Spring naar bijdragen

Omgaan met profetie


Aanbevolen berichten

Ik heb het onderwerp even veranderd, aangezien niet alle mensen gewend zijn aan het begrip 'profetie'. Nu zijn de vragen:

Wat versta jij onder 'profetie'?

Heb je het idee dat je zelf wel eens een 'profetie' of 'inspiratie' ontvangt?

(Dit topic is gestart nav een 'zijspoor' in een ander onderwerp)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, sommigen noemen dat "waar spreken" Als je iets zegt wat klopt, in overeenstemming is met "Dat wat is"

Dit is echter iets geheel anders dan profeteren. Vele mensen kunnen "waar spreken" en dat kun je idd merken aan een zeer specifiek gevoel dat je daarbij krijgt (wat jij Geestelijk zintuig noemt), maar profeten, echte profeten, zijn er weinig en ik zou niet met zekerheid durven zeggen dat er in deze tijd ware profeten van God zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 10:55:14 schreef anastasia het volgende:

Geïnspireerd worden is wat anders dan profeteren. Ik krijg sterk het vermoeden dat jullie elke inspiratie als een profetie zien.

Hm.. de Bijbel is geschreven door mensen geïnsprireerd door de H. Geest.. maar alles wat in de Bijbel staat is niet een profetie. Zo bedoel je het toch Anastasia..?

Samengevoegde post 27-12-2006 11:03:18:

Quote:

Op dinsdag 26 december 2006 19:20:40 schreef huizena het volgende:

Hoe moeten we omgaan met profetie binnen de lokale geloofsgemeenschap?

En: hoe beoordelen we profetien?

(Dit topic is gestart nav een 'zijspoor' in een ander onderwerp)

Dit is wat ik er zelf van denk (nu puur over de toetsing gesproken...):

(Bron:warfare.atspace.com)

Hier volgen vijf factoren aan de hand waarvan ik profetieën beoordeel.

En daarmee bepaald jij wat wel juist is en wat niet. Wie heeft jou dat gezag gegeven..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb de topic ff ietsje veranderd; check beginpost

anastasia: als je het 'inspiratie' wil noemen vind ik het ook goed. Het gaat mij om de inhoud, dat men iets (een woord / beeld/ visioen) van God krijgt om door te geven.

Iggi: ik heb van niemand gezag, maar de bijbel verteld mij dat ik zelf mag nadenken over hoe ik profetieen zou moeten toetsen. Ik claim ook niet een perfecte toetsing te hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet zeggen dat ik de vorm van profetie op je site etc. toch meer weg vind hebben van weermannetje spelen dan Goddelijke Leiding. Als het uit komt wordt God geloofd en is alles koek en ei. En komt het niet uit kan het in de toekomst altijd nog gebeuren of is God van wil verandert. Zo ken ik er nog een.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 12:08:11 schreef huizena het volgende:

ik heb de topic ff ietsje veranderd; check beginpost

anastasia: als je het 'inspiratie' wil noemen vind ik het ook goed. Het gaat mij om de inhoud, dat men iets (een woord / beeld/ visioen) van God krijgt om door te geven.

Iggi: ik heb van niemand gezag, maar de bijbel verteld mij dat ik zelf mag nadenken over hoe ik profetieen zou moeten toetsen. Ik claim ook niet een perfecte toetsing te hebben...

Goeiedag hé... je maakt jezelf steeds ongeloofwaardiger. Nu ga je ineens woorden van een andere betekenis voorzien...

pro·fe·tie (de ~ (v.), ~ën)

1 voorspelling

2 [rel.] wat iem. verkondigt in Gods naam

in·spi·ra·tie (de ~ (v.), ~s)

1 gevoel hoe men een klus, m.n. het maken van een kunstwerk, kan aanpakken => bezieling, pathos

Link naar bericht
Deel via andere websites

De gave van „profeteren†omvatte, behalve het spreken over de wonderbare dingen van God, het geïnspireerde vermogen om nauwkeurig toekomstige dingen te voorzeggen.

Deze geïnspireerde voorzegging van gebeurtenissen schijnt over het algemeen echter beperkt te zijn geweest tot dingen die destijds op de gemeente van invloed waren, waardoor ze in staat gesteld werd aan de voorziene situatie het hoofd te bieden, zoals in het geval van de hongersnood in de tijd van keizer Claudius, die door de christelijke profeet Agabus was voorzegd. — Hand. 11:27-30.

Doch die gave zou ophouden met de dood van de apostelen.

(1 Korinthiërs 13:8-10) . . . Maar hetzij er [gaven van] profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan. 9 Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk;  wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 12:49:05 schreef Aimé het volgende:

De gave van „profeteren†omvatte, behalve het spreken over de wonderbare dingen van God, het geïnspireerde vermogen om nauwkeurig toekomstige dingen te voorzeggen.

Deze geïnspireerde voorzegging van gebeurtenissen schijnt over het algemeen echter beperkt te zijn geweest tot dingen die destijds op de gemeente van invloed waren, waardoor ze in staat gesteld werd aan de voorziene situatie het hoofd te bieden, zoals in het geval van de hongersnood in de tijd van keizer Claudius, die door de christelijke profeet Agabus was voorzegd. — Hand. 11:27-30.

Doch die gave zou ophouden met de dood van de apostelen.

(1 Korinthiërs 13:8-10) . . . Maar hetzij er [gaven van] profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan. 9 Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk;  wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan.

Dus na de dood van de apostelen is het volledige gekomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 12:46:00 schreef Iggi het volgende:

[...]

Goeiedag hé... je maakt jezelf steeds ongeloofwaardiger. Nu ga je ineens woorden van een andere betekenis voorzien...

pro·fe·tie (de ~ (v.), ~ën)

1 voorspelling

2 [rel.] wat iem. verkondigt in Gods naam

in·spi·ra·tie (de ~ (v.), ~s)

1 gevoel hoe men een klus, m.n. het maken van een kunstwerk, kan aanpakken => bezieling, pathos

Bedankt voor de opheldering. Ik bedoel vooral betekenis 2 van 'profetie' en dat kan een voorspelling zijn. Ik heb het dus over profetie. Wat ik bedoelde te zeggen met mijn eerdere post is als anastacia met 'inspiratie' hetzelfde als profetie bedoelt zoals ik het bedoel, dan wil ik het ook wel zo noemen. Maar voor de duidelijkheid is het idd beter dat we maar het woord 'profetie' gebruiken...

(Ik was dus overigens niet woorden van een andere betekenis aan het voorzien.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Profetie, zoals anastastia al zei betekend 'waar spreken' of 'de waarheid spreken' aangezien ik opgegroeid ben in een gereformeerde gemeente houdt dat in dat profeteren gelijk staat aan de schrift uitleggen. De uitleg van het profetische woord (de Bijbel) is de profetie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 13:47:16 schreef Harm-Jan het volgende:

Profetie, zoals anastastia al zei betekend 'waar spreken' of 'de waarheid spreken' aangezien ik opgegroeid ben in een gereformeerde gemeente houdt dat in dat profeteren gelijk staat aan de schrift uitleggen. De uitleg van het profetische woord (de Bijbel) is de profetie.

In jouw kerk mogen vrouwen toch niet op de kansel?

Hoe wordt dan het volgende uitgelegd:

' 8 De volgende dag vertrokken we weer en gingen op weg naar Caesarea. Daar vonden we onderdak bij Filippus, een verkondiger van het evangelie en een van de zeven wijze mannen. 9 Hij had vier ongetrouwde dochters, die de gave van de profetie bezaten.' (Handelingen 21)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:05:12 schreef Harm-Jan het volgende:

Dat dat in een andere bedeling was, waar het profetische Woord nog niet samengevoegd was. Deze vrouwen hadden een zogenaamde 'waarzeggende geest', wat toen nog voorkwam.

P.S. dit is wat mijn kerk leert, je kunt er niet uit afleiden wat ik geloof.

Oké, maar waarom komt dat - volgens jouw kerk - nu niet meer voor dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:09:16 schreef Harm-Jan het volgende:

Omdat wij het profetische Woord hebben wat zéér vast is (volgens Petrus).

Ja, maar in de tijd van Petrus kwam de gave van profetie nog voor. Zoals je zelf zegt hadden die vier dochters een waarzeggende Geest. Maar in de bijbel lezen we ook dat de profeet Agabus - door de Geest - een hongersnood voorspelt en in de brief aan Timotheüs zet Paulus uiteen wat er in de laatste tijd zal gebeuren. Daarbij zegt hij dat de Geest dat uitdrukkelijk zegt. Dát profetische woord is inderdaad zeer vast, dus waarom zou dat moeten verdwijnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 13:11:06 schreef Levi het volgende:

[...]

Dus na de dood van de apostelen is het volledige gekomen?

Nadat het spreken in talen zijn doel had gediend met het ontstaan en bevestigen van de eerste gemeenten,zou blijkbaar ook een eind komen aan profetie.

Ik denk dat al de nodige profetieën in de Schrift zijn vervat,incluis armageddon ,nieuwe hemelen en nieuwe aarde...

Ben jij nog op de hoogte van andere profetieën die zijn uitgesproken na de dood van de apostelen?Profetieën uitgesproken door sektarische aanbidders van heilige zwarte madonna's e.d. daar zou ik niet te veel belang aan hechten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil profetie vooral geen inspiratie noemen. Die termen betekenen voor mij heel verschillende dingen.

Ik persoonlijk vind dat de term profetie in jou geloofsrichting vrij gemakkelijk wordt gebruikt. Zelfs in de oude tijden van de bijbel waren ware profeten een zeldzaamheid.

Soms, heel soms, mag ik een enkel mens iets zeggen wat niet van mezelf is. Of mag ik horen van iemand, iets dat ik herken als volledig waar inhet licht van "dat wat is". Dat noem ik dan geïnspireerd en daarvoor zou je zeker de regels die jij noemt met betrekking tot toetsing kunnen toepassen als het gaat om een dergelijk "waar spreken" in christelijke zin. Maar zoiets een profetie noemen, is voor mij een stap te ver.

Voor mij is hier sprake van een deflatie van de term profetie.

Iggi zegt het heel goed. De geest inspireert vele mensen, de bijbel is geschreven door geïnpireerde mensen, maar profeten zijn meer dan alleen geïnspireerd (en i.h.a. uiterst zeldzaam, want zo'n leven is geen makkie en God legt deze last maar zelden op)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, als je alleen het perspectief van het Oude Testament voor je houd dan snap ik dat je op zo'n conclusie komt. Ik ben echter van mening dat het Nieuwe Testament ons duidelijk maakt dat iedere christen bepaalde 'geestelijke gaven' kan hebben. Een daar van is de gave van profetie. Daar word heel makkelijk en open in het Nieuwe Testament over gesproken. En die gave komt heel gewoon bij christenen voor die God die gave geeft.

Je spreekt over deflatie van het woord, maar ik vind het een deflatie van het Woord van God als je de geestelijke gave profetie bijna wegredeneerd uit de christelijke geloofgemeenschap / geloofsbeleving.

Overigens ben ik ook heel terughoudend met de titel 'profeet'. Ik zou niemand zo noemen, juist omdat zekere mensen zoals jij de term 'profetie' zo'n geweldige wonderlijke supergeestelijke lading meegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 26 december 2006 19:20:40 schreef huizena het volgende:

Ik heb het onderwerp even veranderd, aangezien niet alle mensen gewend zijn aan het begrip 'profetie'. Nu zijn de vragen:

Wat versta jij onder 'profetie'?

Heb je het idee dat je zelf wel eens een 'profetie' of 'inspiratie' ontvangt?

(Dit topic is gestart nav een 'zijspoor' in een ander onderwerp)

Als men dan naar de grondbetekenis gaat zien van het Griekse 'pro‧fe′tes 'dan betekent dit letterlijk „iemand die vrijuit spreekt.

Gr.: pro, „voor†of „voor het aangezicht van"

en fe′mi, „zeggen; sprekenâ€

het kan dus iemand ook beschrijven als een verkondiger of iemand die boodschappen bekendmaakt die aan een goddelijke bron worden toegeschreven.

Ofschoon daarmee ook iemand kan worden bedoeld die de toekomst voorzegt, is blijkbaar 'voorzeggen ' niet de grondbetekenis van het woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 15:39:55 schreef Aimé het volgende:

[...]

Nadat het spreken in talen zijn doel had gediend met het ontstaan en bevestigen van de eerste gemeenten,zou blijkbaar ook een eind komen aan profetie.

Dat vind ik vreemd, want Paulus roept de nieuw gegrondde gemeenten juist op om te streven naar de gaven van de Geest en het meest van alles, te streven naar de gave van profetie.

Daarnaast waarschuwt Paulus ook om de Geest niet uit de blussen.

Quote:
Ik denk dat al de nodige profetieën in de Schrift zijn vervat,incluis armageddon ,nieuwe hemelen en nieuwe aarde...

Ben jij nog op de hoogte van andere profetieën die zijn uitgesproken na de dood van de apostelen?Profetieën uitgesproken door sektarische aanbidders van heilige zwarte madonna's e.d. daar zou ik niet te veel belang aan hechten!

Ja, daarvan ben ik op de hoogte. Jij ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om heel eerlijk te zijn heb ik het niet so op het hele moderne profeten gebeuren. Ik heb al teveel gevallen gezien waar mensen er misbruik van maken.

Ik denk dat het best kan dat mensen dingen van God horen, maar het dat is vaak wel te testen met de bijbel. Moderne voorspellings profetieen geloof ik verder niet in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid