Spring naar bijdragen

Christenen en politiek .


Aanbevolen berichten

Lieve allemaal

Vandaag vond ik deze link op internet en het zette mij aan het denken

link

Dienen Christenen Politiek neutraal te zijn ?

Johannes 18:36

Jezus zei "Mijn koningkrijk is geen deel van deze wereld,

als mijn koningkrijk een deel van deze wereld was geweest zouden mijn dienaren voor mij hebben gestreden.

Hoe dienen wij als christenen met deze uitspraak van Christus om te gaan ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 94
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 16:58:15 schreef mira het volgende:

Lieve allemaal

Vandaag vond ik deze link op internet en het zette mij aan het denken

Dienen Christenen Politiek neutraal te zijn ?

Johannes 18:36

Jezus zei "Mijn koningkrijk is geen deel van deze wereld,

als mijn koningkrijk een deel van deze wereld was geweest zouden mijn dienaren voor mij hebben gestreden.

als Jezus een eeuwig rijk op aarde wou stichten zou hij ten eerste daar blijven, ten tweede zou hij zich niet laten kruisigen maar inderdaad een militaire macht opzetten...

Quote:
Hoe dienen wij als christenen met deze uitspraak van Christus om te gaan ?

let erop dat geen enkele politieke macht eeuwig, onveranderlijk en 100% functioneel is gebleken...

dit betekent dat je geen absolute waarde moet leggen in deze wereld....

maar het zegt niet dat je niks moet doen om deze wereld te verbeteren... de politiek kan daarvoor een goede middel zijn... beter zelfs, als je gelooft dat Jezus volgen inhoudt dat je de wereld om je heen zo veel mogelijk verbetert, kan dat betekenen dat je ook de politiek ingaat... maar dan niet om de politiek of aardse macht te dienen, maar een geheel andere...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het kiezen voor Gods Koningkrijk betekend dat wij Jezus als onze Koning aanvaarden .Daniél 7;27

Jezus zelf maakte geen enkel gebruik van politieke macht om zijn predikings doel te berijken .

Jezus is onze koning ,zijn koningkrijk is er één in de Hemel .

Christenen zullen zich loyaal opstellen aan hun Koning Jezus en zijn koningkrijk .

Ja zij zullen volledig op zijn leiding vertrouwen .

Dit doen christenen door zich politiek neutraal op te stellen.

Satan bood Jezus alle Koningkrijken van deze wereld aan voor slechts één daad van aanbidding van Jezus ,om dit Jezus te kunnen aanbieden moest Satan het bezitten .

Satan is de heerser van deze wereld !Joh 14:30

Joh 12:31

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van mening dat je als christen de verantwoordelijkheid hebt om te laten zien waar je voor staat. aangezien we in een democratie leven ipv een theocratie is het dus belangrijk dat je zegt waar je voor staat als volgeling van de Here Jezus. Dus ik wil ook iedereen hierbij aanmoedigen om lid te worden van een politieke partij. Dit is omdat ik vind dat we als nederlanders maar vooral als christenen te gemakkelijk(lauw) omgaan met onze verantwoordelijkheid om te stemmen en om ons te laten gelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 09 december 2006 09:36:21 schreef mira het volgende:

Heb u naaste lief als U zelf zegt Jezus

Hoe ga je dan om met het feit als je door die zelfde politieke partij er op wordt uit gestuurd om in een ander land te strijden en daar je naaste moet doden ?

nog in deze eeuw?

hm, als het gebeurt... dan kan je handelen vanuit een overtuiging dat dit bedoeld is toekomstige vrede te waarborgen... en als je weet dat het helemaal nergens toe dient, dan persoonlijk zoveel mogelijk geen dodelijke slachtoffers maken, en in het ergste geval als er geen uitzicht is, proberen te ontsnappen (eventueel in de vorm van zelfmoord)...

maar politiek is niet vooral bedoeld om oorlog te voeren... juist het gebod 'heb uw naaste lief zoals u zelf' betekent niet alleen dat je de ander geen kwaad doet, maar je je inzet de ander te dienen... de politiek en alle andere organisaties van de mensheid horen er te zijn de mensheid zelf te dienen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 16:58:15 schreef mira het volgende:

Lieve allemaal

Vandaag vond ik deze link op internet en het zette mij aan het denken

Dienen Christenen Politiek neutraal te zijn ?

Johannes 18:36

Jezus zei "Mijn koningkrijk is geen deel van deze wereld,

als mijn koningkrijk een deel van deze wereld was geweest zouden mijn dienaren voor mij hebben gestreden.

Hoe dienen wij als christenen met deze uitspraak van Christus om te gaan ?

Volgens mij is politieke neutraliteit een illusie. Want zelfs als je níet stemt geef je daarmee een mening: nl. dat je niet geïnteresseerd bent in de wereldse politiek.

De uitspraak van Jezus over het koninkrijk Gods doet me een beetje denken aan de heilige graal. Als de heilige graal als materie echt in de wereld bestond, zouden mensen het gaan zoeken. Ze zoeken de héle aarde af, maar kunnen niets vinden...

Misschien gaan ze zelfs naar de maan of naar mars. Maar ook daar is géén heilige graal te bekennen. Totdat ze de zoektocht staken en zielig en alleen in een hoekje gaan zitten. Dan komen ze tot de ontdekking dat ze over hebben hebben gezocht, behalve in zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geenszins dienen wij ons als christenen afzijdig te houden van de politiek. En al helemaal niet politieke neutraliteit na te streven. De christelijke waarden en normen vormen een zeer deugdelijke basis voor een gezonde samenleving. Het is absoluut verantwoord om dat na te streven.

Paulus zegt in Romeinen 13 dat de overheid het zwaard niet voor niets voert (vers 4). En in vers 6 zegt hij dat een medewerker van de van de overheid (hij past het toe op belastinginnen) dienaren van God zijn. Christus en Zijn Koninkrijk kunnen juist gediend worden door politieke participatie. Het is daarom juist aan te bevelen, en zeker niet af te wijzen, om als christen politiek actief te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op zaterdag 09 december 2006 22:16:32 schreef GenW het volgende:

Het is daarom juist aan te bevelen, en zeker niet af te wijzen, om als christen politiek actief te zijn.

Ik vraag me dan juist af hoe dit zich verhoudt tot de zogenaamde scheiding tussen kerk en staat. Zou het bijv. beter zijn om als christen binnen de SP of VVD actief te zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 10 december 2006 15:39:02 schreef Kyran het volgende:

[...]

Ik vraag me dan juist af hoe dit zich verhoudt tot de zogenaamde scheiding tussen kerk en staat.

De scheiding tussen kerk en staat heeft daar helemaal niets mee te maken. De scheiding tussen kerk en staat is iets anders dan de scheiding tussen geloof en politiek. En dat laatste bestaat niet en is in een democratie ook niet mogelijk.

De scheiding tussen kerk en staat betekend dat Balkenende niet mag beslissen waar de preek van de dominee over gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 10 december 2006 15:57:33 schreef GenW het volgende:

Inderdaad, en dat de dominee niet mag beslissen waar de speech van Balkenende over gaat.

De dominee heeft die bevoegdheid nooit gehad, en zal die ook nooit krijgen. Maar het zou een volstrekte misinterpretatie van de scheiding van kerk en staat zijn, als je bedoelt dat de dominee van de kerk waar Balkenende kerkt, zijn preek niet mag gebruiken om het denken van zijn gemeente, dus ook van Balkenende, te beïnvloeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Politiek is een smerig bedrijf maar gelijkertijd zijn we als christenen niet van maar wel in de wereld. En als zelfs in Nederland men inziet dat zonder normen en waarden de maatschappij toch wel beroerd functioneert dan heb je iig iets te bieden. Aan de andere kant als je ziet wat het kabinet aan beperkende maatregelen er doorheen gejaagd heeft terwijl gelijkertijd de top van het bedrijfsleven en de zorgsector zich schofterig verrijkt heeft dan schaam je je rot voor zo'n "voorbeeld".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 10 december 2006 21:45:35 schreef dingo het volgende:

Politiek is een smerig bedrijf maar gelijkertijd zijn we als christenen niet van maar wel in de wereld. En als zelfs in Nederland men inziet dat zonder normen en waarden de maatschappij toch wel beroerd functioneert dan heb je iig iets te bieden.

uhm.. we functioneren al op bepaalde waarden en normen widegrin.gif of je ze zelf waardevol vind of niet is iets anders

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 10 december 2006 21:15:35 schreef diakio het volgende:

[...]

De dominee heeft die bevoegdheid nooit gehad, en zal die ook nooit krijgen. Maar het zou een volstrekte misinterpretatie van de scheiding van kerk en staat zijn, als je bedoelt dat de dominee van de kerk waar Balkenende kerkt, zijn preek niet mag gebruiken om het denken van zijn gemeente, dus ook van Balkenende, te beïnvloeden.

Heel goed, dat bedoelde ik dus ook niet, ik zet niet voor niets 'beslissen' neer. Net zo als een dominee zich wel mag laten beinvloeden door een speech van Balkenende mag Balkenende zich laten beinvloeden door een preek van een dominee. Echter als beiden over elkaars speech of preek zouden gaan beslissen wordt het een ander verhaal.

Samengevoegde post 10-12-2006 22:24:49:

Quote:
Op zondag 10 december 2006 21:45:35 schreef dingo het volgende:

Politiek is een smerig bedrijf

Oh? En waarom?

Quote:
Aan de andere kant als je ziet wat het kabinet aan beperkende maatregelen er doorheen gejaagd heeft terwijl gelijkertijd de top van het bedrijfsleven en de zorgsector zich schofterig verrijkt heeft dan schaam je je rot voor zo'n "voorbeeld".

Voor goede mensen moet je nou eenmaal veel geld betalen. Dat heeft niks met zelfverrijking te maken. Overigens is het verwijt aan dit kabinet al helemaal ongegrond als beseft dat dit kabinet juist de absurde salarissen in de publieke en semi-publieke sector heeft willen aanpakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 10 december 2006 22:20:49 schreef GenW het volgende:

[...]Heel goed, dat bedoelde ik dus ook niet, ik zet niet voor niets 'beslissen' neer. Net zo als een dominee zich wel mag laten beinvloeden door een speech van Balkenende mag Balkenende zich laten beinvloeden door een preek van een dominee. Echter als beiden over elkaars speech of preek zouden gaan beslissen wordt het een ander verhaal.

We zijn het weer eens erg eens worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

link

Dit is een voorbeeld van misinterpretatie van de scheiding tussen kerk en staat. Als een kerkelijk iemand (zoals de paus in dit geval) een standbeeld heeft verdiend, dan mag de overheid daaraan mee betalen. Net zo goed als zij mag meebetalen aan een standbeeld van iemand die op een andere manier bijzondere dingen heeft gedaan.

Frankrijk is steeds meer een land aan het worden waar de scheiding tussen kerk en staat verkeerd wordt begrepen. Religieuze uitingen zijn daar nu op bijvoorbeeld scholen verboden. Nog een reden om als christen in de politiek actief te zijn. Het is vreselijk om te zien dat onder het motto vrijheid op deze manier het geloof wordt aangevallen. Dit is een ontwikkeling die ons zorgen moet baren, het is juist een taak van christenen in de politiek om deze beweging een halt toe te roepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dingo Zegt:Wij Christenen zijn niet van maar wel in de wereld .

Een christen is geen deel van deze wereld daar hij voor een Hemels doel is bestemd ,ja het Hemelse Koningkrijk .

Als wije en deel willen zijn van het Hemelse lichaam waar Jezus het hooft van is ,zijn wij dus geen deel in en van deze wereld !

We kunnen niet de ene dienen(de Hemel) en zeggen dat we bij de andere behoren(de aarde)en daarom een aandeel kunnen hebben aan de dingen van deze wereld zoals Politiek .Joh 14;30

Ware Christenen vormen dat ene lichaam van Chritus,daarom kunnen zij zich niet mengen met de dingen van deze wereld .1Kor10;14-21

Satan is de heerser van deze wereld .

Wij kunnen niet eten van de tafel van God en de tafel van de demonen .

Als Satan de heerser van deze wereld is,is hij ook de heerser van de politiek !

1Joh5;19 Wij weten dat wij uit God uitspruiten maar de gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze(Satan)

Efez 4;12,13,17 met het oog op het terecht brengen van de heiligen ,voor "het werk der bediening tot OPBOUW VAN HET LICHAAM VAN DE CHRISTUS"!

totdat wij allen geraken tot de EENHEID IN GELOOF en in de nauwkeurige kennis van de Zoon van God

17;dit zeg ik daarom en leg getuigenis af in de Heer ,dat gij niet langer moet wandelen zoals ook de Natién wandelen in de vruchteloosheid van hun denken .Verduisterd als zij zijn in hun verstand en vervreemd van het leven dat God toebehoort.

Joh17;16;Zij zij geen deel van deze wereld even als ik geen deel van deze wereld ben .

Joh 15;19;Als gij een deel van deze wereld zoudt zij ,zou de wereld ten zeerste gesteld zijn op wat haar toebehoort.

Opdat gij nu GEEN DEEL VAN DE WERELD ZIJT maar Ik U uit de wereld heb uitgekozen ,daarom haat de wereld u !

Iedere Christen dient zijn naaste lief te hebben als zich zelf ,deze liefde doet de naaste geen kwaad ,wij allen dienen iedere dag weer onze naaste met respect en liefde te behandelen deed iedereen dit dan zag de wereld al een stuk mooier.

Juist door politiek ontstaat er strijd en verdeeldheid ,daarom kan dit nooit een middel zijn die God voorkiest om wereldvrede mee te bewerken .

Deze wereld vrede komt nl voort uit Gods Koningkrijk waarvan Jezus de Koning zal zijn !

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:56:08 schreef lina het volgende:

ik stel voor, gebaseerd op mira's laatste post, de politiek in het geheel te vernietigen en iets inschakelen dat wacht op de komst van Jezus Christus, of vanuit zijn Koninkrijk in ieder geval werkt...

iemand zin in een revolutie?

Ik denk dat God zelf dat zal doen,dat lees ik toch in

Daniël 2:44

... Maar ten tijde van die koninkrijken zal de God van de hemel een rijk laten opkomen dat nooit te gronde zal gaan en dat nooit op een ander volk zal overgaan. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en vernietigen, maar zelf zal het eeuwig bestaan.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:04:49 schreef Aimé het volgende:

[...]

Ik denk dat God zelf dat zal doen,dat lees ik toch in

Daniël 2:44

... Maar ten tijde van die koninkrijken zal de God van de hemel een rijk laten opkomen dat nooit te gronde zal gaan en dat nooit op een ander volk zal overgaan. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en vernietigen, maar zelf zal het eeuwig bestaan.

Aimé

wel, ik kijk er naar uit... zal vast veel succesvoller zijn dan het communisme.. weg met de democratie!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:09:16 schreef lina het volgende:

[...]

wel, ik kijk er naar uit... zal vast veel succesvoller zijn dan het communisme.. weg met de democratie!

Met een koning die de volgende kwaliteiten heeft staat ons nog een mooie toekomst te wachten:

Jesaja 9:6

Want een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven; en de vorstelijke heerschappij zal op zijn schouder komen. En zijn naam zal worden genoemd: Wonderbaar Raadgever, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:14:03 schreef Aimé het volgende:

[...]

Met een koning die de volgende kwaliteiten heeft staat ons nog een mooie toekomst te wachten:

Jesaja 9:6

Want een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven; en de vorstelijke heerschappij zal op zijn schouder komen. En zijn naam zal worden genoemd: Wonderbaar Raadgever, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

hm, klinkt geweldig

hoe zit het binnen zijn heerschappij met privé-eigendom? met belastingen? wordt bij hem openbaar vervoer door de regering of door particulieren geregeld? zal hij scholen subsidie geven en zal hij zorgen dat ieder een vrijheid van meningsuiting heeft? zal hij zorgen voor vrijemarkteconomie of gecontroleerde economie over de hele wereld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid