Spring naar bijdragen

De bijbel en het geheugen


Aanbevolen berichten

Ik heb een moeilijkheid.

Ooit ben ik de bijbel beginnen lezen van vooraan

maar waar ik telkens tegenop bots is..dat ik vergeet wat ik gelezen heb. En na een tijd is bijna alles uit mijn geheugen verdwenen.

Ik ken mensen die echt veel ervan onthouden, en dat allemaal met elkaar in verband kunnen brengen ect...

Maar dat lijkt me zo moeilijk, en best onmogelijk voor mijzelf (al weet ik dat je niet snel onmogelijk mag zeggen)

Ik zit dus vaak met Tom op msn erover bezig, over de bijbel. En soms terwijl ik lees vind ik mooie stukjes. Maar omdat ik meestal de voorgeschiedenis niet ken, of het hele gebeuren rond die tekst, zegt Tom dat ik het uit de context trek en dat zo de betekenis niet klopt.

Ik zou het heel graag allemaal begrijpen maar hoe kan ik ook alles onthouden, dat heb ik nog nooit gekunnen.

Zelfs mijn lievelingsromans, daar vergeet ik superveel van, ook op school, ik leer 2 dagen voor de examens, dan snel examen afleggen en na een dag of 2 is bijna alles ook weer weg.

Betekent dat dan dat de bijbel niks voor mij is?

Dus ik vroeg me af, wie kan dat, al die dingen onthouden?

en zijn er misschien tips om dat beter te onthouden?

Ik vindt het gewoon moeilijk aan te nemen dat iedereen dat zo makkelijk kan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:05:27 schreef Tom het volgende:

Je zou om te beginnen eens kunnen proberen om bijbelboeken als geheel te lezen i.p.v. willekeurige citaten uit de context te rukken en te gaan interpreteren alsof ze op zichzelf staan. Dat zou al een boel schelen denk ik.

raar , sinds ik je net heb gezegt dat ik de bijbel eens van in het begin heb gelezen...

dus beter lezen

Ik heb de bijbel al goed in de volgorde gelezen

sorry dat ik soms eens apart wat teksten op zoek

Samengevoegde post 30-12-2006 15:04:05:

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:58:52 schreef TimonK het volgende:

De enige raad die ik je eigenlijk zou kunnen geven is om voor het bijbel lezen gewoon een kort gebed uit te spreken naar God, waarin je Hem vraagt of Hij je wil helpen bij het onthouden van wat je leest.
knipoog_dicht.gif

Ik vraag God eingenlijk elke dag om me hem te leren kennen en de waarheid te tonen

maar ik zal het ook eens doen voordat ik de bijbel ga lezen, specifiek om te onthouden dan

Samengevoegde post 30-12-2006 15:06:31:

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:55:36 schreef Eru Iluvatar het volgende:

Opschrijven
smile.gif

dan moet ik alles opschrijvenpuh2.gif dan heb ik er een 2de bijbel bij widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De reden dat je alles weer vergeet is waarschijnlijk dat je de teksten niet in een context plaatst. Hetzelfde gebeurt er wanneer je voor een repetitie bijvoorbeeld 100 woorden moet leren. Een avond stampen en het zit in je hoofd, maar een week later is het weg. Je stopt het alleen in je korte termijngeheugen en daar blijft het niet hangen. Om het in je lange termijngeheugen te verankeren, moet je het koppelen aan kennis die je al hebt.

Teksten kun je aan van alles koppelen. Sommige mensen onthouden ze door ze op muziek te zetten, anderen door het op te schrijven, anderen door gewoon logisch na te denken. Ik ben van mening dat je de Bijbel alleen kunt onthouden en begrijpen als je de grote lijn ziet. Je moet een kader hebben om de teksten die je leest aan op te hangen. Net of je jassen (teksten) aan een kapstok (grote lijn) hangt. Als je geen kapstok hebt kun je wel een mooie jas hebben, maar kun je die nergens kwijt.

Wat is volgens jou de grote lijn van de Bijbel? Waar gaat het om? Zit er een bepaalde logica in? Of een bepaald verhaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iets wat mij ook heel erg heeft geholpen bij het leren begrijpen en onthouden van bepaalde stukken van de Bijbel, is het zelf parafraseren van wat je leest. Dus schrijf dat wat je leest in je eigen/andere woorden op. Het dwingt je om meer stil te staan bij wat je leest en wat er daadwerkelijk staat. En omdat je er zo mee bezig bent, onthoud je het ook makkelijker.

En als je dat consequent doet heb je op een gegeven moment een complete parafrase van de Bijbel bij elkaar. puh2.gif (ik ben niet verder gekomen dan verscheidene hoofdstukken. knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 15:32:45 schreef Hester het volgende:

De reden dat je alles weer vergeet is waarschijnlijk dat je de teksten niet in een context plaatst. Hetzelfde gebeurt er wanneer je voor een repetitie bijvoorbeeld 100 woorden moet leren. Een avond stampen en het zit in je hoofd, maar een week later is het weg. Je stopt het alleen in je korte termijngeheugen en daar blijft het niet hangen. Om het in je lange termijngeheugen te verankeren, moet je het koppelen aan kennis die je al hebt.

Teksten kun je aan van alles koppelen. Sommige mensen onthouden ze door ze op muziek te zetten, anderen door het op te schrijven, anderen door gewoon logisch na te denken. Ik ben van mening dat je de Bijbel alleen kunt onthouden en begrijpen als je de grote lijn ziet. Je moet een kader hebben om de teksten die je leest aan op te hangen. Net of je jassen (teksten) aan een kapstok (grote lijn) hangt. Als je geen kapstok hebt kun je wel een mooie jas hebben, maar kun je die nergens kwijt.

Wat is volgens jou de grote lijn van de Bijbel? Waar gaat het om? Zit er een bepaalde logica in? Of een bepaald verhaal?

bedankt Hester, hier kan ik wel wat mee denk iksmile.gif

Nu zie ik geen grote lijnen...geen bepaald verhaal

allemaal verhalen door elkaar zie ik

volgens mij zou het om Jezus moeten draaien,de hele bijbel.

Maar ik zie geen samenhang, dat maakt het zo moeilijk

Kan je me misschien vertellen hoe jij het ziet?

Samengevoegde post 30-12-2006 16:19:31:

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 16:05:31 schreef *Roos* het volgende:

Zoals je al weet Ann heb ik ook moeite om het in zijn context te lezen (en alles te onthouden voordat je het kunt lezen in zijn context)

ga dit topic even volgen
smile.gif

hehe ja smile.gif we hebben veel gemeen met elkaar dat heb ik al goed gemerkt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 16:18:01 schreef Ann het volgende:

bedankt Hester, hier kan ik wel wat mee denk ik
smile.gif

Geen dank hoor smile.gif

Quote:
Nu zie ik geen grote lijnen...geen bepaald verhaal

allemaal verhalen door elkaar zie ik

Oh vandaar... widegrin.gif

Er staan inderdaad veel verschillende verhalen in de bijbel. En als je geen grote lijn ziet, is het zoveel informatie dat je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer ziet. Ik herken het wel hoor, het is ook pas sinds kort dat mijn bijbelkennis ergens op begint te slaan (en nog vaker lijkt het nog steeds nergens op). Maar troost je: als je eenmaal een beetje doorhebt hoe het in elkaar zit, wordt het een stuk duidelijker.

Quote:
volgens mij zou het om Jezus moeten draaien,de hele bijbel.

Door de bijbel maakt God zijn plan met de wereld duidelijk en dat plan wordt werkelijkheid in Jezus Christus. In het Oude Testament is steeds te zien hoe God voor het volk Israel zorgt en hen (letterlijk en figuurlijk) op de goede weg wil brengen. Maar het volk is eigenwijs en vervalt elke keer weer in slecht gedrag en het dienen van alles en iedereen, behalve hun Heer. Daarom spreekt God door profeten tegen het volk om ze te waarschuwen, maar ook om ze hoop te geven. Hij belooft namelijk dat er een Messias zal komen die vrede en gerechtigheid zal brengen. Het Nieuwe Testament gaat over die Messias: Jezus Christus. In die zin draait de hele Bijbel dus inderdaad om Jezus. In het Oude Testament staan al veel verwijzingen naar hem (en andersom), maar dat is niet altijd iets wat je op het eerste gezicht ziet. Daarvoor heb je gewoon wat bijbelkennis nodig, zodat je verbanden kunt leggen tussen het Oude en het Nieuwe Testament.

Quote:
Maar ik zie geen samenhang, dat maakt het zo moeilijk

Dan lijkt het me een goed idee om daar eens een (eenvoudig) boek over te lezen. In veel boeken staan ook schema's en tekeningen, misschien heb je daar ook wat houvast aan. Ik zou zelf niet echt een boek weten, maar er is vast wel iemand hier die je een tip kan geven. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een boek wat ik je kan aanraden is 'De wereld volgens G*d'. Het beschrijft kort per bijbelboek waar het bijbelboek over gaat. Het is een vrij makkelijk leesbaar boekje en een goede introductie op de bijbel.

Info over de schrijver: link

En op deze site kun je het boekje voor de belachelijk lage prijs van € 3,00 kopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:54:21 schreef Ann het volgende:

Ik heb een moeilijkheid.

Ooit ben ik de bijbel beginnen lezen van vooraan

maar waar ik telkens tegenop bots is..dat ik vergeet wat ik gelezen heb. En na een tijd is bijna alles uit mijn geheugen verdwenen.

Ik ken mensen die echt veel ervan onthouden, en dat allemaal met elkaar in verband kunnen brengen ect...

Maar dat lijkt me zo moeilijk, en best onmogelijk voor mijzelf (al weet ik dat je niet snel onmogelijk mag zeggen)

Ik zit dus vaak met Tom op msn erover bezig, over de bijbel. En soms terwijl ik lees vind ik mooie stukjes. Maar omdat ik meestal de voorgeschiedenis niet ken, of het hele gebeuren rond die tekst, zegt Tom dat ik het uit de context trek en dat zo de betekenis niet klopt.

Ik zou het heel graag allemaal begrijpen maar hoe kan ik ook alles onthouden, dat heb ik nog nooit gekunnen.

Zelfs mijn lievelingsromans, daar vergeet ik superveel van, ook op school, ik leer 2 dagen voor de examens, dan snel examen afleggen en na een dag of 2 is bijna alles ook weer weg.

Betekent dat dan dat de bijbel niks voor mij is?

Dus ik vroeg me af, wie kan dat, al die dingen onthouden?

en zijn er misschien tips om dat beter te onthouden?

Ik vindt het gewoon moeilijk aan te nemen dat iedereen dat zo makkelijk kan

Bijbellezen én begrijpen is inderdaad bijzonder moeilijk. Het kost jaren en jaren voordat we het kunnen begrijpen. Daar komt nog bij, dat veel verhalen op drie of op nog meer manieren begrepen kunnen worden. Een ervan is de létterlijke betekenis. Dan is er de allegorische betekenis en vervolgens nog de anagoge betekenis, dat wil zeggen uitstijgend boven het verklaarbare.

Een Joodse overlevering zegt ergens:

‘Wee de mens die denkt dat de thora ons vertellingen over de wereld, dwaze verhalen wil vertellen. Als dat zo was, dan waren we in staat een andere thora te schrijven met méér van die dwaze vertelsels. Zo is de v e r t e l l i n g van de bijbel haar k l e e d. Wie gelooft, dat het verhaal (de vertelling) de eigenlijke thora is en niets anders, kan de bijbel niet begrijpen. Daarom bad David:'Open mijn ogen, opdat ik de wonderen aanschouwe van Uw thora'

Dan is er nog iets. De bijbel is een boek, dat voor negen en negentig procent door Joden is geschreven en ook voor negen en negentig procent aan Joden gericht. Ook de vier evangelien zijn gericht aan de Joden. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat zij voor ons geen betekenis hebben. Maar toepassen on onszelf kan problemen opleveren. Als Jezus bijvoorbeeld zegt:'Verkoop alles wat u heeft en deel het uit aan de armen', dan is dat een gebod, dat past in die tijd, want volgens de Wet moest op een bepaald tijdstip ieder zijn bezittingen verkopen en uitdelen aan de armen, zodat ieder weer evenveel had. Het zijn de brieven van Paulus, die hoofdzakelijk aan ons, niet-joden, gericht zijn Hiermee zullen we altijd rekening moeten houden bij het lezen en bestuderen van de Schrift. Zo is er al een zekere indeling, waarmee u misschien te werk kan gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 17:45:58 schreef Ann het volgende:

Bedankt Hester en Levi
smile.gif

Samengevoegde post 30-12-2006 17:52:13:

Ik heb het besteld

moet ik nu wachten tot ze me een mail terug sturen?

Heb ook even op die site gekeken maar ik kan hem niet vinden,onder welk soort boek moet ik zoeken? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

je moet bij auteur zoeken, bij theologie boeken

en dan bij de S

gewoon op volgende drukken

tot je Serphos, jonathan tegenkomt

Samengevoegde post 30-12-2006 18:47:22:

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 18:25:07 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Bijbellezen én begrijpen is inderdaad bijzonder moeilijk. Het kost jaren en jaren voordat we het kunnen begrijpen. Daar komt nog bij, dat veel verhalen op drie of op nog meer manieren begrepen kunnen worden. Een ervan is de létterlijke betekenis. Dan is er de allegorische betekenis en vervolgens nog de anagoge betekenis, dat wil zeggen uitstijgend boven het verklaarbare.

Een Joodse overlevering zegt ergens:

‘Wee de mens die denkt dat de thora ons vertellingen over de wereld, dwaze verhalen wil vertellen. Als dat zo was, dan waren we in staat een andere thora te schrijven met méér van die dwaze vertelsels. Zo is de v e r t e l l i n g van de bijbel haar k l e e d. Wie gelooft, dat het verhaal (de vertelling) de eigenlijke thora is en niets anders, kan de bijbel niet begrijpen. Daarom bad David:'Open mijn ogen, opdat ik de wonderen aanschouwe van Uw thora'

Dan is er nog iets. De bijbel is een boek, dat voor negen en negentig procent door Joden is geschreven en ook voor negen en negentig procent aan Joden gericht. Ook de vier evangelien zijn gericht aan de Joden. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat zij voor ons geen betekenis hebben. Maar toepassen on onszelf kan problemen opleveren. Als Jezus bijvoorbeeld zegt:'Verkoop alles wat u heeft en deel het uit aan de armen', dan is dat een gebod, dat past in die tijd, want volgens de Wet moest op een bepaald tijdstip ieder zijn bezittingen verkopen en uitdelen aan de armen, zodat ieder weer evenveel had. Het zijn de brieven van Paulus, die hoofdzakelijk aan ons, niet-joden, gericht zijn Hiermee zullen we altijd rekening moeten houden bij het lezen en bestuderen van de Schrift. Zo is er al een zekere indeling, waarmee u misschien te werk kan gaan.

Oksmile.gif heel duidelijk bedankt.

Ik ga deze vakantie al wat lezen, maar het grote deel zal voor na de examens zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoi Ann,

Heb je er al eens aan gedacht om op een bijbelstudie te gaan? Ik weet niet of je aangesloten bent bij een kerk of gemeente of zo, maar tien tegen 1 hebben ze wel een kring of leerhuis of studie achtig iets. Kan je een hoop van opsteken. Om de grote lijn te kunnen zien, zou je misschien lange gedeeltes per keer kunnen lezen. Lees bijvoorbeeld op een middag / avond een evangelie helemaal door, dan heb je misschien de grote lijn te pakken, en kan je daarna elke keer een stukje lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid