWH een beetje lastig is te achterhalen).

(Ik weet eigenlijk mijn punt niet met dit gepraat over 'HEER' maar ik laat het maar staan.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 23:14:08 schreef Princess. het volgende:

Ik merk bij mezelf dat ik ik vaak God, God noem.. terwijl God eigenlijk alleen een titel is.. Ik wil ook niet met een titel aangesproken worden, maar met mijn naam...

Door Jezus Christus mogen we God Vader noemen.

Quote:
Nu vroeg ik mij af, moeten wij God niet bij zijn naam gaan noemen aangezien Hij zelf aangeeft zo aangesproken te willen worden?

We weten niet wat zijn naam is, dus dat gaat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook een tijd lang geworsteld met de zelfde vraag .

Als de Almachtige God door de Zoon steeds met Vader( ABBA) wordt genoemd in het N T ,wie is dan de god in het O T die zich JHWH noemt

Daar er in Johannes 5:37 staat dat Jezus zelf zegt;

"Nog nooit heeft iemand de stem van de Vader gehoord nog hem gezien " Wie sprak er dan met Moses ?

Wie is de Naam JHWH dan ?

Om dit te begrijpen is het van belang eerst te onder scheiden waar deze naam voor staat en wat het zowel toen als nu voor een inhoud heeft voor ons personelijk leven .

zie link link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 15:37:13 schreef K. het volgende:

[...]

Door Jezus Christus mogen we God Vader noemen.

[...]

We weten niet wat zijn naam is, dus dat gaat niet.

Vader is ook een titel toch,er zijn vele vaders...

We weten wel wat zijn naam is ,maar sommigen hebben een heilige schrik deze te gebruiken.

Op de volgende link zijn er enkele katholieke kerkgebouwen en kunstwerken terug te vinden met de naam van God:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 17:44:17 schreef Aimé het volgende:

[...]

Op de volgende link zijn er enkele katholieke kerkgebouwen en kunstwerken terug te vinden met de naam van God:

In hier in Denemarken.

En mensen die mij IRL ontmoeten, kunnen hem ook zien, want ik heb een ketting met de Hebreeuwse Godsnaam, die ik dag en nacht draag (en in m'n woonkamer hangt ie óók al big-smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid